تاریخ انتشار : سه شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۷:۲۳
کد خبر : 46984

ضرورت غربالگری سلامت روان مردم/افزایش متقاضیان اخذ پروانه روانشناسی و مشکلات آن

ضرورت غربالگری سلامت روان مردم/افزایش متقاضیان اخذ پروانه روانشناسی و مشکلات آن

ضرورت غربالگری سلامت روان مردم/افزایش متقاضیان اخذ پروانه روانشناسی و مشکلات آن رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، گفت: با پیگیری‌های سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، درباره واکسیناسیون روانشناس..

ضرورت غربالگری سلامت روان مردم/افزایش متقاضیان اخذ پروانه روانشناسی و مشکلات آن

ضرورت غربالگری سلامت روان مردم/افزایش متقاضیان اخذ پروانه روانشناسی و مشکلات آن

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، گفت: با پیگیری‌های سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، درباره واکسیناسیون روانشناسان و مشاوران موافقت شد تا این افراد در اولویت واکسیناسیون قرار گیرند؛ چراکه مراجعین با مشکلات روحی و روانی از ایمنی پایین‌تر و خطر ابتلای بالایی مواجه‌اند و ضرورت واکسیناسیون روانشناسان و مشاوران احساس می‌شود.

به گزارش ایسنا، محمد حاتمی در نشست خبری امروز (سه شنبه ۷ اردیبهشت) که به مناسبت روز روانشناس و مشاوره برگزار شد، اظهار کرد: سلامت روان مردم در دوران کرونا و پسا کرونا از جمله دغدغه‌های اصلی ما است و بنده نسبت به شرایط فعلی سلامت روان مردم احساس خطر می‌کنم چراکه در حال حاضر مساله سلامت روان را در حاشیه قرار داده‌ایم که این معضل بعدها گریبان گیر ما خواهد شد.

پیشنهاد سازمان روانشناسی برای افزوده شدن پیوست سلامت روان به پروتکلهای بهداشتی

سطح پایین سواد سلامت روان مردم

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر برای رسیدگی به سلامت روان مردم دیر شده است اما همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، ادامه داد: در این راستا دو طرح به ستاد ملی ارائه دادیم و پیگیر آنها هستیم. در حال حاضر پروتکل‌های بهداشتی توسط وزارت بهداشت برای صنوف مختلف ابلاع شده است. بررسی‌های تطبیقی ما در جهان نشان داد این پروتکلهای بهداشتی در جهان همراه با پیوست سلامت روان ارائه شده است.

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، تصریح کرد: پیشنهاد ما به طور مشخص این است به تمام پروتکل‌های بهداشتی ابلاعی در اسرع وقت، پیوست سلامت روان توسط سازمان نظام روانشناسی و مشاوره اضافه شود. سواد سلامت روان مردم در سطح پایینی قرار دارد چراکه مشکلات روان مزمن است و مردم زمانی درگیر آن می‌شوند که مسائل حاد شده‌ است.

پیشنهاد غربالگری سلامت روان مردم

لزوم ایجاد شناسنامه سلامت برای عموم مردم

وی یادآور شد: ما در شرایط بحران هستیم و مردم در انواع فشارهای شغلی و خانوادگی قرار دارند. این فشار طولانی مدت و مزمن قطعا سلامت روان را خدشه دار می‌کند. پیشنهاد و طرح ما انجام غربالگری ملی در زمینه سلامت روان از طریق جمعیتهای مختلف نظیر کمیته امداد، سازمان بهزیستی و… است. شناسنامه سلامت روان باید برای تمام مردم ایجاد شود. سازمان توانایی مدیریت این طرح را دارد.

رییس جمهور، وزراء و قضات نیازمند همراه داشتن مشاور روانشناس هستند

حاتمی با تاکید بر اینکه فضای مجازی دغدغه اصلی سازمان در دوران کرونا بود و در این راستا تلاشهای زیادی انجام دادیم، افزود: دولت و مجلس نباید گوش خود را در مقابل مسائل روانشناسی گرفته و سخنان ما را نشوند. زمان آن رسیده که بر اساس طرحها و نیازهای جامعه سخنان ما را بشنوند. بنده اعتقاد دارم رییس جمهور و وزراء و قضات ما باید یک مشاور روانشناس داشته باشند. بعصا مسئولین ما تصمیماتی می‌گیرند که از بعد جامعه شناختی و روانشناختی بسیار مشکل دارد. نباید بگذاریم با سلامت روان مردم بازی شود. این مجادلات بی‌حاصلی که گاها پیش می‌آید تنها روح و روان مردم را از بین می‌برد.

وی معتقد است که در حال حاضر خدمات روانشناسی و مشاوره "بر روی سفره مردم" قرار گرفته و مسئولین باید توجه ویژه‌ای نسبت به پوشش بیمه‌های پایه و تکمیلی برای خدمات روانشناسی و مشاوره نشان دهند.

حاتمی درباره بحث بیمه‌های پایه و تکمیلی خدمات روانشناسی، تصریح کرد: مردم کم درآمد نمی‌توانند از این خدمات استفاده کنند چراکه این خدمات نرخ بالایی دارند. به ستاد ملی کرونا و ستاد کرونای استان تهران پیشنهاد دادیم در دوران کرونا این بحث بیمه برای خدمات روانشناسی و مشاوره تصویب شود اما تا کنون این اتفاق رخ نداده است.

در بودجه ۱۴۰۰ هم ردیفی برای بیمه خدمات روانشناسی اختصاص ندادند

وی با اشاره به بند ج ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم توسعه، گفت: در این برنامه تصویب شده است که مردم از بیمه پایه و تکمیلی برای خدمات روانشناسی استفاده کنند، این مصوبه برنامه ششم است. دولت می‌گوید مجلس باید ردیف بودجه‌ای را برای این ماده اختصاص دهد تا بتوان اقدامات لازم را انجام داد. ما در این راستا خیلی تلاش کردیم. با کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ نیز صحبت‌هایی داشتیم اما معتقدند بودجه انقباضی است و در نهایت برای سال ۱۴۰۰ بیمه‌ای در راستای خدمات مشاوره و روانشناسی پیش بینی نشد. قرار است در آینده با دکتر نوبخت جلساتی در این رابطه داشته باشیم اما به طور کلی حل این مساله نیازمند تفکر انقلابی است.

دولت هنوز تعرفه خدمات روانشناسی را اعلام نکرده

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه این سازمان تعرفه‌های خدمات روانشناسی را برای تصویب و ابلاغ به دولت اعلام کرده است، گفت: برای ساماندهی تعرفه‌ها به دولت درخواست داده‌ایم اما تا کنون تعرفه‌ها اعلام نشده و اینگونه حقوق مردم پایمال می‌شود که مقصر نخستین آن هیئت دولت است که این تعرفه‌ها را اعلام نمی‌کند.

وی با بیان اینکه باید نگاهمان از "درمان محوری" به "سلامت محوری" تغییر کند، ادامه داد: سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور طی نامه‌ای از رییس جمهور خواستار ایجاد کمیته ویژه مقابله با عوارض روانی کرونا ذیل ستاد ملی کرونا شد. این درخواست طی نامه ای در اردیبهشت ۹۹ به رییس جمهوری ارسال شد. ما خواستار عضویت رییس سازمان نظام روانشناس و مشاوره در ستاد ملی کرونا بودیم اما ستاد ملی و وزارت بهداشت به عضویت بنده در "کمیته مشورتی سلامت روان" اکتفا کردند و در حالی که از نظر بنده این مهم از ضروریات شرایط فعلی است؛ تحقق نیافت.

حاتمی همچنین این را هم گفت که توقف رشد اجتماعی و سلامت روان از جمله مسائل اساسی فعلی جامعه ما است.

پیشنهادی برای تشکیل کمیسیون روانشناسی دینی

ییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به همکاری این سازمان با حوزه‌های علمیه، ادامه داد: رشته‌های روانشناسی در حوزه‌های علمیه تدوین شده است و در حال حاصر فارع التحصیلانی هم دارد که مجوز وزارت علوم را به همراه دارند. در این راستا ما پیشنهاد تشکیل کمیسیون مشاوره اسلامی یا روانشناسی مبتنی بر فرهنگ دینی را دادیم که نخبگان همین رشته‌ها این کمیسیون را مدیریت کنند. در حال حاضر ۱۵۰ نفر فارع التحصیل این رشته‌ها از ما پروانه گرفته‌اند. اینگونه فارع التحصیلان این رشته‌ها می‌توانند پس از مصاحبه از سازمان مجوز بگیرند و ما از ظریفیت این افراد استفاده کنیم.

حاتمی همچنین این را هم گفت که چنین همکاری‌هایی طی دو سال اخیر با ریاست وی با مراکز دیگر نظیر سپاه پاسداران، کمیته امداد، بنیاد شهید و دانشگاه‌ها و… وجود داشته است که به راه اندازی مراکز متعدد منجر شده است.

وی ادامه داد: رویکرد ما بومی شدن رشته روانشناسی است و اگر خدمات روانشناسی انجام می‌شود باید در چارچوب فرهنگ کشور خودمان ارایه شود. گاها مشاوره‌هایی توسط غیر روانشناسان در فضاهای مجازی انجام می‌شود که هیچ کدام پروانه‌ای از این سازمان دریافت نکرده‌اند.

لزوم دارا بودن مجوز از سازمان روانشناسی برای ارائه خدمات مشاوره ای

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به مشکلاتی که در خصوص اعطای مجوز از سوی بهزیستی برای تاسیس مرکز روانشناسی وجود داشت، تصریح کرد: بهزیستی مجوزهایی را تحت عنوان "مرکز" به افراد می‌داد و آنها از طریق همان مجوز مشاوره می دادند. با پیگیری‌های سازمان نهایتا بهزیستی متقاعد شد، این افراد برای ارائه خدمات مشاوره و روانشناسی حتما پروانه سازمان نظام روان را داشته باشند که این مهم با پیگیری های این سازمان اتفاق افتاد.

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در ادامه با تبریک روز روانشناس و مشاوره به بیان اقدامات اخیر این سازمان پرداخت و گفت: از زمان تاسیس این سازمان مساله روانشناسی و مشاوره در کشور متحول شده است، به طوری که در دانشگاه ها رشته روانشناسی رقیب رشته‌های پزشکی است و وجود ۳۰۰ هزار دانشجوی این رشته گویای این مساله است که مردم به این رشته اهمیت بالایی داده‌اند و صف های طولانی برای ورود به تحصیلات تکمیلی رشته روانشناس و مشاوره وجود دارد. روز نهم اردیبهشت که اساسنامه سازمان تصویب شد، روز روانشناس نام گرفت.

وی درباره عملکرد سازمان در یک سال گذشته، تصریح کرد: بنده مسئولیت سازمان را دو سال است برعهده دارم و اولین اقدام بنده آسیب شناسی مسائل روانشناسی و مشاوره در کشور توسط نخبگان بود. می‌توانم از اقدامات انجام شده به عنوان دستاوردهای جهاد گونه دو سال اخیر یاد کنم. علیرغم تمامی مشکلاتی که وجود داشت اما در ابعاد مختلف عملکرد خوبی داشتیم.

به گفته حاتمی این سازمان در راستای مقابله با شرایط خاصی که پاندمی کووید ۱۹ برای سلامت روان مردم ایجاد کرد، کمیته مقابله با بحران را شکل داد و در راستای کاهش ترس غیر منطقی کرونا در مردم بسته‌های آموزشی خاصی را تهیه کرد.

وی با اشاره به رونمایی از سایت حدید این سازمان افزود: اکنون تمام کارهای اعضاء مجازی و از طریق این سایت انجام می‌شود. نگاه ما IT محور است و در نظر داریم به گونه‌ای عمل شود که تمام کارهای سازمان بتواند به صورت مجازی انجام شود.

افزایش متقاضیان اخذ پروانه روانشناسی

کمیسیونها دیگر پاسخگوی این حجم تقاضا نیستند

حاتمی در پایان درباره مصاحبه‌ اعضا برای اخذ پروانه اشتغال گفت: در حال حاضر ۳۰۰ هزار دانشجوی رشته روانشناسی و مشاوره در حال تحصیل هستند و سیر متقاضیان پروانه هر لحظه افزایش پیدا می‌کند. سازمان تابع مصوبات شورای مرکزی است. با بررسی‌هایی که در این زمینه داشتیم به شورای مرکزی پیشنهاد دادیم که به دلیل عدم پاسخگویی شیوه فعلی اعطای مجوز نسبت به حجم تقاضا؛ این شیوه به کلی حذف شود و برگزاری دوره‌های توانمند سازی جایگزین
آن شود اما با این موافقت نشد و متاسفانه در حال حاضر کمیسیون‌های ما پاسخگوی این حجم از متقاضیان نیستند.

انتهای پیام

منبع خبر

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.