تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲:۵۸
کد خبر : 20918

 شهردار تهران: ابعاد حاکمیتی پسماند فراتر از ابعاد محلی است

 شهردار تهران: ابعاد حاکمیتی پسماند فراتر از ابعاد محلی است

کافه دانش: طرح کاهش پسماند (کاپ) را تنها یکی از ابعاد «شهر هوشمند» است که شهرداری تهران برای اجرای آن نیازمند افزایش مشارکت شهروندان است. پیامدهای اجرای این طرح نه تنها در شهر تهران بلکه در ابعاد حاکمیتی تاثیراتی خواهد داشت. به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، پیروز حناچی، شهردار تهران دوشنبه-۲۶ خرداد- در آیین …

کافه دانش: طرح کاهش پسماند (کاپ) را تنها یکی از ابعاد «شهر هوشمند» است که شهرداری تهران برای اجرای آن نیازمند افزایش مشارکت شهروندان است. پیامدهای اجرای این طرح نه تنها در شهر تهران بلکه در ابعاد حاکمیتی تاثیراتی خواهد داشت.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، پیروز حناچی، شهردار تهران دوشنبه-۲۶ خرداد- در آیین رونمایی از سامانه صورت وضعیت الکترونیکی، اپلیکیشن جمع آوری پسماند خشک و آغاز اجرای طرح کاپ، مساله پسماند را موضوع بسیار مهمی دانست که ابعاد حاکمیتی آن از ابعاد محلی فراتر است.
حناچی گفت: اجرای طرح کاپ مرحله اول مطالعاتی است که درباره مدیریت یکپارچه، و فراگیر پسماند در تهران داشتیم، کلید واژه مهم این برنامه تلاش برای جلب نظر و همکاری مردم است؛ اگر موفق شویم مردم را همراه کنیم تحول عظیمی در مدیریت پسماند رخ می دهد.
او هدف از اجرای این برنامه را حرکت به سمت استانداردسازی مدیریت پسماند در تهران معرفی کرد و افزود: ابتدای شروع کار روزانه بیش از هفت هزار تن زباله به سمت آراد کوه حمل می شد، اما با رعایت استانداردهایی در ایستگاه های میانی حجم زباله کم شده و هم اکنون تفکیک از مبدا انجام می شود و این سبب شد که در آراد کوه با حداقل دفن مواجه باشیم.
شهردار تهران نوبت جمع آوری زباله در شهرهای بزرگ جهان را هفته ای یک بار دانست و گفت: این اتفاق هزینه جمع آوری پسماند را نسبت به تهران که جمع آوری شبانه روزی است کاهش می دهد. این در حالی است که بخشی از مشکلات مدیریت پسماند در تهران مربوط به شیوه فعلی جمع آوری است. مخازن فعلی تبعات جبران ناپذیری دارند. این مخازن تبدیل به مکان های حضور موش ها، زباله گردی غیر قانونی و محل ورود کودکان کار است.

 

به گفته او طرح کاپ در واقع حرکت به سمت تولید زباله کمتر، تولید شیرآبه کمتر و افزایش بازیافت است.
حناچی گفت: در کشورهای جهان هزینه امحای زباله از شهروندان گرفته می شود که این موضوع نقش موثری در کاهش تولید زباله دارد. تجربه دیگری هم در برلین و وین وجود دارد که مدیریت زباله در اختیار بخش خصوصی نیست با وجود اینکه این کشورها در اوج خصوصی سازی قرار دارند. اما در این بحث، حاکمیتی رفتار می کنند چرا که در این زمینه سوددهی مطرح نیست آنچه اهمیت دارد این است که برنامه ها به درستی انجام شود با این حال حضور استارتاپ ها در طرح کاپ یکی از ویژگی های بارز طرح است که کمک می کند با یک برنامه یکپارچه و هماهنگ فرآیند تحول در مدیریت پسماند از مراکز تولید زباله آغاز شود و تا نقاط انتهایی آن ادامه یابد.
او با بیان اینکه برنامه تهران هوشمند هنوز به درستی معرفی نشده و طرح کاپ تنها بخشی کوچک از آن است، گفت: در زمینه پشتیبانی قانونی ضعف هایی وجود دارد که باید با همکاری دولت رفع می شود. در موضوع تولید برق از پسماند در آراد کوه کار مجدد شروع شده و با ظرفیت دو تا سه مگاوات روزانه تولید می شود.
شهردار تهران با ابراز نارضایتی شهرداری تهران از وضعیت کار کودکان گفت: ما نه فقط در حوزه پسماند بلکه در تمامی فضاها از کار کودک جلوگیری می کنیم و تلاشمان بر این است که کار کودک به حداقل برسد. پیمانکاران همکار شهرداری در این زمینه اخطار جدی گرفته اند و اگر از کودک استفاده کنند با آنها برخورد جدی می شود.
حناچی همچنین بر ضرورت بهره مندی از ظرفیت صندوق محیط زیست برای بازیافت زباله های تخصصی مانند لوازم الکترونیک در آرادکوه تاکید کرد و گفت: در طرح کاپ نگاه کاهش پسماند وجود دارد که باید بین مردم به فرهنگ عمومی رایج تبدیل شد تا شهر قابل زیست شود و شرایط برای نسل های بعدی بهتر شود.

انتشار خبر: کوروش جم

آغاز به کار طرح کاپ ۳۴

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.