تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۳:۵۶
کد خبر : 20953

طی مراسمی با حضور رئیس شورای شهر و شهردار تهران برگزار شد؛ رونمایی از سامانه «صورت وضعیت الکترونیکی»، «طرح کاپ» و اپلیکیشن‌های جمع‌آوری پسماند

طی مراسمی با حضور رئیس شورای شهر و شهردار تهران برگزار شد؛ رونمایی از سامانه «صورت وضعیت الکترونیکی»، «طرح کاپ» و اپلیکیشن‌های جمع‌آوری پسماند

کافه دانش: آیین رونمایی از سامانه صورت وضعیت الکترونیکی، اعطای مجوز رسمی به فعالیت اپلیکیشن‌های جمع‌آوری و تفکیک پسماند ارزشمند شهری و آغاز اجرای طرح کاپ روز دوشنبه ۲۶ خردادبا حضور معاون وزیر کشور، شهردار تهران و رئیس شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد. به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، …

کافه دانش: آیین رونمایی از سامانه صورت وضعیت الکترونیکی، اعطای مجوز رسمی به فعالیت اپلیکیشن‌های جمع‌آوری و تفکیک پسماند ارزشمند شهری و آغاز اجرای طرح کاپ روز دوشنبه ۲۶ خردادبا حضور معاون وزیر کشور، شهردار تهران و رئیس شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، در این مراسم مهدی جمالی‌نژاد، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر، پیروز حناچی، شهردار تهران، محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فاوا و صدرالدین علیپور، مدیرعامل سازمان پسماند به همراه برخی از شهرداران و معاونان شهردار به صورت حضوری یا آنلاین شرکت داشتند.
محسن هاشمی در این همایش در خصوص گام‌های برداشته شده در زمینه کاهش پسماند گفت: در چشم انداز شهر هوشمند که از دوره پنجم شورای شهر مطرح شد و از سامانه تهران من آغاز شده حالا به طرح کاپ و اپلیکیشن پسماند خشک و سامانه صورت وضعیت الکترونیکی رسیدیم. این عملیاتی درون شهرداری است و راه اندازی نرم افزار در واقع گامی در حد یک نیت است که بتواند وضعیت پسماند را رو به بهبود می‌برد. از ابتدای روی کار آمدن مدیریت شهری این دوره روزانه ۸هزار تن پسماند تولید می‌شد که امروز این آمار به ۶ هزار تن کاهش یافته است.
پیروز حناچی نیز در ادامه، اجرای طرح کاپ (کاهش پسماند) را موضوع بسیار مهمی دانست که ابعاد حاکمیتی آن از ابعاد محلی فراتر است و با بیان اینکه برنامه تهران هوشمند هنوز به درستی معرفی نشده و طرح کاپ تنها بخشی کوچک از آن است با اشاره به اهمیت همراه کردن شهروندان در این حوزه افزود: تلاش برای جلب نظر مردم کلید واژه مهم این برنامه است و اگر در این برنامه موفق شویم مردم را همراه خود کنیم تحول عظیمی رخ می‌دهد. باید با بهینه سازی موضوع پسماند در شهر تهران تجربه متفاوتی را نسبت به گذشته و برای حفظ آینده بهتر رقم بزنیم. وقتی ۷هزار تن زباله روزانه حمل می‌شود هر چقدر این حجم کمتر شود و هر چقدر زباله‌های تر و خشک از هم جدا شوند این یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شود.
سپس محمد فرجود با اشاره به افزایش ۱۰ تا ۳۰ درصدی کیفیت زندگی شهروندان در اثر هوشمندسازی شهرها گفت: برنامه تهران هوشمند، اهداف کلانی در حوزه رفت و آمد، مشارکت شهروندان، افزایش کیفیت زندگی و زیرساخت‌های یکپارچه دارد و ذیل این اهداف، پروژه‌های بسیاری تعریف شده که یکی از اصلی‌ترین آنها در حوزه پسماند است. در فاز اول هوشمندسازی تهران نیز جمع آوری و تفکیک پسماند با استفاده از ابزارهای هوشمند و تجمیع داده یکی از مهترین گام‌هایی است که در جهت اهداف برنامه تهران هوشمند برداشته‌ایم.
مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران در ادامه با اشاره به دو اپلیکیشن جمع‌آوری و تفکیک پسماند افزود: ما آمار و داده‌های مرتبط با پسماند ارزشمند را به صورت منطقه‌ای و محله‌ای نداشتیم، در صورتی که حالا با برداشتن چنین گام‌هایی این امکان ایجاد شده است. نکته مهم، ایجاد یکپارچگی بین شهرداری و بخش خصوصی است. هم اکنون وضعیت تفکیک و جمع آوری از درخواست تا تحویل و پس از آن رصد می‌شود و نظارت‌های فنی این حوزه نیز بر عهده سازمان فاوای شهرداری است.
دبیر شورای راهبردی تهران هوشمند در ادامه، سامانه صورت وضعیت الکترونیک را در حوزه عمران و حمل و نقل، فعال توصیف کرد و راه اندازی آن در حوزه پسماند را نیز گام بزرگی توصیف کرد و گفت: در واقع همه چیز در جمع آوری و تفکیک به صورت هوشمند صورت می‌گیرد. کارگران به صورت هوشمند رصد می‌شوند، پلاک خوانی هوشمند با وجود GPS در ناوگان خودرویی این حوزه صورت گرفته و توزین پسماند هم به صورت سیستمی انجام می‌شود. چیزی که در این میان بسیار اهمیت دارد مجموعه داده‌هایی است که از دل این فرایند استخراج شده و به کمک مدیریت هوشمند شهر می‌آید.
صدرالدین علیپور نیز در این مراسم با اشاره به اینکه اقدامات شهرداری در حوزه پسماند و گام‌هایی که در جهت استفاده از ظرفیت‌های هوشمندسازی برداشته می‌شود گفت: در تهران، روزانه هفت هزار تن پسماند عادی جمع‌آوری می‌شود. اما فرم ذخیره سازی آن مشکلاتی دارد. باید سهم تفکیک زباله برای اجرای طرح کاپ بالا رفته و متناظر آن هم میزان استخراج انرژی از پسماند تولید شده بالاتر رود. یازده ایستگاه میانی پسماند در مناطق برای ساکنین محلات اطراف آن تولید بو و شیرابه ایجاد کرده است و برای حل این مشکل به سراغ طرح MRF رفتیم که هم تفکیک حداکثری انجام می‌دهد و هم شیرابه ناشی از آن بازیافت می‌شود.
در پایان این مراسم از سامانه صورت وضعیت الکترونیکی پسماند و طرح کاپ رونمایی شد و همچنین دو اپلیکیشن فعال در حوزه جمع آوری و تفکیک پسماند ارزشمند شهری برای اولین بار توسط مدیران عامل سازمان فاوا و پسماند شهرداری تهران مجوز فعالیت در این زمینه را رسما دریافت کردند.

تصاویر مراسم رونمایی

انتشار خبر: کوروش جم

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.