تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۲
کد خبر : 71479

شرکت خودروسازی آلمانی بورگوارد توسط چینی‌ها هم نجات پیدا نکرد

شرکت خودروسازی آلمانی بورگوارد توسط چینی‌ها هم نجات پیدا نکرد

شرکت خودروسازی آلمانی بورگوارد توسط چینی‌ها هم نجات پیدا نکردشرکت خودروسازی آلمانی بورگوارد که توسط چینی‌ها خریداری و احیا شده بود، هم اکنون در مرز ورشکستگی قرار دارد. عاقبت این کمپانی چه خواهد شد؟
خو..

شرکت خودروسازی آلمانی بورگوارد توسط چینی‌ها هم نجات پیدا نکرد

شرکت خودروسازی آلمانی بورگوارد که توسط چینی‌ها خریداری و احیا شده بود، هم اکنون در مرز ورشکستگی قرار دارد. عاقبت این کمپانی چه خواهد شد؟

خودروسازان چینی چند سالی است که در عرصه تولید خوش می‌درخشند و روز به روز بر سبد محصولات خودرویی خود می‌افزایند. در این میان گاهی اوقات دیده شده که برخی از خودروسازهای چینی نسبت به خرید سهام شرکت‌های خودرویی اروپایی و آمریکایی مبادرت می‌ورزند و از طریق احیای آنها سعی دارند به بازارهای جهانی راه یابند.

شرکت خودروسازی آلمانی بورگوارد ورشکست شده است

طی سال‌های اخیر چینی‌ها سعی کرده‌اند کمپانی‌هایی نظیر ام جی، لوتوس و SWM را بخرند و در آنها خودروهای چینی را به تولید برسانند. مدتی پیش این اتفاق برای یکی دیگر از شرکت‌های آلمانی به نام بورگوارد افتاد. البته به نظر می‌رسد که چینی‌ها موفق به تجدید حیات این برند نشده‌ و در این راه متحمل شکست شده‌اند.

بورگوارد BX5

چند دهه‌ای می‌شد که خبری از برند بورگوارد نبود و سرانجام در سال ۲۰۰۸ میلادی یکی از زیرمجموعه‌های شرکت بایک چین به نام فوتون موتورز به صحنه خودروسازی برگشت. چینی‌ها تصمیم گرفتند تا دو محصول جدید در سگمنت شاسی بلند اسپرت ترکیبی یا SUV تولید کنند. البته برنامه‌های بلندمدت این شرکت تولید محصولات متنوع‌تری برای بازار بود. متاسفانه یکی از بدشانسی‌های این شرکت تازه احیا شده در سال ۲۰۲۰، ظهور بیماری کرونا و همه‌گیری ناشی از آن بود که اوضاع مالی شرکت را به هم ریخت.

سال ۲۰۲۰ برای بسیاری از کمپانی‌های خودروسازی و غیر خودروسازی، سال رکود اقتصادی و بحران مالی بود. در این میان خیلی از شرکت‌ها از جمله بورگوارد دچار بحران تأمین مالی شدند. در بحبوحه کرونا و پاندمی شدید آن، برخی از کارشناسان خودرویی دو سناریوی خوشبینانه و بدبینانه برای بورگوارد پیش‌بینی می‌کردند.

همان‌طور که می‌بینیم، امروز سناریوی بدبینانه این کمپانی به حقیقت پیوسته و این کمپانی احیا شده بار دیگر ورشکسته به نظر می‌رسد. این خودروسازی در سال ۲۰۲۰ بدهی زیادی بالا آورد و مدیران این مجموعه هر چقدر تلاش کردند تا بتوانند سرمایه گذار پیدا کنند، موفق نشدند. بد نیست بدانید که دو محصول شرکت بورگوارد در سگمنت شاسی بلند با نام‌های بورگوارد BX7 و بورگوارد BX5 توسط شرکت کیان موتور وارنا وارد ایران شد.

بورگوارد BX7

البته لازم به ذکر است که دو محصول مذکور مونتاژ داخل نیستند و در سال ۲۰۱۸ و پیش از آن که واردات خودرو ممنوع شود، به بازار داخلی ما راه یافتند. بنابراین عرضه محدودی از آنها را در ایران شاهد بودیم که تمامی آنها مدل ۲۰۱۸ بودند. بخت با بورگوارد نیز یار نبود و این کمپانی هنوز نیامده از میدان به در شد. واردات این خودرو به ایران در سیلابی از مشکلات خواسته و ناخواسته مانند مشکلات تأمین ارز و افزایش قیمت آن ممنوع اعلام شد.

کمپانی بورگوارد در طی این سال‌ها سعی داشته تمرکز خود را روی بازار پررونق چین بگذارد. محصولات این شرکت اروپایی اگرچه در آلمان تولید می‌شد، اما متاسفانه هیچگاه تبدیل به یک برند محبوب اروپایی نشد و همان‌طور که ذکر شد، بورگوارد برای بازار هدف چین به تولید می‌رسید. فوتون موتورز قصد دارد برای جلوگیری از ورشکستی کامل این کمپانی مقداری پول به آن تزریق کند و به طور همزمان از میزان کنترل خود بر آن بکاهد.

بورگوارد BX7

یکی از دشوارترین کارهایی که مدیران این کمپانی پیش رو دارند، جذب سرمایه‌گذارانی است که به آینده بورگوارد امیدوار باشند. البته نکته اینجاست که بورگوارد همچنان اعلام ورشکستی نکرده است، اما از شواهد پیداست که باید همه چیز را تمام شده بدانیم مگر این که معجزه‌ای رخ دهد و سرمایه‌گذاری قدرتمند اداره شرکت را به دست بگیرد.

هم اکنون در این کمپانی علاوه بر این که دو خودروی بورگوارد BX7 و بورگوارد BX5 به تولید می‌رسد، یک مدل کوچک‌تر نیز با نام بورگوارد BX3 تولید می‌شود. یکی از دلایلی که بدهی‌های زیادی را روی دوش این شرکت انداخته، حجم انبوه مدل‌ها و طرح‌های مفهومی است که همچنان به مرحله اجرا درنیامده‌اند. طبق آخرین آمار منتشر شده از فروش بورگوارد در چین، میزان محصولاتی که در مبدأ به فروش رسیده‌اند بسیار کاهش یافته‌اند.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.