تاریخ انتشار : شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۰
کد خبر : 46257

سیستم بیونیکی که بینایی را به نابینایان بازمی‌گرداند

سیستم بیونیکی که بینایی را به نابینایان بازمی‌گرداند

سیستم بیونیکی که بینایی را به نابینایان بازمی‌گرداند یک فناوری انقلابی با فراهم کردن بینایی بیونیک، بینایی را به کسانی که بینایی خود را از دست داده‌اند، بازمی‌گرداند.
به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ا..

سیستم بیونیکی که بینایی را به نابینایان بازمی‌گرداند

سیستم بیونیکی که بینایی را به نابینایان بازمی‌گرداند

یک فناوری انقلابی با فراهم کردن بینایی بیونیک، بینایی را به کسانی که بینایی خود را از دست داده‌اند، بازمی‌گرداند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، شرکت بیوالکترونیک "پیکسیوم ویژن"(Pixium Vision)، برای ابداع سیستمی موسوم به "پریما"(Prima) که فناوری نسل جدید بینایی بیونیک برای بینایی بخشی به افراد نابینا است، برنده جایزه فناوری سلامت موسوم به "HealthTech ۲۰۲۰" شده است.

این شرکت با "پریما" جایزه "بهترین محصول" را از آن خود کرد. این جایزه در فروم "MedTech ۲۰۲۱" اعطا شد که محل رونمایی از پیشرفته‌ترین ایده‌ها و محصولات فناوری نسل جدید مراقبت‌های بهداشتی در اروپا است.

بیونیک یا مهندسی ملهم از زیست‌شناسی(Bionics) الگوگیری از سامانه‌ها، ساختارها و ساز و کارهای طبیعت و موجودات زنده برای ابداع و اختراع، پدیدآوردن فناوری و حل مسائل فنی–مهندسی است.

"لوید دیاموند" مدیرعامل شرکت "پیکسیوم ویژن" در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: ما از دریافت این جایزه بسیار به خود می‌بالیم. این کار پیشگامانه‌ای است که با سیستم "پریما" انجام می‌شود. این سیستم پتانسیل خود را برای ایجاد بهبودی قابل توجه در کیفیت زندگی بیماران مبتلا به "تباهی لکه زرد" نشان داده است و این جایزه ظرفیت آن را برای بهبود بینایی به رسمیت می‌شناسد.

وی همچنین هدف این شرکت را برای کمک به بیمارانی که به شدت به درمان احتیاج دارند، تأیید کرد.

"تباهی لکه زرد" یا دژنراسیون ماکولا شایع‌ترین علت کوری در افراد مسن است. در این بیماری ماکولا یا لکه زرد تخریب می‌شود. ماکولا قسمت حساس به نور شبکیه و مسئول دید مستقیم و واضح است که برای کارهای دقیق مثل خواندن و رانندگی لازم است. تباهی لکه زرد بر دو نوع خشک(Dry) و تَر (Wet) است. نوع خشک شایع‌تر بوده و حدود ۹۰ درصد بیماران به این نوع مبتلا می‌شوند. نوع تَر معمولاً با کاهش دید شدیدتر و جدی‌تری همراه است.

تباهی لکه زرد در افراد بالای ۶۵ سال شایع‌تر بوده و زنان بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند. در اکثر موارد این بیماری با افزایش سن به وجود می‌آید. این بیماری می‌تواند عارضه بعضی داروها نیز باشد. همچنین به نظر می‌رسد موارد ارثی نیز در ابتلا به این بیماری نقش داشته باشد.

دژنراسیون ماکولا یک وضعیت پزشکی است که ممکن است نتیجه آن تاری یا از دست دادن بینایی در مرکز دید باشد. در اوایل اغلب هیچ نشانه‌ای وجود ندارد. به تدریج دید یک یا هر دو چشم بدتر می‌شود و ممکن است حتی دید به‌ طور کامل از دست برود و حتی فعالیت‌های روزانه فرد مختل شود. گاه افراد دچار توهمات بینایی می‌شوند که این حالت ارتباطی با بیماری‌های روانی ندارد.

سیستم "پریما" متشکل از یک جایگزین فتوولتائیک گیرنده‌های نوری است که امکان استفاده همزمان از پروتز مرکزی و دید طبیعی محیطی را برای افراد مبتلا به "تباهی لکه زرد" فراهم می‌کند.

این سیستم در حال طی کردن آخرین مرحله بالینی خود قبل از عرضه در اروپا است.

بر اساس داده‌های مطالعات بالینی گزارش شده، بیماران مبتلا به تباهی لکه زرد از نوع خشک، با سیستم "پریما" بهبود چشمگیری را در بینایی خود تجربه کرده‌اند. همچنین آخرین مطالعه نشان داد که این بیماران می‌توانند همزمان به بینایی مصنوعی تولید شده توسط "پریما" همراه با دید محیطی کمک کند.

شرکت "پیکسیوم ویژن" یک شرکت پیشرفته است که پیشرفت‌های سریع میکروالکترونیکی، الگوریتم‌های نرم‌افزاری هوشمند، پردازش بصری و نوروبیولوژی را با هم فراهم می‌کند و همه اینها را برای ساخت سیستم‌های بینایی بیونیک که قادر به ارتباط با مغز-ماشین‌ها و هوش مصنوعی هستند، به کار می‌گیرد.

هدف این شرکت استفاده از این فناوری برای جبران از دست رفتن بینایی در بیماران مبتلا به تخریب شبکیه است. بنابراین این سیستم تحرک، استقلال و کیفیت زندگی عمومی افراد نابینا را بهبود می‌بخشد.

در حال حاضر ۲۸۵ میلیون نفر در سطح جهان دچار اختلال بینایی هستند که ۳۹ میلیون نفر از آنها از نابینایی کامل رنج می‌برند. از بین افرادی که اختلال بینایی دارند، ۲۰۰ میلیون نفر با تباهی لکه زرد زندگی می‌کنند و روزانه ۳۶۵ هزار نفر مبتلا به این بیماری تشخیص داده می‌شوند.

به همین دلیل سیستم "پریما" یک گام اساسی در جهت درمان تباهی لکه زرد است.

در حالی که هنوز درمانی برای نابینایان فراهم نشده است، این افراد اغلب دچار افسردگی می‌شوند و مبالغ هنگفتی به امید درمان هزینه می‌کنند و گاهی دچار مرگ زودرس نیز می‌شوند. این در حالی است که با ارائه یک جایگزین مصنوعی، بسیار نزدیک به ارائه درمان‌های چاره‌ساز برای نابینایی که یکی از قدیمی‌ترین چالش‌های بشر در تاریخ است، هستیم.

انتهای پیام

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.