تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵
کد خبر : 74020

طرز تهیه آش بلغور برای ۱۰۰ نفر

طرز تهیه آش بلغور برای ۱۰۰ نفر

فهرست۱ نحوه ی پخت آش بلغور۱.۱ ادامه مراحل پخت آش بلغور (بدون گوشت)۱.۲ طرز تهیه آش بلغور با گوشت۱.۳ مراحل پخت آش بلغور با گوشت طرز تهیه آش بلغور برای ۱۰۰ نفر : آش بلغور یکی از انواع آش ها می باشد که بسیار لذیذ و خوشمزه است و نسبت به نمونه های دیگر کمتر شناخته …

طرز تهیه آش بلغور برای ۱۰۰ نفر : آش بلغور یکی از انواع آش ها می باشد که بسیار لذیذ و خوشمزه است و نسبت به نمونه های دیگر کمتر شناخته می شود. آش بلغور را می توانید همراه با گوشت یا بدون آن بپزید. اما بد نیست که بدانید برخی این آش را برای مراسم های مختلف و نذری آماده می کنند. اگر میخواهید با شیوه ی پخت این آش بی نظیر با روش های متفاوت آشنا شوید ادامه مطلب را به دقت مطالعه کنید…

نحوه ی پخت آش بلغور

در روش اول پخت آش بلغور شما نیاز به گوشت ندارید و مواد لازم آن شامل موارد زیر می باشد:

  • بلغور گندم سه پیمانه
  • نخود ۱ پیمانه
  • عدس ۱ پیمانه
  • لوبیا چیتی ۱ پیمانه
  • پیاز ۱ عدد
  • اسفناج یک کیلوگرم
  • نمک و فلفل به میزان لازم
  • روغن مایع به میزان لازم

۱) قبل از اینکه شما برای پخت آش بلغور گندم بدون گوشت دست به کار شوید باید مواد خود را از قبل بخیسانید که این مواد شامل لوبیا چیتی، عدس، نخود و بلغور گندم میباشد. برای هر کدام از آنها یک ظرف جداگانه در نظر بگیرید و اجازه بدهید تا آنها را برای چند ساعتی بخیسند تا علاوه بر اینکه زودتر پخته می شوند بلکه دارای نفخ نباشند و بعد از مصرف معده را اذیت نکنند.
۲) قابلمه مناسب بردارید و بلغور گندم را در آن بریزیم و ۱۰ تا ۱۲ پیمانه هم به آن آب اضافه نمایید و اجازه بدهید تا با حرارت ملایم بلغور ها نرم و حالت لعابی پیدا کنند تقریباً در این مرحله دو ساعت زمان نیاز است.
۳)پس از آن لوبیا و نخود را در یک قابلمه بریزید و به آنها ۴ پیمانه آب اضافه کنید و اجازه بدهید آنها هم با حرارت ملایم پخته شوند.
مانند نخود و لوبیا باید عدس را هم آبکشی کنید و سه پیمان آب به آن اضافه کنید و در یک قابلمه جداگانه بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم بپزید تا به صورت پخته و نرم شوند این مرحله تقریباً یک ساعت زمان نیاز دارد.
۴)بعد از این که حدود یک ساعت از پخته شدن حبوبات و بلغور گندم سپری شد به آن نمک اضافه کنید و پس از آن پیاز را پوست بگیرید و به شکلی نگینی خرد کنید و در یک تابه که در آن روغن ریخته و با حرارت ملایم تفت بدهید.

نحوه ی پخت آش بلغور 

ادامه مراحل پخت آش بلغور (بدون گوشت)

۵)حالا باید یک قابلمه بزرگ بردارید و بعد مقداری از پیاز داغ هایتان را با بلغور گندم و حبوبات هایی که از قبل پخته اید در قابلمه بریزید. در کنار آن اسفناج را پاک کنید و به خوبی بشویید و خرد نمایید و به قابلمه اضافه کنید. حالا تمام مواد که در قابلمه هستند را به هم بزنید تا با یکدیگر ترکیب شوند.
برای اینکه آش خوشمزه تان به خوبی پخته شود باید حرارت اجاق گاز را زیاد نکنید و آن را بر روی درجه ملایم تنظیم نمایید؛ سپس برای جا افتادن آش باید ۴۵ دقیقه زمان بدهید تا به خوبی پخته شوند؛ اگر در این مرحله متوجه شده اید که آش شما کم آب است می توانید برای بهتر شدن به آن مقداری آب جوش اضافه نمایید البته آش را به هم بزنید تا ته نگیرد و آش شما طعم سوختگی نداشته باشد.

حالا یک کاسه زیبا بردارید و آش آماده شده را درون آن بریزید و با کشک یا پیاز داغ یا نعنا داغ آن را تزیین کنید و نوش جان نمایید…

نکته) این آش تقریبا برای ۵ نفر آماده می شود اگر می خواهید برای نفرات بیشتری مثلا صد نفر آش را بپزید باید مواد لازم آن را چندین برابر کنید.

طرز تهیه آش بلغور با گوشت

قبل از هر چیزی به خاطر داشته باشید که برای تهیه آش بلغور با گوشت حتما باید گوشت را به خوبی بپزید و سپس حبوبات را استفاده نکنید و آنها را حذف نمایید. زمانی که گوشت پخته شد آن را ریش ریش کنید و به بلغور که قبل از آن را پخته اید اضافه نمایید.
برای اینکه بلغور سر نرود می‌توانید اول پیاز را با زردچوبه و فلفل سرخ کنید و به آن اضافه کنید و بعد بلغور ها را اضافه کنید و بپزید.
معمولاً بهتر است که حبوبات را به مدت زمان ۱۰ ساعت بخیسانید ولی اگر از قبل سبزی در فریزر دارید و حبوبات هایتان را پخته اید و نگهداری می کنید معمولاً آماده کردن آش شما حدود ۱۰ دقیقه زمان میخواهد.

مواد لازم برای تهیه این آش خوشمزه شامل موارد زیر است:

  • بلغور گندم سه پیمانه
  • پیاز دو عدد
  • گشنیز دو پیمانه
  • گوشت با استخوان نیم کیلوگرم
  • سیر سه حبه
  • روغن مایع به میزان لازم
  • ادویه ساییده شده ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک فلفل و زردچوبه به میزان لازم

مراحل پخت آش بلغور با گوشت

برای شروع اجازه بدهید بلغور گندم با ۸ تا ۱۰ پیمانه آب روی حرارت ملایم پخته شود و لعاب بگیرد. در حین پخت آن را هم بزنید تا ته نگیرد.
پس از آن پیاز خرد شده را با گوشت در قابلمه بریزید ۶ پیمانه آب اضافه کنید و اجازه بدهید تا با حرارت بالا آب به جوش بیاید و زمانی که گوشت کف کند باید حتماً کف را بگیرید؛ وقتی که آب جوش آمد حرارت را کم نمایید و اجازه بدهید تا مقدار زیادی آب تبخیر شود و گوشت شما پخته شود. در صورتی که گوشت پخته شده و آب درون قابلمه زیاد است می‌تواند با یک لیوان یا ملاقه از آب آن کم کنید.
پیازهای دیگری که گذاشته اید را به صورت نگینی خرد کنید بعد سیر را له کنید و درون یک ماهیتابه روغن بریزید و با حرارت ملایم اجازه بدهید که پیاز و سیر با زردچوبه و فلفل پخته شوند.
وقتی که گوشت پخته شد باید آن را از استخوان جدا کنید و با یک گوشت کوب آن بکوبید تا به صورت ریش ریش در بیاید و بعد با آب گوشت به قابلمه ای که بلغور گندم در آن پخته شده اضافه کنید و مواد را با هم بزنید و حرارت را برای درجه ملایم قرار دهید و صبر کنید تا به جوش بیاید.
در این مرحله گشنیز تمیز و پاک شده را ساطوری کنید و به قابلمه اضافه کنید؛ دقت کنید که حرارت گاز کم باشد و اجازه بدهید ۲۰ دقیقه به خوبی اش شما بپزد و جا بیفتد و در پایان هم مقداری کمی نمک به آن اضافه کنید تا آش خوش نمک شود و بعد می توانید با پیاز داغ و نعنا یا کشت تزیین کنید سپس نوش جان کنید…

برای دیدن طرز تهیه خوراکی های مختلف با بخش آشپزی کافه دانش همراه باشید….

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.