تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
کد خبر : 69702

عمر مدرک‌دهی دانشگاه‌ها به پایان رسیده است!

عمر مدرک‌دهی دانشگاه‌ها به پایان رسیده است!

عمر مدرک‌دهی دانشگاه‌ها به پایان رسیده است! – اخبار اجتماعی – به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ نشست هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی شاخص دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه فناوری با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی..

عمر مدرک‌دهی دانشگاه‌ها به پایان رسیده است! – اخبار اجتماعی –

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ نشست هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی شاخص دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه فناوری با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد برگزار شد.

در ابتدای این جلسه ۴ ساعته، ۱۹ نفر از اعضای هیئت علمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی که جزو فعالان حوزه فناوری و پیشرو هستند، نظرات و پیشنهاداتی درباره گسترش فعالیت‌های حوزه کاری خود در دانشگاه از جمله گیاهان دارویی و داروهای گیاهی، برق و الکترونیک، تجهیزات توانبخشی معلولان، طراحی دوره‌های آموزش فناورانه، محصولات فناوری اطلاعات، هوش مصنوعی، مواد آزمایشگاهی، پرتو پزشکی، نرم‌افزار و بازار آنلاین، نساجی، اسباب‌بازی‌های فکری و… ارائه کردند.

دکتر طهرانچی در این نشست، به برنامه‌های حوزه فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در سند تحول و تعالی اشاره کرد و گفت: نمای دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم، «نمای فناوری» است، چرا که عمر مدرک‌دهی دانشگاه‌ها به پایان رسیده و اگر دانشگاه آزاد اسلامی که ۴۰ سال نخست خود را پشت سر گذاشته، در ادامه راه خود تبدیل به یک سازمان و هویت جدید نشود، نمی‌تواند موفق باشد. از این رو دانشگاه آزاد اسلامی تلاش دارد به عنوان یک دانشگاه فناور، ادبیات جدید خود را خلق کند.

وی با بیان اینکه در گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی، کنشگران جدید نقش پررنگی خواهند داشت، اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در گام اول، مبتنی بر فعالیت‌های آموزشی شکل گرفت و درآمدهای آن براساس شهریه بود و تدریس، نظام مدیریتی و تمامی قواعد دانشگاه برمبنای فعالیت‌های آموزشی بنا شده بود. اکنون حوزه آموزش در دانشگاه آزاد اسلامی به بلوغ رسیده و در گام دوم، فناوری در اولویت برنامه‌های دانشگاه است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: شبکه آزمایشگاهی در برنامه پنج ساله دانشگاه آزاد اسلامی مورد تأکید قرار گرفته است. از این رو کنشگران جدید شامل افراد فعال در بدنه شبکه آزمایشگاهی دانشگاه خواهند بود که به عنوان مجری طرح، کارشناس ارشد و پشتیبان آزمایشگاه فعالیت خواهند داشت تا مجموعه کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در یک قواره جدید در خدمت توسعه فناوری قرار گیرد.

دکتر طهرانچی ایجاد شبکه آزمایشگاهی استاندارد در مناطق آزاد و بنادر را یکی از اولویت‌های دانشگاه آزاد اسلامی در این حوزه عنوان کرد و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی از تجهیزات پیشرفته و به‌روز در شبکه آزمایشگاهی برخوردار است. علاوه بر این، در ۱۲ منطقه آزاد کشور، واحد دانشگاهی فعال دارد که این مجموعه‌ها می‌تواند بستر مناسبی برای ایجاد شبکه آزمایشگاهی استاندارد در مناطق آزاد، بنادر و مناطق مرزی کشور فراهم کند. تجهیزات پیشرفته و به‌روز آزمایشگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای خدمات علمی و فناوری به کار گرفته خواهد شد تا برای ایجاد انگیزه کنشگران که در این مجموعه‌ها مشغول کار هستند، درآمدزایی داشته باشد.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این دانشگاه در فعال‌سازی آزمایشگاه‌ها و ایجاد آزمایشگاه‌های استاندارد نقش تسهیل‌گر دارد، گفت: براساس سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، برای شبکه‌سازی آزمایشگاهی آمادگی کامل داریم. دانشگاه آزاد اسلامی دستگاه‌ها و تجهیزات فراوانی دارد که قرار است در افق جدید دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه فناوری به کار گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: براساس بسته کاری «فعالیت منسجم و هم‌افزای شبکه‌ای» در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، توانمندسازی، شبکه‌سازی و تقویت هم‌افزایی پژوهشکده‌ها، مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاه‌های دانشگاه، تقویت ارتباطات شبکه‌ای و زنجیره‌ای میان فعالیت‌های علمی در دانشگاه با هدف افزایش هم‌افزایی، هم‌راستایی و ارزش‌افزایی و تقویت و بهره‌گیری از ظرفیت شبکه حقیقی دانشگاه در فضای مجازی مورد تأکید قرار گرفته است.

دکتر طهرانچی با اشاره به بسته کاری «توسعه فناوری، نوآوری و کارآفرینی» سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: در این بسته کاری، «نقش‌آفرینی و کمک مؤثر واحدهای دانشگاهی به شکل‌گیری زیست‌بوم‌های محلی نوآوری»، «ترویج، بسترسازی و تسهیل تجاری‌سازی و بازاریابی فناوری‌ها و محصولات دانش‌بنیان» و «هماهنگ‌سازی و تحقق زنجیره ارزش ایده تا محصول در نظام آموزش، تحقیقات و فناوری دانشگاه» به عنوان راه‌کنش‌ها مطرح شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با استقبال از موضوعات مطرح‌ شده در این نشست، تصریح کرد: «تحول در فرهنگ سازمانی» یکی دیگر از بسته‌های کاری برنامه پنج ساله راهبردی عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی است که یکی از محورهای مهم تحقق آن، توجه به فعالیت‌های حوزه فناوری است که با مشارکت و نقش‌آفرینی اعضای هیأت علمی فعال در این حوزه، محقق خواهد شد. دانشگاه آزاد اسلامی در ابتدای مسیر فناوری است و به همین دلیل باید از اعضای هیأت علمی فناور حمایت و به آنها در دستیابی به اهداف فناورانه کمک کرد.

وی اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر ۴۰ ساله خود به بلوغ در حوزه آموزشی رسیده، اما اکنون به عنوان یک سازمان فناور و نوآور، در ابتدای مسیر هستیم و مدیریت یک سازمان در ابعاد دانشگاه آزاد اسلامی در کشور ما، بی سابقه است. از این رو تمامی ابعاد این نظام باید ساخته شده و به بلوغ برسد تا جامعه، دانشگاه آزاد اسلامی را به عنوان یک سازمان فناور و نوآور قبول داشته باشد.

دکتر طهرانچی ایجاد چرخه «از گیاه دارویی تا داروی گیاهی» در شبکه دانشگاه آزاد اسلامی را یکی از برنامه‌های جدی این دانشگاه عنوان کرد و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با در اختیار داشتن اعضای هیأت علمی توانمند، مزارع گیاهان دارویی در اقصی نقاط کشور، دانشکده‌های داروسازی، پژوهشگران، فناوران و… می‌تواند یک جریان فناوری در حوزه گیاهان دارویی تا داروهای گیاهی ایجاد کند و در جایگاه نخست کشور قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه فعالیت فناورانه هر یک از استان‌ها، براساس موضوع‌محوری خواهد بود، اظهار کرد: تأکید دانشگاه آزاد اسلامی بر انجام کارهای جدی و امتحان پس‌داده است. به عنوان نمونه، برای دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان بذر و برای واحد مشهد بیوپلاستیک را موضوع محوری قرار داده‌ایم. معتقدیم اگر با اتکا به سرمایه عظیم نیروی انسانی دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه فناوری حرکت کنیم، می‌توانیم به اندازه درآمدهای شهریه‌ای این دانشگاه، درآمدزایی داشته باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه سهم درآمدهای این دانشگاه از فناوری باید افزایش پیدا کند، گفت: یکی از برنامه‌های جدی دانشگاه آزاد اسلامی، ایجاد هلدینگ در حوزه‌های دارو، گیاهان دارویی، نانو، فناوری اطلاعات، غذا، فراسودمندها و… است. معتقدیم که دانشگاه آزاد اسلامی یک شبکه است و باید فعالیت‌های آن نیز به صورت شبکه‌ای و هم‌افزا باشد.

لازم به ذکر است، در ابتدای این نشست، دکتر وحید ضرغامی قائم مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری، دکتر قباد بهزادی‌نژاد مدیرکل سراهای نوآوری دانشگاه و دکتر عبدالله محمدی مدیرکل آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی، برنامه‌های حوزه‌های متبوع خود برای برگزاری رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی را تشریح کردند.

دکتر ضرغامی در این جلسه بر حضور پررنگ اعضای هیئت علمی جهت شرکت در رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد و گفت: شعار این رویداد ملی هزار گروه پژوهشی و زیرساخت، هزار ایده و استارت آپ و هزار شرکت فناور و خلاق است که در این میان نقش اعضای هیئت علمی در بخش سوم که مهم ترین بخش رویداد نیز محسوب می شود بسیار مهم و حیاتی است.

دکتر عبداله محمدی مدیرکل پژوهش و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی نیز دراین نشست گزارشی از فرآیند برگزاری رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی ارائه کرد و گفت: اگر در این رویداد بتوانیم به سوالات پیرامون رفع مشکلات کشور پاسخ های شفاف و عملیاتی دهیم، به هدف خود رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه اعضای هیئت علمی فناور تا ۲۵ اسفندماه می‌توانند جهت حضور در رویداد ثبت‌نام کنند، تصریح کرد: تاکنون بالای ۵۰۰۰ گروه در این رویداد ثبت‌نام کرده‌اند و برای اینکه فرصتی برای هیچ عضو هیئت علمی از دست نرود، تاریخ را تا ۲۵ اسفندماه تمدید کردیم.

همچنین دکتر قباد بهزادی‌پور؛ مدیرکل سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه برشی از اقدامات معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری برای ورود اعضای هیئت علمی به عرصه فناوری ارائه کرد و گفت: رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد نیز یکی از اقدامات مثبت برای ورود فعالانه اعضای هیئت علمی به حوزه فناوری است.

وی ادامه داد: در ۴ ماه گذشته ۶۰۰ برنامه فناورانه مرتبط با نیازهای فناورانه صنایع همچون ایده آرا برگزار شده است. همچنین از بین ۱۰ هزار استارت‌آپ و شرکت فناور، سه هزار شرکت انتخاب شده‌اند که با طی فرآیند داوری در اسفند و فروردین ماه، در نهایت به هزار شرکت برتر برای حضور در رویداد خواهیم رسید. در همین راستا برای هر شرکت و استارت‌آپ نیز شناسنامه تهیه می‌کنیم و بستر تجاری‌سازی محصولاتشان را مهیا خواهیم کرد.

در ادامه این نشست صمیمی، اعضای هیئت علمی شاخص در حوزه فناوری ضمن ارائه دیدگاه‌ها و نظراتشان، به تبیین اقدامات خود در عرصه فناوری پرداختند.

رصد و پایش محتواهای شناسنامه‌دار در رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامیحمایت ۸۰۰ میلیارد ریالی از برگزیدگان رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی

انتهای پیام/

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.