تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۴:۴۱
کد خبر : 68353

سه دوز واکسن بزنید، اومیکرون را نابود کنید

سه دوز واکسن بزنید، اومیکرون را نابود کنید

سه دوز واکسن بزنید، اومیکرون را نابود کنیدیکی از دانشمندان کاشف واکسن کرونا طی مصاحبه جدیدی از سویه اومیکرون صحبت کرده و یادآور شده است که دوز سوم واکسن ایمنی زیادی ایجاد می‌کند.
اولین واکسن کرونا را ..

سه دوز واکسن بزنید، اومیکرون را نابود کنید

یکی از دانشمندان کاشف واکسن کرونا طی مصاحبه جدیدی از سویه اومیکرون صحبت کرده و یادآور شده است که دوز سوم واکسن ایمنی زیادی ایجاد می‌کند.

اولین واکسن کرونا را فردی به نام اوگور شاهین ساخت و سال گذشته از آن رونمایی کرد. آقای شاهین در جایزه مصطفی نیز به عنوان برگزیده معرفی شد و یکی از دانشمندان پیشگام در زمینه واکسن های کرونا است. این دانشمند برجسته به تازگی به عموم مردم توصیه کرده که دوز بوستر خود را پس از ۹۰ روز تزریق کنند.

با دوز سوم واکسن کرونا در برابر اومیکرون ایمن بمانید

به گفته آقای شاهین، اومیکرون اگرچه غیر منتظره بود اما جهش ویروس‌ها امری کاملا طبیعی است؛ ولی با این اوصاف سویه جدید سارس کووید ۲ دور از انتظار رخ داده است. طبق پیش‌بینی‌های دانشمندان قرار بوده که سویه جدید تا یک سال آینده اتفاق نیفتد، اما اکنون بخش گسترده‌ای از مردم را درگیر خود کرده است. وی می‌گوید:

اوایل کار نمی‌دانستیم که آیا این سویه می‌تواند از سیستم ایمنی بگریزد یا نه و حالا متوجه شده‌ایم که اومیکرون توانایی فرار از سیستم ایمنی بدن را ندارد، مخصوصا اگر واکسیناسیون کاملا انجام شده باشد.

اومیکرون

به گفته شاهین از سال پیش تاکنون برنامه‌هایی تدارک دیده شده تا بتوانند پاسخ جهش‌های آینده را بدهند. آن‌طور که دانشمندان می‌گویند، اگر سه دوز واکسن بایونتک را دریافت کرده باشید هم اکنون در برابر اومیکرون مقاوم هستید. به اعتقاد برگزیده جایزه مصطفی (ص)، اگر تاکنون سه دوز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اید، باید خیالتان از بابت ایمنی‌زایی راحت باشد.

البته همان‌طور که می‌دانید داده‌های فعلی حاصل مطالعات اولیه دانشمندان هستند و نمی‌توان به دقت میزان اثربخشی‌ها را مشخص کرد. اوگور شاهین توضیح می‌دهد که در آزمایشگاه‌ها برای مطالعات خود ابتدا ویروس‌ها را به لحاظ مهار شدن و جذب آنها به سلول‌های آنتی بادی بررسی می‌کنند. همه چیز در این مرحله به عملکرد آنتی بادی‌ها بستگی دارد.

طبق آنچه این دانشمند در مصاحبه خود با اشپیگل عنوان کرده، دومین فاکتوری که مورد بررسی قرار می‌گیرد، عملکرد حافظه سیستم ایمنی از طریق سلول‌های T خواهد بود. گفتنی است که حتی اگر آنتی بادی‌ها به درستی کار نکنند، حافظه واکسیناسیونی که در بدن ایجاد شده می‌تواند مبارزه موفقیت‌آمیزی را رقم بزند. خوشبختانه در جهش جدید ویروس کرونا سلول‌های تی موفق عمل کرده‌اند و در برابر ویروس حفاظت خوبی به عمل می‌آورند.

یکی از سوالاتی که این محقق و پژوهشگر برجسته به آن پاسخ داد، مسئله مدت مناسب تزریق دوز یادآور پس از دوز دوم است. شاهین در این خصوص معتقد است در صورتی که اومیکرون روند رو به رشدی داشته باشد، به نظر می‌رسد پس از سه ماه تزریق دوز بوستر منطقی خواهد بود.

اومیکرون

البته به گفته شاهین افرادی که هم اکنون دوز سوم را تزریق کرده‌اند، در صورتی که اومیکرون ادامه‌دار باشد باید دوز چهارم نیز تزریق نمایند. وی خاطرنشان کرده که دوز چهارم می‌تواند واکسنی باشد که با سویه اومیکرون سازگار شده است.

سوالات دیگری نیز از اوگور شاهین پرسیده شد، اما او از دادن پاسخ قطعی تا هفته دیگر امتناع کرد و خاطرنشان ساخت که پاسخ دادن به این دست سوالات تا زمانی که اومیکرون غالب نشده منطقی نیست. وی از این که در شرایط کنونی شاهد سویه اومیکرون هستیم ابراز نگرانی کرد و گفت:

اوایل سال گذشته نگران افرادی که سیستم ایمنی سرکوب شده دارند، بودم. به نظر من این دقیقا همان اتفاقی است که برای اومیکرون افتاد و ویروس توانست روند تکامل طولانی‌مدت خود را در گروه کوچکی از افراد طی کند.

در پایان نیز آقای شاهین گفت ممکن است در آینده شاهد سویه‌های جدیدتری باشیم و نمی‌دانیم که جهش‌های بعدی دچار چه عملکردی خواهند بود. به گفته وی در صورت بروز این اتفاق مدام درگیر یک پاتوژن جدید هستیم.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.