تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۱
کد خبر : 54726

عضو هیئت موسس انجمن علمی دفاع مقدس: مقالات کاربردی بهترین شیوه بالفعل کردن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است

عضو هیئت موسس انجمن علمی دفاع مقدس: مقالات کاربردی بهترین شیوه بالفعل کردن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است

کافه دانش: عضو هیئت موسس انجمن علمی دفاع مقدس گفت: بهترین شیوه برای بالفعل کردن موضوعات مقالاتی که در راستای بیانیه گام دوم انقلاب نوشته شده، توجه به کاربردی بودن آن‌ها قبل از نگارش است. به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، چهارمین وبینار مربوط به دومین همایش …

کافه دانش: عضو هیئت موسس انجمن علمی دفاع مقدس گفت: بهترین شیوه برای بالفعل کردن موضوعات مقالاتی که در راستای بیانیه گام دوم انقلاب نوشته شده، توجه به کاربردی بودن آن‌ها قبل از نگارش است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، چهارمین وبینار مربوط به دومین همایش ملی بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی مبتنی بر بیانیه گام دوم، روز سه شنبه ( ۲ شهریور ماه ) برگزار می‌شود.
در همین راستا دکتر سید محمودرضا شمس دولت آبادی، عضو هیئت موسس انجمن علمی دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار مرکز رسانه و روابط عمومی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از اهمیت برگزاری همایش ملی بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی مبتنی بر بیانیه گام دوم می‌گوید. او معتقد است یکی از راه‌های بالفعل رساندن مفاد مندرج در بیانیه گام دوم انقلاب برپایی همایش‌هایی است که در آن مقالات علمی در راستای عملیاتی کردن بیانیه گام دوم، ارائه و بررسی می‌شوند.
متن گفت‌وگوی تفصیلی شمس دولت آبادی با خبرنگار مرکز رسانه و روابط عمومی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به شرح زیر است:
– ضرورت بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی بر پایه بیانیه گام دوم چیست؟
بیانیه گام دوم، از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول، زمینه‌ها و عواملی که منجر به وقوع انقلاب اسلامی ایران و تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران شد و اصول حاکم بر این نظام مقدس و همچنین برخی عوامل افول و فعالیت‌های دشمنان و ایضا سرمایه‌ها و فرصت‌های آن، پرداخته شده است. در ابتدای بیانیه گام دوم انقلاب، رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «انقلاب اسلامی همچون پدیده‌ای زنده و با اراده، همواره دارای انعطاف و آماده تصحیح خطاهای خویش است، جمهوری اسلامی، متحجّر و در برابر پدیده‌ها و موقعیّت‌های نو به نو، فاقد احساس و ادراک نیست، امّا به اصول خود به شدّت پایبند و به مرزبندی‌های خود با رقیبان و دشمنان به شدّت حسّاس است.» در بخش دوم به عنوان گام دوم، رهبری معظم در آسیب شناسی عوامل موثر، به فرصت‌ها، ظرفیت‌ها و نقاط قوت نظام جمهوری اسلامی ایران که مغفول مانده، پرداخته‌اند. بنابراین می‌توان از بیانیه گام دوم، برخی مولفه‌هایی که می‌توانند در بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی، بدون خدشه به اصول، استخراج و مورد بهره‌برداری قرار بگیرند.
-چه موضوعاتی محورهای اصلی بیانیه گام دوم را تشکیل داده است؟
بیانیه گام دوم، در بخش‌های ابتدایی به تبیین ضرورت وجود گام دوم، فطری بودن شعارهای انقلاب، بررسی عملکردها، ضرورت شناخت گذشته برای ترسیم راه آینده، الهی بودن منشا و آغاز انقلاب، و در نتیجه ایجاد تقابل دوگانه اسلام و استکبار پرداخته است. همچنین در این بیانیه در مورد ویژگی‌ها و برکات انقلابَ، شاخص‌های تعیین‌کننده گام دوم، و توصیه‌هایی برای اقدام در گام دوم مباحثی مطرح شده است.
-در حال حاضر مقالات فراوانی در مورد بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ارائه شده است، جهت عملیاتی کردن این قبیل مقالات و موضوعات چه راهکاری وجود دارد؟
بهترین شیوه برای بالفعل کردن موضوعات مقالاتی که در راستای بیانیه گام دوم انقلاب نوشته شده، توجه به کاربردی بودن آن‌ها قبل از نگارش است. در حقیقت اگر نوع پژوهش کاربردی بوده و سطح مقالات هم علمی پژوهشی باشد، مقصود حاصل می‌شود. عامل تعیین‌کننده در امکان بالفعل کردن یک مقاله غنای موجود در محتوای آن است. مطالب عمیق و راهبردی در متن و ترسیم پیشنهاداتی در فصل پایانی می‌تواند امتداد کاربردی کردن تحقیق را ممکن سازد.
– اگرچه مخاطب بیانیه گام دوم امت اسلامی است، اما هسته اصلی مخاطبان آن جوانان است، رهبر معظم انقلاب برون رفت مشکلات را تشکیل دولت جوان انقلابی و حزب اللهی ارزیابی می‌کنند، حال جوانان چگونه با مباحث مطرح شده در بیانیه گام دوم باید ارتباط برقرار کنند؟
طبعا موثر واقع شدن برای هر گروهی در هر پروژه‌ای بدست آوردن شناخت نسبت به مفاد پروژه و ارتباط آن با ظرفیت‌هایی است که آن گروه نسبت به پروژه دارند. توصیه‌های اصلی در بیانیه، خطاب به نسل جوان به عنوان صاحبان و کنشگران آینده انقلاب است. اما وظیفه‌ای که اکنون به عهده نسل انقلابی است، زمینه آشنایی جوانان با زمینه‌های پیدایش انقلاب، ظرفیت‌های الهی در رهبری و مردم، ایده‌ها، آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب، جان‌های شیفته‌ای که خود را نثار انقلاب کردند و ظرفیت های استفاده نشد، است. باید گروهی دغدغه‌‎مند به کمک جوانان، توصیه‌های بیانیه را به عنوان مباحث آسیب شناسانه مورد توجه قرار دهند. در مرحله بعد نیز چالش‌ها و نواقص را با توجه به مفاد بیانیه در قالب برنامه‌های زمان‌بندی شده پنج ساله با همکاری دولت رفع کنند.
-آیا بیانیه گام دوم انقلاب به خوبی برای نسل جوان تببین و تشریح شده است؟
تبیین و تشریح بیانیه گام دوم، مستلزم وجود نگاه انقلابی و اعتقاد به گفتمان انقلاب است. واقعیت امر این است که دولت به اصطلاح تدبیر و امید اساسا معتقد به چنین نگاهی نبود. کما اینکه مقام معظم رهبری نیز در فرمایشاتشان هشدار داده بودند که مبادا این بیانیه نیز مانند دیگر فرمایشات و بیانیه‌های بالادستی انقلاب به تعریف و تمجید و غیره دچار نشود. بلکه به دقت روی مفاد آن کار شود.
–    در حال حاضر چه مخاطراتی بیانیه گام دوم را تهدید می‌کند؟
طبعا اولین خطر همین روزمرگی و تعاریف سطحی در مصاحبه‌ها و سپس به فراموشی سپردن آن است. علاوه بر این برخی از مخاطرات همان‌هایی هستند که تاکنون وجود داشته و باعث کندی پیشرفت در گفتمان انقلاب و حوزه نفوذ و تاثیرپذیری آن شده، که منظور مواردی از قبیل بی‌توجهی مسئولین، دنیازدگی و تجمل‌گرایی مسئولین، عدم باور برخی دست اندرکاران به مبانی انقلاب است. همچنین موضوعاتی نظیر عدم اعتقاد به گفتمان انقلاب، برداشت‌های غیر واقعی از محتوای بیانیه، تحلیل‌های غیرواقعی و منحرفانه از بیانیه، سطحی انگاشتن، نفی شخصیت و یا حتی حمله به جایگاه مولف عالی‌قدر بیانیه و بالطبع محتوای بیانیه از جمله مخاطراتی هستند که بیانیه گام دوم را تهدید می‌کند.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.