تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۲
کد خبر : 61440

طبق مطالعات جدید، خوردن چربی می تواند خطر سکته مغزی را کاهش دهد، اما به یک شرط!

طبق مطالعات جدید، خوردن چربی می تواند خطر سکته مغزی را کاهش دهد، اما به یک شرط!

طبق مطالعات جدید، خوردن چربی می تواند خطر سکته مغزی را کاهش دهد، اما به یک شرط!بر اساس یک مقاله جدید که هنوز کارشناسی نشده است، خوردن چربی‌ های گیاهی خطر سکته مغزی را تا دوازده درصد کاهش می‌دهد.
این م..

سکته مغزیطبق مطالعات جدید، خوردن چربی می تواند خطر سکته مغزی را کاهش دهد، اما به یک شرط!

بر اساس یک مقاله جدید که هنوز کارشناسی نشده است، خوردن چربی‌ های گیاهی خطر سکته مغزی را تا دوازده درصد کاهش می‌دهد.

این موضوع یک حقیقت ثابت شده است که خوردن چربی بیش از حد می‌تواند باعث افزایش کلسترول، مسدود شدن رگ‌ها و در خطر سکته مغزی و سایر اشکال بیماری قلبی نقش داشته باشد؛ لازم نیست که دیگر به سایر عوارض آن همچون چاقی، دیابت، سرطان و بسیاری از شرایط دیگر اشاره کنیم.

با این حال، به نظر می‌رسد در مورد سکته مغزی چیزی که نقش بسزایی دارد نوع چربی مصرفی بوده نه مقدار آن. بر اساس مطالعه جدیدی که چندی پیش در جلسات علمی انجمن قلب آمریکا در سال ۲۰۲۱ ارائه شد، خوردن چربی های گیاهی خطر سکته را کاهش می‌دهد.

این مطالعه که هنوز توسط همتایان مورد بررسی قرار نگرفته است، نشان می‌دهد افرادی که بیشترین چربی‌های گیاهی را مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که کمترین میزان مصرف را دارند، دوازده درصد کمتر دچار سکته مغزی می‌شوند.

از طرف دیگر، افرادی که بالاترین میزان چربی اشباع حیوانی را مصرف می‌کردند، شانزده درصد بیشتر از افرادی که کمترین چربی از این نوع را مصرف می‌کردند، دچار سکته مغزی می‌شدند.

«فنگلی وانگ» نویسنده ارشد، محقق فوق دکتری در بخش تغذیه دانشگاه هاروارد، دانشکده بهداشت عمومی تی. اچ. چان، در بیانیه‌ای گفت:

یافته‌های ما نشان می‌دهد که نوع چربی و منابع غذایی مختلف چربی از میزان کل چربی رژیم غذایی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی از جمله سکته مهم‌تر است.

انواع چربی‌های رژیمی

همه برای زنده ماندن به چربی نیاز دارند. چربی‌ها به بدن شما کمک می‌کنند تا ویتامین‌های موجود در غذاها را جذب کند، عملکرد هورمون‌ها را حفظ کند، سلول‌ها را بسازد، به شما انرژی می‌دهد و شما را گرم نگه می‌دارد.

اما این چربی‌های اشباع نشده از سبزیجات، آجیل و ماهی‌های چرب هستند که می‌توانند سطح کلسترول شما را کاهش دهند و به سلامت شما کمک کنند. اما سوالی که از «آلیس لیختنشتاین»،مدیر و دانشمند ارشد آزمایشگاه تغذیه قلب و عروق در دانشگاه تافتس در بوستون، پرسیده شد این بود که منابع اصلی چربی‌های گیاهی چیستند؟

لیختنشتاین در این تحقیق جدید درباره نقش خوردن چربی در سکته مغزی مشارکتی نداشته، اما در بیانیه‌ای گفت:

آن منابع بر چربی‌های گیاهی، روغن‌های گیاهی مایع هستند، چیزهایی مانند روغن ذرت، روغن گلرنگ، روغن آفتابگردان، روغن سویا، که سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده چندگانه هستند و سپس روغن‌هایی مانند روغن کانولا و روغن زیتون که سرشار از اسیدهای چرب تک غیراشباع هستند.

وی همچنین در ادامه گفت:« اینها انواع روغن‌هایی هستند که باید برای تهیه غذا استفاده شوند».

چربی‌های اشباع شده و ترانس به طور کلی سالم نیستند. چربی‌های اشباع شده معمولاً از گوشت‌های قرمز و فرآوری شده به دست می‌آیند و در دمای اتاق جامد هستند. در این مطالعه، گوشت گاو، گوشت خوک، گوشت بره، بیکن، سوسیس، بولونیا، هات داگ، سالامی و سایر گوشت های فرآوری مورد بررسی قرار گرفت.

دکتر «فرانک هو»، بخش تغذیه دانشگاه هاروارد، دانشکده بهداشت عمومی تی. اچ. چان، که در این تحقیق مشارکت داشت در مصاحبه‌ای قبلی عنوان کرده بود:

کاهش متوسط در مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده در یک الگوی غذایی سالم می‌تواند مرگ و میر کلی را تا سیزده درصد، مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی را تا چهارده درصد، مرگ و میر ناشی از سرطان را تا یازده درصد و خطر دیابت نوع دو را تا بیست و چهار درصد کاهش دهد.

جالب توجه است که این مطالعه نشان داد که خوردن چربی لبنیات از جمله پنیر، کره، شیر، بستنی و خامه با خطر بالاتر سکته مغزی مرتبط نیست. در مورد نقش لبنیات در رژیم غذایی که یک منبع اصلی کلسیم است، بحث‌های مداومی بین محققان تغذیه وجود دارد. دستورالعمل‌های رژیم غذایی سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ وزارت کشاورزی ایالات متحده برای آمریکایی‌ها شامل سه وعده لبنیات در روز، ترجیحاً نسخه‌های کم چرب و بدون چربی می‌شود.

همچنین بخوانید:

۷ علت افزایش احتمال سکته مغزی

مطالعات طولانی مدت

در این مطالعه داده‌های بیست و هفت ساله از نزدیک به صد و بیست هزار پرستار و متخصص مراقبت‌های بهداشتی که بخشی از دو مورد از طولانی‌ترین مطالعات تغذیه‌ای در ایالات متحده هستند، تجزیه و تحلیل شد که آن دو مطالعه طولانی مدت شامل مطالعه سلامت پرستاران و مطالعه پیگیری متخصصان سلامت است.

این مطالعه مشاهده‌ای بوده است، بنابراین نتایج نمی‌توانند یک ارتباط علت و معلولی بین مصرف چربی و خطر سکته مغزی ایجاد کنند، فقط یک وابستگی وجود دارد. سایر محدودیت‌های این مطالعه شامل جمعیت عمدتاً سفیدپوست، نود و هفت درصد، و این واقعیت است که افراد هر چهار سال یکبار عادات غذایی خودشان را خود ارزیابی می‌کنند. با این حال، نتایج مطابق با تحقیقات قبلی است که مزایای رژیم غذایی گیاهی در مقابل حیوانی را نشان می‌دهد.

دکتر لیختنشتاین گفت:« ویژگی‌های کلیدی یک الگوی رژیم غذایی سالم برای قلب، متعادل کردن کالری دریافتی با کالری مورد نیاز است». وی در ادامه صحبت‌هایش عنوان کرد:

برای دستیابی و حفظ وزن سالم، غلات کامل، پروتئین بدون چربی و گیاهی و انواع میوه‌ها و سبزیجات را در رژیم غذایی خود قرار دهید. نمک، شکر، چربی حیوانی، غذاهای فرآوری شده و الکل را محدود کنید؛ و صرف نظر از اینکه غذا در کجا تهیه یا مصرف می‌شود، این دستورالعمل را اعمال کنید.

طبق تخمین مرکز کنترل و پیشگیری بیماری، سکته مغزی سالانه صد و چهل هزار آمریکایی را به کام مرگ می‌کشاند.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.