تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۹:۴۲
کد خبر : 583481

شیب استاندارد لوله‌کشی فاضلاب شهری چقدر است

شیب استاندارد لوله‌کشی فاضلاب شهری چقدر است

لوله‌کشی فاضلاب ساختمان یکی از بخش‌های مهم ساخت و ساز ساختمان‌هاست که رعایت استانداردهای موجود در این زمینه الزامی است. یکی از این استاندارهای بسیار مهم رعایت شیب استاندارد لوله‌کشی فاضلاب شهری است. از آنجایی که لوله‌کشی فاضلاب برای انتقال فاضلاب ساختمان صورت می‌گیرد اهمیت زیادی هم دارد، چرا که هر گونه کم توجهی در

لوله‌کشی فاضلاب ساختمان یکی از بخش‌های مهم ساخت و ساز ساختمان‌هاست که رعایت استانداردهای موجود در این زمینه الزامی است. یکی از این استاندارهای بسیار مهم رعایت شیب استاندارد لوله‌کشی فاضلاب شهری است. از آنجایی که لوله‌کشی فاضلاب برای انتقال فاضلاب ساختمان صورت می‌گیرد اهمیت زیادی هم دارد، چرا که هر گونه کم توجهی در هنگام اجرا باعث بروز مشکلات فراوان خواهد شد که بعد از بهره‌برداری گریبان صاحب‌خانه را می‌گیرد و مجبور می شوید با لوله بازکنی تماس بگیرید.

اعمال شیب مناسب برای لوله فاضلاب جهت تخلیه و عبور بدون دردسر فاضلاب درون لوله است. اگر در حال ساخت و ساز ساختمان خود هستید بهتر است با آگاهی از این مسئله کار خود را به بهترین نحوه انجام دهید. در این مقاله قصد داریم شما را با شیب استاندارد لوله‌کشی فاضلاب شهری آشنا کنیم با ما همراه باشید.

شیب بندی‌ فاضلاب چیست

به هنگام اجرای لوله‌کشی فاضلاب و قرار دادن لوله‌ها به صورت افقی روی بستر مصالح باید بین ابتدا و انتهای لوله یک شیب استاندارد وجود داشته باشد تا فاضلاب درون لوله بدون مشکل به حرکت درآید، به این شیب، شیب استاندارد لوله‌کشی فاضلاب می‌‌گویند.

شیب بندی‌ اصولی فاضلاب چه اهمیتی دارد؟

رعایت استانداردهای موجود برای شیب‌بندی فاضلاب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و هر گونه اهمال در این زمینه مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد چرا که اگر فاضلاب ساختمان به درستی تخلیه نشود شما را دچار دردسر می‌کند. اگر این شیب کمتر از حد نرمال باشد فاضلاب درون لوله حرکت نمی‌کند یا بسیار کند حرکت می‌کند و قادر به حرکت دادن فاضلاب نخواهد بود و فاضلاب راکد درون لوله می‌ماند در نتیجه لوله دچار گرفتگی‌های زیادی خواهد شد و با کوچک‌ترین سهل انگاری به هنگام شست و شو باید منتظر گرفتگی لوله باشید. اگر هم شیب لوله فاضلاب زیاد باشد فاضلاب مایع بلافاصله تخلیه شده و مواد جامد برجا می‌مانند و خلاصله کم و زیاد بودن شیب لوله‌های فاضلاب باعث دردسر خواهد شد. اینجاست که اهمیت رعایت شیب مناسب برای لوله فاضلاب مشخص می‌شود و از همان ابتدا باید به فکرش باشید نه بعد از اتمام کار که دیگر کاری از دستتان بر‌نمی‌آید. در بسیاری مواقع که همشهریان عزیز تهرانی با شماره تخلیه چاه، تماس می گیرند، متوجه می شویم که عدم رعایت شیب بندی لوله فاضلاب، منجر به پر شدن چاه فاضلاب و عدم تخلیه مناسب می شود.

انواع لوله کشی ساختمان

بد نیست بدانید که لوله‌کشی ساختمان به دو صورت انجام می‌شود:

لوله‌کشی فاضلاب در کف خانه

شیب استاندارد لوله‌کشی فاضلاب شهری چقدر است

این روش مرسوم‌تر است و در اکثر خانه‌های قدیمی نیز به این شکل اجرا شده است. در این روش اگر لوله فاضلاب نیاز به تعمیر داشته باشد باید مقداری تخریب انجام شود که ممکن است هزینه بردار باشد.

لوله‌کشی فاضلاب زیر سقف خانه

شیب استاندارد لوله‌کشی فاضلاب شهری چقدر است

این روش جدیدتر است و در ساختمان‌های جدید در حال اجراست. در این روش لوله‌کشی زیر سقف ساختمان اجرا می‌شود و در صورت بروز مشکل عملیات تعمیر راحت‌تر و کم‌ هزینه‌تراست.

هر دو روش اگر با رعایت استاندارهای موجود اجرا شود و شیب بندی مناسبی داشته باشد به خوبی وظیفه انتقال فاضلاب را ایفا می‌کند. با توجه به اهمیت این مسئله لازم است در هنگام ساخت و ساز در خصوص این مسئله حتما با لوله‌کش ساختمان صحبت کنید و البته از یک لوله‌کش ماهر، متخصص و متعهد برای اینکار کمک بگیرید تا کار به خوبی انجام شود. شاید این سوال به ذهنتان برسد که شیب استاندارد لوله‌کشی فاضلاب شهری چگونه تعیین می‌شود و به چه عواملی بستگی دارد. در ادامه مطالب بیشتر در این خصوص صحبت می‌کنیم. اگر در محدوده پیروزی ساکن هستید، با مشکلاتی از قبیل گرفتگی لوله فاضلاب، رسوب گرفتگی لوله های آب گرم و یا هر مشکل دیگری برای لوله های آب و فاضلاب مواجه شدید، می توانید با لوله بازکنی پیروزی تماس بگیرید.

شیب مناسب لوله فاضلاب

اصولا طبق استانداردهای موجود شیب مناسب برای لوله‌کشی فاضلاب حدود 2 درصد است این شیب با توجه به شرایط ساختمان ممکن است مقداری متفاوت باشد. برخی فکر می‌کنند اگر شیب را بیش‌تر در نظر بگیرند باعث می‌شود عملیات تخلیه فاضلاب به خوبی انجام شود در حالی که شیب زیاد باعث افزایش سرعت تخلیه شده و مواد جامد جا می‌مانند و تخلیه نمی‌شوند.

در حالت کلی شیب لوله‌ها نباید از 2 درصد کم‌تر و از 4 درصد بیش‌تر شود و این شیب باید طوری تنظیم شود که سرعت تخلیه فاضلاب در لوله‌ها 70 سانتی‌متر در ثانیه باشد و تغییر نکند.

چگونه شیب استاندارد لوله‌کشی فاضلاب شهری را تعیین می‌کنند؟

برای اینکه از شیب  2 درصدی لوله‌های فاضلاب اطمینان پیدا کنند از دو روش استفاده می‌کنند:

اندازه‌گیری کف ساختمان با روی لوله

از آنجایی که در حین اجرای لوله‌کشی کف‌سازی کامل انجام نشده و خود ساختمان نیز مقداری شیب دارد این روش توصیه نمی‌شود چون دقیق نیست.

اندازه‌گیری با تراز

استفاده از تراز بهترین روش برای تعیین شیب لوله است به این ترتیب که روی هر نقطه از لوله که می‌خواهید تراز را قرار دهید تا شیب را محاسبه کنید.

شیب لوله‌های فاضلاب توالت ایرانی و فرنگی

با توجه به اینکه برای توالت ایرانی باید سیفون نصب نشود ولی توالت فرنگی در دل خود سیفون را دارد شیب در این دو کمی تفاوت دارد. در توالت ایرانی برای اینکه آب درون سیفون تخلیه نشود، سیفون را بدون شیب نصب می‌کنند و قبل سیفون با شیب 1-2 درصد اجرا می‌شود ولی  توالت فرنگی  چون در سطح صاف اجرا می‌شود و سیفون در درونش قرار دارد لازم است سرریز توالت که به دو زانوی 45 درجه ختم میشود شیبی حدود 2 درصد داشته باشد.

آیا قطر لوله در تعیین شیب اثر دارد؟

قطر لوله بر روی شیب لوله تاثیرگذار است و حتما باید لحاظ شود. از آنجایی که سرعت فاضلاب باید 70 سانتی‌متر در ثانیه باشد اگر قطر تغییر کند سرعت هم تغییر می‌کند پس اگر قطر زیاد شود باید شیب کم شود تا سرعت ثابت بماند. به طور کلی می‌توان گفت اگر قطر لوله در محدوده 65 میلی‌متر باشد شیب 2 درصد مناسب است، اگر محدوده قطر از 80 الی 150 میلی متر باشد شیب 1 درصد اعمال می‌شود و اگر قطر لوله از 200 میلی متر بالاتر باشد شیب را 0.5 درصد در نظر می‌گیرند.

سخن پایانی

لوله‌کشی فاضلاب یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساخت و ساز ساختمان است و توجه به اوصول و استاندارهای تعیین شده الزامی است. یکی از این الزامات تعیین شیب استاندارد لوله کشی فاضلاب شهری است. در این مقاله سعی کردیم تا در خصوص شیب استاندارد لوله‎کشی فاضلاب، اهمیت شیب استاندارد لوله فاضلاب و نحوه تعیین آن اطلاعاتی را خدمتتان ارائه دهیم هر چند این اطلاعات همه نکات را نمی‌تواند پوشش دهد ولی می‌تواند تا حدودی شما را از اهمیت قضیه مطلع کند تا در این مرحله از ساخت و ساز حتما استاندارهای تعیین شده را رعایت کنید. امیدواریم که مفید واقع شود.

معرفی شرکت خدمات فنی بهمن

شرکت خدمات فنی بهمن، با سال ها تجربه در زمینه لوله بازکنی، رفع گرفتگی لوله ها و تخلیه چاه، به صورت شبانه روزی و بدون تعطیلی آماده ارائه خدمات به همشهریان عزیز تهرانی می باشد. این شرکت کلیه خدمات خود را به صورت 100 درصد تضمینی و با رعایت پروتکل های بهداشتی و بدون کثیف کاری انجام می دهد. توصیه می کنیم شما هم اگر به دنبال یک شرکت معتبر برای رفع گرفتگی لوله های فاضلاب ساختمان خود هستید، با خدمات فنی بهمن تماس بگیرید.

 

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.