تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
کد خبر : 24925

عرضه چیپست‌های ۵ نانومتری و ۵G شرکت TSMC افزایش یافته است

عرضه چیپست‌های ۵ نانومتری و ۵G شرکت TSMC افزایش یافته است

عرضه چیپست‌های ۵ نانومتری و ۵G شرکت TSMC افزایش یافته استکمپانی تایوانی TSMC بزرگترین تولیدکننده تراشه دنیاست. این شرکت برای شرکت‌هایی که طراح چیپست خودشان هستند اما کارخانه تولید آن را ندارد چیپست می‌سازد؛ شرکت‌هایی مانند اپل، هواوی، مدیاتک و کوالکام. TSMC درآمدهای ماه ژوئن خود را ۴.۱ میلیارد دلار گزارش کرد که با احتساب درآمدهای ماه آوریل و مه، کل درآمدهایش در سه ماهه دوم امسال به ۱۰.۶ میلیارد دلار رسید؛ درآمدی که نسبت به سال گذشته رشد ۲۹ درصدی را نشان می‌دهد.
امسال سال شلوغی برای TSMC خواهد بودبه نظر می‌رسد شرکت TSMC در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد. یکی از این مشکلات مربوط به تغییر قوانین صادرات آمریکا می‌شود که به شرکت‌هایی مانند TSMC را که از تکنولوژی آمریکا استفاده می‌کنند اجازه ارسال محصولات‌شان را به هواوی بدون کسب اجازه از آمریکا نخواهد داد. سال گذشته ۱۴ درصد از درآمدهای TSMC مربوط به هواوی می‌شد که بعد از اپل دومین مشتری این شرکت بود. مشکل دوم مربوط به شیوع ویروس کرونا می‌شود که تاثیر منفی روی اقتصاد جهانی گذاشته و باعث نرخ بیکاری بالایی در کشورهای زیادی شده ..

عرضه چیپست‌های ۵ نانومتری و ۵G شرکت TSMC افزایش یافته است

کمپانی تایوانی TSMC بزرگترین تولیدکننده تراشه دنیاست. این شرکت برای شرکت‌هایی که طراح چیپست خودشان هستند اما کارخانه تولید آن را ندارد چیپست می‌سازد؛ شرکت‌هایی مانند اپل، هواوی، مدیاتک و کوالکام. TSMC درآمدهای ماه ژوئن خود را ۴.۱ میلیارد دلار گزارش کرد که با احتساب درآمدهای ماه آوریل و مه، کل درآمدهایش در سه ماهه دوم امسال به ۱۰.۶ میلیارد دلار رسید؛ درآمدی که نسبت به سال گذشته رشد ۲۹ درصدی را نشان می‌دهد.

امسال سال شلوغی برای TSMC خواهد بود

به نظر می‌رسد شرکت TSMC در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد. یکی از این مشکلات مربوط به تغییر قوانین صادرات آمریکا می‌شود که به شرکت‌هایی مانند TSMC را که از تکنولوژی آمریکا استفاده می‌کنند اجازه ارسال محصولات‌شان را به هواوی بدون کسب اجازه از آمریکا نخواهد داد. سال گذشته ۱۴ درصد از درآمدهای TSMC مربوط به هواوی می‌شد که بعد از اپل دومین مشتری این شرکت بود. مشکل دوم مربوط به شیوع ویروس کرونا می‌شود که تاثیر منفی روی اقتصاد جهانی گذاشته و باعث نرخ بیکاری بالایی در کشورهای زیادی شده است. حالا مشتریان باید بین سیر کردن شکم خودشان و خانواده‌شان و خرید هندست‌های پرچمدار یکی را انتخاب کنند. همین تقاضای کم برای گوشی‌های هوشمند منجر به کاهش تقاضا برای چیپست‌ها خواهد شد و این موضوع می‌تواند درآمدهای TSMC را به‌شدت تحت تاثیر قرار دهد.

اما TSMC در چنین شرایطی همچنان فکر می‌کند که تقاضای بیشتری از سوی دیتاسنترها برای چیپست‌هایش وجود خواهد داشت. ضمن اینکه عده‌ای از تحلیلگران برای شرکت‌های آسیایی مانند TSMC و SMIC درآمدهای بالاتری را در نیمه دوم امسال پیش‌بینی کرده‌اند. آن‌ها این پیش‌بینی را بر مبنای تقاضای زیاد برای دستگاه‌های ویدئو کنفرانس انجام داده‌اند.

البته حتی اگر موج دوم ویروس کرونا هم شروع شود، TSMC امسال خواهد توانست با عرضه تراشه‌های نوظهور ۵ نانومتری شرایط بهتری نسبت به سایر شرکت‌ها داشته باشد. اپل این ماه قرار است پردازنده‌های ۵ نانومتری A14 بایونیک خود را از TSMC دریافت کند. بد نیست بدانید در هر میلیمتر مربع از چیپست‌های ۵ نانومتری ۱۷۱.۳ میلیون ترانزیستور وجود دارد، در حالیکه در این عدد در مورد چیپست‌های ۷ نانومتری ۹۶.۵ میلیون ترانزیستور است. بنابراین چیپست A14 اپل که قرار است در سری آیفون ۱۲ استفاده شود حدود ۱۵ میلیارد ترانزیستور خواهد داشت، این در حالی است که چیپست A13 بایونیک استفاده‌شده در داخل سری آیفون ۱۱ حدود ۸.۵ میلیارد ترانزیستور دارد. هرچه تعداد ترانزیستورها بیشتر باشد، تراشه موردنظر قدرت بیشتری خواهد داشت و انرژی کمتری مصرف خواهد کرد.

TSMC امسال ۱۵ میلیارد دلار برای توسعه کارخانه‌های خود سرمایه‌گذاری خواهد کرد و ضمن تولید تراشه‌های ۵ نانومتری، روی طراحی چیپ‌های ۳ نانومتری نیز کار خواهد کرد. تراشه‌های ساخته شده با فناوری ۳ نانومتری تعداد ۳۰۰ میلیون ترانزیستور در هر میلیمتر مربع خود خواهند داشت. TSMC اوایل امسال اعلام کرد که کارخانه‌ای را برای تولید چیپ‌های ۵ نانومتری از سال ۲۰۲۳ در ایالت آریزونا آمریکا احداث خواهد کرد. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که احداث این کارخانه هزینه‌ای بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار خواهد داشت. البته تا آن زمان،‌ TSMC شروع به ساخت چیپ‌های ۳ نانومتری در تایوان خواهد کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.