تاریخ انتشار : یکشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲
کد خبر : 73568

عملیات بیت المقدس برای آزادسازی خرمشهر یکی از پر افتخارترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس است

عملیات بیت المقدس برای آزادسازی خرمشهر یکی از پر افتخارترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس است

مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: به مناسبت چهلمین سالگرد آزادسازی خرمشهر با سامانه‌ای که فراهم شده شاهد افزایش کیفیت برنامه‌ها در مناسبت‌ها هستیم. به گزارش خبرنگار فرهنگی کافه دانش، نشست خبری اعلام برنامه های گرامیداشت چهلمین سالگرد حماسه آزادسازی خرمشهر و سالروز عملیات بیت المقدس، صبح امروز یکشنبه ۱ خرداد ماه …

مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: به مناسبت چهلمین سالگرد آزادسازی خرمشهر با سامانه‌ای که فراهم شده شاهد افزایش کیفیت برنامه‌ها در مناسبت‌ها هستیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی کافه دانش، نشست خبری اعلام برنامه های گرامیداشت چهلمین سالگرد حماسه آزادسازی خرمشهر و سالروز عملیات بیت المقدس، صبح امروز یکشنبه ۱ خرداد ماه ۱۴۰۱، با حضور دکتر علی اصغر جعفری جانشین ریاست بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و جمعی از اصحاب رسانه، در محل موزه انقلاب و دفاع مقدس برگزار شد.

دکتر علی اصغر جعفری، جانشین ریاست بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

دکتر علی اصغر جعفری، جانشین ریاست بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، در ابتدای این نشست خبری گفت: در آستانه چهلمین سالگرد حماسه خرمشهر و مقاومت دزفول هستیم. عملیات الی بیت المقدس، یکی از پرافتخارترین عملیات‌های دفاع مقدس است که با همدلی و همفکری و پشیتبانی نیروهای مسلح و مردم در نیمه اردیبهشت سال ۶۱ آغاز و پس از ۲۵ روز جنگ گسترده و غیر قابل باور در روز سوم خداد و انهدام کامل دشمن در منطقه عملیاتی که به اسارت درآمد ۱۹ هزار نفر از نیروهای بعثی به پایان رسید و یکی از گسترده‌ترین عملیات‌های دفاع مقدس را رقم زد.

وی افزود: خرمشهر تبدیل به دژی تسخیرناپذیر تبدیل شده بود. امکان هلی‌برن وجود نداشت و همه خودروهای خرمشهر را عمودی در زمین کاشته بودند. صدام آنقدر اطمینان داشت گفت در صورت بازپس‌گیری خرمشهر، کلید بصره را به ایران می‌دهم. هیچ یک از کشورهای خارجی تصور اینکه ایران بتواند خرمشهر را پس بگیرد نداشتند. با همت ارتش و سپاه عملیات بزرگی رقم خورد و پس از این عملیات رفتار دنیا با ما تغییر کرد.

مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، با اشاره به برنامه‌های سالروز آزادسازی خرمشهر گفت: در همه استان‌ها و شهرها غریب به ۵۰۰ ستاد مسؤولیت راهبری مناسبت‌های ملی دفاع مقدس را برعهده دارند که سوم خرداد یکی از نقاط عطف این مناسبت‌هاست.

دکتر جعفری، ادامه داد: به مناسبت چهلمین سالگرد آزادسازی خرمشهر با سامانه‌ای که فراهم شده شاهد افزایش کیفیت برنامه‌ها در مناسبت‌ها هستیم. تا امروز دو هزار و ۲۲۷ برنامه برای دو روز سوم و چهارم خرداد در سازمان‌های کشوری، لشکری و سازمان‌ها و بخش‌های مردمی ثبت شده است. حدود ۶۰ درصد از برنامه‌ها ثبت شده و احتمالاً شاهد افزایش این تعداد باشیم. ۲۴۴ برنامه در کل کشور در حوزه کتاب یعنی رونمایی، تجلیل از نویسندگان و… برگزار خواهد شد و از ۶۰ عنوان کتاب جدید رونمایی می‌شود.

وی در ادامه گفت: در حوزه تبلیغی و رسانه‌ای ۸۹۲ عنوان برنامه در کل کشور تدارک دیده شده است. ۵۶۴ همایش و یادواره در کل کشور برگزار می‌شود. در بخش هنری و فعالیت‌های گرافیک، نقاشی، خوشنویسی و اجرای موسیقی و تجلیل از هنرمندان، اجرای موسیقی، رونمایی از تندیس و نقاشی از شهدا مد نظر است و ۱۴۶ برنامه تبلیغی هم در کل کشور برگزار می‌شود.

مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس افزود: در بخش شعر و خاطره ۱۰۳ برنامه را در مجموع برنامه‌ها داریم. در بخش فیلم و تئاتر نقد تخصصی، پخش فیلم، تجلیل از فیلمسازان و کارگردانان و بازسازی عملیات‌ها ۷۳ برنامه پیش بینی شده است. ۱۲ پروژه عمرانی را نیز در برنامه‌ها داریم.

دکتر جعفری، ادامه داد: برنامه دستگاه‌ها بسیار مفصل است. بنیاد حفظ آثار با همکاری وزارت گردشگری نشست میراث دفاع را برگزار می‌کند. در روز سوم خرداد که به عنوان روز میراث فرهنگی و دفاع مقدس نام‌گذاری شده همایشی در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار می‌شود. در این مراسم از اطلس گردشگری انقلاب اسلامی که توسط موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس آماده شده و نیز شماره چهار رقمی موزه‌های دفاع مقدس رونمایی خواهد شد. همچنین از جمعی از روایتگران، دست اندرکاران دفاع مقدس نیز تجلیل خواهد شد.

وی افزود: اختتامیه جایزه ادبی یوسف در خرمشهر برگزار می‌شود. کارگاه آموزشی نوقلمان حوزه دفاع مقدس را داریم، رونمایی از کتب اسنادی، نقد آثار دفاع مقدس برگزار می‌شود. اختتامیه جشنواره خاطره‌گویی افتخار من، خاطره‌گویی پدربزرگان برای نوه‌ها را داریم. اجرای موسیقی در میادین شهر تهران توسط رزم نوازان نیروهای مسلح انجام می‌شود. آغاز به کار قرارگاه جهاد تبیین دفاع مقدس و مقاومت را هم خواهیم داشت.

جانشین ریاست بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، با اشاره به تنوع و استفاده از ظرفیت‌ها در برنامه‌های امسال بیان کرد: مراسم گرامیداشت عملیات بیت المقدس در همه یگان‌های ارتش برگزار می‌شود. سپاه هم کنگره چهار هزار شهید روحانی، رونمایی از سردیس شهید کلهری، نشست تخصصی تبیین عملیات‌های دفاع مقدس در سوم خرداد، دیدار با خانواده شهدا، رزمایش بازخوانی عملیات و رزمایش اقتصادی را خواهد داشت.

دکتر جعفری، از حضور خودجوش مردم برای گرامیداشت سوم خرداد خبر داد و گفت: در سالروز آزادسازی خرمشهر دستگاه‌ها از اجرای برنامه‌های جدیدی رونمایی کرده و در فضای مجازی اقدامات خوبی را انجام داده‌اند. همچنین که از برنامه‌های کم اثر و پرهزینه نیز خودداری شده است.

مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، در پایان سخنان خود، با بیان اینکه دشمن تلاش خواهد کرد این روز را تخریب و تحریف کند، بیان داشت: دشمن به دلیل ارزشمند بودن این روز می‌خواهد شبهاتی را ایجاد کند برای همین جلساتی برای پاسخ به این شبهات نیز برگزار می‌شود.

در ادامه بخشی از برنامه‌های دستگاه‌های گوناگون در این روزها ببینید:

خبرنگار: کوروش جم

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.