تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶
کد خبر : 58959

شیوع بیماری طاعون در البرز و برخی استان‌های کشور

شیوع بیماری طاعون در البرز و برخی استان‌های کشور

شیوع بیماری طاعون در البرز و برخی استان‌های کشورمدیرکل حفاظت محیط زیست البرز گفت بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در این استان شیوع پیدا کرده و چندین حیوان را به کام مرگ کشانده است، اما این بیماری چیست..

بیماری طاعونشیوع بیماری طاعون در البرز و برخی استان‌های کشور

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز گفت بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در این استان شیوع پیدا کرده و چندین حیوان را به کام مرگ کشانده است، اما این بیماری چیست و آیا برای انسان‌ها نیز خطرناک خواهد بود؟

فردین حکیمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز اعلام کرد متاسفانه طی روزهای گذشته محیط‌بانان منطقه شکار ممنوع طالقان در زمان گشت و سرکشی از زیستگاه‌های حیات و وحش چند لاشه مربوط به گونه کل و بز را شناسایی کردند که بررسی‌ها حاکی از آن است این حیوانات به دلیل شیوع مجدد بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک جان خود را از دست دادند. وی افزود در همین راستا با توجه به سابقه شیوع بیماری در طالقان دستور داده شده تا نیروهای یگان حفاظت به طور کامل آماده باشند.

جزئیات شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز در ادامه بیان کرد از آنجایی که اداره کل دامپزشکی مثبت بودن شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان را تایید کرد، تصمیم بر آن شد تا یک جلسه فوری هماهنگی نهایی با مدیران استانی در محل استانداری با حضور تمام دستگاه‌ها به ویژه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، جهاد کشاورزی و امور عشایری به همراه اداره کل دامپزشکی برای مقابله با شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک برگزار شود.

بیماری طاعون

حکیمی در خصوص اقدامات پیشگیرانه و کنترل‌کننده انجام شده برای مقابله با این بیماری عنوان کرد در حال حاضر با همکاری ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی در تلاشیم تا دام‌ها را از مناطق آلوده خارج کنیم و اداره دامپزشکی نیز واکسیناسیون تکمیلی دام‌های منطقه را در اولویت قرار داده است. همچنین محیط‌بانان در منطقه نیز مواردی چون شناسایی مناطق آلوده، سوزاندن لاشه‌ها و امحای بهداشتی آنها به همراه ضد عفونی کردن آبشخورها را در دستور کار قرار دادند.

بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک چیست؟

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز در خصوص این بیماری گفت طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی با میزان واگیر بسیار زیاد است. از علائم این بیماری نیز می‌توان به شروع ناگهانی تب، زخم دهان، تنگی نفس، ریزش ترشحات از چشم و بینی، اسهال و سرفه اشاره کرد که باعث می‌شوند دام به شدت لاغر شده و جان خود را از دست بدهد. ضمن این که شیر حیوان، ترشحات چشم، بینی، آب دهان و مدفوع حیوانات مبتلا دارای مقدار زیادی ویروس خواهد بود.

وی افزود از این رو اگر شیوع این بیماری را نتوانیم در این استان پیشگیری کنیم، به دلیل تردد دام‌های اهلی در منطقه و همچنین نزدیک شدن به زمان خروج دام‌ها میزان تلفات بسیار گسترده خواهد بود. در همین راستا برای پیشگیری از این بیماری منابع طبیعی و محیط زیست به دنبال خروج فوری دام‌ها از مناطق آلوده و جلوگیری از ورود دام‌های عبوری هستند. حکیمی تاکید کرد کنترل این بیماری نسبت سایر بیماری‌ها بسیار سخت است؛ جرا که جابجایی حیات وحش در زیستگاه‌ها و تردد آنها در مرز سایر استان‌ها باعث می‌شود این بیماری در استان‌های دیگر نیز شیوع پیدا کند.

طاعون نشخوارکنندگان برای انسان خطرناک نیست

غلامرضا توکلی، مدیرکل دامپزشکی البرز با اعلام این که طاعون نشخوارکنندگان کوچک برای انسان خطرناک نیست گفت این بیماری به انسان منتقل نمی‌شود و فقط برای نشخوارکنندگان کوچک خطرناک خواهد بود. از این رو مردم نسبت به شیوع این بیماری نگران نباشند. وی در خصوص قابل درمان بودن این بیماری برای حیوانات مبتلا نیز بیان کرد متاسفانه درمانی برای این بیماری وجود ندارد و حیوان مبتلا جان خود را از دست خواهد داد.

بیماری طاعون

مدیرکل دامپزشکی البرز در ادامه بیان کرد تمام دام‌های البرز در مقابل این بیماری واکسن دریافت کردند و در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ حدود ۳۹۵ هزار و ۱۲۴ راس دام در این استان واکسینه شدند که بیش از ۵۰ هزار و ۲۹۰ راس از آنها به شهرستان طالقان تعلق دارد. وی بهترین راه مقابله با این بیماری را نیز واکسیناسیون، ضد عفونی کردن آبشخورهای دام‌ها و تخلیه مراتع کانون‌های آلوده از وجود دام دانست. همچنین طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده ظرف مدت ۲ سال آینده تمام کشور از وجود این بیماری پاک خواهد شد.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.