تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۵:۳۸
کد خبر : 70019

شروع مسابقات فصل ۲۰۲۲ فرمول یک؛ از دوئل همیلتون و ورشتپن تا تقویم، راننده‌ها و خودروها + ویدئو

شروع مسابقات فصل ۲۰۲۲ فرمول یک؛ از دوئل همیلتون و ورشتپن تا تقویم، راننده‌ها و خودروها + ویدئو

شروع مسابقات فصل ۲۰۲۲ فرمول یک؛ از دوئل همیلتون و ورشتپن تا تقویم، راننده‌ها و خودروها + ویدئوفصل ۲۰۲۲ فرمول یک، بدون شک جذاب‌ترین مسابقات این ورزش ۷۰ ساله خواهد بود. در ادامه به معرفی خودروها، راننده..

شروع مسابقات فصل ۲۰۲۲ فرمول یک؛ از دوئل همیلتون و ورشتپن تا تقویم، راننده‌ها و خودروها + ویدئو

فصل ۲۰۲۲ فرمول یک، بدون شک جذاب‌ترین مسابقات این ورزش ۷۰ ساله خواهد بود. در ادامه به معرفی خودروها، راننده‌ها و تاریخ برگزاری مسابقات و پیست‌ها خواهیم پرداخت.

خودروهایی که با سرعت بیش از ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت وارد پیچ‌ها می‌شوند و رانندگی که در کمتر از یک ثانیه می‌توانند بیش از ۸ تصمیم منطقی را در ذهن خود مرور کنند؛ خبر خوب این است که فرمول یک پس از وقفه‌ای ۵ ماهه، دوباره به تقویم موتور اسپرت بازگشته است.

فصل 2022 فرمول یک - فراری

فصل ۲۰۲۲ فرمول یک، مطمئنا جذاب‌ترین رقابت‌های چندین سال اخیر را خواهد داشت. از تغییرات اساسی خودروها تا حواشی فصل ۲۰۲۱ که تا به امروز ادامه داشته و بازگشت قدرتمند ایتالیایی‌ها و خداحافظی با روس‌ها را در این فصل خواهیم دید. در ادامه تمام آن چیزی که قبل از شروع فصل ۲۰۲۲ فرمول یک نیاز خواهید داشت را بررسی خواهیم کرد.

فهرست مطالب

  • حواشی ادامه دار و تمام نشدنی فصل ۲۰۲۱
  • برکناری مایکل مسی، مدیر مسابقه‌ای با تجربه فرمول یک
  • دوئل مکس ورشتپن و لوئیس همیلتون
  • معرفی رانندگان فصل ۲۰۲۲ فرمول یک
  • جدول رانندگان به تفکیک تیم‌ها و به همراه عکس
  • معرفی خودروهای مسابقات ۲۰۲۲ فرمول یک
  • گالری تصاویر ماشین‌های فرمول یک ۲۰۲۲
  • اخراج روس‌ها از فرمول یک؛ خداحافظی با نیکیتا مزپین و جایزه بزرگ روسیه
  • تقویم مسابقات فرمول یک در سال ۲۰۲۲

شروع مسابقات فصل ۲۰۲۲ فرمول یک

حواشی ادامه دار و تمام نشدنی فصل ۲۰۲۱

فصل گذشته این رقابت‌های هیجان انگیز در حالی به پایان رسید که طرفداران این ورزش، از مرگ روح فرمول یک صحبت می‌کردند. در مسابقه آخر فصل که در پیست یاس مارینا شهر ابوظبی به میزبانی امارات متحده عربی برگزار شد، شاهد یک تقلب بسیار بزرگ بودیم. این تقلب باعث شد تا قهرمانی هشتم لوییس همیلتون، راننده افسانه‌ای بریتانیایی تیم مرسدس بنز از دست برود و مکس ورشتپن هلندی از تیم فرمول یک، قهرمانی فصل ۲۰۲۱ فرمول یک را بدست بیاورد. او در حالی که فقط ۲۴ سال سن داشت، اولین قهرمانی خود را کسب کرد.

برکناری مایکل مسی، مدیر مسابقه‌ای با تجربه فرمول یک

فصل 2022 فرمول یک - مایکل مسی

مایکل مسی، مدیر مسابقه‌ای سابق فرمول یک

هرچند که مسئولین رده بالا فرمول یک و تمام رانندگان، در همان دور آخر مسابقه ابوظبی از اشتباه صد در صد تاثیر گذار مایکل مسی آگاه بودند اما اخراج او به معنی پذیرش و درستی چنین فاجعه‌ای بود. به هر حال پس از کش و قوس‌های فراوان و بازنشستگی ژان تاد، رئیس سابق فرمول یک و به روی کار آمدن محمد بن سلیمان اماراتی، تکلیف مایکل مسی هم مشخص شد. مایکل مسی به دلیل اشتباهات تاثیر گذار و نظرات سلیقه‌ای در فصل ۲۰۲۱، از سمت خود کنار گذاشته شد و ادواردو فریتاس به همراه نیلز ویتیش، به جایگاه مدیریت مسابقه (race director) منصوب شدند.

دوئل مکس ورشتپن و لوئیس همیلتون در فصل ۲۰۲۲ فرمول یک

فصل 2022 فرمول یک - مکس و همیلتون

هملیتون بعد از رقابت سنگین پایان فصل ۲۰۲۱ و اتفاقات عجیب آن مسابقه، تا مدت‌ها از شبکه‌های اجتماعی دور بود و ترجیح می‌داد که ساکت باشد. اما سرانجام سکوت خود را شکست و با شعار معروف «باز هم برمی‌خیزیم» (still we rise) به قلب هواداران خود بازگشت.

فصل 2022 فرمول یک - مکس و همیلتون

مکس در فصل گذشته نشان داد که تهاجمی‌تر از همیشه شده و قصد ندارد که کنار بکشد. البته امسال تیم‌های فراری و مک لارن هم به قهرمانی چشم دوخته‌اند و به نظر می‌رسد که به پایان سلطه مرسدس بنز بر فرمول یک نزدیک شده‌ایم. به هر حال از همین الان منتظر رقابت‌های چرخ به چرخ مکس و لوئیس باشید. البته همیلتون در آستانه ۳۸ سالگی قرار دارد و مطمئنا نسبت به مکس ۲۴ ساله، از سرعت عمل پایین‌تری برخوردار است. اما نباید از تجربه و هوش بسیار بالای لوئیس غافل شد. او استاد دورهای آخر است و می‌تواند حتی در چند دور مانده به پایان مسابقه، سرنوشت رقابت را عوض کند.

معرفی رانندگان فصل ۲۰۲۲ فرمول یک

ابتدا ویدئو هیجان انگیز معرفی رانندگان را مشاهده کنید و بعد به طور مفصل در مورد رانندگان و تیم‌ها توضیح خواهیم داد.

شاید به نظر شما عجیب باشد اما تکلیف جدول رانندگان فصل ۲۰۲۲ فرمول یک، تا همین چند روز پیش هم مشخص نبود. این در حالی است که روز یک شنبه ۲۹ اسفند، اولین مسابقه در کشور بحرین برگزار می‌شود. تیم‌های ردبول، فراری، مک لارن، آلپین، آلفاتاوری و استون مارتین، بدون تغییر ترکیب رانندگان خود نسبت به فصل گذشته، رقابت یک شنبه را شروع خواهند کرد. این در حالی است که تیم مرسدس با جایگزینی جورج راسل ۲۴ ساله با والتری بوتاس فنلاندی، مهم‌ترین تغییرات ۲۰۲۲ را رقم زد. باید منتظر باشیم و ببینیم که راسل با انگیزه، چگونه در برابر لوئیس همیلتون باتجربه عمل خواهد کرد. این در حالی است که راسل در فصل گذشته و به دلیل ابتلا لوئیس همیلتون به کرونا، مسابقه بحرین را با ماشین مرسدس بنز به پایان رساند و عملکرد به شدت خیره کننده‌ای را ثبت کرد.

فصل 2022 فرمول یک - کیمی رایکونن

کیمی رایکونن، راننده سابق و بازنشسته فراری و آلفارومئو

کیمی رایکونن هم پس از بالا بردن یک کاپ قهرمانی جهان با فراری و کسب عنوان با تجربه‌ترین راننده فرمول یک، پس از به پایان رسیدن فصل ۲۰۲۱، بازنشستگی خود را اعلام و به همراه با هم تیمی خود یعنی آنتونیو جیوویناتزی، هر دو از تیم آلفارومئو خداحافظی کردند. در همین راستا، والتری بوتاس و گوان یو ژو (Guanyu Zhou) 21 ساله چینی، برای ایتالیایی‌های آلفارومئو به پیست خواهند رفت. تیم هاس هم با یک تغییر از نوع توفیق اجباری، نیکیتا مزپین روسی را اخراج کرد و کوین مگنوسن دوست داشتنی را به پشت فرمان خودرو رقابتی فصل جدید تیم هاس فرستاد.

جدول رانندگان به تفکیک تیم‌ها و به همراه عکس

رانندگان فصل 2022 فرمول یک

لاین آپ رانندگان فصل ۲۰۲۲ فرمول یک

توجه کنید که عکس بالا، آخرین تغییرات را ندارد و کوین مگنوسن به جای نیکیتا مازپین، پشت فرمان خودرو تیم هاس قرار خواهد گرفت.

در ادامه می‌توانید جدول رانندگان فصل ۲۰۲۲ رقابت‌های فرمول یک را به تفکیک تیم‌ها مشاهده کنید.

مرسدس آ ام گ پتروناسلوئیس همیلتونجورج راسل
ردبول ریسینگمکس ورشتپنسرجیو پرز
اسکودریا فراریکارلوس ساینزچارلز لکلرک
مک لارنلندو نوریسدنیل ریکاردو
آلپینفرناندو آلونسواستبان اکون
آلفاتاورییوکی سونوداپیر گسلی
استون مارتینسباستین فتللنس استرول
ویلیامزنیکولاس لطیفیالکس آلبون
آلفارومئووالتری بوتاسگوان یو ژو
هاسمیک شوماخرکوین مگنوسن

معرفی خودروهای مسابقات ۲۰۲۲ فرمول یک

خودروهای فصل 2022 فرمول یک

خودرو تیم مرسدس بنز با نام W13

خودروهای این فصل هم به مانند فصل‌های گذشته، از یک پیشرانه شش سیلندر خورجینی تویین توربو شارژ ۱.۶ لیتری و گیربکس ترتیبی ۸ سرعته بهره می‌برند. اما می‌توان گفت که تغییرات ماشین‌های فرمول یک این فصل نسبت به گذشته، بسیار جدی بوده است. حداقل وزن این خودروها بدون احتساب راننده و سوخت به ۷۹۵ کیلوگرم می‌رسد. چنین وزنی در کنار داون فورس بالا و آیرودینامیک عجیب خودروهای F1، هندلینگ و چسبندگی شدیدی را به وجود می‌آورد.

خودروهای فصل 2022 فرمول یک

خودرو تیم ردبول ریسینگ با نام RB18

تغییرات عمده این فصل، ابعاد جمع و جورتر، افزایش ایمنی، بهبودهای DRS یا همان بال عقب خودروها، تغییر وزن واحد MGU H و موارد دیگری را شامل می‌شود که به دلیل پیچیدگی فنی آن‌ها به همین توضیحات اکتفا می‌کنیم.

خودروهای فصل 2022 فرمول یک

ماشین فرمول یک تیم فراری

حداکثر سرعت و قدرت خودروهای فرمول یک معمولا رسانه‌ای نمی‌شود و تیم‌ها سعی می‌کنند که هیولاهای رام شده‌ی خود را فقط در مواقع ضروری آزاد کنند. اما می‌توان انتظار داشت که خودروهای این فصل با بیش از ۱۲۰۰ اسب بخار قدرت و حداکثر سرعت ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت، برای مسابقات آماده شده باشند.

گالری تصاویر ماشین‌های فرمول یک ۲۰۲۲

در ادامه می‌توانید خودروهای فصل ۲۰۲۲ فرمول یک را مشاهده کنید. برای دیدن عکس‌های بزرگ، بر روی آن‌ها کلیک کنید.

خودرو فرمول یک W13 مرسدس بنز

خودروهای فصل 2022 فرمول یک
خودرو تیم مرسدس بنز
خودروهای فصل 2022 فرمول یک
خودرو تیم ویلیامز
خودروهای فصل 2022 فرمول یک
خودرو تیم ردبول
خودروهای فصل 2022 فرمول یک
خودرو تیم ردبول
خودروهای فصل 2022 فرمول یک
خودرو تیم استون مارتین
خودروهای فصل 2022 فرمول یک
خودرو تیم استون مارتین
خودروهای فصل 2022 فرمول یک
خودرو تیم آلفاتاوری
خودروهای فصل 2022 فرمول یک
خودرو تیم آلفاتاوری
خودروهای فصل 2022 فرمول یک
خودرو تیم آلپین
خودروهای فصل 2022 فرمول یک
خودرو تیم آلپین
خودروهای فصل 2022 فرمول یک
خودرو تیم آلفارومئو
خودروهای فصل 2022 فرمول یک
خودرو تیم آلفارومئو
خودروهای فصل 2022 فرمول یک
خودرو تیم فراری
خودروهای فصل 2022 فرمول یک
خودرو تیم فراری
خودروهای فصل 2022 فرمول یک
خودرو تیم فراری
خودروهای فصل 2022 فرمول یک
خودرو تیم مک لارن
خودروهای فصل 2022 فرمول یک
خودروهای فصل 2022 فرمول یک
خودرو تیم هاس
خودروهای فصل 2022 فرمول یک
خودرو تیم هاس
خودروهای فصل 2022 فرمول یک
خودرو تیم هاس

اخراج روس‌ها از فرمول یک؛ خداحافظی با نیکیتا مزپین و جایزه بزرگ روسیه

فصل 2022 فرمول یک - اخراج روس‌ها

مسابقه فرمول یک روسیه در پیست سوشی

تهاجم روسیه به اوکراین تا اینجای کار برای پوتین و مردم روسیه حسابی گران تمام شده. غول‌ها تکنولوژی و سرویس‌های محبوب فناوری آن‌ها را تحریم کرده‌اند. در ادامه، این تحریم‌ها به دنیای ورزش هم گسترش پیدا کرده است.

فصل 2022 فرمول یک - اخراج روس‌ها

نیکیتا مازپین، راننده اخراج شده از تیم هاس

راننده روسی تبار تیم هاس، نیکیتا مازپین، که در گذشته هم برای مسائل فنی و مسائل اخلاقی همیشه زیر ذره بین قرار داشته بود، نهایتا با تصمیم مدیران هاس از این تیم اخراج شد. نیکیتا مزپین یکی از راننده‌های پولی (money driver) این ورزش و پدر او، اسپانسر و حامی مالی اصلی تیم هاس است. در نتیجه با تحریم‌های مالی روسیه و قطع شدن ارتباط هاس با حامی مالی خود، دور از انتظار نبود که دیر یا زود، مازپین را بیرون از فرمول یک ببینیم. طبق اعلام رسمی این تیم، کوین مگنوسن، راننده قدیمی فرمول یک که چند سالی را دور از این ورزش سپری کرده بود، در فصل ۲۰۲۲ فرمول یک به جای مازپین، پشت فرمان VF-22 (نام خودرو هاس) قرار خواهد گرفت.

در همین راستا، فدراسیون جهانی اتوموبیل رانی هم حذف گرند پری روسیه یا همان مسابقه جایزه بزرگ سوشی را از لیست تقویم فرمول یک تایید کرد. این بدین معناست که مسابقه فرمول یک تا اطلاع ثانوی در روسیه برگزار نخواهد شد. کشور ژاپن، جایگزین احتمالی این تغییر خواهد بود. همچنین می‌توانید آخرین اخبار رسمی جنگ روسیه و اوکراین را از طریق این لینک از وب سایت گجت نیوز دنبال کنید.

تقویم مسابقات فرمول یک در سال ۲۰۲۲

تقویم فصل 2022 فرمول یک

مسابقه فرمول یک روسیه (پیست سوشی) از تقویم فصل ۲۰۲۲ فرمول یک حذف شده

امسال با اضافه شدن یک مسابقه نسبت به فصل قبل، شاهد ۲۳ رقابت بسیار جذاب خواهیم بود. کشورهای عربستان، امارات، بحرین، ترکیه، ارمنستان و آذربایجان، همسایگان و کشورهای نزدیک ما هستند که مردم این کشورهای می‌توانند مسابقات فرمول یک را از نزدیک تماشا کنند. همچنین مسابقات فرمول یک بریتانیا در پیست سیلور استون، موناکو در پیست موناکو، برزیل در پیست سائوپائولو، ایتالیا در پیست مونزا و رومانیا در پیست ایمولا، از جذاب‌ترین مسابقات هر ساله‌ی فرمول یک هستند که پیشنهاد می‌کنیم به هیچ وجه آن‌ها را از دست ندهید.

در انتها بد نیست بدانید که با مبتلا شدن سباستین فتل به بیماری کرونا، راننده جایگزین یعنی نیکو هالکنبرگ، جایگزین او خواهد شد و پشت فرمان خودرو استون مارتین می‌نشیند.

مطالب خواندنی دیگر:

پایان دراماتیک فرمول یک ۲۰۲۱؛ مکس جوان ترین قهرمان جهان شد

آخرین مسابقه‌ی فصل فرمول یک در سال ۲۰۲۱، رویارویی تاریخی همیلتون و ورشتپن

تهیه شده در وبسایت گجت نیوزمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.