تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲:۰۴
کد خبر : 73019

طرز تهیه آش دوغ برای ۱۰ نفر

طرز تهیه آش دوغ برای ۱۰ نفر

فهرست۱ مواد لازم برای پخت آش دوغ۱.۱ طرز تهیه آش دوغ۱.۲ ادامه مراحل پخت آش دوغ۱.۳  نکات مهم در تهیه آش دوغ طرز تهیه آش دوغ برای ۱۰ نفر: اگر می خواهید یک آش خوشمزه و سنتی را درست کنید ادامه مطلب را از دست ندهید. آش دوغ به عنوان یکی از آش های محلی محسوب …

طرز تهیه آش دوغ برای ۱۰ نفر: اگر می خواهید یک آش خوشمزه و سنتی را درست کنید ادامه مطلب را از دست ندهید. آش دوغ به عنوان یکی از آش های محلی محسوب می‌شود که در اردبیل و استان لرستان بسیار پرطرفدار است و برای اینکه به بهترین شکل ممکن درست شود فوت و فن های پخت آن را به خوبی  باید بدانید تا یک آش بی‌نظیر را آماده کنید؛ این آش علاوه بر اینکه برای مصرف خانگی مورد استفاده قرار می گیرد بلکه به عنوان نذری و در ماه مبارک رمضان نیز پخت می شود. در ادامه ما روش پخت آش دوغ را به تعداد ۷ الی ۱۰ نفر برای شما ذکر نموده ایم شما می توانید کمی مواد لازم را زیادتر در نظر بگیرید تا آش بیشتری را درست کنید. برای مشاهده آموزش آشپزی برای خوراکی های دیگر کلیک کنید.

مواد لازم برای پخت آش دوغ

برای درست کردن آش دوغ شما به مواد لازم زیر نیاز دارید:

  • نخود ۱.۵ پیمانه ( نخود باید پخته شده باشد).
  • ماست پرچرب دو لیتر
  • برنج ایرانی یک پیمانه
  • دوغ ۲ لیتر ( بهتر است برای خوشمزه شدن آش خود از دوغ محلی استفاده کنید).
  • تخم مرغ ۱ عدد
  • سبزیجات ۵۰۰ گرم ( سبزیجات شامل برگ سیر تازه، گشنیز و تره می باشد)
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
  • روغن به میزان لازم( برای سرخ کردن)
  • پیاز ۱ عدد ( پیاز را رنده کنید و آب آن را بگیرید)
  • نعنا خشک به میزان لازم (از نعناع خشک برای تزیین آش استفاده میشود).
  • گوشت چرخ کرده با میزان چربی کم به مقدار ۲۵۰ گرم

مواد لازم برای پخت آش دوغ

طرز تهیه آش دوغ

۱)مرحله اول برای اینکه آش دوغ خوشمزه را درست کنید به این صورت است که باید با همزن برقی یا دستی ماست را آنقدر به هم بزنید تا کاملاً شل شود که تقریباً در مدت زمان ۵ تا ۱۰ دقیقه لازم به هم زدن خواهد بود.
۲)در مرحله دوم باید به تدریج دوغ را به ماست اضافه نمایید و مجدداً آن را به هم بزنید تا یک ترکیب کاملاً یکدست به دست بیاورید.
۳)تخم مرغ را بردارید و به درون ترکیب اضافه کنید و برای این که تخم مرغ با ترکیب به صورت کاملاً مخلوط شود باید آن را به هم بزنید.

۴)زمانی که تخم مرغ و ترکیب دوغ شما به شکل یک دستی در آمد باید اجاق گاز را بر روی حرارت زیاد قرار بدهید و شروع به هم زدن آن با قاشق چوبی نمایید.

۵)در مرحله بعد باید برنج خام تان را بصورت تمیز بشویید و به ترکیبی که در روی اجاق گاز می باشد اضافه نمایید و آن را به صورت مرتب به هم بزنید تا دوغ شما نبرد و هنگامی که دوغ ‌ به غلظت مناسب رسید باید گوشت قلقلی را به ترکیب خود اضافه کنید. فراموش نکنید که در این مرحله باید حتما دوغ دارای غلظت مناسب باشد و قل بخورد. گوشت های قلقلی را از ترکیب ۲۵۰ گرم گوشت چرخ کرده با نمک و فلفل و نعنا خشک به میزان یک قاشق مرباخوری ترکیب کنید و یک پیاز رنده شده نیز به آن اضافه نمایید البته باید آب پیاز گرفته شود سپس با دست آنها را به اندازه فندق به شکل قلقلی درست می نمایید و کمی روغن در تابه بریزید و آنها را سرخ می کنید

ادامه مراحل پخت آش دوغ

۶)پس از آن باید سبزی آش اضافه کنید البته این سبزی ها باید از قبل به صورت تمیز و شسته شده باشند و آنها را خرد نموده باشید. برخی برای اینکه آش خوشمزه تری داشته باشند از برگ سیر تازه هم استفاده می کنند.

۷)در این مرحله نوبت به اضافه کردن نخودها میرسد. برای اینکه آش خوشمزه ی داشته باشید حتماً از شب قبل حدود ۱۰ ساعت نخودها را بخیسانید و طی این مدت برای دو بار آب نخود را عوض کنید تا نفخ آنها گرفته شود و سریع تر پخته شوند.

۸)تقریباً به مراحل پایانی تهیه آش دوغ نزدیک می شوید و باید پس از جوش آمدن آش حرارت را کم کنید و صبر کنید تا سبزی‌ها به رنگ تیره در بیایند و بعد حدود نیم ساعت اجازه بدهید تا آش بخوبی جا بیفتد.
آش خوشمزه شما آماده شده است و باید یک ظرف مناسب بردارید و آش تان را درون آن بریزید و تزیین آش را با سیر داغ و نعنا انجام بدهید قطعاً از خوردن این آش خوشمزه لذت خواهید برد.

 نکات مهم در تهیه آش دوغ

  1.  استفاده از تخم مرغ در این آش موجب می شود تا در زمان پخت از بریدن دوغ جلوگیری شود.
  2. استفاده نمودن از قاشق چوبی در زمان پخت بهتر از قاشق های دیگر می باشد چرا که زمان طولانی برای پخت این آش بر روی شعله نیاز بوده و قطعاً قاشق چوبی کمتر داغ می‌شود و شما در زمان پخت راحت تر خواهید بود.
  3. برای تهیه آش از دوغ محلی استفاده کنید اما اگر دوغ محلی نداشتید دوغ های پاکتی بدون‌گاز نیز مناسب هستند.
  4. آش دوغ با نان بربری و با تزیین سیر داغ و نعنا بسیار خوشمزه تر خواهد شد. برخی از افراد از فلفل سیاه، فلفل قرمز، پاپریکا و روغن برای تزئین آش استفاده می کنند.
  5. با صبر و حوصله آش دوغ را بپزید و مداوم آن را به هم بزنید تا ته نگیرد.
  6. برای تهیه آش دوغ می توانید گوشت هم استفاده نکنید و اضافه کردن تره ، گشنیز و شوید تازه آش تان را خوشمزه تر میکند.
  7. نسبت به آش های دیگر آش دوغ کمی رقیق تر بوده و نباید زیاد غلظت داشته باشد. اگر میخواهید سردی دوغ در آش از بین برود مقدار فلفل را زیادتر کنید.
  8. آش ترخینه هم با بلغور و دوغ آماده می شود و به نوعی آش دوغ به شمار می رود.
  9. نمونه دیگری از آش دوغ میباشد که با دوغ، سیر، برنج، سبزی آش، نخود و نمک و فلفل سیاه اماده میشود.

یک نکته مهم در تهیه آش دوغ محلی اردبیل این است که از گوشت قلقلی در آش استفاده می‌شود اما اگر تمایلی به استفاده از گوشت ندارید می توانید آن را حذف کنید ولی هرچقدر گوشت آش شما بصورت  کوفته ریزتر باشد قطعاً آش زیباتر است.

شما می توانید در مراسم های مختلف و حتی به عنوان نذری این آش بی نظیر را اماده کنید و نوش جان نمایید. امیدواریم از این آموزش استفاده نمایید و برای خود آش دوغ بپزید.

حتما بخوانید : طرز تهیه آش شله قلمکار برای ۴۰ نفر

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.