تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۴:۱۲
کد خبر : 61170

شواهدی محکم که نشان می‌دهد به‌ زودی بساط قرعه کشی فروش خودرو برچیده خواهد شد

شواهدی محکم که نشان می‌دهد به‌ زودی بساط قرعه کشی فروش خودرو برچیده خواهد شد

شواهدی محکم که نشان می‌دهد به‌ زودی بساط قرعه کشی فروش خودرو برچیده خواهد شدبه تازگی قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا افزایش پیدا کرده است. به نظر می‌رسد در نتیجه این مسئله بساط قرعه کشی فروش خودرو بر..

قرعه کشی فروش خودروشواهدی محکم که نشان می‌دهد به‌ زودی بساط قرعه کشی فروش خودرو برچیده خواهد شد

به تازگی قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا افزایش پیدا کرده است. به نظر می‌رسد در نتیجه این مسئله بساط قرعه کشی فروش خودرو برچیده شود.

لیست قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا به تازگی منتشر شده است. با توجه به این لیست مشخص می‌شود که محصولات ایران خودرو افزایش قیمت ۱۵ درصدی و همچنین محصولات سایپا نیز افزایش قیمت ۱۷ درصدی را تجربه کرده‌اند. به نظر می‌رسد این اتفاق در بورس نیز پیش‌بینی شده بود و به همین خاطر بوده که شاخص‌های نمادهای خودرویی در بورس مثبت شدند و اخیرا به رنگ سبز درآمدند. از سوی دیگر روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر این که از فردا مالکان اتومبیل‌هایی که سند آن‌ها در رهن کارخانه است می‌توانند اقدام به فک رهن کنند.

خودروها از این پس با سند آزاد به مشتریان تحویل داده می‌شوند که این مسئله از حذف یکی از شروط سخت‌گیرانه قرعه کشی فروش خودرو خبر می‌دهد. به گفته مدیرعامل گروه خودروسازی ایران خودرو، این شرکت از هفته پیش رو تولید روزانه خود را به ۲۵۰۰ دستگاه افزایش خواهد داد و همچنین تا انتهای سال جاری نیز ۱۰۰ دستگاه مازاد بر تعهدات توسط ایران خودرو به بازار عرضه خواهد شد. این در صورتی است که وزیر صمت کشور تا پیش از این از بالا رفتن تیراژ‌ تولید خودرو و تأمین نیاز بازار خبر داده بود.

قرعه کشی فروش خودرو به زودی حذف می‌شود

قرعه کشی فروش خودرو

با توجه به این مسائل مشخص می‌شود که به زودی شرکت‌ها قرعه کشی فروش خودرو را به دست فراموشی خواهند سپرد. چرا که مهم‌ترین موضوعی که تاکنون منجر شده بود تقاضا از عرضه بیشتر باشد شکاف قیمتی در میان بازار و کارخانه بود. اما هم‌اکنون که قیمت کارخانه‌ای و بازار خودروها تقریبا به هم نزدیک شده است یقینا از تقاضا کم خواهد شد. لازم به ذکر است که این موضوع یکی از اهداف بلندمدت وزیر صمت محسوب می‌شد.

البته این موضوع به تازگی با یک مانع بزرگ مواجه شده است. شورای رقابت طی روز گذشته و پس از منتشر شدن لیست قیمت جدید محصولات سایپا با صدور اطلاعیه‌ای عنوان کرد که خودروسازان کماکان موظف هستند خودروهای مورد تعهد را بر اساس جدول و زمان‌بندی تعهد شده و با قیمت‌‌های مصوب شورای رقابت تحویل خریداران دهند و تمام مصوبات شورا بایستی توسط خودروسازان اجرا شود. هرگونه اظهارنظر معطوف به افزایش قیمت خودروهای انحصاری طبق قانون، منوط به مصوب شدن آن در شورای رقابت خواهد بود. لازم به ذکر است که آخرین تغییرات قیمتی شورا در چارچوب دستورالعمل تنظیمی مصوب شورای رقابت در نیمه اول سال جاری بوده است.

اما شواهد نشان می‌دهد که صنعت خودرو کشور از این اطلاعیه تأثیر چندانی نپذیرفته، چرا که شرکت ایران خودرو نیز پس از گذشت مدت کوتاهی از رسانه‌ای شدن این اطلاعیه از آغاز فروش فوق‌العاده ۴ محصول خود با قیمت جدید خبر داد.

با افزایش قیمت‌ها خودروهای بیشتری به بازار عرضه خواهد شد؟

قرعه کشی فروش خودرو

اکنون احتمال داده می‌شود که با افزایش قیمت‌ها شرکت‌های خودروسازی محصولات بیشتری را به بازار عرضه کنند و بازار نظم خوبی به خود بگیرد. البته از آن طرف نیز ممکن است که با وجود افزایش قیمت‌ها همچنان شرکت‌ها قادر به تأمین نیاز بازار نباشند و روند سابق ادامه پیدا کند. در چنین شرایطی خودروها افزایش قیمت چشم‌گیری را در بازار آزاد تجربه خواهند کرد.

اکنون قصد داریم به بررسی قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا بپردازیم. در لیست قیمت جدید محصولات سایپا، قیمت کوییک اس ۱۷۸.۸ میلیون تومان اعلام شده است. این در صورتی است که تا پیش از این کوییک اس با قیمت ۱۵۵ میلیون تومان به فروش می‌رسید. با توجه به این موضوع مشخص می‌شود که قیمت این خودرو ۱۵ درصد رشد داشته است. لازم به ذکر است که قیمت این خودرو در ماه آینده به ۱۸۳ میلیون تومان نیز خواهد رسید. یکی از نکات جالب این است که برخی از محصولات ارزان‌تر سایپا مانند تیبا ۲ در این جدول به دو نوع بدون ضبط و با ضبط تقسیم شده‌اند.

از آن طرف ایران خودرو نیز دیروز فروش فوق‌العاده چهار محصول خود را با قیمت جدید آغاز کرده است. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در این طرح ۱۸۴ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده و موعد تحویل آن نیز ۴۵ روز اعلام شده است. این در صورتی است که تا پیش از این ایران خودرو این اتومبیل محبوب را با قیمت ۱۲۷ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان به فروش می‌رساند. این موضوع از افزایش قیمت ۴۴ درصدی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ خبر می‌دهد.

علاوه بر این رانا پلاس و پژو ۲۰۷ سقف شیشه‌ای نیز افزایش قیمت بیش از ۱۵ درصدی را تجربه کرده‌اند، با این وجود شکاف قیمت کارخانه‌ای و بازار این خودروها همچنان زیاد است. دنا پلاس اتوماتیک در این طرح کمترین افزایش قیمت را در مقایسه با محصولات دیگر تجربه کرده است. قیمت جدید این اتومبیل در طرح فروش ایران خودرو ۳۹۵ میلیون تومان اعلام شده است. این در صورتی است که این نسخه از دنا تا پیش از این با قیمت ۳۹۰ میلیون تومان به فروش می‌رسید. لازم به ذکر است که در این طرح شروط دوره‌های پیشین همچنان اجرا خواهد شد، اما خودروها با سند آزاد به خریداران تحویل داده خواهند شد. اکنون باید منتظر ماند و دید که بازار خودرو نسبت به این افزایش قیمت چه واکنشی نشان خواهد داد.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.