تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴
کد خبر : 590558

شکست توافق بر سر سقف بدهی ایالات متحده می‌تواند قیمت بیت کوین را به ۲۵هزار دلار برساند

شکست توافق بر سر سقف بدهی ایالات متحده می‌تواند قیمت بیت کوین را به ۲۵هزار دلار برساند

شکست توافق بر سر سقف بدهی ایالات متحده می‌تواند قیمت بیت کوین را به ۲۵هزار دلار برساند اختلاف دولت و مجلس ایالات متحده درباره افزایش سقف بدهی این کشور، می تواند پیامدهای مستقیمی برای کل بازار مالی از جمله قیمت بیت کوین داشته باشد. به‌ویژه که این تصمیم، تأثیر بسیاری بر تلاش‌های فدرال رزرو در

شکست توافق بر سر سقف بدهی ایالات متحده می‌تواند قیمت بیت کوین را به ۲۵هزار دلار برساند

اختلاف دولت و مجلس ایالات متحده درباره افزایش سقف بدهی این کشور، می تواند پیامدهای مستقیمی برای کل بازار مالی از جمله قیمت بیت کوین داشته باشد. به‌ویژه که این تصمیم، تأثیر بسیاری بر تلاش‌های فدرال رزرو در مبارزه با تورم خواهد گذاشت.

به گزارش بیت کوینیست دات کاک، هنگامی که دیروز در کنفراس مطبوعاتی کمیته بازار آزاد فدرال این سؤال مطرح شد که فدرال رزرو چگونه با افزایش‌نیافتن سقف بدهی مقابله خواهد کرد، جروم پاول، به‌طرز محسوسی آزرده‌خاطر شد.

سقف بدهی حداکثر پولی است که دولت ایالات متحده مجاز به استقراض برای انجام تعهدات قانونی خود است. افزایش‌نیافتن سقف بدهی عواقب اقتصادی فاجعه باری خواهد داشت و حتی می‌تواند باعث بروز یک بحران مالی دیگر شود.

پاول در جواب این پرسش گفت:

تنها یک راه در وجود دارد و آن این است که کنگره سقف بدهی را افزایش دهد تا دولت ایالات متحده بتواند تمام تعهدات خود را بپردازد. هیچ‌کس نباید تصور کند که فدرال رزرو می‌تواند اقتصاد را در برابر پیامد‌های قصور در برابر اقدام به موقع محافظت کند.

تأثیر سقف بدهی بر قیمت بیت کوین

اما افزایش‌نیافتن سقف بدهی دقیقاً چه معنایی برای بازارهای مالی و به‌طور خاص بیت کوین خواهد داشت؟ جورین تیمر (Jurrien Timmer)، مدیر بخش استراتژی کلان جهانی در شرکت فیدلیتی اینوستمنتس دراین‌باره اظهار نظر کرده است.

تایمر در یک پست توییتری توضیح داد که اجرای طرح پرتگاه مالی (Fiscal Cliff) توسط دولت – کاهش هزینه‌ها و افزایش مالیات برای جبران کسری بودجه – بسیار پیچیده است و می‌تواند تلاش های فدرال رزرو برای اجرای سیاست تسهیل کمی (Quantitative Tightening) را خنثی کند.

با این حال، ورود نقدینگی از قرارداد‌های بازخرید معکوس (RRP) و حساب عمومی خزانه‌داری (Treasury General Account) باعث خنثی‌شدن این سیاست و تثبیت نقدینگی شده است. به‌‌ویژه که سقوط بازارهای سهام و بیت کوین به‌دلیل هم‌بستگی آن‌ها با بازارهای سنتی در این نقطه متوقف شد.

نمودار زیر ترازنامه فدرال رزرو (خاکستری) و موجودی حساب عمومی خزانه‌داری (بنفش) را نشان می‌دهد.

نمودار هفتگی موجودی حساب عمومی خزانه‌داری و ترازنامه فدرال رزرو

تیمر در توضیح این نمودار می‌گوید:

توجه کنید که پس از آنکه فدرال رزرو در سال ۲۰۲۲، ترازنامه خود را از ۳.۷۶تریلیون دلار به ۸.۹۷تریلیون دلار افزایش داد، موجودی حساب عمومی خزانه‌داری چگونه افزایش یافت. پس از آن، خزانه‌داری موجودی این حساب عمومی را به اجرای لایحه تشویقی اختصاص داد که هدف آن تحریک اقتصاد و خروج از رکود است.

تیمر رابطه میان بدهی‌های دولت ایالات متحده، فدرال رزرو و موجودی حساب عمومی خزانه‌داری را این‌گونه توضیح می‌دهد:

تأثیر آن‌ها بر پولی‌سازی بدهی (Debt monetization) بسیار چشمگیر است. فدرال رزرو، بدهی‌های خزانه‌داری را به پول تبدیل می‌کند و در این فرآیند برای پرتفوی خود ایجاد درآمد می‌کند که پس از آن به حساب عمومی خزانه‌داری واریز می‌شود و خزانه‌داری از آن برای پرداخت صورت‌حساب های خود استفاده می‌کند. بدون اغراق، چه حسابداری خلاقانه‌ای!

رشد نقدینگی

تیمر می‌گوید که به‌طرز ناباورانه‌ای، یک رویارویی سیاسی بر سر تعیین سقف بدهی، خزانه‌داری را مجبور خواهد کرد تا از موجودی ۵۶۹میلیارد دلاری حساب عمومی خود، برای جلوگیری قصور در پرداخت تعهداتش استفاده کند. این اتفاق می‌تواند محرک بازار باشد و تأثیر منفی قابل‌توجهی بر تلاش های فدرال رزرو برای مبارزه با تورم از طریق اجرای سیاست تسهیل کمی خواهد گذاشت.

در نتیجه، سرازیرشدن نقدینگی بیشتر به بازار می‌تواند محرکی برای افزایش قیمت‌ها باشد. از سوی دیگر، اگر سقف بدهی برداشته شود، نیاز به کاهش موجود حساب عمومی خزانه‌داری نخواهد بود که می‌تواند تاثیر منفی بر قیمت دارایی‌های پرریسک مانند بیت‌کوین داشته باشد.

در حال حاضر، مشخص نیست که ایالات متحده چه زمانی بر سر میزان سقف بدهی به توافق می‌رسد. تاکنون بیشتر برآوردها به نیمه دوم سال اشاره می‌کنند؛ اگرچه که دیگر کارشناسان دیگر با اشاره به اقدامات دولت آمریکا استدلال می‌کنند که سقف بدهی خیلی زودتر مشخص خواهد شد.

بازار بر اساس انتظارات رشد می‌کند و از آنجایی که در نشست دیروز کمیته بازار آزاد فدرال برای اولین بار شاهد در این دوره، شاهد لحن غیرتهاجمی (Dovish) فدرال رزرو بودیم، اگر بحث سقف بدهی در چند هفته آینده ادامه یابد، بیت‌کوین می‌تواند به حرکت خود به سمت سطح ۲۵۰۰۰ دلاری ادامه دهد.

در زمان نگارش این گزارش، بیت کوین در محدوده ۲۳٬۷۶۱ دلاری در حال معامله است و در تلاش خود برای عبور از مقاومت ۲۴٬۰۰۰ دلاری شکست خود.

نمودار چهار ساعته قیمت بیت کوین

منبع خبر

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.