تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۴
کد خبر : 70589

شاسی بلند برقی لوتوس التره-Eletre معرفی شد؛ دورگه زیبای بریتانیایی–چینی

شاسی بلند برقی لوتوس التره-Eletre معرفی شد؛ دورگه زیبای بریتانیایی–چینی

شاسی بلند برقی لوتوس التره-Eletre معرفی شد؛ دورگه زیبای بریتانیایی–چینیشاسی بلند برقی لوتوس Eletre با قدرت ۶۹۰ اسب بخار، محصول مشترک ووهان چین و بریتانیا است که به کمک جیلی ساخته شده و در طراحی زیبای ..

شاسی بلند برقی لوتوس التره-Eletre معرفی شد؛ دورگه زیبای بریتانیایی–چینی

شاسی بلند برقی لوتوس Eletre با قدرت ۶۹۰ اسب بخار، محصول مشترک ووهان چین و بریتانیا است که به کمک جیلی ساخته شده و در طراحی زیبای آن، روح ایتالیایی هم دیده می‌شود.

گمانه زنی‌های ساخت این خودرو، از چندین سال قبل شروع شده بود. هر چه باشد، لوتوس باید فکری به حال خط تولید خود می‌کرد. چرا که ساخت خودروهای شاسی بلند و کراس اوور، ضامن بقای هر خودرو سازی است. لوتوس هم طبق همین رسم، ساخت شاسی بلند الکتریکی Eletre را در دستور کار خود قرار داد؛ اما به کمک چینی‌ها! شرکت لوتوس، خیال پردازی‌های بزرگی را در سر دارد و قرار است در آینده و به کمک هولدینگ جیلی، آن‌ها را به واقعیت تبدیل کند.

شاسی بلند برقی لوتوس التره

نمایی از کارخانه لوتوس در چین که در دست ساخت قرار دارد.

هرچند که بیشتر پروسه طراحی آن، در کشور چین و شهر خوش نام ووهان رخ داده است اما هر چه باشد، با یک انگلیسی پر ناز و ادا طرف هستیم. بنابراین مراسم رونمایی خودرو، قرار بود تا در شهر لندن برگزار شود. اما چینی‌ها قصد ندارند تا از شیرین کاری‌های خود دست بکشند و به فاصله چند ساعت تا شروع مراسم رونمایی اصلی در لندن، اولین تصاویر این شاسی بلند زیبا را منتشر کردند.

به هر حال بیایید و به دست پخت جدید چینی – انگلیسی‌ها، نگاهی داشته باشیم.

فهرست مطالب:

  • طراحی خارجی چشم نواز با الهام از ایتالیایی‌ها و ابعاد
  • طراحی داخلی شبیه به ماشین‌های زمان
  • رنگ بندی و تریم‌های جذاب شاسی بلند الکتریکی لوتوس التره
  • تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی شاسی بلند لوتوس Eletre
  • واحد الکتریکی در کنار موتورهای برقی و نسخه‌های متفاوت
  • برنامه تولید، زمان عرضه و قیمت لوتوس Eletre

معرفی شاسی بلند برقی لوتوس Eletre

طراحی خارجی چشم نواز با الهام از ایتالیایی‌ها و ابعاد

شاسی بلند برقی لوتوس التره

نام برند لوتوس، به خودروهای اسپرت گره خورده است. بنابراین انتظار یک شاسی بلند خانوادگی کسل کننده را نداشتیم. ابعاد این خودرو در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب برابر با ۱۶۳۰/۲۰۱۹/۵۱۰۳ میلی متر است و با توجه به فاصله محوری ۳۰۱۹ میلی متری، فضای کابین مناسبی را انتظار خواهیم داشت؛ مخصوصا در ردیف دوم. لوتوس Eletre در کلاس شاسی بلندهای سایز بزرگ (full size SUV) طبقه بندی می‌شود و نزدیک‌ترین خودرو به اعداد ابعاد آن، تسلا مدل X خواهد بود. شاسی بلند برقی لوتوس Eletre از نظر ابعاد، در برابر تسلا مدل ایکس، ۹ میلی متر طول بیشتر، ۶۴ میلی متر باریک‌تر و ۴ میلی متر بلندتر است.

شاسی بلند برقی لوتوس التره

تسلا مدل ایکس

هر چند که ظاهر اسپرت این خودرو، غیر قابل انکار است ولی هر چه که باشد، باز هم با یک شاسی بلند طرف هستیم؛ اما نه یک SUV معمولی، بلکه خودرویی که امکانات آیرودینامیکی ان با ماشین‌های فرمول یک برابر است! ابتدا به سراغ جلوی خودرو می‌رویم. دریچه‌های ورود هوای جلو پنجره به صورت برقی قابل کنترل هستند.

شاسی بلند برقی لوتوس التره

بنابراین زمانی که راننده قصد کم کردن درگ و بالا بردن چسبندگی خودرو و در نتیجه، بدست آوردن سرعت بیشتری را داشته باشد، می‌‌تواند آن‌ها را ببندد. همچنین در قسمت عقب هم با یک اسپویلر سقفی شناور دو تکه طرف هستیم که راننده می‌تواند با توجه به سرعت خود، آن را در حالت‌ها مختلف تنظیم کند و داون فورس مطلوب را داشته باشد. جنس این اسپویلر شناور، از فیبر کربن است که نهایتا به کاهش وزن کلی خودرو منجر می‌شود.

شاسی بلند برقی لوتوس التره

اما این همه چیز نیست! در قسمت عقب خودرو، باز هم با یک اسپویلر فعال دیگر طرف هستیم. این اسپویلر دقیقا در بالای چراغ‌های عقب قرار گرفته و به صورت اتوماتیک، باز و بسته می‌شود. وظیفه اصلی اسپویلرها و دیفیوزرهای به کار رفته، ایجاد داون فورس بیشتر است و این قطعات در شاسی بلند برقی لوتوس Eletre، کاملا به وظیفه خود عمل کرده‌اند. میزان داون فورس تولید شده در قسمت جلو و عقب به ترتیب در حالت حداکثری، برابر ۱۱۰ کیلوگرم و ۸۰ کیلوگرم است که می‌تواند خودرو را به زمین، میخ کند.

طراحی داخلی شبیه به ماشین‌های زمان

شاسی بلند برقی لوتوس التره

فضای کابین، شما را به یاد فیلم‌های علمی تخیلی خواهد انداخت، جایی که یک صفحه نمایش سه قسمتی را در داشبورد می‌بینیم. نمایشگر دیجیتال پشت آمپر و نمایشگر سرنشین جلو، با ابعاد ۱۲.۶ اینچ هستند و سیستم مولتی مدیا هم از یک نمایشگر ۱۵.۱ اینچی و با کیفیت HUD بهره می‌برد.

در ادامه؛ وقتی به ردیف عقب نگاه می‌کنیم، یک کنسول زیبا که در امتداد کنسول ردیف جلو کشیده شده است را خواهیم دید که به یک نمایشگر ۹ اینچی مجهز شده است. همچنین این کنسول می‌تواند همراه با دو جا لیوانی‌ با قابلیت سردکن و گرم‌کن، یک ردیف عقبِ همه چیز تمام را فراهم کند.

شاسی بلند برقی لوتوس التره

جدا از تمامی موارد، سیستم صوتی ساخت شرکت KEF با ۱۵ اسپیکر و توان عجیب ۱۳۸۰ وات، می‌تواند خودرو لوتوس Eletre را به یک پارتی متحرک تبدیل کند. البته نسخه قوی‌تر این سیستم با ۲۳ اسپیکر و توان ۲۱۶۰ وات هم در دسترس است.

رنگ بندی و تریم‌های جذاب شاسی بلند الکتریکی لوتوس التره

شاسی بلند برقی لوتوس التره

شاسی بلند برقی لوتوس التره
شاسی بلند برقی لوتوس التره
شاسی بلند برقی لوتوس التره
شاسی بلند برقی لوتوس التره
شاسی بلند برقی لوتوس التره
شاسی بلند برقی لوتوس التره

همانطور که ظاهر این خودرو شما را به یاد شاسی بلند جذاب لامبورگینی اوروس می‌اندازد، رنگ بندی آن هم تقریبا یکی است. شاسی بلند الکتریکی لوتوس Eletre، در دو رنگ اصلی زرد و خاکستری به بازار می‌آید و در کنار آن‌ها، پنج رنگ سبز، بژ، قرمز، سیاه و طیف خاصی از ترکیب رنگ سفید و صورتی هم برای خریداران، قابل سفارش است. همچنین رنگ بندی رینگ‌های آلومینیومی لوتوس (با ابعاد ۲۸۵/۳۵ R23) و رنگ بندی کالیپرهای ترمز هم جزو گزینه‌های شخصی سازی است.

شاسی بلند برقی لوتوس التره

شاسی بلند برقی لوتوس التره
شاسی بلند برقی لوتوس التره
شاسی بلند برقی لوتوس التره
شاسی بلند برقی لوتوس التره
شاسی بلند برقی لوتوس التره
شاسی بلند برقی لوتوس التره

در ادامه به رنگ بندی و تریم جذاب و متنوع آن می‌رسیم. مشتریان می‌توانند ۶ تریم مختلف از رنگ بندی، شامل رنگ‌های سیاه، خاکستری، سفید، سبز و قرمز و قهوه‌ای می‌شود را سفارش دهند.

تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی شاسی بلند لوتوس Eletre

شاسی بلند برقی لوتوس التره

اگر به قسمت‌هایی مثل شیشه جلو و عقب و دو گلگیر جلو نگاه کنید، سنسورهای ایمنی لیدار را خواهید دید. این سنسورها در کنار دیگر تجهیزات ایمنی خودرو، می‌توانند وظیفه تشخیصِ وجود داشتن یا نزدیک شدن عابرین، خودروها، دوچرخه‌ها و موتورسیکلت‌ها را به اطلاع راننده برسانند. جدای از سیستم سنسورهای لیدار، تجهیزات ایمنی لوتوس التره، شامل موارد زیر می‌شود

  • رادارهای موج ۶ میلی متری
  • ۱۲ رادار اولتراسونیک
  • ۱۱ دوربین
  • سیستم جلوگیری از تصادف

تمامی این سیستم‌ها به وسیله‌ی دو پردازنده‌ی قدرتمند کوالکام ۸۱۵۵ کنترل می‌شوند. جالب است بدانید که قدرت پردازش اطلاعات به صورت مجموع در این سیستم به ۲.۲ گیگافلاپس می‌رسد. همچنین تمامی تجهیزات مرسوم مثل کروز کنترل تطبقی، سیستم پایداری خودرو در سربالایی و سرپایینی و موارد این چنینی، در امکانات ایمنی لوتوس التره دیده می‌شوند.

شاسی بلند برقی لوتوس التره

نهایتا به دستگیره‌های درب پاپ اوت (pop-out door handles) می‌رسیم که پس از لمس شدن، از بدنه خودرو به بیرون می‌آیند و می‌توانید درب‌های خودرو را باز کنید. همچنین روی تمامی درب‌های آن، دوربین ایمنی نصب شده که علاوه بر ایجاد دید بهتر برای راننده در زمان پارک کردن، وظیفه دزدگیر را هم ایفا می‌کند.

واحد الکتریکی در کنار موتورهای برقی و نسخه‌های متفاوت

شاسی بلند برقی لوتوس التره

اکثر خودروهای برقی جیلی، بر اساس پلتفرمی با نام «پلتفرم معماری تجربه پایدار» (به انگلیسی The Sustainable Experience Architecture platform یا SEA) ساخته می‌شوند. بنابراین دور از انتظار نبود که اولین شاسی بلند لوتوس را بر روی همین پلتفرم ببینیم.

خودرو برقی لوتوس التره در دو نسخه متفاوت به بازار می‌آید. نسخه اول از قدرت ۵۹۲ اسب بخار و شتاب ۰-۱۰۰ کمتر از ۳ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۵۷ کیلومتر بر ساعت، بهره می‌برد. اما اگر به دنبال کمی قدرت بیشتر هستید، می‌توانید نسخه قوی‌تر با ۶۹۰ اسب بخار را تهیه کنید که شتاب ۰-۲۰۰ را به کمتر از ۱۲ ثانیه می‌رساند. اما این نسخه هم با حداکثر سرعت ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت، تجربه متفاوتی را در اختیار شما قرار نخواهد داد. همچنین تفاوتی ندارد که کدام مدل را تهیه کرده باشید، به هر حال شما مالک یک خودرو ۴WD با ۲ موتور الکتریکی خواهید شد.

شاسی بلند برقی لوتوس التره

پکیج باتری‌های ۱۰۰ کیلووات ساعتی در زیر خودرو، وظیفه به حرکت درآوردن موتورهای الکتریکی را بر عهده دارند و بر اساس تست‌های موسسه WLTP، حداکثر شعاع حرکتی آن‌ها به ۶۰۰ کیلومتر می‌رسد. همچنین سیستم برق خودرو بر روی ولتاژ ۸۰۰ ولت ساخته شده است که همین موضوع می‌تواند خودرو را با شارژرهای سریع ۱۲۰ کیلوواتی، هماهنگ کند. طبق تست‌های انجام شده با شارژر سریع، میزان شارژ مورد نیاز برای یک سفر ۱۲۰ کیلومتری، فقط در عرض ۵ دقیقه انجام می‌شود و شارژ کامل آن (به وسیله شارژر سریع) به کمتر از ۲۰ دقیقه می‌رسد.

برنامه تولید، زمان عرضه و قیمت لوتوس Eletre

شاسی بلند برقی لوتوس التره

تولید انبوه این خودرو از نیمه دوم سال میلادی جاری (تیر یا خرداد امسال)، در خط مونتاژ لوتوس در شهر ووهان آغاز خواهد شد. همانطور که می‌دانید، تا اینجای کار فعلا رونمایی اولیه این خودرو انجام شده بنابراین طبیعی است که قیمت آن به صورت عمومی، اعلام نشود. اما لوتوس برنامه‌های فروش اولیه در چین، بریتانیا و قسمتی از اروپا را تایید کرده و فعلا آمریکا را به عنوان بازار هدف خود، بیان نکرده است. اما بیایید و بازه‌ی قیمتی بین ۶۵ تا ۸۰ هزار دلار را برای اولین محصول شاسی بلند برند لوتوس، در نظر بگیریم.

منبع :carnewschinaمنبع گجت نیوز

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.