تاریخ انتشار : پنجشنبه ۸ مهر ۱۴۰۰ - ۸:۱۰
کد خبر : 58156

شفاف‌سازی درباره طرح آزادسازی واردات خودرو؛ قرار نیست انحصار ایجاد شود!

شفاف‌سازی درباره طرح آزادسازی واردات خودرو؛ قرار نیست انحصار ایجاد شود!

شفاف‌سازی درباره طرح آزادسازی واردات خودرو؛ قرار نیست انحصار ایجاد شود!مطابق با اظهارات علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس، با اجرایی شدن طرح ساماندهی بازار خودرو انحصار واردات خودرو از بین خواهد ر..

واردات خودروشفاف‌سازی درباره طرح آزادسازی واردات خودرو؛ قرار نیست انحصار ایجاد شود!

مطابق با اظهارات علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس، با اجرایی شدن طرح ساماندهی بازار خودرو انحصار واردات خودرو از بین خواهد رفت.

علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس در ارتباط با طرح آزادسازی واردات خودرو که به تازگی به دلیل ایرادهای گرفته شده توسط شورای نگهبان به مجلس بازگشته است، عنوان کرد که ارز بدون منشأ یکی از اصلی‌ترین ایرادهایی بود که از این طرح گرفته شد. شورای نگهبان معتقد است که باید این بند مورد شفاف‌سازی بیشتری قرار گیرد که یقینا کمیسیون در چارچوب حل این ایراد تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت.

جدی ادامه داد که منظور از ارزهای بدون منشأ در این مصوبه ارزهایی است که بانک مرکزی در قبال آن‌ها هیچ مسئولیتی ندارد یا این که تعهد ارزی در نتیجه یک صادرات برای فرد ایجاد شده یا قسمتی از ارزها شخصی بوده و هیچ تعهدی به دنبال نداشته است. مثلا یک شخص ایرانی قصد دارد تا با ارز مختص به خود در خارج از کشور خودرو وارد کند. علاوه بر این می‌توان واردات خودرو را در ازای صادرات خودرو، قطعات خودرو یا سایر کالاها انجام داد. این در صورتی است که تعدادی از قطعه‌سازان داخلی هم‌اکنون محصولات خود را به سایر کشورها از جمله اروپایی‌ها صادر می‌کنند.

یکی دیگر از ایرادهایی که شورای نگهبان به طرح آزادسازی واردات خودرو گرفت این بود که به اجرا رساندن طرح مذکور به صورت تمام و کمال بر عهده وزارت صمت گذاشته شده بود که شورای نگهبان معتقد بود باید در ارتباط با این مسئله نیز توضیحات بیشتری ارائه شود. منظور از بند مذکور این بود که باید آیین‌نامه اجرایی این طرح توسط وزارت صمت تهیه شود.

ایراد دیگر نیز همخوانی نداشتن طرح ساماندهی بازار خودرو با سیاست‌های عالی نظام بود که این مسئله نیز نیازمند شفاف‌سازی گسترده است و قطعا این موضوع نیز در دستور کار کمیسیون قرار خواهد گرفت.

واردات خودرو

اصلاح طرح آزادسازی واردات خودرو نیازمند ۲ هفته زمان است

جدی در ادامه بیان کرد که کمیسیون صنایع و معادن در هفته آینده ایرادهای مربوطه را مورد بررسی قرار داده و توضیحاتی را برای آن‌ها در نظر خواهد گرفت و بلافاصله پس از تکمیل توضیحات آن را وارد جلسه صحن خواهد کرد. در صورتی که کمیسیون بتواند تا یکشنبه جواب‌های خود را به طور کامل تهیه کند می‌توان تا سه شنبه طرح را وارد صحن کرد و این پروسه نیازمند ۲ هفته زمان است.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد کمیسیون تمام تلاش خود را در جهت حل ایرادهای گرفته شده انجام خواهد داد و آن‌ها را از بین خواهد برد. لازم به ذکر است که شورای نگهبان با تمام مسائل به صورت کاملا قانونی برخورد می‌کند و تنها موارد شفاف‌سازی شده را مورد پذیرش قرار می‌دهد. از این رو امکان تعامل با آن‌ها وجود ندارد. این در صورتی است که تعامل با هیئت عالی نظارت بر سیاست‌های کلی نظام امکان پذیر است و می‌توان با برقراری ارتباط با آن‌ها موانع را از سر راه برداشت.

جدی در ارتباط با انحصاری شدن واردات خودرو بیان کرد که در طرح آزادسازی واردات خودرو آورده شده است ورود خودرو به کشور توسط تمام اشخاص و شرکت‌ها به شرط خارجی بودن منشأ ارز امکان‌پذیر است که این موضوع باعث از بین رفتن انحصار واردات می‌شود.

خودروهای داخلی ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش قیمت خواهند داشت

واردات خودرو

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه با اشاره به عدم ورود خودروهای کارکرده به کشور عنوان کرد که در حال حاضر خودروها به دلیل مسدودسازی واردات با چند برابر قیمت واقعی خود به فروش می‌رسند؛ برای نمونه خودرویی که قیمت اصلی آن یک میلیارد تومان است هم‌اکنون با قیمتی برابر با ۷ میلیارد تومان به فروش می‌رسد. علاوه بر این با آزادسازی واردات از قیمت خودروهای بومی نیز به میزان ۲۰ تا ۳۰ درصد کاسته خواهد شد.

جدی در ارتباط با نظر شرکت‌های خودروسازی نیز بیان کرد که شرکت‌های خودروسازی قطعا با اجرایی شدن این طرح سودی نخواهند برد؛‌ اما در عین حال با آن مخالفت هم نمی‌کنند، زیرا به دنبال از بین بردن خودروهای بومی نیستیم.

وی در انتها خاطرنشان کرد که مطابق با این طرح تنها به اندازه نیاز بازار، خودرو به کشور ورود پیدا خواهد کرد؛ مثلا اگر بازار به ۲ میلیون خودرو نیاز داشته باشد و شرکت‌های خودروسازی داخلی قادر به تولید ۱.۵ میلیون دستگاه اتومبیل باشند،‌ تنها ۵۰۰ هزار خودرو مجوز ورود به کشور را دریافت خواهند کرد تا بدین وسیله عرضه و تقاضای موجود در بازار متعادل شود.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.