تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ - ۴:۳۹
کد خبر : 60012

شاهین یا دنا پلاس ؛ مقایسه دو رقیب پرفروش در بازار

شاهین یا دنا پلاس ؛ مقایسه دو رقیب پرفروش در بازار

شاهین یا دنا پلاس ؛ مقایسه دو رقیب پرفروش در بازارشاهین به عنوان جدیدترین محصول سایپا و دنا پلاس نیز به عنوان محبوب‌ترین سدان ایران خودرو محسوب می‌شوند، اما کدام‌یک برای خرید گزینه بهتری خواهد بود؟
آغ..

شاهینشاهین یا دنا پلاس ؛ مقایسه دو رقیب پرفروش در بازار

شاهین به عنوان جدیدترین محصول سایپا و دنا پلاس نیز به عنوان محبوب‌ترین سدان ایران خودرو محسوب می‌شوند، اما کدام‌یک برای خرید گزینه بهتری خواهد بود؟

آغاز دور جدید تحریم‌ها علیه صنعت خودرو باعث شد تا محصولات جدیدی به بازار ایران عرضه نشوند. از سوی دیگر خروج خودروسازان چینی از بازار ایران نیز وضعیت را بدتر کرد، اما در چنین شرایطی باز هم خودروسازان بزرگ کشور توانستند محصول جدیدی را به بازار عرضه کنند؛ برای مثال گروه خودروسازی سایپا در اواخر سال ۱۳۹۹ از سایپا شاهین پرده برداشت که از لحاظ قیمتی در کنار دنا پلاس قرار می‌گیرد. در همین راستا قصد دایم محصول جدید سایپا را با محصول با سابقه ایران خودرو یعنی دنا پلاس مورد مقایسه قرار دهیم.

مقایسه سایپا شاهین یا دنا پلاس

بخش طراحی ظاهری

شاهین

بسیاری از مشتریان ایرانی دنا پلاس را خودرویی جذاب می‌دانند. در واقع این محصول پرفروش ایران خودرو حداقل نسبت به خانواده سمند از لحاظ طراحی در وضعیت بهتری قرار دارد، اما از لحاظ دانش طراحی صنعتی باید سایپا شاهین را برنده این بخش دانست؛ زیرا دنا فیس لیفت سمند بوده و خود سمند نیز فیس لیفتی کامل از پژو ۴۰۵ محسوب می‌شود. از این رو چند فیس لیفت پشت سر هم باعث شده تا میان اجزای مختلف این خودرو هماهنگی مناسبی شکل نگیرد و ذات قدیمی اتاق همچنین نمایان باشد. ضمن این که عدم هماهنگی کامل میان طراحی بخش جلو، عقب و نمای جانبی کاملا آشکار است.

شاهین

در طرف مقابل سایپا شاهین از طراحی هماهنگ‌تر و کامل‌تری بهره می‌برد و به همین دلیل باید از لحاظ طراحی صنعتی برای آن نمره بالایی را در نظر گرفت. علاوه بر این زبان طراحی این خودروها نیز کاملا متفاوت است. در حقیقت ایران خودرو از یک زبان طراحی بر پایه خطوط محکم و تیز استفاده کرده، اما سایپا برای شاهین یک زبان طراحی شامل خطوط منحنی و نرم در نظر گرفته است.

بخش طراحی داخلی

شاهین

بسیاری بر این باورند سایپا شاهین به دلیل این که در سگمنت C قرار دارد از دنا پلاس سگمنت D کوچکتر است، اما بر خلاف تصور، دنا پلاس به دلیل صندلی‌های متفاوت خود نسبت به سمند، در مقایسه با شاهین برای سرنشینان عقب کوچکتر به نظر می‌رسد که البته به دلیل فاصله محوری مناسب باز هم فضای جاداری را ارائه خواهد داد. به طور کلی هر دو خودرو در این بخش موفق عمل کردند و برای مشتریان می‌توانند یک خودرو خانوادگی و مناسب برای مسافرت باشند.

شاهین

اما تولیدکنندگان هر دو خودرو از لحاظ کیفیت کابین و اجزای داخل از متریال مناسبی برای تریم داخلی استفاده نکردند و به همین دلیل با استانداردهای جهانی مورد نظر برای یک خودرو اقتصادی شهری مطابقت ندارند. از این رو بهتر است کیفیت داخل کابین هر دو خودرو توسط تولیدکنندگان افزایش پیدا کند.

بخش فنی

شاهین

دنا پلاس به یک موتور EF7 با حجم ۱.۷ لیتر مجهز شده که می‌تواند قدرتی برابر با ۱۱۴ اسب بخار را به تولید برساند. گیربکس ۵ سرعت دستی نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌ها را بر عهده دارد. سایپا شاهین نیز به یک موتور ۱.۵ لیتری توربو مجهز شده که قادر به تولید قدرتی برابر با ۱۱۰ اسب بخار است. از این رو پیشرانه شاهین روی کاغذ نسبت به EF7 جدیدتر و مدرن‌تر محسوب می‌شود، اما طبق دانش طراحی این‌گونه نیست؛ در واقع طبق اعلام کارشناسان موتور EF7 در لیست پیشرانه‌های قدرتمندتر قرار داشته و در مدل توربو قدرتی برابر با ۱۵۰ اسب بخار را تولید می‌کند و به همین دلیل نسبت به پیشرانه توربو شاهین در سطح بالاتری قرار دارد.

شاهین

گفتنی است سایپا قصد داشت در همان ابتدا شاهین را به یک پیشرانه ۱.۶۵ لیتری برلیانس مجهز کند، اما تحریم‌ها مانع این کار شد و اکنون این سدان با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ به بازار عرضه می‌شود. البته سایپا اعلام کرد تا پایان سال جاری مدل ۱۶ سوپاپ آن را نیز عرضه خواهد کرد که رقابت میان این دو خودرو دستخوش تغییر خواهد شد. در طرف دیگر ایران خودرو نیز در زمستان سال ۱۳۹۹ پیشرانه سه سیلندر اقتصادی خود را معرفی کرد، اما هنوز مشخص نشده کدام محصول به این پیشرانه مجهز خواهند شد.

احتمالا تا پایان سال ۱۴۰۰ این دو خودرو از لحاظ فنی ارتقا پیدا خواهند کرد، اما در حال حاضر موتور دنا پلاس نسبت به پیشرانه سایپا به دلیل عدم مشکلات مربوط به نگهداری سیستم توربوشارژ از عملکرد بهتری بهره می‌برد.

جدول مشخصات فنی

نام خودرودنا پلاسسایپا شاهین
موتور۴ سیلندر تنفس طبیعی۴ سیلندر توربوشارژ
حجم موتور۱۶۴۶ سی سی۱۴۹۷ سی سی
حداکثر قدرت۱۱۵ اسب بخار در دور ۶۰۰۰۱۱۰ اسب بخار در دور ۵۰۰۰
حداکثر گشتاور۱۵۷ نیوتن متر در دور ۴۵۰۰۱۷۸ نیوتن متر در دور ۲۵۰۰
گیربکس۵ سرعته دستی۵ سرعته دستی

ایمنی

از لحاظ ایمنی باید سایپا شاهین را به دلیل پلتفرم مدرن‌تر و اصلاحات ساختاری که توسط بخش مهندسی سایپا صورت گرفته نسبت به دنا پلاس برتر دانست. البته هر دو خودرو بدون سیستم ESP به بازار عرضه می‌شوند، اما در تست تصادف شاهین قادر است از خانواده دنا عملکرد بهتری را ارائه دهد.

رانندگی

شاهین

سایپا شاهین به دلیل کیفیت سواری و سیستم تعلیق به دلیل ساختار اقتصادی و مشابه با تویوتا یاریس جزو خودروهایی با تعلیق نسبتا ساده یا همان میله پیچشی برای محور عقب محسوب می‌شود که به همین دلیل از لحاظ هندلینگ و کیفیت سواری قابل قیاس با خودروهای مجهز به سیستم مولتی لینک نخواهد بود، اما تنظیمات سیستم فنربندی آن در سطح مناسبی قرار داشته و بین نرمی و سفتی فنرها بالانس قابل قبولی دیده می‌شود. هرچند از لحاظ سیستم تعلیق، دنا پلاس نیز وضعیت مشابه با شاهین دارد و از تعلیق نوع میله پیجشی بهره می‌برد.

شاهین

شاهین به دلیل برخورداری از توربوشارژ در دور موتورهای میانی عملکرد مناسبی را ارائه می‌دهد. از این رو برای رانندگی شهری گزینه مناسبی محسوب می‌شود و همچنین می‌تواند کشش رضایت‌کننده‌ای را ارائه دهد، اما به دلیل محدودیتی که در دور موتور وجود دارد، کات‌آف در دور موتور پایینی انجام می‌شود که تا حدی باعث کاهش لذت رانندگی خواهد شد. ضمن این که صدای ورودی موتور به کابین نیز از حد معمول بیشتر بوده که از این نظر میان شاهین و خانواده تیبا که از همین موتور اما بدون توربو بهره می‌برد، شباهت زیادی دیده می‌شود. از این رو طراحان باید برای کابین شاهین عایق‌کاری بیشتری در نظر بگیرند.

دنا پلاس نیز به دلیل تاخیر پدال گاز که این موضوع در مدل‌های جدید آن بیش از پیش به چشم می‌خورد و همچنین پیشرانه بدون توربو در رانندگی شهری نسبت به شاهین سنگین‌تر و کندتر به نظر می‌رسد، اما موتور دنا دارای عملکرد قابل پیش‌بینی‌تری است؛ زیرا مشکلاتی چون لگ توربو و کات‌آف زودهنگام در آن وجود ندارد.

لازم به ذکر است سایپا شاهین و دنا پلاس در بخش ترمزگیری به دلیل وجود سامانه چهار چرخ دیسک در سطح مناسبی قرار دارند، اما اگر خودروسازان برای این دو خودرو سامانه ESP را در نظر می‌گرفتند، ارزش خرید این خودروها به میزان چشمگیری افزایش پیدا می‌کرد.

جمع‌بندی

به طور کلی مقایسه میان این دو خودرو آنچنان ساده نخواهد بود؛ چرا که شاهین یک خودرو جدید با طراحی جذاب و ایمنی بهتر محسوب می‌شود و در طرف دیگر نیز دنا پلاس یک خودرو با سابقه با پیشرانه بهتر است، اما قطعا تغییرات فنی که تا پایان سال این دو خودرو تجربه خواهند کرد می‌تواند انتخاب میان آن دو را کمی آسان‌تر کند. ضمن این که تارا نیز به عنوان محصول جدید ایران خودرو یک رقیب جدی برای شاهین محسوب می‌شود و شاهین برای رقابت بهتر باید به یک پیشرانه قدرتمندتر مجهز شود.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.