تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱
کد خبر : 71485

شهرهای ساحلی جهان، بیشتر از آنچه تصور می‌کنید در خطر هستند

شهرهای ساحلی جهان، بیشتر از آنچه تصور می‌کنید در خطر هستند

شهرهای ساحلی جهان، بیشتر از آنچه تصور می‌کنید در خطر هستندبا افزایش سطح آب اقیانوس‌ها و فرونشست زمین، شهرهای ساحلی جهان بیش از هر زمان دیگر در معرض خطر هستند. اما راه چاره چیست؟

دانشمندان بارها دربار..

شهرهای ساحلی جهان، بیشتر از آنچه تصور می‌کنید در خطر هستند

با افزایش سطح آب اقیانوس‌ها و فرونشست زمین، شهرهای ساحلی جهان بیش از هر زمان دیگر در معرض خطر هستند. اما راه چاره چیست؟

دانشمندان بارها درباره تهدید ناشی از افزایش سطح آب اقیانوس‌ها هشدار داده‌اند و این مسئله موضوع مطالعه جدیدی است که در Geophysical Research Letters منتشر شده است. بر اساس تحقیق جدید، شهرهای ساحلی جهان در سراسر قاره‌ها با نسبت سریعی در حال غرق شدن هستند و خطراتی چون مهاجرت دسته‌جمعی و آسیب‌های زیرساختی در آینده نزدیک آن‌ها را شدیدا تهدید می‌کند.

بالا آمدن سطح آب اقیانوس‌ها چقدر خطرناک است؟

دانشمندان با تکیه بر داده‌های ماهواره‌ای، نرخ فرونشست در ۹۹ شهر ساحلی جهان را در شش قاره مختلف مطالعه کرده و متوجه شده‌اند که سرعت غرق شدن شهرها بسیار سریع‌تر از سرعت بالا آمدن سطح آب دریاها است.

مفهوم فرونشست زمین بسیار ساده است و زمانی رخ می‌دهد که مواد زیرسطحی زمین جابجا شده یا از بین بروند و منجر به فرو رفتن سطح بالایی زمین به طور تدریجی یا ناگهانی شوند. استخراج بی‌رویه آب و دیگر فعالیت‌های معدنی را معمولا به عنوان اصلی‌ترین علل فرونشست زمین می‌شناسند.

غرق شدن شهرهای ساحلی

به عنوان بخشی از جدیدترین تحقیقات، تیمی از دانشمندان میزان فرونشست زمین در این ۹۹ شهر را بین سالیان ۲۰۱۵ و ۲۰۲۰ اندازه‌گیری کردند و دریافتند که شهرهای آسیایی در بدترین وضعیت هستند اما فرونشست زمین در شهرهای ساحلی آفریقا، استرالیا، اروپا و آمریکای شمالی نیز مشاهده شده است.

تیانجین، سمارانگ و جاکارتا بدترین وضعیت را از نظر سرعت غرق شدن با نزدیک به ۱.۲ اینچ در سال ثبت کرده‌اند که ۱۵ برابر بیش از میانگینِ نرخ افزایش سطح آب اقیانوس‌ها است.

به گزارش بی‌بی‌سی، جاکارتا بیشترین سرعت غرق ‌شدن در دنیا را تجربه می‌کند و چیتاگونگ در بنگلادش، تیانجین در چین، مانیل در فیلیپین و کراچی در پاکستان با جمعیتی بیش از ۵۹ میلیون نفر از جمله مهمترین شهرهایی هستند که در بدترین وضعیت به سر می‌برند.

مهمترین تهدیدها برای شهرهای ساحلی جهان

یک سوم شهرهای مورد مطالعه، نرخ فرونشست بیش از ۰.۴ اینچی در سال دارند که یک آمار نگران کننده محسوب می‌شود و فرونشست در هر دو منطقه مسکونی و صنعتی در حال رخ دادن است.

یکی از موضوعات تکراری در مورد فرونشست مربوط به روند بی‌رویه برداشت آب‌های زیرزمینی در شهرهای در معرض خطر است. در این مورد خاص نیاز به مداخله فوری دولت‌ها با سیاست‌های مناسب برای جلوگیری از عواقب ناگوار در صورت ادامه‌دار شدن روند خطر آفرین است.

از سوی دیگر افزایش سطح آب دریاها با فرونشست زمین همراه می‌شود تا سرعت غرق‌ شدن زمین‌های قابل سکونت زودتر از آنچه در مدل‌های فعلی تغییرات آب و هوایی پیش‌بینی شده رخ دهد.

بر اساس داده‌های گردآوری شده توسط NOAA که در Climate.gov منتشر شده است،‌ سطح آب اقیانوس‌ها در سال ۲۰۲۰ به رکورد افزایش ۳.۶ اینچی رسید و همچنان هم در حال افزایش است. اگر افزایش سطح آب اقیانوس‌ها و فرونشست زمین با همین روند ادامه پیدا کند، داکا، لاگوس و نیجریه تا سال ۲۱۰۰ زمین‌های وسیعی را به علت غرق شدن از دست می‌دهند.

البته خبرهای خوشی هم وجود دارد و برای مثال استخراج کنترل شده آب‌های زیرزمینی که با مقررات دولتی اجباری شده است در شهرهایی مانند جاکارتا و شانگهای به طور چشمگیری سرعت غرق شدن زمین‌های مسکونی را کاهش داده است. اما همچنان مناطقی از این شهرها که بسیار به دریا نزدیک هستند هنوز نرخ فرونشست ۰.۴ تا ۲ اینچ در سال را ثبت می‌کنند.

منبع :slashgearمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.