تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۹
کد خبر : 62625

سونامی در بازار ارزهای دیجیتال؛ چرا بیت کوین سقوط کرد؟

سونامی در بازار ارزهای دیجیتال؛ چرا بیت کوین سقوط کرد؟

سونامی در بازار ارزهای دیجیتال؛ چرا بیت کوین سقوط کرد؟شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰ بازار بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال سقوط بدی را تجربه کرد. اما علت چه بود و این ریزش تا کجا ادامه خواهد داشت؟
صبح امروز بازار رم..

سونامی در بازار ارزهای دیجیتال؛ چرا بیت کوین سقوط کرد؟

شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰ بازار بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال سقوط بدی را تجربه کرد. اما علت چه بود و این ریزش تا کجا ادامه خواهد داشت؟

صبح امروز بازار رمز ارز یک دست قرمز شد و فقط استیبل کوین‌ها، که همیشه قیمت ثابت یک دلاری دارند، در چارت قیمت‌ها سبز بودند! بیت کوین که طی چند روز اخیر بین ۵۵ هزار الی ۵۷ هزار دلار در نوسان بود، طی چند ساعت تا ۴۲ هزار دلار سقوط کرد، اما در اینجا حمایت شد و تا ۴۷ هزار دلار برگشت. در زمان نگارش این مطلب قیمت هر واحد BTC برابر ۴۸,۱۰۰ دلار است. اما علت ریزش بازار ارز دیجیتال چه بود و بیت کوین چطور اینقدر سقوط کرد؟

وضعیت بازار ارز دیجیتال در روز شنبه 13 آذر

وضعیت بازار ارز دیجیتال در صبح روز شنبه ۱۳ آذر

سه سناریو برای این اتفاق می‌توان در نظر گرفت. در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت. در نظر داشته باشید ۴۰ هزار دلار محدوده حمایت سنگینی برای اولین ارز دیجیتال رمزنگاری شده محسوب می‌شود. در صورتی که این سطح حمایت شکسته شود، سقوط بیت کوین ادامه‌دار خواهد بود و این چیزی نیست که هولدرها دوست داشته باشند، هر چند افراد دست به نقد و منتظر خرید در کف‌های قیمت پایین‌تر از آن استقبال می‌کنند!

علت سقوط قیمت بیت کوین در روز ۴ دسامبر ۲۰۲۱

همانطور که قیمت ارزهای دیجیتال، حتی بیت کوین با سرمایه در گردش حدود یک تریلیون دلار، ممکن است طی یک ساعت بالای ۲۰ درصد سقوط کند، امکان صعود این چنینی نیز وجود دارد؛ از سال قبل تحلیلگران، فعالان و سرمایه گذاران زیادی درباره رسیدن ارزش هر واحد BTC به ۱۰۰ هزار دلار تا پایان سال ۲۰۲۱ صحبت می‌کنند. از طرفی امروز ۴ دسامبر است و تا شروع ۲۰۲۲ بیش از سه هفته زمان داریم. پس جالب است بدانید با وجود سقوط اخیر، هنوز احتمال شش رقمی شدن بیت کوین مطرح است!

بیشتر بخوانید: تحلیلگر مطرح ارز دیجیتال: قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۲ همه را شگفت‌زده می‌کند

بازی‌های آخر نهنگ‌ها و صرافی‌های ارز دیجیتال

بازی نهنگ‌ها و صرافی‌ها برای نوسان‌گیری‌های شدید آخر، قبل از پایان بازار گاوی کنونی با رسیدن به بیت کوین ۱۰۰,۰۰۰ دلار، دو احتمال است. طی چند روز اخیر حجم بیت کوین ورودی به صرافی‌ها تقریبا دو برابر شد و به همین دلیل انتظار یک اصلاح نسبی را داشتیم، اما بازار بیشتر از آن چه تصور می‌کردیم ریزش کرد.

سقوط بیت کوین

از طرفی دیگر، امید به بیت کوین شش رقمی در حالی که به آخرین روزهای سال میلادی جاری نزدیک می‌شویم، سبب شده تریدرهای زیادی پوزیشن‌های لانگ با اهرم زیاد در قیمت‌های به مراتب بالاتر باز کنند. پس دور از انتظار نیست که صرافی‌ها بخواهند با لیکوئید کردن این پوزیشن‌ها قبل از اتمام بازار گاوی پول خوبی به جیب بزنند. دست‌کاری قیمت‌های بازار فیوچرز توسط صرافی‌ها اتفاق جدیدی نیست و پیش از این نیز شاهدش بوده‌ایم، اما سقوط بیت کوین با این شدت برای لیکوئید کردن پوزیشن‌های لانگ، در سال نهایتا یک مرتبه رخ می‌دهد. اگر سناریوی دست‌کاری بازار به دست صرافی‌ها درست باشد، آن‌ها در سال میلادی جاری دو مرتبه دست به چنین کاری زده‌اند!

امروز شنبه ۱۳ آذر، با سقوط شدید قیمت بیت کوین مارکت کپ کل بازار کریپتوکارنسی چیزی حدود ۶۰۰ میلیارد دلار کاهش پیدا کرد. بعد از رسیدن قیمت به ۴۲ هزار دلار مشخص شد از زمان شروع ریزش ۲.۳۳ میلیارد دلار پوزیشن فیوچرز لیکوئید شده که فقط ۱.۲۴ میلیارد دلار آن مربوط به بازه زمانی بین ساعت ۸ الی ۹/۳۰ صبح بوده است.

ترس بیرون کردن مزارع استخراج از آمریکا

سناریوی سوم حاکم شدن ترس بر بازار و افزایش فشار فروش بوده است؛ اردیبهشت امسال، در حالی که بیت کوین پشت سر هم سقف‌های تاریخی جدیدی ثبت می‌کرد و توانست تا ۶۴,۸۰۰ دلار پیش برود، انتشار دو خبر با فاصله زمانی کم ضربه‌ای مهلک به بیت کوین زد: چین که مجموع مزارع استخراج مستقر در آن نزدیک ۷۰ درصد هش ریت شبکه بیت کوین را در اختیار داشتند، قانون منع فعالیت تمام آن‌ها را صادر کرد. از طرفی شرکت تسلا که چند ماه قبل با خرید ۱.۵ میلیارد دلار بیت کوین و قبول این ارز دیجیتال به عنوان روش پرداخت هزینه خرید خودروهای الکتریکی خود به رشد BTC کمک کرده بود، ناگهان این روش پرداخت را متوقف کرد. علت طرد شدن بیت کوین توسط دولت چین و تسلا (به ادعای آن‌ها) آلودگی زیست محیطی شدید شبکه آن اعلام شد. انتشار خبری مشابه این مرتبه از سمت آمریکا ترس به جان عده‌ای انداخت و ممکن است علت سقوط اخیر بیت کوین بوده باشد.

یک سناتور مجلس سنای آمریکا یعنی خانم الیزابت وارن (Elizabeth Warren)، که طی چند ماه اخیر انتقادات زیادی درباره نبود چارچوب نظارتی بر بازار کریپتوکارنسی و شدت آلاینده‌های دستگاه‌های استخراج کرده بود، به وسیله یک اقدام نشان داد با پیگیری بیشتر در مقایسه با قبل به دنبال چوب کردن لای چرخ صنعت ماینینگ است! او تا قبل از این فقط به صحبت و انتقاد کفایت کرده بود، اما چند روز پیش برای نخستین مرتبه، نامه‌ای نگران‌کننده به مدیر عامل یکی از بزرگترین مزارع استخراج مستقر در نیویورک ارسال کرد. الیزابت وارن از مدیر عامل شرکت Greenidge Generation خواست جزئیاتی دقیق در مورد میزان آلایندگی فعالیت‌های خود ارائه و در این رابطه شفاف‌سازی کند.

الیزابت وارن

این سناتور دو روز پیش متن نامه خود به مدیر عامل شرکت Greenidge Generation را در اختیار بلومبرگ قرار داد. بر اساس نامه خانم الیزابت وارن به آقای جف کرت (Jeff Kirt)، مصرف زیاد انرژی و منتشر کردن حجم زیادی کربن به دست ماینرهای بیت کوین متعلق به Greenidge Generation و دیگر استخراج‌کنندگان یک سری نگرانی‌ درباره تأثیرات مخرب آن‌ها بر محیط زیست سرتاسر دنیا، تخریب اکوسیستم‌های محلی و افزایش هزینه‌های برق برای مردم عادی ایجاد کرده است. بعد از این که بلومبرگ متن نامه خانم الیزابت وارن را منتشر کرد، این نماینده مجلس سنای آمریکا با انتشار پیامی در توئیتر به ۵.۸ میلیون نفر دنبال‌کننده خود گفت:

ماین کردن ارز دیجیتال برای محیط زیست آسیب‌زا است و قیمت انرژی را برای مصرف‌کنندگان (مردم عادی) زیادتر می‌کند. فقط شبکه بیت کوین (بدون در نظر گرفتن بقیه ارزهای دیجیتال) به اندازه ایالت بزرگ واشینگتن انرژی مصرف می‌کند! من از شرکت Greenidge Generation خواسته‌ام اطلاعاتی درباره عملکرد و تأثیرات زیست‌ محیطی فعالیت‌های خود ارائه کند.

در نهایت چه خواهد شد؟ آیا سقوط بیت کوین ادامه دارد؟

این اولین مرتبه‌ای نیست که نهنگ‌ها با دامپ‌ و پامپ‌های شدید تلاش می‌کنند در سقف اقدام به فروش و در کف اقدام به خرید مجدد کنند. آخرین مرتبه نیز نخواهد بود. همچنین تلاش صرافی‌ها برای لیکوئید کردن معاملات فیوچرز به وسیله دست‌کاری قیمت‌ها نیز اتفاق جدیدی نیست و تریدرهای حرفه‌ای دیگر به این موضوع پی برده‌اند. به همین دلیل همیشه گفته می‌شود نه در بازار ارز دیجیتال، بلکه در تمام بازارهای مالی و سرمایه گذاری داشتن مدیریت مالی کلید موفقیت است. به عنوان نمونه‌ای از استراتژی‌های مهم به این منظور باید به تعیین حد سود و ضرر برای سرمایه گذاری‌های خود و ثبت سفارش‌های استاپ-لاس برای نقد شدن سریع قبل از وخیم شدن اوضاع اشاره کرد. به این ترتیب از سقوط بیت کوین در هر زمان مصون خواهید ماند.

صحبت‌های الیزابت وارن نیز به معنی تصمیم دولت برای اخراج مزارع استخراج نیست. او به عنوان یک نماینده مجلس سنا فقط نظر خود را مطرح کرده است و از طرفی به نظر تا امروز نتوانسته سناتورهای زیادی را با خود همراه کند. همچنین لحن صحبت‌های او تعطیلی محض شرکت‌های بیت کوین ماینینگ نیست، بلکه می‌خواهد از عدم انتشار مواد آلاینده توسط آن‌ها اطمینان پیدا کند. پس اگر مزارع، استفاده از سوخت‌های پاک و عدم آسیب زدن به محیط زیست را به اثبات برسانند، احتمالا نظر مثبت خانم الیزابت وارن را جلب خواهند کرد.

از طرفی دیگر دولت آمریکا بعد از اخراج شرکت‌های استخراج ارز دیجیتال از چین فرصت را غنیمت شمرد و به آن‌ها به شرط استفاده از انرژی پاک پناه داد. پس بعید است صرفا به خاطر پیگیری یک یا چند سناتور بخواهد آن‌ها را بیرون کند.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.