تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۸
کد خبر : 62816

شباهت عجیب کرونا با بیماری خودایمنی لوپوس!! راه تشخیص آن چیست؟

شباهت عجیب کرونا با بیماری خودایمنی لوپوس!! راه تشخیص آن چیست؟

فهرست۱ اما شباهت بیماری لوپوس و کرونا چیست؟۲ حال در این بخش، درباره این دو بیماری بیشتر می‌خوانیم:۲.۱ بیماری خود ایمنی لوپوس چیست؟۲.۲ سندرم حاد تنفسی کرونا ویروس چیست؟۳ در این متن در کنار شما هستیم تا… روزهایی را سپری می‌کنیم که یک ویروس امانمان را بریده است!! درست حدس زدید، کرونا ویروس از آن دسته از …

روزهایی را سپری می‌کنیم که یک ویروس امانمان را بریده است!! درست حدس زدید، کرونا ویروس از آن دسته از بیماری‌هایی است که باید نحوه زندگی کردن با آن را بیاموزیم؛ این بیماری همراه ماست و ما باید خودمان را در برابر آن قوی و ایمن کنیم. سوال اینجاست که کرونا ویروس چه شباهت‌هایی به بیماری لوپوس و بیماری‌های مشابه دارد؟

لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE) یک بیماری خودایمنی پیچیده و چالش برانگیز است. سندرم حاد تنفسی ویروس کرونا یک عامل ویروسی جدید است که می‌تواند باعث بروز یک اختلال تنفسی خطرناک و تهدید کننده زندگی به نام بیماری کروناویروس ۲۰۱۹ (COVID-19) شود. ارتباط بین SARS-CoV-2 و SLE به طور دقیق مشخص نیست. اما در این متن اولین شواهد و شباهت‌های SLE و COVID-19 را برای شما گزارش می‌کنیم.

 

اما شباهت بیماری لوپوس و کرونا چیست؟

به نقل از منابع معتبر، مرد ۳۹ ساله ایرانی با شکایت تب، پوسته پوسته شدن پوست دست و پا، ادم اندام تحتانی و ورم مچ پا در سال ۱۳۹۹ به کلینیک روماتولوژی کاشان معرفی شد. بعد از انجام آزمایشات دقیق مشخص شد که این فرد به SARS-CoV-2 مبتلا شده است. ۲ ماه قبل از مراجعه به کلینیک، به بیمار پروتئینوری “proteinuria” مبتلا شده و آزمایشات آزمایشگاهی لوپوس او مثبت گزارش شده است. اما پس از یک هفته درمان با پردنیزولون (۳۰ میلی گرم در روز) و هیدروکسی کلروکین، بیماری‌های پارستزی، پروتئینوری و ادم او همچنان ادامه یافت. بیمار با پالس متیل پردنیزولون (۱۰۰۰ میلی گرم برای سه روز متوالی)، گاباپنتین و ویتامین B (۳۰۰ میلی گرم روزانه) تحت درمان قرار گرفت که این اقدامات باعث کاهش پارستزی او شد.

این اتفاق، اولین مشاهدات بیماری لوپوس و کووید ۱۹ بود. در حقیقت می‌توانیم بگوییم بیماری سارس کووید ۱۹ می‌تواند اتو آنتی بادی تولید کند یا ویژگی‌ها و علائم بیماری خود ایمنی لوپوس را در فرد بیمار ایجاد نماید.

 

حال در این بخش، درباره این دو بیماری بیشتر می‌خوانیم:

در حقیقت باید با شباهت‌ها و تفاوت‌های بیماری لوپوس و کرونا ویروس آشنا شویم تا بتوانیم در زمان بیماری، بهترین عملکرد را داشته باشیم. در چنین شرایطی از خود درمانی بپرهیزید و حتما با پزشکان رسا مشورت کنید.

بیماری خود ایمنی لوپوس چیست؟

لوپوس، یک بیماری خود ایمنی است که با شکستن آنتی ژن‌های هسته‌ای و تولید اتوآنتی بادی‌های بیماری‌زا مشخص می‌شود. این بیماری پیچیده و چالش برانگیز می‌تواند چندین اندام بدن مانند پوست، چشم، کلیه، قلب، ماهیچه‌ها و مفاصل را درگیر کند. مطالعات تحقیقی نشان می‌دهند که برخی از ویروس‌ها ممکن است در اتیولوژی لوپوس نقش داشته باشند. ویروس اپشتین بار (EBV) به عنوان عامل بالقوه لوپوس شناخته شده است. علاوه بر این، سیتومگالوویروس، پاروایروس B19 و رتروویروسها می‌توانند محرک‌های احتمالی برای بیماری لوپوس باشند. این امکان وجود دارد که واکنش‌های ایمنی مخالف آنتی‌ژن‌های ویروسی، بر ضد آنتی‌ژن‌های داخلی اقدام کنند که این شرایط می‌تواند منجر به خودایمنی (تقلید مولکولی) شود. گزارش‌هایی از موارد متعددی از لوپوس وجود دارد که به دنبال عفونت‌های حاد ویروسی (ویروس تب دنگی) ظاهر شده است.

شباهت عجیب کرونا با بیماری خودایمنی لوپوس!! راه تشخیص آن چیست؟

سندرم حاد تنفسی کرونا ویروس چیست؟

سندرم حاد تنفسی سارس ویروس کرونا، یک عامل ویروسی جدید است که باعث بروز بیماری کروناویروس ۲۰۱۹ یا کووید ۱۹ شده است. به طور معمول این عفونت حاد ویروسی با نارسایی تنفسی، پنومونی، سندرم زجر تنفسی حاد (ARDS) و سپسیس همراه است.

اگرچه چند گزارش موردی در مورد ارتباط احتمالی بین ویروس کرونا و اختلالات خودایمنی لوپوس منتشر شده است اما به طور کلی نقش این ویروس در بیماری خودایمنی لوپوس مشخص نیست. تا به امروز، چندین مورد از بیماران مبتلا به لوپوس به COVID-19 آلوده شده‌اند اما هیچ داده‌ی مشخصی در مورد شروع علائم بالینی SLE پس از ابتلا به کووید ۱۹ منتشر نشده است. البته در این متن، ما اولین مورد ابتلا به لوپوس، پس از COVID-19 را گزارش کرده‌ایم.

در نمونه مشاهده شده، برخی از علائم اولیه بیمار مبتلا به کرونا ویروس، بسیار شبیه به بیماری لوپوس خود ایمنی بود. بعد از تشخیص بیماری کرونا ویروس توسط تست‌های پی سی آر و درمان بیمار مبتلا به کووید ۱۹، همچنان این فرد به بیماری لوپوس مشکوک بود.

بیمار پس از ۴ هفته بهبود یافت اما به تدریج ضایعات پوستی کهیر مانند و بثورات اریتماتوز در قفسه سینه، اندام فوقانی و تحتانی همراه با خارش ظاهر شد. بیمار دچار پوسته‌ریزی در کف دست و پا و هیپرکراتوز کف پا شد. ادم اندام تحتانی و تورم مچ پا نیز به عوارض این بیماری اضافه شد. بیمار در مدت ۲ ماه دچار کاهش وزن حدود ۱۵ کیلوگرم، بی اشتهایی و سردرد شد. وی در مراجعه به درمانگاه روماتولوژی از درد اندام تحتانی شکایت داشت. با لمس پاهای بیمار، او احساس سوزش و درد شدید می‌کرد. رفلکس تاندون و قدرت اندام تحتانی و فوقانی طبیعی بود.

 

در این متن در کنار شما هستیم تا…

برخی شباهت‌های بیماری لوپوس خود ایمنی و کرونا ویروس را مطرح کنیم. اگرچه مشاهدات تک موردی دارای محدودیت‌هایی هستند اما گزارش مورد ارائه شده، نقش احتمالی کروناویروس جدید را در بروز علائم لوپوس خود ایمنی نشان می‌دهد. گزارش‌ها و تحقیقات بیشتری در آینده می‌توانند این فرضیه را تایید یا رد کنند. ما باید منتظر باشیم که موارد بیشتری از اختلالات خودایمنی به دنبال عفونت‌های ویروسی مانند کرونا ویروس مشخص شوند.

SARS-CoV-2 یک ویروس ریبونوکلئیک اسید تک رشته‌ای است که باعث بیماری کروناویروس ۲۰۱۹ (COVID-19) می‌شود. این عفونت حاد ویروسی با یک بیماری تنفسی تهدید کننده زندگی همراه است. در این تحقیق، این بیماری خاص را مشخص کرده‌ایم که علائم بالینی لوپوس را ۲ ماه پس از ابتلا به کووید-۱۹ نشان می‌دهد. راجادیاکشا و همکاران او، یک مورد از ویروس تب دنگی را گزارش کرد‌ه‌اند که به لوپوس خود ایمنی و نفریت لوپوس تبدیل شده است. آن‌ها دریافتند که ویروس دنگی باعث ایجاد یک پاسخ ایمنی ناکارآمد گشته و نهایتا منجر به ایجاد خودایمنی، SLE و نفریت لوپوس شده است. هیچ اطلاعات منتشر شده‌ای در مورد ارتباط کروناویروس‌ها با بیماری لوپوس خود ایمنی وجود ندارد اما چندین مطالعه، کروناویروس‌ها را با یک بیماری خودایمنی دیگر مانند ام اس (MS) و آرتریت روماتوئید (RA) مرتبط کرده‌اند. جو و همکاران او، ارتباطی بین قرار گرفتن در معرض عفونت‌های ویروسی تنفسی (از جمله کرونا، پاراآنفلوآنزا، متاپنوموویروس) به مدت ۶ تا ۷ هفته و افزایش بروز RA مشاهده کرده‌اند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که کروناویروس‌ها ممکن است ظرفیت ایجاد RA را داشته باشند. فعال شدن شدید سیستم ایمنی در پاسخ به عفونت SARS-CoV-2 در برخی از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ دیده شده است که منجر به بروز سندرم دیسترس تنفسی حاد و سیتوکین شده است.

 

شباهت عجیب کرونا با بیماری خودایمنی لوپوس!! راه تشخیص آن چیست؟

 

به طور کلی این احتمال وجود دارد که عفونت حاد همراه با ویروس کرونا، اتوآنتی بادی‌هایی مانند آنتی بادی‌های ضد CCP و آنتی بادی‌های ضد هسته‌ای تولید کند.

امیدواریم این متن در تشخیص راه حل مناسب، برای تشخیص و درمان بیماری فعلی شما راه‌گشا باشد. در شرایط بیماری کرونا پیشنهاد ما به شما رعایت پروتکل‌های اصلی این بیماری مانند زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، شستن صحیح دست‌ها و موارد ذکر شده دیگر از سوی سازمان جهانی بهداشت است. امید است تا با رعایت این موارد و تزریق واکسن کرونا، تعداد مبتلایان این بیماری و بیماری‌ها هم علامت مانند لوپوس و مرگ و میر ناشی از آن را به حداقل برسانیم.

 

منبع:

رسا؛ رسالت سلامت ایرانیان

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.