تاریخ انتشار : جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۳
کد خبر : 659

شب پراحساس ارمنی‌ها در تالار وحدت رقم خورد / اشتراک‌های موسیقی ایران و ارمنستان

شب پراحساس ارمنی‌ها در تالار وحدت رقم خورد / اشتراک‌های موسیقی ایران و ارمنستان

شب پراحساس ارمنی‌ها در تالار وحدت رقم خورد / اشتراک‌های موسیقی ایران و ارمنستان ارکستر ملی ایران شب گذشته آثاری از آهنگسازان برجسته موسیقی ارمنستان را طی دو سانس به صحنه برد. – اخبار فرهنگی – به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، ارکستر ملی ایران تازه‌ترین اجرایش را به موسیقی ارمنی اختصاص داد تا در شبی با عنوان «شب موسیقی ارمنی» به اجرای برنامه بپردازد. این اجرا در آستان میلاد حضرت مسیح(ع) و سال نو میلادی و با استقبال علاقه‌مندان به موسیقی برگزار شد. «شب موسیقی ارمنی» روز گذشته دو بار به صحنه رفت، نخستین‌بار ساعت ۱۵ بود و بار دوم ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه بود.
در هفته‌های گذشته و تا پیش از اینکه تاریخ این اجرا یعنی جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۸ فرا برسد، برخی از اهالی موسیقی به رهبریِ رازمیک اوهانیان در ارکستر ملی ایران با نگاهی آغشته به شک و تردید می‌نگریستند. اجرای دیشب اما بسیاری را حیرت زده کرد.
ایده و اختراع نخستین جشنواره موسیقی فجر در راه استشاید پُربی‌راه نباشد اگر بگوییم که شب گذشته یکی از بهترین صدادهی‌های ارکستر ملی ایران طی چند ماه گذشته را در تالار وحدت شنیدیم. بیشتر آثاری که ارکستر نواخت د..

شب پراحساس ارمنی‌ها در تالار وحدت رقم خورد / اشتراک‌های موسیقی ایران و ارمنستان

ارکستر ملی ایران شب گذشته آثاری از آهنگسازان برجسته موسیقی ارمنستان را طی دو سانس به صحنه برد.

شب پراحساس ارمنی‌ها در تالار وحدت رقم خورد / اشتراک‌های موسیقی ایران و ارمنستان – اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، ارکستر ملی ایران تازه‌ترین اجرایش را به موسیقی ارمنی اختصاص داد تا در شبی با عنوان «شب موسیقی ارمنی» به اجرای برنامه بپردازد. این اجرا در آستان میلاد حضرت مسیح(ع) و سال نو میلادی و با استقبال علاقه‌مندان به موسیقی برگزار شد. «شب موسیقی ارمنی» روز گذشته دو بار به صحنه رفت، نخستین‌بار ساعت ۱۵ بود و بار دوم ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه بود.

در هفته‌های گذشته و تا پیش از اینکه تاریخ این اجرا یعنی جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۸ فرا برسد، برخی از اهالی موسیقی به رهبریِ رازمیک اوهانیان در ارکستر ملی ایران با نگاهی آغشته به شک و تردید می‌نگریستند. اجرای دیشب اما بسیاری را حیرت زده کرد.

ایده و اختراع نخستین جشنواره موسیقی فجر در راه است

شاید پُربی‌راه نباشد اگر بگوییم که شب گذشته یکی از بهترین صدادهی‌های ارکستر ملی ایران طی چند ماه گذشته را در تالار وحدت شنیدیم. بیشتر آثاری که ارکستر نواخت در فضای «مینور هارمونیک» یا همان اصفهان خودمان بود، با این تفاوت که در فرم موسیقی ارمنستان اجرا می‌شد.

انتخاب آثار برای اجرا توسط ارکستر ملی هوشیارانه بود. آثاری که در هر کدامشان ریشه‌های موسیقی ارمنی و ارتباطش با موسیقی ایرانی شنیده می‌شد. این آثار نشان می‌داد که اشتراکات بسیاری میان موسیقی ایران و موسیقی ارمنی هست و آنچه دیشب در تالار وحدت شنیدیم به موسیقی ایرانی بسیار نزدیک بود.

در تنظیم آثار تکنیک‌های موسیقی کلاسیک به کار گرفته شده بود؛ به خصوص مدولاسیون مینور به ماژور و ماژور به مینور در برخی از قطعه‌ها اتفاق افتاد. این یکی از تفاوت‌های موسیقی ایران با موسیقی کلاسیک است. در موسیقی ایرانی خیلی این کار نمی‌شود و ترجیح بر این است که گوش شنونده در یک فضا بماند.

چند قطعه‌ی سه‌ضربی (والس) هم در کنسرت دیشب اجرا شد که این هم در موسیقی ایران کمتر شنیده می‌شود.
ارکستر در برخی قطعه‌های ماژور، اشاره‌هایی به سه‌گاه داشت و دوباره به ماژور برمی‌گشت؛ این کار در موسیقی ایرانی چندان جایگاهی ندارد اما تکنیکی است که ارمنی‌ها از آن زیاد استفاده می‌کنند.

در ترکیب ارکستر ملی ایران، نوازندگان ارمنستانی هم حضور داشتند که یکی از آنها آلوین آوانسیان نوازنده پیانو بود که قدرت نوازندگی استانداردی را به نمایش گذاشت.
سارو بوغوسیان هم نوازنده دودوک بود که نوای سازش فضای موسیقی را بهتر کرده بود.

سامول گالستیان خوانندن فولکلور و فارغ‌التحصیل کنسرواتوار ملی ایروان با درجه دکتری یکی از خوانندگان این اجرا بود. او در خواندنش احساس دلنشینی داشت. واهان بادالیان هم خواننده تنور کلاسیک بود که در خواندنش تکنیک‌های خوانندگان اُپرا بیشتر به گوش می‌رسید.

ارکستر ملی ایران در اجرای شب گذشته قطعه‌هایی از کمیتاس، خاچاطوریان، آودیسیان و لوریس چکناواریان را نواخت. بو سرکیسیان اسقف اعظم ارامنه، آرتاشس تومانیان سفیر تام‌الاختیار ارمنستان در ایران و مهدی افضلی مدیر بنیاد رودکی از مهمانان ویژه این کنسرت بودند.

«سوئیت آرارات / برگرفته از داستان حضرت نوح» به آهنگسازی لوریس چکناواریان، قطعاتی از «باله گایانه / والس» به آهنگسازی آرام خاچاطوریان، «حرکات کلاسیک» به آهنگسازی آرام خاچاطوریان، «تنها آوای موسیقی باقی ماند» با تک خوانی ساموئل گالستیان و آهنگسازی آلکسه حکیمیان، «دیدار» با تک خوانی واهان بادالیان و آهنگسازی لوریس چکناواریان، «رویای شیرین» با تک خوانی ساموئل گالستیان و آهنگسازی گوسان آشوت، «ملودی فولکلوریک آرزو» با آهنگسازی خاچاطور آودیسیان، «ملودی فولکلوریک نخ ریسی»، نوازندگی قانون مژگان محمد حسینی و آهنگسازی خاچاطور آودیسیان، «قطعاتی از باله گایانه / لزگینکا» به آهنگسازی آرام خاچاطوریان و «والس» به آهنگسازی لوریس چکناواریان آثاری بودند که در بخش اول کنسرت اجرا شدند.

در بخش دوم کنسرت، «ملودی های فولکلور ارمنی برای سازهای زهی / آسمان ابری» به آهنگسازی کمیتاس، «آوازهای روستایی» با تک خوانی واهان بادالیان و آهنگسازی کمیتاس، «ملودی های فولکلور ارمنی برای سازهای زهی / اجمیاذین» به آهنگسازی کمیتاس، «قهر و دوری» با تک خوانی ساموئل گالستیان و آهنگسازی گوسان شاهن، «دوئت / درنا» به آهنگسازی استپان جرباشیان، «نوکتورن»، نوازندگی پیانو آلوین آوانسیان و آهنگسازی آرنو باباجانیان، «سوئیت های عاشقانه» به آهنگسازی لوریس چکناواریان و «ایران» به آهنگسازی لوریس چکناواریان برای مخاطبان اجرا شد.

مازیار ظهیرالدینی (کنسرت مایستر)، آرمین قضاتی، رائین نورانی، علی‌رضا خلج اسماعیلی، بهراد سوخکیان، آذین نصرتی، رمیصا نفیسی، هلیا محمدولی، سبا علی‌محمدی، بردیا طراحی نوازندگان ویولن یک، سانوا عندلیبی، آرش جامع، مونا لواسانی، بهنام آقاجانیان، نگین سمایی، محمدرضا نامجو، بهروز گلکار، فاطمه اسدی، نوشین معتمدی نوازندگان ویولن دو، هومن اتابکی، همایون هاشم‌زاده، پیمان ابولحسنی، اشکان نظر، آریان زمانی، جاوید پناهی نوازندگان آلتو، محمدحسین غریبی، ارسلان علی‌زاده، علی آقاجانی، پروشات زند آیین، سینا آذرآباد، مسعود فیروزی‌نژاد، غزاله شیرازی، مونا ایمانی نوازندگان ویولنسل، سروش کاکاوند، انوشا مصطفایی، محمدهادی اسماعیلی، محمد علی‌زاده نوازندگان کنترباس، شقایق صادقیان، روشنک نوشی نوازندگان فلوت، حسام صدفی‌نژاد، فربد هوشنگی نوازندگان ابوا، سایوری شفیعی، محمد ملک‌لی نوازندگان کلارینت، فرشاد محمدی، امیر ملکی‌زاده نوازندگان فاگوت، فرشاد شیخی، سیامک میردادیان، فاطمه یوسفی‌نژاد، آرش رضویان نوازندگان هورن، علی‌رضا میرآقا، شایان هاتف نوازندگان ترومپت، سپهر عباسی، مهدی اردمه نوازندگان ترومبون، بابک میردادیان نوازنده توبا، محمدرضا پناهی‌نژاد نوازنده تیمپانی، عرفان فرشی‌زاده، ماهان ببری، زهرا صبری نوازندگان سازهای ضربی، آلوین آوانسیان نوازنده پیانو، شمیم مینو نوازنده هارپ، علی‌رضا راد نوازنده گیتار، آرش احمدی نوازنده گیتار، مسیح تحویلداری، صبا طبخی، مهسا لواسانی، مسعود آذین نوازندگان تار، مژگان محمدحسینی نوازنده قانون، علی عابدین نوازنده سنتور گروه نوازندگان تازه‌ترین کنسرت ارکستر ملی ایران را تشکیل می‌دادند.

افیک متوسیان، پریا رباط سرپوشی، الهه موسوی، شهرزاد اصلانی، آذین فولادوند، سپیده عین افشار، سمیه خواسته، فریبا آسوده، هستی خمان (سوپرانو)، تینا حیدری، سالومه سید کشمیری، فهیمه قنبری، سمیرا اصولی، نهال فلاحتی، کیانوش بابادی، یگانه محمدلو، وحید میرزمانی (آلتو)، میلاد بیکدل‌لو، حسین عطری، علیرضا ترکمان، شاهین اکبرپور، امیر یوسفی‌ها، فرزین مهاجر تهرانی (تنور)، کاوه رمضان‌زاده، الیاس بهشتیان، بهرام الله‌وردی، سیدپیام حسینی، علی‌رضا عبادی، افشین گنجی، اوژن زارع (باس) نیز اعضای گروه کُر را تشکیل می‌دادند.

حسن سهرابی معاون تولید هنر و آموزش، معصومه سعیدی مدیر داخلی ارکستر، نرگس میردادیان مسئول نت و آرشیو، فاطمه خسروی متصدی کتابخانه ارکستر، واحد خدا پرست و محسن ایلکا پشتیبانی و چیدمان ارکستر هم ترکیب گروه اجرایی کنسرت شب گذشته ارکستر ملی را تشکیل می‌دادند.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.