تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶
کد خبر : 52706

شورای شهر باید تعامل بیشتری با اصناف داشته باشد

شورای شهر باید تعامل بیشتری با اصناف داشته باشد

کافه دانش: موضوع ممانعت از حضور نمایندگان اصناف در انتخابات شورای شهر گلایه بسیاری از فعالان این حوزه است و این کار را باعث آسیب ساختاری به نهادی مثل شورای شهر می‌دانند. در این باره رسول جهانگیری، عضو هیات‌رئیسه اتاق اصناف ایران و عضو پیشین شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌و‌گو ‌با صمت درباره نقش …

کافه دانش: موضوع ممانعت از حضور نمایندگان اصناف در انتخابات شورای شهر گلایه بسیاری از فعالان این حوزه است و این کار را باعث آسیب ساختاری به نهادی مثل شورای شهر می‌دانند.

در این باره رسول جهانگیری، عضو هیات‌رئیسه اتاق اصناف ایران و عضو پیشین شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌و‌گو ‌با صمت درباره نقش شوراهای اسلامی شهرها در حمایت از اصناف عنوان کرد: قانون‌گذاران در سال‌های اخیر جفا و ظلم بزرگی در حق اصناف و بخش خصوصی روا داشته‌اند و آنها را از حضور همزمان در شوراهای اسلامی شهرها منع کرده‌اند و مانع از حضور فعالان این عرصه در شوراهای شهر شده‌اند‌.

جهانگیری افزود: در‌حال‌حاضر بر‌اساس مقررات مثلا اگر کسی عضو هیات‌رئیسه یک اتحادیه باشد، حتما باید برای حضور در شورای شهر از سمت فعلی خود در اتحادیه استعفا دهد و همین موضوع باعث می‌شود ارتباط اصناف با شورای شهر کمرنگ‌تر از گذشته شود؛ ارتباطی که می‌توانست موجب ایجاد هماهنگی‌های بیشتر و احقاق حقوق شهروندان و اصناف باشد. عضو هیات‌رئیسه اتاق اصناف ایران در این باره عنوان کرد: این قانون نشان‌دهنده بی‌توجهی به بخش خصوصی است و متاسفانه از ابتدای انقلاب تا امروز همین نگاه بدبینانه به این بخش سبب شده تا بیشتر کارها به بخش دولتی سپرده شود و مسئولیت امور مختلف در بخش‌ دولتی، نقش بخش خصوصی و اثرگذاری مثبت آن را هر روز کمرنگ‌تر از گذشته کرده است.

عضو پیشین شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی چه اشکالی داشت رئیس اتاق اصناف یک استان بتواند در مدیریت شهری در تشکلی مثل شورای شهر حضور داشته باشد؟ این موضوع نه‌تنها زیان خاصی را در پی نداشت بلکه باعث می‌شد تا پل ارتباطی میان اصناف و مدیریت شهری ایجاد شود و مدیران شهری از وضعیت اقتصادی اصناف مطلع باشند. اما قانونی که از سال ۱۳۹۶ عملیاتی شد و بخش خصوصی اعم از اتاق تعاون، اتاق بازرگانی، اتحادیه‌های صنفی و اتاق اصناف را از حضور در شوراهای شهر منع کرد، عملا چنین فرصتی را از بین برد.

وی در عین حال در این باره تصریح کرد: اما اینکه اصناف چون خود نمی‌توانند در نهادهایی مثل شورای شهر حضور پیدا کنند، خود را از این عرصه کنار بکشند نیز صحیح نیست‌ زیرا به اعتقاد من اصناف باید به طور جدی تعیین‌کننده مدیریت شهری و همچنین شورای اسلامی شهر باشند؛ باید در این زمینه فعال باشند و از حضور افرادی در این نهاد حمایت کنند که دیدگاه درستی نسبت به این بخش داشته باشد‌ زیرا در نهایت سیاست‌گذاری و ریل‌گذاری‌های مدیریت کلان شهری که اصناف نیز بخشی از آنها هستند، در این نهاد انجام می‌شود.

وی با تاثیرگذار خواندن نقش شوراهای شهر در تصمیم‌گیری‌های حوزه اصناف یادآور شد: تصمیم‌گیری درباره جانمایی کارگاه‌های صنفی، جانمایی شهرک‌های صنفی، جابه‌جایی مشاغل آلاینده و مزاحم و بسیاری مسائل از این دست جزو موضوعاتی است که می‌تواند با تعامل بین شورای شهر و اصناف سامان‌دهی مطلوبی پیدا کند و در کل مدیریت شهری می‌تواند در روند اقتصادی شهر که قسمت اعظم آن نیز در بخش‌های مختلف تولید، توزیع و خدمات در اختیار اصناف است، اثرگذار باشد. جهانگیری درباره ارتباط فعلی بین شورای شهر و اصناف خاطرنشان کرد: طبیعی است در شرایطی که ارتباط خاصی بین اصناف و شورای شهر نیست نمی‌توان انتظار داشت تعامل مطلوبی نیز در این زمینه شکل بگیرد.

بنابراین در این سال‌هال اقدام خاصی در این زمینه انجام نشده است. البته در مواردی شهرداری‌ها برای منافع پولی خود و با نگاه اقتصادی اقداماتی را درباره انتقال برخی مشاغل و شهرک‌سازی‌ها در زمین‌های متعلق به خود انجام داده‌اند اما نمی‌توان این موارد را جزو برنامه‌های مدون در سامان‌دهی شهری دانست. عضو پیشین شورای اسلامی شهر اصفهان در این زمینه اضافه کرد: اگر نهادی مانند شورای شهر بر فعالیت‌های ارگانی مثل شهرداری نظارت مطلوب و صحیحی نداشته باشد، طبیعی است که شهرداری‌ها در جهتی حرکت خواهند کرد که منافع خود را تامین کنند و به این ترتیب بسیاری از اصناف با تصمیمات اشتباه و رویکردهای قهری شهرداری محکوم به نابودی خواهند بود.

عضو هیات‌رئیسه اتاق اصناف ایران همچنین بیان کرد: اگر این تعامل سازنده بین بخش خصوصی و نهاد سیاست‌گذار شهری وجود نداشته باشد، طبیعی است افرادی با شعارهای دهن‌پرکنی مثل دفاع از مردم و رفع مشاغل مزاحم می‌آیند و کسب‌و‌کارهایی را تعطیل می‌کنند؛ آن هم بدون در‌نظر گرفتن امکانی برای فعالیت آنها و زیرساخت‌هایی که این مشاغل برای ادامه بقا به آن نیاز دارند. این اقدامات از سوی بخش‌هایی مثل سامان‌دهی مشاغل در شهرداری‌ها انجام می‌شود که سیاست‌گذاری درباره نحوه فعالیت آنها باید در نهادی مثل شورای شهر مصوب شود.

جهانگیری در پایان گفت: در صورتی می‌توانیم به امکان فعالیت مطلوب اصناف در شهرهای مختلف امید داشته باشیم که این فعالیت‌ها با رویکرد مناسب و منطقی از سوی مدیریت شهری و نهادهایی مثل شورای شهر مورد حمایت قرار گیرند.

سخن پایانی
شورای شهر یک نهاد رسمی کشوری است که اساس آن رسیدگی به مسائل و مشکلات شهر و شهروندان بوده است. بی‌شک در این زمینه یکی از بزرگ‌ترین اقشاری که می‌توانند برای احقاق حقوق خود به این نهاد مراجعه کنند صاحبان اصناف هستند که در سال‌های اخیر با بیشترین مشکلات و چالش‌ها روبه‌رو بوده‌اند. جالب اینکه یکی از نهادهایی که اصناف بیشترین چالش‌ها را با آن داشته‌اند شهرداری‌ها هستند و اصناف همواره از اینکه دست‌شان زیر سنگ شهرداری‌ها بوده گلایه داشته‌اند. حال اگر قرار باشد نهادی مثل شورای شهر در یک رویکرد مصلحت‌طلبانه به جای پیگیری مطالبات گروه‌هایی مثل اصناف، به سمت نهادهایی مثل شهرداری غش کند و جای قاتق نان بودن برای شهروندان، قاتل جان آنان باشد، آیا وجود چنین شورایی اصلا لازم است؟

انتشار خبر: مهران احمدی

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.