تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
کد خبر : 62771

عزم دولت برای بازگشت ایرانیان نخبه خارج از کشور/ آمادگی ۱۳۰ پایگاه جذب برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور

عزم دولت برای بازگشت ایرانیان نخبه خارج از کشور/ آمادگی ۱۳۰ پایگاه جذب برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور

عزم دولت برای بازگشت ایرانیان نخبه خارج از کشور/ آمادگی ۱۳۰ پایگاه جذب برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور – اخبار اجتماعی – به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ نشست کارگروه تخصصی علوم و فناوری‌های نو..

عزم دولت برای بازگشت ایرانیان نخبه خارج از کشور/ آمادگی ۱۳۰ پایگاه جذب برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور – اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ نشست کارگروه تخصصی علوم و فناوری‌های نوین شورای عالی ایرانیان خارج از کشور درباره جذب متخصصان ایرانی خارج از کشور و همکاری با آنها برگزار شد.

این جلسه به میزبانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مسائل مربوط به حوزه مهاجرت، برنامه‌ها و راهکارهای مراجع مربوط بررسی شد.

"مهدی قلعه‌نوی" رئیس مرکز تحقیقات بین‌المللی علم و فناوری گفت: ظرفیت ایرانیان خارج از کشور بسیار قابل توجه است و عمدتاً هم علاقه‌مند هستند تا در حوزه‌های مختلف از جمله علم و فناوری با کشور همکاری داشته باشند اما دو اتفاق باید بیافتد، نخست اینکه باید شناخت کافی از حوزه علم و فناوری کشور داشته باشند و هم اینکه برنامه‌ای باید باشد تا بتوانند در قالب آن برنامه یا پلتفرم با مجموعه‌های مرتبط در ایران همکاری داشته باشند.

قلعه‌نوی گفت: در دولت جدید، برنامه منسجمی در حال طراحی است تا با ایرانیان خارج از کشور همکاری داشته باشیم و در هفت کارگروه تعیین شده‌اند که کارگروه علم و فناوری زیرمجموعه معاونت علمی و فناوری شکل گرفته است و دیروز نیز نخستین جلسه آن برگزار شده است؛ ما از سال ۱۳۹۵ برنامه‌ای را در معاونت علمی برای همکاری با ایرانیان نخبه خارج از کشور طراحی کردیم و ذیل این برنامه پلتفرمی وجود دارد که ایرانیان خارج از کشور اگر بخواهند به دانشگاه‌های ایران آمده و مشغول به تدریس شوند یا در شرکت‌های دانش‌بنیان مشغول به کار شوند یا اصلاً شرکت‌های دانش‌بنیان را ایجاد کنند یا اگر قصد سخنرانی یا برگزاری ورکشاپ یا کارگاه‌های مختلف داشته باشند، این برنامه به ایرانیان خارج از کشور کمک خواهد کرد تا با کمک مراجع علمی از جمله دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان ذیل یک برنامه منسجمی ارتباط بگیرند.

رئیس مرکز تحقیقات بین‌المللی علم و فناوری گفت: این برنامه از سال ۱۳۹۵ طراحی شده و درحال اجرا است. ما نزدیک به ۱۳۰ پایگاه جذب در داخل کشور داریم که ایرانیان خارج از کشور را جذب می‌کنند که از این ۱۳۰ تا، نزدیک به ۵۰ تا از آنها از دانشگاه‌های خوب کشور هستند که آمادگی این پذیرش را با همراهی وزارت علوم و وزارت خارجه دارند و این برنامه در حال اجرا است. در نشست که دیروز برگزار شد نیز ما موانع را بررسی کردیم و با وزارتخانه‌های مختلف و نهادهای درگیر این موضوع، مشکلات را بررسی کردیم، موانع را لیست کردیم و انشاالله در جلسات با وزیر امور خارجه و رئیس‌جمهور محترم موانع را سعی می‌کنیم برطرف کنیم.

وی تصریح کرد: ایرانیانی که در خارج از کشور درحال تحصیل یا کسب و کار در حوزه علم و فناوری هستند طبیعتاً به دلیل دوری از ایران با محیط علم و فناوری ایران کمتر آشنا هستند، تبلیغاتی که علیه ایران در خارج از کشور انجام می‌شود ما یک نگرانی را در دل ایرانیان خارج از کشور ایجاد می‌کند که ما در فاز نخست سعی کردیم اعتماد ایرانیان را جلب کنیم و در فاز دوم نیز سعی کردیم موانع و مشکلات را برطرف کنیم. به عنوان مثال بسیاری از ایرانیان خارج از کشور مشکل سربازی دارند ما با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح که در جلسه دیروز نماینده‌ آنها حضور داشتند مشکل سربازی را به نحو بسیار خوبی حل کردیم یعنی ایرانیانی که خارج از کشور هستند به راحتی می‌توانند به مجموعه‌های دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان بیایند و در کنار این فعالیت‌های علمی مشکل سربازی خود را نیز حل کنند.

قلعه‌نوی تصریح کرد: بخشی از حوزه علم و فناوری دانشگاه‌ها است و ما با کمک وزارت علوم مکانیزمی ایجاد کردیم که خارج از ظرفیت جذب اساتید دانشگاه، بتوانیم یک ظرفیت آزادی را برای ایرانیان خارج از کشور که علاقه‌مند به حضور در دانشگاه‌های ایران و تدریس دارند، جلب کردیم و سهمیه‌ اضافه‌تری را برای آنها گرفته‌ایم. در حوزه پژوهشکده‌ها و پژوهشگاه‌ها و شرکت‌ها یا شرکت‌های دانش‌بنیان نیز به همین شکل است یعنی سعی کردیم ظرفیت این حوزه را با حمایت‌های محدود مالی معاونت علمی، افزایش دهیم.

تولید ۲۰ محصول نانو توسط یک شرکت دانش‌بنیانصنعت فضایی کشور از سال ۹۵ فاقد برنامه جامع است!/ ورود دانش‌بنیان‌ها به ساخت ماهواره

انتهای پیام/

منبع خبر

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.