تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲:۰۲
کد خبر : 73014

طرز تهیه آش شله قلمکار برای ۴۰ نفر

طرز تهیه آش شله قلمکار برای ۴۰ نفر

فهرست۱ مواد اولیه پخت آش شله قلمکار۱.۱ طرز تهیه آش شله قلمکار۱.۲ مرحله بعدی  پخت آش شله قلمکار۱.۳ مراحل پایانی تهیه آش شله قلمکار۲ نکاتی در مورد آش شله قلمکار طرز تهیه آش شله قلمکار برای ۴۰ نفر: بی شک آش شله قلمکار یکی از خوشمزه ترین و محبوب ترین آش ها محسوب می شود که …

طرز تهیه آش شله قلمکار برای ۴۰ نفر: بی شک آش شله قلمکار یکی از خوشمزه ترین و محبوب ترین آش ها محسوب می شود که برای مراسم های مختلف و به عنوان نذری آن را آماده می کنند. البته در ماه مبارک رمضان نیز برای افطاری بسیار پرطرفدار است. بسیاری از افراد به دلیل دیر آماده شدن این آش یا زیاد بودن مواد اولیه ترجیح می دهند که آن را درست نکنند اما اگر در پخت آن کمی صبر و حوصله به خرج بدهید قطعا بهترین آش را برای خودتان آماده خواهید کرد. در ادامه مطلب می توانید با یکی از ساده ترین روش های پخت آش شله قلمکار آشنا شوید… برای دیدن طرز تهیه خوراکی های مختلف با بخش آشپزی کافه دانش همراه باشید….

مواد اولیه پخت آش شله قلمکار

۲ کیلو گوشت گردن گوسفند
۴ عدد پیاز
دو پیمانه برنج
۲ کیلو سبزی آش
دو پیمانه بلغور گندم معادل ۴۰۰ گرم
یک پیمانه لوبیا قرمز
یک پیمانه لوبیا چشم بلبلی
۲ پیمانه لوبیا چیتی
۲ پیمانه نخود
یک پیمانه عدس
ششصد گرم پیاز داغ
یک پیمانه ماش
۱۰۰گرم کره
نمک و فلفل به میزان لازم
دو قاشق غذاخوری دارچین
قاشق غذا خوری زردچوبه

مواد اولیه پخت آش شله قلمکار

طرز تهیه آش شله قلمکار

۱) در مرحله اول برای این که این آش خوشمزه را درست کنید باید گردن گوسفند را بردارید و آن را به تکه های کوچک برش بزنید و سپس با پیاز و زردچوبه در کمی روغن تفت بدهید تا هیچ بویی ندهد و به آن آب اضافه کنید و اجازه بدهید تا به خوبی بپزد و زمانی که به مرحله پخت کامل رسید باید استخوان ها را جدا کنید و سپس گوشت گردن گوسفند را به شکل ریش ریش در بیاورید. دقت کنید که اگر گوشت در فضای آزاد قرار بگیرد تغییر رنگ میدهد و رنگ آن کمی تیره می‌شود و به همین جهت برای نگهداری گوشت حتماً از آب گوشت استفاده کنید.
۲)در مرحله ی بعدی باید یک قابلمه دیگر بردارید و آن را تا نیمه پر از آب کنید و بلغور و برنج را درون آن بریزید. در این قسمت توجه داشته باشید که باید بلغور گندم و برنج به خوبی شسته و تمیز باشند و برای یک ساعت آن ها را با نمک و آب بخیسانید.وقتی که برنج و گندم را درون آب گذاشتید سعی کنید به آن دست نزنید یعنی قاشق در قابلمه فرو نکنید ( شما تا وقتی که حجم برنج و بلغور دو برابر نشده باشد و شکفته نشده باشند اصلا نباید در آن ها قاشق بزنید). در غیر این صورت باید تا پایان کار به صورت مداوم آن را به هم بزنید و آش شما هم ته می گیرد. بعد از این که برنج و بلغور باز شدند یک قاشق دست بلند بردارید و آنها را به هم بزنید و از آب گوشت مقداری جدا کنید و درون ترکیب برنج و بلغور بریزید و اجازه بدهید تا با یکدیگر بپزند.

مرحله بعدی  پخت آش شله قلمکار

۳)اگر می خواهید یک آش خوشمزه و لذیذ داشته باشید سعی کنید از قابلمه های سنگی یا سفالی استفاده کنید در غیر این صورت قابلمه معمولی هم میتوان برای درست کردن آش شله قلمکار استفاده کرد. مرحله سوم برای پخت آش شله قلمکار باید لوبیا قرمز و لوبیا چشم بلبلی را هر کدام به مدت یک ساعت بخیسانید و به صورت جداگانه آنها را بپزید. ماش و عدس را هم برای ۱ ساعت بخیسانید و اجازه بدهید با یکدیگر بپزند. نخود و لوبیا چیتی را هم باید با هم بپزید البته این مورد باید حداقل ۱۲ ساعت خیس خورده باشد و در این زمان چند بار آب آن عوض شده باشد.

۴)حالا عدس و ماش و یک سوم از حبوبات را کنار بگذارید و بقیه آنها را چرخ کنید و به ترکیب برنج و بلغور اضافه نمایید ( برنج و بلغور پخته شده است). فراموش نکنید که باید این آش را از این مرحله به بعد مداوم بهم بزنید.تقریبا به مراحل پایانی پخت آش شله قلمکار نزدیک می شوید.

مراحل پایانی تهیه آش شله قلمکار

  • یک تابه بردارید و پیاز داغ را درون آن بریزید و اجازه دهید تا بر روی حرارت کمی تفت بخورد البته باید نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به آن اضافه کنید تا زمانی که بوی خامی زردچوبه گرفته نشود باید آهسته آن را تف بدهید و پس از آن به آش تان اضافه کنید.
  • وقتی که تمام مواد درون قابلمه شما با هم ترکیب شدند و شروع به جوش زدن کردند باید سبزی آش و گوشت ریش ریش را به آن اضافه نمایید و به صورت دائم آن را به هم بزنید و به تدریج آب قلم را که باقی مانده به مواد اضافه کنید؛ البته باید حرارت آن زیاد نباشد و بر روی درجه ملایم تنظیم کنید.
  • تقریباً ۱۵ دقیقه تا پایان پخت آش شله قلمکار باید دارچین را اضافه نمایید و جز یکی از اصلی ترین ادویه ها در زمان پخت آش شله قلمکار می باشد که موجب می شود تا آش علاوه بر خوش طعم شدن و بلکه بوی بی‌نظیری هم داشته باشد.
  • پخت آش شما در این مرحله به پایان می‌رسد و میتوانید آش را درون یک ظرف زیبا بریزید و با دارچین و پیاز داغ و گوشت ریش ریش شده آن را تزیین کرده و البته برای تزیین از حبوبات یا کره آب شده هم می توان استفاده کرد.

مراحل پایانی تهیه آش شله قلمکار

نکاتی در مورد آش شله قلمکار

  • برای پخت آش شله قلمکار میتوان از سبزی آش نظیر اسفناج، مرزه، جعفری، نعناع، گشنیز و ریحان استفاده کرد. بهتر است میزان هر کدام از این سبزی ها به صورت یکسان در نظر گرفته شود.
  • این غذای بی نظیر به عنوان یک غذای کامل به شمار می رود و می توان برای وعده های ناهار، صبحانه و شام در نظر گرفته شود.
  • بهتر است که در طول درست کردن آش شله قلمکار آن را به صورت مداوم به هم بزنید و به تدریج آن آب اضافه کنید چرا که تقریبا از نظر سفتی به حلیم شبیه است.
  • این مقدار مواد تقریبا برای ۴۰ نفر کافی است اما چون همیشه آش کمی زیادتر می شود شما بر حسب سلیقه می توانید آن ها را کمتر یا زیادتر نمایید.
  • باید در زمان پخت حبوبات به حدی برسند که کاملا له شده باشند. برخی برای له کردن آنها از گوشتکوب هم استفاده می کنند.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.