تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۷
کد خبر : 53962

علائم اعتیاد به سیگار و عوارض دراز مدت کشیدن سیگار

علائم اعتیاد به سیگار و عوارض دراز مدت کشیدن سیگار

اعتیاد به سیگار یکی از رایج‌ترین اعتیادهای دنیاست که بسیاری از افراد را در سرتاسر دنیا به این مشکل مبتلا کرده است و روزبه‌روز هم سن اعتیاد به سیگار پایین‌تر می‌آید تا جایی که به یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های پدر و مادرها تبدیل شده است. اعتیاد به سیگار معضل امروز دنیاست و البته ترک سیگار …

اعتیاد به سیگار یکی از رایج‌ترین اعتیادهای دنیاست که بسیاری از افراد را در سرتاسر دنیا به این مشکل مبتلا کرده است و روزبه‌روز هم سن اعتیاد به سیگار پایین‌تر می‌آید تا جایی که به یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های پدر و مادرها تبدیل شده است.

اعتیاد به سیگار معضل امروز دنیاست و البته ترک سیگار یک عمل شجاعانه است که بسیاری از افرادی که به سیگار اعتیاد پیدا کرده‌اند، به سراغ آن می‌روند.

در ادامه با ما همراه باشید تا علائم اعتیاد به سیگار را بررسی کنیم و در رابطه با ترک آن نیز صحبت کنیم.

چگونه تشخیص دهیم فردی سیگار مصرف می‌کند؟

برای اینکه متوجه شویم کسی از نزدیکان و عزیزان ما به مصرف سیگار روی آورده است یا خیر، می‌توانیم به عوارض ظاهری و کوتاه مدت سیگار در بدن توجه کنیم، به‌عنوان‌مثال رنگ پریدگی، تهوع، استفراغ، سردرد و سرگیجه، آبریزش دهان، لرزش بدن و عرق سرد می‌تواند از علائم مصرف سیگار باشد؛ نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که هر کدام از این علائم می‌توانند نشانه یک بیماری ساده، بی‌خوابی و ناخوش احوالی باشد و نمی‌توان صرفاً به این علایم تکیه کرد و نتیجه گرفت که فرد مورد نظر ما اعتیاد به سیگار دارد؛ بهترین و مؤثرترین راه آزمایش ادرار است، زیرا نیکوتین موجود در سیگار هفته‌ها طول می‌کشد تا از بدن خارج شود و تا دو هفته به راحتی از طریق آزمایش ادرار قابل تشخیص است.

علائم اعتیاد به سیگار چیست؟

وابستگی به سیگار در افراد مختلف متفاوت است، برخی با مصرف تنها دو نخ ممکن است به سیگار وابسته شوند و در برخی افراد با مصرف در مدت زمان طولانی‌تر اتفاق می‌افتد.

اما چگونه متوجه شویم که به سیگار اعتیاد پیدا کرده‌ایم؟ پاسخ این سؤال ساده است، در صورتی که برای ترک سیگار اقدام کردید اما شکست خورده‌اید، اگر پس از تصمیم به ترک و عدم مصرف سیگار برای چندین ساعت، علائمی مانند ناامیدی، اضطراب، تحریک پذیری و عصبانیت، بی‌قراری، بی خوابی و نشانه‌هایی از این دست به سراغ شما آمده و در صورتی که سلامت جسمانی شما به علت مصرف سیگار به خطر افتاده است، نشانه‌هایی از اعتیاد به سیگار هستند.

عوارض دراز مدت سیگار

اعتیاد به سیگار و سلامت جسمانی رابطه مستقیم دارند؛ احتمالاً همه ما به خوبی می‌دانیم که مصرف سیگار باعث سرطان ریه می‌شود و خطر ابتلا به سرطان‌هایی مانند رحم، کبد، معده، مثانه و خون را افزایش می‌دهد؛ مصرف سیگار همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را هم میزان قابل توجهی بالا می‌برد.

سرطان ریه تنها آسیب مصرف سیگار بر ریه نیست و برونشیت مزمن و آمفیزم (نوعی بیماری که باعث از بین رفتن دیواره کیسه‌های هوایی ریه می‌شود) نیز از عوارض اعتیاد به سیگار است.

سیگار تنها بر سلامت اندام‌های داخلی بدن تأثیر نمی‌گذارد، بلکه برای زیبایی فرد نیز بسیار اثرگذار است و باعث خشک و چروک شدن زودرس پوست و زرد شدن دندان‌ها و ناخن‌ها نیز می‌شود.

ترک سیگار

هیچ وقت برای ترک سیگار دیر نیست، هر زمان که اقدام به ترک سیگار کنید و در یک کلینیک ترک اعتیاد زیر نظر پزشکان مجرب این کار را انجام دهید، می‌توانید آسیب‌هایی که در تمام مدت اعتیاد به سیگار به بدنتان وارد شده است را تا حدود زیادی جبران کنید و شرایط را بهبود ببخشید.

اولین قدم برای ترک سیگار این است که خودتان تصمیم قطعی برای این کار را بگیرید و یک روز مشخص را برای شروع آن مشخص کنید، مطمئن شوید تا آن روز آمادگی روحی لازم برای این کار را پیدا خواهید کرد؛

برای کمک به ترک راحت‌تر می‌توانید از آدامس‌ها یا چسب‌های نیکوتین استفاده کنید؛

هرگز برای کمک به ترک راحت‌تر، سراغ مواد اعتیاد آور دیگر مانند الکل نروید؛

باید یک رژیم غذایی کامل و سالم را تحت نظر یک متخصص رعایت کنید تا آسیب‌هایی که به بدن در طول مدت اعتیاد به سیگار وارد شده است، جبران شود؛

از دم نوش‌های گیاهی مختلف برای کاهش استرس، اضطراب و حفظ آرامش کمک بگیرید.

نکته‌ای که در رابطه با ترک سیگار وجود دارد این است که بسیاری از افراد تمایل دارند که این کار را در خانه و خودشان انجام دهند، اما باید به شما بگوییم که آمار شکست در این روش بسیار بالاست و عموماً افراد نمی‌توانند به اهداف خود پایبند بمانند و دوباره به سراغ سیگار می‌روند. برای ترک سیگار مانند اعتیاد به هر ماده مخدر دیگر نیاز به دریافت کمک حرفه‌ای است؛ با مراجعه به یک کلینیک ترک اعتیاد معتبر می‌توان با دریافت کمک حرفه‌ای، به راحتی از اعتیاد به سیگار دست کشید و با یک برنامه تغذیه مناسب بدن را دوباره بازسازی کرد.

یکی از معتبرترین کلینیک‌های ترک اعتیاد در تهران کلینیک دکتر جوادی می‌باشد، در این کلینیک نه تنها به سم زدایی و پاک‌سازی بدن فرد توجه می‌شود بلکه به درمان روان‌شناختی اعتیاد نیز بسیار حائز اهمیت است و با جلسات مشاوره روان‌شناسی به فرد کمک می‌کنند تا دیگر به اعتیاد بازنگردد؛ بهترین کلینیک ترک اعتیاد علاوه بر متخصصین روانپزشکی و روان‌شناسی، پزشکانی در هر حوزه‌ای که مربوط به جسم و روان فرد بیمار می‌شود در این کلینیک در کنار بیماران حضور دارند.

شما می‌توانید همین حالا با شماره‌های این کلینیک ( ۰۲۱-۲۲۲۲۲۲۴۱)تماس بگیرید تا در مورد برنامه‌های درمانی کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی اطلاعات بیشتری کسب کنید.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.