تاریخ انتشار: یکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰

عجیب ترین گوشی های جهان به روایت تصویردر این متن نگاهی خواهیم داشت به عجیب ترین گوشی های جهان؛ موبایل هایی که با طراحی نامتعارف خود توانستند توجهات زیادی را به خود جلب کنند.
تاریخ صنعت گوشی‌های تلفن ه..

عجیب ترین گوشی های جهان به روایت تصویر

در این متن نگاهی خواهیم داشت به عجیب ترین گوشی های جهان؛ موبایل هایی که با طراحی نامتعارف خود توانستند توجهات زیادی را به خود جلب کنند.

تاریخ صنعت گوشی‌های تلفن همراه پر از محصولات عجیب و غریب است. در برخی از این محصولات، طراحی عجیب ناشی از دید آینده‌نگرانه طراحان بود و در برخی دیگر، محصول نهایی بدون هیچ انگیزه خاصی تنها عجیب از آب درآمده بود!

با گجت نیوز همراه باشید تا با هم نگاهی داشته باشیم به تعدادی از عجیب ترین گوشی های جهان با طراحی‌های باورنکردنی!

سامسونگ P300

P300 محصولی عجیب از سامسونگ بود که طراحی آن کاملا شبیه به یک ماشین حساب انجام شده بود. این طراحی برای کمپانی‌ای که پیش‌تر گوشی‌های زیبایی را ساخته بود کمی عجیب به نظر می‌رسید. با این حال نکته مثبت در خصوص P300 این بود که با طراحی خاصی که داشت، کاملا از سایر محصولات بازار قابل تشخیص بود!

همچنین در سال ۲۰۰۷ هم سامسونگ با همکاری برند مطرح بنگ اند اولافسون محصولی تحت نام Serenata را تولید کردند که اسپیکری بیرون‌جهنده داشت و قرار بود با تمرکز بر روی موزیک و محتوای صوتی ساخته شود. این گوشی طراحی بسیار عجیب و قیمت گزاف ۲۰۰۰ دلاری داشت!

این دو کمپانی همچنین پیش از Serenata هم محصول دیگری تحت نام Serene را تولید کردند که اتفاقا طراحی عجیب‌تری داشت! این محصول که قرار بود با قدرتمندترین گوشی‌های آن زمان رقابت کند، طراحی نامتعارفی داشت و صفحه نمایش ال سی دی در کنار سیستم ناوبری مشابه آیپاد را ارائه می‌داد. Serene در کنار طراحی عجیب، نواقصی هم داشت و در زمان عرضه با اقبال چندان مناسبی روبرو نشد.

C91 Golden-Buddha Phone

در سال ۲۰۰۹ سر و کله گوشی C91 Golden-Buddha Phone پیدا شد. طراحی این گوشی لاکچری شبیه به یک صدف بود و در اطراف کلیدهای آن، طرح‌های بودایی به عنوان نمادی از آرامش روحی انسان حک شده بودند! در کنار طراحی نامتعارف، این گوشی البته روی کاغذ محصول بدی نبود و یک صفحه نمایش دو اینچی، یک دوربین ۱.۳ مگاپیکسلی و پشتیبانی از دو سیم کارت را در کنار برخی قابلیت‌های دیگر ارائه می‌کرد.

Haier P7

گوشی P7 کمپانی هایر نیز یکی دیگر از گوشی‌های عجیب بازار است که در سال ۲۰۰۴ روانه بازار شد و طراحی بسیار کشیده و شبیه به یک جعبه شکلات را ارائه می‌داد! صفحه نمایش این گوشی بسیار باریک بوده و رزولوشن ۶۴ در ۱۲۸ پیکسل داشت. همچنین، یک دوربین ۰.۳ مگاپیکسلی هم در آن به کار رفته بود. البته این گوشی نکات مثبت جالب توجهی هم داشت. به عنوان مثال، با یک بار شارژ کامل قادر به شش روز فعالیت مداوم بود.

ال جی G Flex

در خصوص گوشی جی فلکس ال جی، طراحی عجیب اصلا به معنای منفی کاربرد ندارد و برعکس، باعث به چشم آمدن این گوشی در میان سایر محصولات بازار شده بود. این گوشی جالب نظرات ضد و نقیض متفاوتی را متوجه خود دید. بسیاری کاربران آن را بیش از اندازه بزرگ، گرانقیمت و عجیب توصیف کردند. با این وجود، LG G Flex یکی از سردمداران استفاده از صفحه نمایش‌های خمیده در گوشی‌های هوشمند بود و سر و صدای زیادی هم به پا کرد.

Virgin Mobile Lobster

در سال ۲۰۰۶ محصولی از ویرجین موبایل به بازار عرضه شد که قادر به دریافت سیگنال‌های تلویزیونی بود. این قابلیت در آن سال سر و صدای عجیبی به پا کرد؛ به طوری که طراحی نامتعارف آن تحت‌الشعاع قرار گرفت. Virgin Mobile Lobster به یک تیونر دیجیتال DAB مجهز بود و امکان تماشای محتوای تلویزیونی را در اختیار کاربران قرار می‌داد.‌ البته دریافت سیگنال این گوشی تعریفی نداشت و سایر قابلیت‌های آن هم چنگی به دل نمی‌زدند!

مایکروسافت کین

گوشی مایکروسافت کین یکی از محصولات ناموفق این غول ردموندی به شمار می‌رود. عرضه این گوشی به دلیل مشکلات زیاد ناشی از عدم هماهنگی سیستم عامل بارها به تعویق افتاد و قیمت آن نیز بیش از حد بالا بود. علاوه بر این، به دلیل همزمانی عرضه آن با ویندوز ۷، چندان محور تبلیغات مایکروسافت قرار نگرفت و در نتیجه خیلی زود به فراموشی سپرده شد.

Motorola Flipout

یکی دیگر از عجیب ترین گوشی های جهان ، موتورولا Flipout بود که طراحی مربع داشت و صفحه نمایش آن توسط یک لولا از کیبورد جدا می‌شد. کیبورد QWERTY کاربردی و عملکرد جذاب مکانیزم لولا از جمله مشخصات بارز این محصول به شمار می‌رفتند. گوشی Flipout محصولی ارزان قیمت بود و برای بسیاری کاربران خاطره‌ساز شد.

Motorola StarTac Rainbow

یکی از قدیمی‌ترین محصولات لیست امروز هم به موتورولا تعلق دارد. این گوشی در دهه ۹۰ میلادی به عنوان عضوی از سری محصولات StarTac این کمپانی روانه بازار شد. Rainbow یک گوشی تاشو بود که مشخصات فنی و طراحی قابل ملاحظه‌ای داشت و به موفقیت در خور توجهی نیز دست یافت.

نوکیا ۷۲۸۰

در نگاه اول، نوکیا ۷۲۸۰ محصولی از آینده به نظر می‌رسد! طراحی این محصول به گونه‌ای انجام شده بود که بیشتر شبیه به یکی از گجت‌های دنیای استارترک یا Doctor Who بود تا یک کاربر عادی! نوکیا با طراحی این گوشی علاقمندان به مد روز و محصولات خاص را هدف گرفته بود و انصافا در این امر نیز سنگ تمام گذاشت! صفحه نمایش این گوشی قابلیت استفاده به عنوان آینه را داشت و حتی صفحه کلید آن نیز فاقد هرگونه عدد بود. به طور کلی، نوکیا ۷۲۸۰ را نباید یک گوشی بلکه باید یک محصول هنری دانست که حتی امروز نیز جالب توجه است.

نوکیا ۷۶۰۰

نوکیا ۷۶۰۰ نخستین تجربه فنلاندی‌ها در ساخت محصولات ۳G به شمار می‌رفت و با طراحی عجیب خود توانست توجهات زیادی را به خود جلب کند. این محصول برای زمان خود صفحه نمایش بزرگی داشت و کلیدهای آن در اطراف صفحه نمایش جا گرفته بودند. بسیاری کاربران در ابتدا طراحی عجیب این گوشی را نپسندیدند. با این وجود، با گذر زمان ۷۶۰۰ رفته رفته کاربران را با خود همراه کرد.

نوکیا ۷۷۰۰

نوکیا ۷۷۰۰ در ابتدا محصولی انقلابی با طراحی نامتعارف به نظر می‌رسید. این گوشی صفحه نمایشی ۳.۵ اینچی و لمسی با رزولوشن ۶۴۰ در ۳۲۰ پیکسل داشت و قرار بود بر روی محتوای چندرسانه‌ای تمرکز داشته باشد.

سازندگان این گوشی همچنین آن را به قابلیت‌های متنوعی نظیر ویرایشگر متنی، اکسل و موارد مشابه مجهز کردند تا محصولی کامل و متفاوت را به بازار عرضه کنند. با این حال، نوکیا در سال ۲۰۰۴ تولید این محصول را متوقف کرد. دلیل این امر، تمرکز فنلاندی‌ها بر روی گوشی‌های معمولی به دنبال کاهش سهم آن‌ها از بازار بود.

نوکیا ۷۷۱۰

در سال ۲۰۰۵، نوکیا ۷۷۱۰ گوشی غول‌پیکری تلقی می‌شد که یک صفحه نمایش بزرگ لمسی و طراحی شبیه به رایانه‌های جیبی (PDA) داشت. ۷۷۱۰ یک محصول فوق‌العاده گیمینگ و یک گوشی کاربردی به شمار می‌رفت. با این حال، مشکلاتی نظیر سرعت پایین و پشتیبانی نکردن از ۳G باعث عدم موفقیت این گوشی شد.

نوکیا N93

یکی دیگر از حاضران در لیست عجیب ترین گوشی های جهان نیز متعلق به نوکیاست! گوشی N93 این کمپانی بیش از هر چیز بر روی ضبط ویدیو تمرکز داشت و طراحی آن هم به خوبی گویای همین امر بود! صفحه نمایش این گوشی اندازه‌ای ۲.۴ اینچی داشت و از پانل‌های QVGA استفاده می‌کرد. علاوه بر این، نوکیا با همکاری برند خوشنام کارل زایس یک دوربین ۳.۲ مگاپیکسلی در این گوشی تعبیه کرد که قادر به ثبت ویدیوهایی با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه بود. این گوشی فوق‌العاده یکی از نخستین محصولات زمان خود بود که پا در آینده گذاشت و زمینه‌ساز پیشرفت‌های شگرف در عرصه دوربین گوشی‌های همراه بود.

نوکیا N-Gage

دستگاه نوستالژیک N-Gage نیز یکی از محصولات متعدد نوکیاست که با هدف جذب گیمرهای کنسول دستی گیم بوی معرفی شد. در زمان عرضه، گیمرها یک کنسول گیمینگ را به یک گوشی گیمینگ ترجیح می‌دادند و به همین جهت استقبال چندان خوبی از این محصول نکردند. با این حال، ایده ساخت یک دستگاه که هم در نقش گوشی ایفای نقش کند و هم کنسول دستی گیمینگ، بسیار جالب و خلاقانه به نظر می‌رسید.

Pantech Pocket

گوشی Pocket پنتک که در سال ۲۰۱۱ روانه بازار شد، طراحی عجیبی داشت و از یک صفحه نمایش چهار اینچی با نسبت ۴:۳ بهره می‌برد که رزولوشن ۶۰۰ در ۸۰۰ پیکسل داشت. به طور کلی این گوشی محصولی جذاب بود؛ اما خیلی زود فراموش شد!

سامسونگ گلکسی Round

گلکسی Round، پاسخ سامسونگ به ال جی و گوشی G Flex این کمپانی به شمار می‌رود. این گوشی هم صفحه نمایشی خمیده داشت و قرار بود تجربه کاربری بهتری را ارائه دهد. علاوه بر این، مشخصات فنی بسیار قدرتمند نیز مزید بر علت شده بود تا این کهکشانی سامسونگ به محور توجهات تبدیل شود. با این حال کاربران گلکسی S4 را بیشتر پسندیدند و گلکسی Round را یک محصول اضافی دانستند! نتیجه این رویکرد کاربران، حذف تدریجی نمایشگرهای خمیده بود.

سامسونگ Juke

سامسونگ Juke تلاش دیگری از کره‌ای‌ها برای ارائه یک گوشی با محوریت پخش موزیک بود. Juke در حالت بسته، یک موزیک پلیر کامل بود و در حالت باز یک گوشی با امکانات کامل به شمار می‌رفت. این محصول سامسونگ طراحی جمع و جوری داشت و با استفاده آسان، توانست پکیجی کامل را ارائه دهد. البته در زمان عرضه از این گوشی استقبال زیادی نشد؛ چراکه کاربران نه به چشم یک گوشی تمام عیار به آن نگاه می‌کردند و نه یک موزیک پلیر کامل!

گوشی ماتریکس سامسونگ

گوشی ماتریکس سامسونگ (SPH-N270) در سال ۲۰۰۳ و به صورت محدود به بازار عرضه شد. این گوشی قرار بود شبیه به گوشی‌های مورد استفاده در نسخه دوم فیلم ماتریکس باشد و علاقمندان به این فیلم را جذب کند. محصول عجیب و غریب سامسونگ از ابتدا یک محصول برای استفاده روزمره نبود و بیشتر با هدف قرار گرفتن در کلکسیون‌ها رونمایی شده بود؛ به همین جهت فاقد بسیاری قابلیت‌های کلیدی در آن زمان بود. به عنوان مثال در این گوشی خبری از MP3 Player نبود و قابلیت پخش ویدیو و حتی جستجو در اینترنت را هم نداشت. در نتیجه، علیرغم طراحی آینده‌نگرانه و غیرمتعارفی که داشت، به عنوان یک گوشی حساب چندانی روی آن باز نمی‌شد!

Siemens Xelibri

یکی از عجیب‌ترین محصولات لیست امروز، گوشی Xelibri زیمنس است. این گوشی‌ها نیز بیشتر طراحان و علاقمندان به مد را هدف گرفته بودند و در کالکشن‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شدند. خانواده Xelibri بیش از اینکه گوشی تلفن همراه باشند، اکسسوری‌های هوشمندی به شمار می‌رفتند که قیمت‌های سرسام‌آوری داشتند. همین توجه بیش از حد به طراحی آن‌ها باعث شده بود که این گوشی‌ها علیرغم ظاهر چشم‌نواز، سخت افزار بسیار ضعیفی داشته باشند و تنها قابلیت‌های کلیدی را ارائه دهند.

Telson TWC 1150

مهم‌ترین قابلیت گوشی TWC 1150 تلسون این بود که می‌شد این گوشی‌ها را بر روی دست پوشید! ایده این محصول در زمان عرضه شگفت‌انگیز بود و علیرغم اینکه طراحی و قابلیت‌های آن در مقایسه با ساعت‌های هوشمند کنونی خنده‌دار به نظر می‌رسد، اما باعث شده بود که این گوشی به یکی از منحصربفردترین گوشی‌های زمان خود تبدیل شود.

G450 توشیبا

توشیبا در عرصه تولید گوشی‌های موبایل، نام چندان شناخته‌شده‌ای نیست. با این حال، یکی از محصولات این کمپانی توانسته جایگاهی را در لیست عجیب ترین گوشی های جهان برای خود دست و پا کند!

در گجت نیوز بخوانید: ۱۰ مورد از عجیب ترین گوشی های اندرویدی تاریخ

گوشی G450 یکی از معدود تجارب توشیبا در بازار گوشی‌های موبایل است که ظاهری عجیب و شبیه به یک فلش USB دارد! طراحی منحصربفرد این گوشی متشکل از سه دایره یکسان است که صفحه کلید و نمایشگر را در خود جای داده‌اند. با اینکه ایده این گوشی در زمان خود جالب بود، اما نبود برخی قابلیت‌های پایه گوشی‌های تلفن همراه نظیر دوربین یا صفحه نمایش باکیفیت باعث شد که توجه چندانی به این محصول نشود.

یوتا فون

YotaPhone هم محصول عجیب و غریب دیگری است که در سال ۲۰۱۳ معرفی شد و با ترکیب یک گوشی هوشمند استاندارد با یک کتابخوان قصد داشت مفهومی جدید را به دنیا معرفی کند. بر همین اساس، این گوشی از یک صفحه نمایش معمولی در یک طرف و یک نمایشگر e-Ink در سمت دیگر بهره می‌برد. بر خلاف نظرات عموما منفی که یوتافون در زمان عرضه با آن روبرو شد، این محصول یک گوشی کاربردی و قابل قبول بود. یک سال بعد از نسخه اول، یوتافون ۲ نیز به بازار عرضه شد.

نوکیا ۹ PureView

در چند سال گذشته مرتبا شاهد تلاش کمپانی‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند برای تعبیه دوربین‌های بیشتر در محصولاتشان بوده‌ایم. نوکیا ۹ PureView را باید آغازگر این روند و یک از خاطره‌انگیزترین گوشی‌های چنددوربینه دانست. این گوشی عجیب و شگفت‌انگیز از پنج دوربین در پشت بهره می‌برد که چینش جالب و شش‌ضلعی آن‌ها تا مدت‌ها نقل محافل بود! علاوه بر این، عملکرد دوربین این گوشی نیز در زمان خود فوق‌العاده بود و این محصول را به یک گوشی عجیب اما به شدت کاربردی و محبوب تبدیل کرد.

موتورولا V70

موتورولا V70 هم یکی دیگر از گوشی‌های بازار بود که بیشتر با هدف جلب کلکسیونرها و علاقمندان به مد روانه بازار شده بود. این گوشی یک پانل تک رنگ داشت و قاب رویی قابل تعویض آن به صورت چرخان طراحی شده بود. علاوه بر این، برخی قابلیت‌های گوشی‌های آن زمان نظیر مرورگر WAP، پشتیبانی از GPRS، قابلیت تنظیم روی مد ویبره و البته تماس صوتی را هم ارائه می‌داد.

موتورولا V100

بر خلاف برخی گوشی‌های لیست امروز که فاقد صفحه کلید هستند، موتورولا V100 از تعداد زیادی کلید استفاده می‌کرد و طبیعتا با محوریت ارسال پیام ساخته شده بود. در کنار این قابلیت، طراحی عجیب و اسباب‌بازی مانند آن برای بسیاری کاربران خاطره‌انگیز شد.

Palm Phone

اوایل سال ۲۰۱۹، کمپانی TCL با تصاحب برند پالم سعی کرد با عرضه Palm Phone حضوری موفق در بازار گوشی‌های هوشمند داشته باشد. با وجود اینکه ایده یک گوشی هوشمند بسیار کوچک و خوشمزه در ابتدا جالب به نظر می‌رسید، اما طراحی عجیب در کنار محدودیت‌های فنی این گوشی باعث عدم موفقیت تجاری آن شدند.

میزو پرو ۷

میزو پرو ۷ را باید جدیدترین عنوان در لیست عجیب ترین گوشی های جهان دانست. این گوشی نخستین محصولی است که با دو صفحه نمایش مجزا روانه بازار شد. بر روی قاب پشتی این گوشی یک نمایشگر ۱.۹ اینچی قرار داشت که بیش از هر چیز برای ثبت تصاویر سلفی به کار می‌رفت. با این حال طراحی عجیب آن موفقیت چندانی کسب نکرد؛ اما ایده استفاده از دو نمایشگر در یک گوشی بعدها تکمیل شده و در بسیاری محصولات بهتر بازار به کار گرفته شد.

Sprint Kyocera Echo

در سال ۲۰۱۱ گوشی Kyocera Echo سعی کرد با تعبیه دو نمایشگر در کنار هم، محصولی تاشو را روانه بازار کند و عملکردی نظیر تبلت‌ها را برای آن جا بیندازد. این محصول گوشی واقعا خوبی بود؛ اما محدودیت‌های فنی بسیاری داشت. علاوه بر این، طراحی آن حتی با استانداردهای زمان خود نیز قدیمی به شمار می‌رفت. این عوامل دست به دست هم دادند که Sprint Kyocera Echo آنچنان که باید و شاید دیده نشود.

شما در خصوص لیست عجیب ترین گوشی های جهان چه نظری دارید؟ جای کدام گوشی را در این لیست خالی می‌دانید؟

منبع گجت نیوز

خروج از نسخه موبایل