تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
کد خبر : 45819

عسل با طعم جنگ سرد!

عسل با طعم جنگ سرد!

عسل با طعم جنگ سرد! پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدیدی دریافته‌اند که در نمونه‌های عسل تولید آمریکا، اثر وجود رادیواکتیو دیده می‌شود که از دوره جنگ سرد در محیط زیست پراکنده شده است.
به گزارش ایسنا و ..

عسل با طعم جنگ سرد!

عسل با طعم جنگ سرد!

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدیدی دریافته‌اند که در نمونه‌های عسل تولید آمریکا، اثر وجود رادیواکتیو دیده می‌شود که از دوره جنگ سرد در محیط زیست پراکنده شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، پژوهش جدیدی نشان می‌دهد که رادیواکتیو ناشی از آزمایش‌ بمب هسته‌ای طی دوره جنگ سرد، در عسل‌های تولید آمریکا وجود دارد.
گروهی از پژوهشگران "دانشگاه ویلیام اند مری" (William & Mary University) آمریکا، "سزیم-۱۳۷" (cesium-137) را که یک محصول جانبی شکافت هسته‌ای است، در بیش از نیمی از ۱۲۲ نمونه مورد بررسی خود کشف کرده‌اند.

اگرچه سطح رادیواکتیو موجود در نمونه‌ها، برای صدمه زدن به انسان کافی نیست اما نتایج این پژوهش، اثرات بلندمدت بارش هسته‌ای را بر محیط زیست نشان می‌دهند.

نمونه‌های عسل با سطوح بالاتر رادیواکتیو، از قسمت‌هایی در آمریکا گردآوری شده‌اند که بارش کمتری دریافت می‌کنند و خاک آنها سطح پایین‌تری از پتاسیم دارد.

نظر پژوهشگران این است که سزیم و پتاسیم، شباهت‌هایی دارند؛ به همین دلیل گیاهانی که به پتاسیم نیاز دارند، سزیم را به جای آن جذب می‌کنند. بدین ترتیب، گرده گل‌ها آلوده می‌شود.

"جیم کاست" (Jim Kaste)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما در یک دوره، صدها سلاح هسته‌ای را در جو آزمایش کردیم. این کار، ایزوتوپ‌هایی را در محیط زیست پراکنده است.

این پژوهش، از سال ۲۰۱۷ آغاز شد و گروهی از دانشجویان ماموریت یافتند تا نمونه‌هایی از مواد غذایی را برای آزمایش وجود ذرات رادیواکتیو مورد بررسی قرار دهند. دانشجویان، مواد غذایی متفاوتی را با خود آوردند که پس از آزمایش، ردپایی از سزیم-۱۳۷ در آنها دیده شد اما نتیجه بررسی یک شیشه عسل که از یک مغازه در کارولینای شمالی آورده شد، شگفت‌آور بود.

پژوهشگران در بررسی‌های بعدی، ۱۲۲ نمونه عسل را آزمایش کردند که از ایالات مین تا فلوریدا جمع‌آوری شده بودند. پس از بررسی، در ۶۸ نمونه از عسل‌ها، سزیم-۱۳۷ دیده شد.
آلودگی مواد غذایی به سزیم-۱۳۷، در پی حوادث هسته‌ای چرنوبیل و فوکوشیما نیز باعث ایجاد نگرانی شد و مقامات را وادار کرد تا مواد غذایی را از فروشگاه‌ها خارج کنند اما به گفته کاست، سطح این ماده در عسل‌های آمریکا، بسیار کمتر از اندازه‌ای است که برای انسان مضر باشد.

انتهای پیام

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.