تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۶
کد خبر : 32361

شاپین آبرامیان در نشست خبری نکوداشت یکصدمین سال‌زاد آلنوش طریان: این همایش به‌ صورت زنده از اینستاگرام و آپارات پخش خواهد شد

شاپین آبرامیان در نشست خبری نکوداشت یکصدمین سال‌زاد آلنوش طریان: این همایش به‌ صورت زنده از اینستاگرام و آپارات پخش خواهد شد

دبیر اجرایی همایش نکوداشت یکصدمین سال‌زاد آلنوش طریان گفت: همایش ملی نکوداشت یکصدمین سال‌زاد دکتر آلنوش طریان، ۱۸ آبان  همزمان با روز جهانی علم برای صلح و توسعه به‌صورت مجازی برگزار می‌شود. معرفی کتاب «یادی از بزرگان» از بخش‌های ویژه این همایش خواهد بود. به گزارش خبرنگار فرهنگی کافه دانش٬ نشست خبری نکوداشت یکصدمین سال‌زاد …

دبیر اجرایی همایش نکوداشت یکصدمین سال‌زاد آلنوش طریان گفت: همایش ملی نکوداشت یکصدمین سال‌زاد دکتر آلنوش طریان، ۱۸ آبان  همزمان با روز جهانی علم برای صلح و توسعه به‌صورت مجازی برگزار می‌شود. معرفی کتاب «یادی از بزرگان» از بخش‌های ویژه این همایش خواهد بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی کافه دانش٬ نشست خبری نکوداشت یکصدمین سال‌زاد دکتر آلنوش طریان؛ مادر ستاره‌شناسی نوین ایران و نخستین زن فیزیکدان دانشگاه تهران، عصر دوشنبه ۲۱ مهرماه ۹۹ با حضور شاپین آبرامیان دبیر اجرایی همایش و جمعی از اصحاب رسانه٬ در محل انجمن دانشگاهیان ارامنه ایران برگزار شد.


شاپین آبرامیان، رئیس انجمن دانشگاهیان ارامنه ایران و دبیر اجرایی همایش

شاپین آبرامیان، رئیس انجمن دانشگاهیان ارامنه ایران و دبیر اجرایی همایش، در این نشست خبری گفت: پیش از این بنا بود که همایش به‌صورت فیزیکی برگزار شود که با توجه به شرایط حاکم بر کشور ناشی از شیوع بیماری کرونا، این آئین نکوداشت، ۱۸ آبان ۹۹ همزمان با روز جهانی علم برای صلح و توسعه به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در این همایش کتاب «یادی از بزرگان» که دو مقاله دایره‌المعارفی از دکتر آلنوش طریان در آن درج شده، معرفی خواهد شد. این کتاب به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران منتشر شده است. همچنین دو فیلم مستند «بزرگ بانو» و «خاک فیزیک» ساخته محمدرضا صیاد از اساتید موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، نخستین‌بار در این همایش اکران کشوری می‌شود. این مستندها به بیان سرگذشت بنیانگذاری نخستین رصدخانه و تلسکوپ خورشیدی تاریخ نجوم ایران که به همت دکتر طریان انجام شده، اختصاص دارد.

دبیر اجرایی همایش٬ با اشاره به نحوه شرکت در این همایش ملی، گفت: این برنامه به‌صورت زنده از اینستاگرام و آپارات پخش خواهد شد. همچنین تمامی محتوا، مصاحبه‌ها و سخنرانی‌ها تدوین و در وبگاه دانشکده فیزیک دانشگاه تهران بارگزاری خواهد شد تا کسانی که نتوانسته‌اند به‌صورت زنده در همایش شرکت کنند، بتوانند از این طریق به فایل‌ها و محتوای آن دسترسی داشته باشند.

آبرامیان با معرفی سخنرانان این برنامه افزود: دکتر اشرف بروجردی؛ مشاور رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، پروفسور علی خاکی صدیق از معاونت آموزشی وزارت علوم، پروفسور مگردیچ تومانیان؛ رئیس شاخه ریاضی فرهنگستان علوم، روبرت بگلریان؛ نماینده ارامنه اصفهان و ارامنه جنوب ایران در مجلس شورای اسلامی، شاپین آبرامیان و پروفسور محمد توسلی؛ عضو هیأت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه تهران از سخنرانان این آئین نکوداشت هستند.

وی اظهار کرد: مدارک و مستنداتی که از خانم دکتر آلنوش طریان به‌دست ما رسیده، با کیفیت بالا اسکن شده و در این برنامه نمایش داده می‌شود. نمایشگاهی فیزیکی نیز از این اسناد در موزه آرداک مانوکیان برپا خواهد شد. این مدارک شامل فرمول‌ها، جزوات به دستخط استاد همراه با تعدادی فیلم و عکس و مدال و … است.

رئیس انجمن دانشگاهیان ارامنه ایران ادامه داد: این همایش ملی با مشارکت فرهنگستان علوم، معاونت آموزشی وزارت علوم، دانشکده فیزیک دانشگاه تهران، انجمن دانشگاهیان ارامنه ایران و حمایت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، انجمن‌‌های فیزیک، ریاضی و نجوم ایران، موزه آرداک مانوکیان و شرکت هاکوپیان، برگزار می‌شود.

آبرامیان، در بیان تاریخچه کوتاهی از انجمن دانشگاهیان ارامنه کشور، گفت: انجمن در دسامبر ۱۹۴۳ میلادی برابر با آذر ۱۳۲۰ شمسی به همت گروهی ۲۴ نفره از دانشجویان دانشگاه تهران تأسیس شد. از ثمرات تأسیس و فعالیت آن می‌توان به راه‌اندازی چند انجمن دیگر، کتابخانه، درمانگاه خیریه و … اشاره کرد. اکنون این انجمن شامل ۱۳۵۰ عضو متشکل از دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و اساتید دانشگاه است. دکتر آلنوش طریان نیز از سال ۱۹۴۵ تا ۱۹۴۸ میلادی از اعضای فعال، هیأت رئیسه و عضو دپارتمان فنی و مهندسی انجمن بودند.

گفتنی است٬ در بخش پایانی این نشست خبری، از پوستر ویژه همایش نکوداشت یکصدمین سالزاد آلنوش طریان که محسن مسموعی طراحی شده است٬ رونمایی شد.

خبرنگار: عباس ماهینی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.