تاریخ انتشار : پنجشنبه ۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۸
کد خبر : 70227

علت بالا رفتن دمای بدن زنان

علت بالا رفتن دمای بدن زنان

فهرست۱ دلایل افزایش دمای بدن در بانوان۲ استرس و اضطراب۳ دلایل افزایش دمای بدن در بانوان۴ دوران یائسگی علت بالا رفتن دمای بدن زنان : بالا رفتن دمای بدن در بانوان می تواند به دلایل مختلفی رخ بدهد و همیشه به دلیل یائسگی اتفاق نمی‌افتد؛ گاهی با وجود اینکه خانم ها در هوای خنک هستند یا …

علت بالا رفتن دمای بدن زنان : بالا رفتن دمای بدن در بانوان می تواند به دلایل مختلفی رخ بدهد و همیشه به دلیل یائسگی اتفاق نمی‌افتد؛ گاهی با وجود اینکه خانم ها در هوای خنک هستند یا برای منظور فرار از گرما مقابل پنکه و کولر می‌نشینند بازهم با بالا بودن دمای بدن روبرو می‌شوند و ممکن است با این سوال روبرو شوند که چرا بدن دارای حرارت بالایی است. قبل از هر چیزی بهتر است که بدانید اگر در حال تغییر وزن، ضربان قلب یا خستگی و در حالت تعریق هستید با دکتر مشورت نمایید تا اقدامات لازم برای شما انجام شود. اما برای بالا بودن حرارت بدن و احساس گرگرفتگی ۶ دلیل مهم مطرح می شود که شامل موارد زیر می باشد.

دلایل افزایش دمای بدن در بانوان

بارداری: یکی از شایع‌ترین دلایل که می تواند منجر به افزایش دمای بدن در بانوان شود بارداری است. در ماههای اولیه بارداری دمای بدن ممکن است تغییر کند. هر ماه بعد از تخمک گذاری تقریباً با افزایش دمای بدن روبرو می شویم و بدن گرم می شود تا آماده برای بارداری گردد و ممکن است حتی پس از بارداری نیز این افزایش دما و گرگرفتگی تمام نشود و ادامه‌دار باشد..

مصرف دارو: مصرف برخی از داروها نیز می‌توانند از دیگر دلایل افزایش دمای بدن و حرارت آن شود. برخی از داروها عوارض جانبی داشته‌اند که در مورد داروهای دیابت نیز یکی از عوارض شایع به گرگرفتگی اختصاص دارد البته داروهای ضد افسردگی و مواد مخدر هم می‌توانند در بالا رفتن دمای بدن نقش داشته باشد چراکه چنین تاثیراتی را خواهند داشت.

مصرف بیش از اندازه کافئین: شاید در افزایش دمای بدن کمتر به این گزینه توجه شده باشد اما با مصرف بیش از حد کافئین حس خستگی در فرد بیشتر خواهد شد و طبق یافته های محققان مصرف کافئین می تواند گرما را در بدن ایجاد کند و منجر به افزایش درجه حرارت بدن شود و البته ضربان قلب توسط کافئین نیز زیادتر شده و می تواند ایجاد گرما را به همراه داشته باشد.

دلایل افزایش دمای بدن در بانوان 

استرس و اضطراب

استرس و اضطراب نیز می‌تواند در فرد به عرق و گرگرفتگی ختم شود. زمانی که آدرنالین به صورت ناگهانی افزایش پیدا می کند حس گرما را ایجاد خواهد کرد که به آسانی با حالت گرگرفتگی اشتباه گرفته می‌شود و کافیست در چنین شرایطی قدم بزنید و تنفس عمیق را امتحان کنید تا اعصاب شما آرام شود و احساس خنکی به شما دست پیدا کند. توجه داشته باشید که اگر علائم شدیدی را تجربه می‌کنید حتماً باید با پزشک مشورت کنید اما حس گرفتگی خفیف امری طبیعی است.

مقاومت به انسولین: به جز مواردی که ذکر کرده‌ایم اگر طاقت گرما را ندارید یا در شبها عرق می کنید ممکن است نسبت به انسولین مقاومت داشته باشید و به بیان ساده تر بدن شما در ارزیابی مقدار قند خون مشکل دارد و این امکان وجود دارد نوسانات قند خون سبب افت دمای بدن یا افزایش آن شوند.

تیروئید کم کار یا پرکار: یکی از عواملی که موجب می شود تا شما همیشه با افزایش دمای بدن روبه‌رو باشید تیروئید است.
تیروئید بیش فعال هرمون تیروئید را بیش از اندازه پمپاژ خواهد کرد و موجب متابولیسم و حس گر گرفتگی خواهد شد ولی زمانیکه تیروئید کم کار باشد ممکن است اثر مشابهی را داشته باشد و از دیگر مواردی که می‌توان به نقص عملکرد تیروئید پی‌برد تغییر وزن، تپش قلب و خستگی می باشد؛ اگر فردی با این علائم روبرو باشد و آنها را در زندگی تجربه کند حتما باید به پزشک مراجعه کرده تا به بررسی دقیق علائم و درمان آنها پرداخته شود.

دلایل افزایش دمای بدن در بانوان

همانطور که اشاره کرده ایم دلایل مختلفی می تواند وجود داشته باشد که سبب گرم شدن بدن خواهد شد و می‌توان به تغییرات هورمونی، مصرف داروهای خاص، بیماری های زمینه ای و غیره اشاره نمود.
البته رایج ترین دلایلی که می‌توانند برای گرم شدن بدن مطرح شوند نظیر عوارض جانبی مصرف برخی از داروها، استرس و اضطراب، آنهیدروز، فیبرومیالژی، اسکلروز چندگانه، سن ، دیابت شیرین، دوره پیش یائسگی، پرکاری تیروئید و دوره یائسگی می باشد.

اگر در زمان انجام فعالیت بدنی باشید یا در آب و هوای گرم و احساس گرما در بدن داشته باشید کاملا طبیعی می باشد. به منظور پایین نگه داشتن دمای بدن عرق کردن ضروری است به همین جهت گرم شدن بدن و حس گرمای زیاد و بیش تعریقی به شکل مداوم یا هر دو می تواند نشانگر بیماری یا مشکلاتی برای بدن باشد.
تاثیراتی که برخی از داروها و مصرف آنها داشته است یا برخی بیماری‌ها و تغییرات هورمونی نیز می تواند در افراد حس گرما و تعرق را حاصل کند. اگر فردی دچار علائم به صورت مداوم شوند می‌توانند با پیگیری آنها و با مراجعه به پزشک به علت اصلی حس گرمای غیر طبیعی بدن خود بپردازد و در کاهش میزان علائم گرمازدگی درمان بیماری های پیش زمینه ای و مشکلات متعدد می تواند موثر و تاثیرگذار باشد.

دوران یائسگی

یکی از مراحل مهم زندگی در بانوان به یائسگی اختصاص دارد که فرد دیگر دچار قاعدگی نخواهد شد و باردار نیز نمی‌گردد و معمولاً بین ۴۵ تا ۵۸ سالگی این دوره برای بانوان اتفاق می افتد. از دلایلی که می‌توانند منجر به حس گرما در بانوان شوند دوران یائسگی است. در کاهش میزان شدت دوره های گرمایی پوشیدن لباس کمتر، نوشیدن آب خنک، استفاده از کمپرس آب سرد و… می‌تواند تاثیرگذار باشد البته علایم دیگری که در خصوص یائسگی مطرح می شوند می توان به خشکی واژن، دشواری خواب، رابطه جنسی با ناراحتی و درد، عدم رغبت به برقراری رابطه و… اشاره نمود.
این امکان نیز وجود دارد که برای تسکین علائم یائسگی هورمون درمانی موثر باشد.

در هر صورت اگر شما به صورت مداوم حس گرگرفتگی یا گرما را در بدن دارید باید با پزشک مشورت کنید تا علت دقیق آن مشخص گردد و اگر بیماری یا مشکل خاصی داشته اید برای درمان آن اقدامات لازم انجام گردد و پروسه درمان آغاز گردد ولی اگر به صورت طبیعی حس گرما در بدن را دارید نیازی نیست نگران باشید و با تکنیک های ساده می توان بر این حس گرما غلبه کرد.

هیچ گاه بر برطرف کردن مشکل به صورت خودسرانه اقدام به مصرف دارو بدون مشورت پزشک ننمایید.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.