تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۷
کد خبر : 51167

سید حسن خمینی: ظلم به ظریف، ظلم به نگاه کارشناسی در دستگاه سیاست خارجی است

سید حسن خمینی: ظلم به ظریف، ظلم به نگاه کارشناسی در دستگاه سیاست خارجی است

کافه دانش: سید حسن خمینی با تاکید بر اینکه «در سیاست خارجی، یکی از شروط مهم آن انصاف است»، در تقدیر از محمدجواد ظریف گفت: عنصری شجاع باتقوا، با سابقه روشن، با دانش کافی، با شناخت بسیار خوب از جهان معاصر، با دانش و درد مردم، روزگار خوبی را سپری کرد، تلاش های بسیار ارزشمندی …

کافه دانش: سید حسن خمینی با تاکید بر اینکه «در سیاست خارجی، یکی از شروط مهم آن انصاف است»، در تقدیر از محمدجواد ظریف گفت: عنصری شجاع باتقوا، با سابقه روشن، با دانش کافی، با شناخت بسیار خوب از جهان معاصر، با دانش و درد مردم، روزگار خوبی را سپری کرد، تلاش های بسیار ارزشمندی را داشت و من مطمئنم که آیندگان بیش از کسانی که امروز هستند از برادرمان ظریف یاد خواهند کرد و نام او را به بزرگی بر زبان خواهند آورد.

یادگار امام تأکید کرد: پیام بزرگ انقلاب اسلامی ایران بازگشت به دین است اما نه دین طالبانی؛ دینی که مردم در آن نقش اصلی دارند؛ بازگشت به «جمهوری اسلامی است»، نه «حکومت اسلامی»؛ و این پیام تا اعماق دل های هر منطقه ای رفته است.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی بعداز ظهر امروز در همایش بین المللی «گفتمان سیاسی از دیدگاه امام خمینی: نظام بین الملل و مسائل جهان اسلام» که در حرم مطهر امام خمینی با حضور دکتر ظریف وزیر امور خارجه و جمعی از معاونان این وزارتخانه برگزار شد، طی سخنانی  با اشاره به موضوع «امام خمینی، نظام بین الملل و دنیای اسلام»، یادآور شد: فراموش نکنیم در دهه ۷۰ میلادی آن چیزی که در عرصه جهانی مغفول بود حضور دین در عرصه اجتماع بود؛ مردمان یا به اردوگاه کمونیسیم متعلق بودند یا به اردوگاه لیبرالیسم. در واقع با یک نظام دوقطبی مواجه بودیم که یا باید به نظم سرمایه داری تن می داد و یا اگر می خواست مبارزه کند لاجرم به نوعی از ماتریالیسم، کمونیسم و سوسیالیسم منتهی می شد.

وی افزود: تمام مبارزات ملت ها در قبل از انقلاب اسلامی ایران، خاستگاهی جدای از این ها ندارد؛ چین و انقلاب مائو یک نمونه از آنهاست. مبارزه مردم ویتنام در مقابل حکومت آن زمان آمریکا نیز آبشخوری ماتریالیستی پیدا کرده بود. در آفریقا هم آقای ماندلا که قهرمان مبارزه با آپارتاید بود، گرچه خودش نه به طور مستقیم ولی جریان مبارزات مردم آفریقایی رنگ و بوی ماتریالیستی و کمونیستی دارد.

یادگار امام ادامه داد: در آمریکای جنوبی و لاتین از کاسترو و چگوارا و… تماما در مبارزات آزادی خواهی و استقلال طلبی و عدالت خواهی، رنگ و بوی کمونیستی حاکم است. در همین کشور مجاور افغانستان، و یک مقدار آنطرف تر در کشور فلسطین، مبارزات در بهترین شرایط رگه های ناسیونالیستی دارد که آنهم رگه ای از اندیشه چپ را در خود پنهان دارد. جریان جمال عبدالناصر همین طور است و وقتی وارد فضای عراق شوید نیز همین گونه است.

انقلاب اسلامی یک پیام بسیار بزرگ برای همه آزادی خواهان و مسلمانان جهان داشت

او با بیان اینکه انقلاب اسلامی بعد از اینکه به منصه ظهور رسید، یک پیام بسیار بزرگ برای همه آزادی خواهان و مسلمانان جهان داشت، افزود: بیان کرد: انقلاب اسلامی نوعی «انترناسیونالیسم دینی» است، به معنای بازگرداندن دین به عرصه تأثیرگذاری در جامعه جهانی است. ما بعد از این انقلاب، رواج الهیات آزادی بخش را در منطقه آمریکای لاتین داریم. بعد از آن می بینیم که قیام مردم فلسطین رنگ و بوی دیگری می گیرد و جهان عرب از پان عربیسم خارج می شود و در افغانستان ملل مسلمان دست در دست هم می دهند.

سیدحسن خمینی گفت: در سایر نقاط جهان نیز آنهایی که از انقلاب تاثیر پذیرفته اند، رنگ و بوی حرکتشان از پان ناسیونالیست های منطقه ای و بعد به نوعی از مارکسیسم خارج می شود و آرام آرام به سمت دین محوری حرکت می کند. در سرزمین های اسلامی این دین طبیعتا اسلام است و رنگ و بوی اسلامی پیدا می کند. نکته مهمی که وجود دارد این است که کدام اسلام؟

امام پیروزی را از هر طریقی نمی پذیرد

وی ادامه داد: نقطه افتراق بزرگ اندیشه امام و آنچه که بعدها در یکی از رگه های باطل دین گرایی مثل داعش و طالبان و القاعده دیدید، توجه به عنصر «مردم» است. امام پیروزی را از هر طریقی نمی پذیرد؛ وقتی انقلاب اسلامی آغاز می شود، امام با ترور حتی ترور سردمداران رژیم سلطنتی مخالفت می کند. با کودتا مخالفت می کند. راه امام بازگشت به دین اما از راه قلوب مردم است. اتفاقا همین است که او را جاودانه کرده است.

یادگار امام ادامه داد: آنچه که بعدها ما شاهد بودیم به صورت مبتذل در نظام القاعده، بعد در داعش، بعد در طالبان و رگه هایی از آن را در سایر دینداران جهان دیدیم، هیچ رنگ و بو و نسبتی با اندیشه سیاسی امام ندارد.

سیدحسن خمینی بیان کرد: روزی که لبنان درگیر جنگ های داخلی شد، اسرائیل حمله کرد تا بیروت پیش آمد، گروهی از ایران افرادی را مسلحانه فرستادند به جنگ لبنان تا مبارزه کنند. صحبت امام این است که این توطئه است و پیروزی مردم لبنان باید به دست خود مردمش اتفاق بیفتد؛ پیروزی مردم فلسطین باید به دست خود مردم فلسطین اتفاق بیفتد؛ ما همراهیم ولی اصل مردم خود آن منطقه هستند. تعبیر امام این بود که این توطئه است که «راه قدس از کربلا می گذرد».

پیام امام بازگشت به دین در عرصه سیاست جهانی است

او افزود: پیام امام بازگشت به دین در عرصه سیاست جهانی است. عدالت و انصاف که راجع به آنها سخن خواهم گفت. امام دین را باید از دریچه نگاه مردم  و از دریچه پذیرش جان ها و ارواح تک تک مردم معرفی می کردند.

وی اظهار داشت: امام به جنگ نیروهای رژیم ستم شاهی نرفت. شعار ما این بود که «شما اگر به ما گلوله می دهید ما به شما گل می دهیم». از درون پادگان ها، سربازها دلهای خود را با مردم گره زدند. روزی که در ایران می خواست کودتایی صورت بگیرد، جمله ای امام دارند که تمام فلسفه سیاسی در این جمله نهفته است. گفتند «هواپیما را بلند کردند و می خواهند بمباران کنند. خود بکنند. من را می کشند بکشند. بالاخره این هواپیما می خواهد روی این خاک بنشیند، با این مردم چه می کند؟!»

سیدحسن خمینی ادامه داد: هواپیما که تا آخر در آسمان نمی ماند. یعنی وقتی همه هستند شما چه کار می خواهید کنید؟ در تاریخ انقلاب اسلامی ایران حادثه ای است که بی شک هیچکدام از رهبران سیاسی آن وقت ایران و رهبران انقلاب، دستور آن را صادر نکرده اند. آقای ارتشبد قره باغی، رئیس وقت ستاد فرماندهی بزرگ ارتشداران در کتاب خود می نویسد، «من به فرمانده وقت لشکر زنجان دستور دادم که با لشکرش به سمت تهران حرکت کند. بعد از ۲۴ ساعت زنگ زدم ببینم کجایند، طبق قواعد نظامی باید به دروازه های تهران رسیده بودند. اما گفت هنوز بیش از ۲ کیلومتر نتوانسته اند از شهر زنجان بیرون بیایند. چون از وقتی که فهمیدند، گوسفندار با گوسفندانش، گاودار با گاوهایش و وانت دار با ماشینش و مردم عادی با زن ها و بچه های خود در خیابان ها نشسته اند و نمی گذارند، لشکر به سمت تهران بیاید». اینکه انقلاب مردمی است یعنی این، کسی به آنها هیچ حرفی نزده بود اما خودشان می دانستند باید چه کار کنند.

پیام بزرگ انقلاب اسلامی ایران بازگشت به دین است اما نه دین طالبانی

وی گفت: پیام بزرگ انقلاب اسلامی ایران بازگشت به دین است اما نه دین طالبانی؛ دینی که مردم در آن نقش اصلی دارند؛ بازگشت به «جمهوری اسلامی است»، نه «حکومت اسلامی»؛ و این پیام تا اعماق دل های هر منطقه ای رفته است. امروز اگر حماس به عنوان قدرتی بزرگ در منطقه ایستاده برای این است که ملت فلسطین پشت اوست و حتما پیروزی ازآن اوست.

یادگار با اشاره به حضور مجازی شیخ نعیم قاسم جانشین دبیرکل حزب الله لبنان در این وبینار، تصریح کرد: اگر در جنگ ۳۳ روزه، برادران ما در حزب الله لبنان پیروز شدند برای این بود که ملت لبنان ایستاد و اگر در افعانستان پیروزی حاصل شد به خاطر این بود که مردم افغانستان ایستادند. در سیاست خارجی، هزار نکته مدنظر است که امروز محل بحث ما نیست ولی یکی از شروط بزرگش رعایت انصاف است.

وی گفت: پیروزی هایی که منصفانه بدست نیاید، زمینه جنگ دائمی است. صلحی که در اثر زور پدید آید، آغاز جنگ بعدی است.

سیدحسن خمینی اظهار داشت: اگر ملت ایران از آمریکا و انگلیس خشم به دل دارند به خاطر این که سال ها با آنها منصفانه برخورد نشده است. از روزی که خارجی ها در این مملکت پا گذاشتند ما با یک رفتار منصفانه مواجه نبودیم.

اگر می خواهیم همه منازعات به پایان برسد شرطش انصاف است

او بیان کرد: امروز هم اگر می خواهیم همه منازعات به پایان برسد شرطش انصاف است. هیچ وقت انقلاب اسلامی به رهبری امام و بعد رهبری مقام معظم رهبری، چیزی بیش از آن نخواسته که حق او را به رسمیت بشناسند و حق او را پایمال نکنند.

یادگار امام با اشاره به ویژگی های قابل تقدیر وزیر امور خارجه کشورمان گفت: باید شهادت داد برادرمان جناب آقای دکتر ظریف هم به اصول و قواعد سیاست و هم به توانایی شخصی از جهت شناخت، درایت امانت و تقوای لازم مجهز بود. ظلم به ایشان، ظلم به شخص ایشان نیست بلکه ظلم به نگاه کارشناسی در دستگاه سیاست خارجی است.

آیندگان بیش از کسانی که امروز هستند از ظریف یاد خواهند کرد

وی با برشمردن صفات محمد جواد ظریف افزود: عنصری شجاع، با تقوا و با سابقه ای روشن و با دانش کافی و شناختی بسیار خوب از جهان معاصر و  درد مردم، روزگار بسیار خوبی را سپری کرد و تلاش های بسیار ارزشمندی داشت. من مطمئنم که آیندگان بیش از کسانی که امروز هستند از برادرمان جناب آقای ظریف یاد خواهند کرد و نام او را به بزرگی بر زبان خواهند راند.

سیدحسن خمینی در پایان گفت: امید و آرزوی اینکه در جهان اسلام شاهد حکومت مردم باشیم؛ ما حاکمان بی لیاقتی را در کشورهای اسلامی تجربه کردیم. سخن امام همواره با مردم این سرزمین ها بوده است و هیچ راهی جز گره خوردن این دلها به هم نیست. آینده انشاءالله از آن محرومان، مستضعفان و مسلمانان البته با حفظ انصاف خواهد بود.

ظریف: امام خمینی خودباوری و عزت نفس را برای ملت ایران به ارمغان آورد

دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به دنبال ادای احترام و تجدید بیعت با اندیشه‌های بلند رهبر فقید انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به همراه جمعی از معاونین و مدیران وزارت امور خارجه، در کنفرانس بین المللی مجازی  گفتمان سیاسی از دیدگاه امام خمینی (ره) به سخنرانی پرداخت.

دکتر ظریف در این سخنرانی با تأکید بر نقش انقلاب اسلامی ایران در تحول نظام بین‌الملل، تصریح کرد که انقلاب اسلامی ایران و امام راحل (ره) به خوبی نشان دادند که قدرت مادی، تنها مولفه‌ تشکیل دهنده قدرت در جهان نیست و این اراده مردمی و نیروی اتکا بر مردم است که می‌تواند در نظام بین‌الملل نقشی سرنوشت‌ساز ایفا کند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه در غرب و شرق جهان هیچ قدرتی نمی‌خواست انقلاب اسلامی ایران پیروز شود افزود:امام خمینی نشان داد که با اتکا به خواست مردم، می‌توان بر قدرت مادی ابرقدرت‌ها فائق آمد و سرنوشتی خلاف خواست آنان رقم زد.

دکتر ظریف همچنین عنوان کرد که هرچقدر قدرت‌های بزرگ، متکی بر قدرت‌های مادی خود، توان آسیب زدن به دیگر کشورها و اعمال فشار علیه آن‌ها را داشته باشند، اما این قدرت‌ها نمی‌توانند سرنوشت و اوضاع جهان را به طور کامل به کنترل خود درآوردند، همانگونه که انقلاب اسلامی نشان داد که با باور به مردم و ایمان به قدرت برتر الهی، می‌توان بر طرح‌های ابرقدرت‌ها فائق آمد.

وزیر امور خارجه با یادآوری توطئه‌های دشمنان علیه انقلاب اسلامی و مردم ایران، اظهار داشت: ایران در طول چهار دهه گذشته با چالش‌های زیادی از جمله جنگ تحمیلی، تحریم‌های اقتصادی، جنگ اقتصادی و انواع تروریسم از جمله تروریسم اقتصادی، تروریسم نظامی، تروریسم زیست محیطی و تروریسم درمانی روبرو بوده است، اما اکنون با وجود تمام این فشارها، سرفراز ایستاده است.

وزیر امور خارجه افزود :با وجود تمام  توطئه‌ها و اقدامات علیه ایران، مردم ایران اکنون به واسطه روحیه خودباوری و اتکاء به نفسی که به واسطه پیام امام خمینی به منصه ظهور رسیده است، توانسته‌اند سربلند بایستند.

وزیر امور خارجه یادآور شد که پیام امام خمینی (ره)، همانا پیام باور به مردم و این عقیده بود که مسئولان، خدمتگذاران مردم هستند. از این روست که امام خمینی (ره) به صراحت می‌فرمود که آنچه به ما مشروعیت می‌دهد، این است که قلب و فکر مردم با ما همراه است.

دکتر ظریف با بیان اینکه امروز هم جنبش‌های اسلامی با سرلوحه قرار دادن این پیام و با باور به توان مردم می‌توانند به پیروزی برسند، اظهارداشت اطمینان از اینکه مردم از ما حمایت می‌کنند، بزرگترین سرمایه ماست و اگر این سرمایه از دست برود، توان ما نیز از دست می‌رود، چراکه در جهان امروز، این سرمایه است که سرنوشت و آینده را تعیین می‌کند و قدرت مادی به تنهایی سرنوشت‌ساز نیست.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به پاسخ قاطع مقاومت فلسطین به تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به غزه، گفت آنچه اکنون صهیونیست‌ها را به ناتوانی گنبد آهنین رسانده است، باور مردم فلسطین به توانایی خود و به حق خود برای دفاع در برابر سیاست‌های نژادپرستانه و آپارتاید رژیم صهیونیستی است.

دکتر ظریف در پایان با بیان اینکه واقعیاتی که انقلاب اسلامی در عرصه بین‌الملل رقم زده سرنوشت ما را تعیین می‌کند، گفت تمام تحولاتی که به جایگاه ممتاز انقلاب اسلامی منجر شد، یادآور این پیام الهی است که قدرت پرودگار فوق همه قدرت‌ها است.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.