تاریخ انتشار : چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱
کد خبر : 586683

شرایط ماینرها سخت‌تر از همیشه؛ استخراج بیت کوین زیر ۲۰هزار دلار صرفه ندارد

شرایط ماینرها سخت‌تر از همیشه؛ استخراج بیت کوین زیر ۲۰هزار دلار صرفه ندارد

شرایط ماینرها سخت‌تر از همیشه؛ استخراج بیت کوین زیر ۲۰هزار دلار صرفه ندارد ماینرهای بیت کوین در ماه اکتبر (آبان) شاهد افزایش نرخ هش و رسیدن این معیار به سطح جدید ۲۴۵ اگزاهش بر ثانیه بودند. این اتفاق به کاهش شدید قیمت هش و در نتیجه کاهش سود استخراج منجر شد. علاوه بر این، در

شرایط ماینرها سخت‌تر از همیشه؛ استخراج بیت کوین زیر ۲۰هزار دلار صرفه ندارد

ماینرهای بیت کوین در ماه اکتبر (آبان) شاهد افزایش نرخ هش و رسیدن این معیار به سطح جدید ۲۴۵ اگزاهش بر ثانیه بودند. این اتفاق به کاهش شدید قیمت هش و در نتیجه کاهش سود استخراج منجر شد. علاوه بر این، در ۲۴ اکتبر (۲ آبان) قیمت هر پتاهش بیت کوین به پایین‌ترین سطح خود ۶۶.۸ دلار رسید.

به گزارش کوین تلگراف، طبق تعریف «لاکسور تکنالاجیز»، قیمت هش درآمدی است که استخراج‌کنندگان بیت‌کوین به ازای واحد نرخ هش کسب می‌کنند، که کل قدرت محاسباتی به‌کارگرفته‌شده توسط ماینرهایی است که تراکنش‌ها را در شبکه اثبات کار پردازش می‌کنند.

نمودار شاخص هش ریت بیت کوین

روند حرکت نرخ هش بیت کوین برخلاف قیمت بیت کوین بوده و حتی در هفته گذشته به متوسط ۲۶۹ اگزاهش بر ثانیه افزایش یافته است. این بدان معناست که سختی شبکه از ژوئيه (تیر) سال جاری در حال افزایش است.

نمودار قیمت بیت کوین در مقایسه با سختی شبکه

گسترش عملیات استخراج که باعث ایجاد رقابت میان استخراج‌کنندگان می‌شود؛ افزایش استفاده از ماینرهای ای‌سیک که کارآمدتر از مدل‌های جایگزین هستند و مرج اتریوم باعث شده که برخی از شرکت‌های استخراج رک‌های خالی ماینرهای GPU غیرفعال اتریوم را با ماینرهای ای‌سیک بیت کوین پر کنند.

در نتیجه، در زمانی که قیمت بیت کوین در حال کاهش بود، افزایش نرخ هش به تنظیم سختی شبکه منجر شد. همان ‌طور که انتظار می‌رفت، پس از افزایش نرخ هش و سختی شبکه، قیمت به ۰.۰۶۵۸ دلار به ازای هر تراهش در روز سقوط کرد و سود ماینرها را کاهش داد.

نمودار قیمت بیت کوین در مقایسه با نرخ هش

افزایش هزینه‌های استخراج به معنی کاهش سود است

یکی از عوامل مؤثر در کاهش سطح سود، افزایش کلی هزینه‌های استخراج بیت کوین است. برای مثال، قیمت برق در ایالات متحده به‌شدت افزایش یافت. تنها از ژوئیه ۲۰۲۱ تا ژوئیه ۲۰۲۲ (تیر ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱) قیمت برق ۲۵درصد افزایش یافت و از ۷۵.۲ دلار به ۹۴.۳ دلار برای هر مگاوات ساعت رسید. قیمت انرژی در زمستان نیز افزایش خواهد یافت؛ زیرا مردم باید خانه‌های خود را گرم کنند. در حال حاضر، صنعت استخراج بیت کوین شاهد افزایش میزان استخراج در قزاقستان به‌دلیل قیمت مقرون‌به‌صرفه انرژی است.

استخراج‌کنندگان بیت کوین با مخارج فزاینده دیگری مانند هزینه‌های هاستینگ، خرید ماینر و نصب یا ارتقای سیستم‌های خنک‌کننده روبه‌رو هستند. در طول بازار سال صعودی ۲۰۲۲-۲۰۲۱،‌ شرکت‌های استخراج‌کننده زمانی وام گرفتند که قیمت بیت کوین و تجهیزات بسیار بالا بود. این بدان معناست که بهره بدهی‌های جاری آن‌ها می‌تواند به شرکت‌های استخراج بیت‌ کوین جدیدتر و دارای بدهی زیاد بیش‌ازحد فشار وارد کند.

واضح است که افزایش نرخ هش و سختی شبکه، در کنار کاهش قیمت هش به کاهش حاشیه سود استخراج منجر می‌شود. نمودار زیر کاهش سود را در منظری نشان می‌دهد که در آن نرخ هش، سختی شبکه و هزینه برق همچنان در حال افزایش است.

برنامه های توسعه استخراج برای ماینرهای بزرگ بیت کوین

اگر نرخ هش در خلال کاهش قیمت هش به افزایش خود ادامه دهد، حاشیه سود استخراج به کاهش خود ادامه خواهد داد. در نتیجه، احتمالاً باعث تعطیلی دائمی برخی از شرکت‌های استخراج خواهد شد.

یکی از نتایج احتمالی این است که شرکت‌های استخراج کارآمدتر با ترازنامه‌های معتدل‌تر مانند ماراتون احتمالاً می‌توانند تجهیزات تعطیل‌شده و فضای رک را از شرکت‌های استخراج کم‌بازده‌ای خریداری کنند که شکسته شده‌اند.

شرکت‌‌های استخراجی که در حال تلاش برای گسترش می‌توانند کارآمد بمانند احتمالاً پیروز این بازی خواهند بود. شرکت‌هایی مانند ساینتیفیک کر، ماراتون، ریوت، بیت‌فارم و کلین‌اسپارک در شرایطی که بسیاری از ماینرها با مشکل سودآوری مواجه شده‌اند، در حال آماده‌شدن برای توسعه هستند.

حرکت به‌سمت مدل‌های پایدار

با توجه به مشکلاتی که درباره آن‌ها صحبت کردیم، شرکت‌های استخراج بیت کوین باید برای افزایش سودآوری و کاهش فشار قانون‌گذاران به‌سمت مدل‌های استخراج پایدار حرکت کنند. این مد‌ل‌ها باید شامل استفاده از منابع تجدیدپذیر انرژی، افزایش ظرفیت تولید و نصب سیستم‌های خنک‌کننده پیشرفته باشد.

شرکت‌های استخراج می‌توانند با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی باد، انرژی خورشیدی و برق آبی، فعالیت‌های خود را بهینه کنند و به‌طور هم‌زمان هزینه‌های خود و میزان تولید کربن‌ را کاهش دهند. این رویکرد می‌تواند به ایجاد ثبات و پایداری بیشتر در هزینه‌های انرژی استخراج بیت کوین منجر شود. نروژ توانسته ۱درصد از کل انرژی موردنیاز برای استخراج بیت کوین را از طریق استفاده صددرصدی از انرژی تجدیدپذیر به دست آورد.

کاهش سودآوری ماینرها در نتیجه کاهش قیمت بیت کوین، نرخ هش و سختی شبکه بالا در کنار قیمت هش پایین ممکن است به حرکت به‌سمت شیوه‌های استخراج پایدار و غیرمتمرکز در سراسر صنعت منجر شود.

شرایط ماینرها سخت‌تر از همیشه؛ استخراج بیت کوین زیر ۲۰هزار دلار صرفه ندارد

در این باره بیشتر بخوانید

  • هش ریت شبکه بیت کوین به بالاترین میزان تاریخ خود رسید!
  • سختی شبکه بیت کوین رکورد زد؛ بیشترین نرخ رشد سختی استخراج در طول یک سال اخیر
  • هش ریت شبکه بیت کوین به کمترین میزان خود در ۲ سال گذشته رسیده است
  • قدرت پردازش شبکه بیت کوین دوباره رکورد زد
  • سختی استخراج شبکه بیت کوین دوباره رکورد زد؛ ۲۰ تریلیون!

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.