تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷
کد خبر : 66998

سریع‌ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۲۲؛ از درگ ۴۰۰ متر تا شتاب ۰-۱۰۰

سریع‌ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۲۲؛ از درگ ۴۰۰ متر تا شتاب ۰-۱۰۰

سریع‌ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۲۲؛ از درگ ۴۰۰ متر تا شتاب ۰-۱۰۰هر ساله لیستی از سریعترین خودرو های جهان منتشر می‌شود و حالا در سال ۲۰۲۲، ما سراغ سریع ترین و پرشتاب‌ترین خودروها رفته‌ایم. در کنار این..

سریع‌ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۲۲؛ از درگ ۴۰۰ متر تا شتاب ۰-۱۰۰

هر ساله لیستی از سریعترین خودرو های جهان منتشر می‌شود و حالا در سال ۲۰۲۲، ما سراغ سریع ترین و پرشتاب‌ترین خودروها رفته‌ایم. در کنار این دو مورد، بهترین رکوردها در پیست نوربرگ رینگ (جهنم سبز) نیز لحاظ شده است.

شاید فکر کنید رده‌بندی سریع‌ترین خودروهای جهان کار راحتی باشد اما در واقعیت، انتخاب سریع‌ترین خودروها با توجه به دسته‌بندی‌های مختلف بسیار سخت است. باید سریع‌ترین ماشین ها در دسته‌بندی‌های مختلفی مانند خودروهای تولید انبوه، خودروهای مسابقه‌ای و هیولاهای شخصی سازی شده انجام شود.

منظور از سریع‌ترین و پرشتاب ترین خودرو چیست؟

اصلا واژه سریعترین خودرو در حال حاضر به چه معناست؟ نشریه‌های خودرویی سال‌ها است واژه سریعترین را در وصف خودروهایی می‌گفتند که سرعت نهایی آن‌ها از دیگر خودروها بیشتر بوده باشد. البته این نکته را هم به یاد داشته باشید که سریعترین خودروها تفاوت زیادی با پرشتاب‌ترین خودرو دارند. در زمینه رده‌بندی پرشتاب‌ترین خودروها، از معیار صفر تا صد در x ثانیه استفاده می‌شود اما در زمان رده‌بندی سریع ترین خودروها، معیار حداکثر سرعت (x کیلومتر بر ساعت) است.

حرفه‌ای‌ها اغلب تمرکز خود را بر روی زمان طی کردن یک دور در یک پیست می‌گذارند یا به عنوان یک راننده مسابقات درگ، زمان طی شده در یک مسیر مستقیم ۴۰۰ متری را مد نظر می‌گیرند. یا مسیر ۱۰۰۰ فوتی که توسط خودروهای نیترو متانولی تاپ فیول NHRA و درگسترهای فانی کار طی می‌شود. به همین دلیل ما فکر نمی‌کنیم که رکوردشکنی در عرصه درگ مانند بریتنی فورس با سرعت سرسام‌آور ۵۴۰ کیلومتر بر ساعت در ۳.۶ ثانیه واقعا در دنیای واقعی قابل اجرا باشد.

سریع ترین خودروهای جهان

در اغلب بحث‌ها درباره سرعت در جمع‌های خودمانی، تمرکز اساسا بر خودروهایی است که می‌توان از یک نمایندگی خرید. حتی اگر این مدل‌ها از نظر مالی دور از دسترس اکثر عوام به جز عده‌ای بسیار ثروتمند و کلکسیونرها باشد. پس در این جا، ما سراغ اتومبیل‌های تجاری رفته‌ایم که توسط افراد، قابل خرید هستند و مشکلی برای تردد ندارند.

ما می‌خواهیم در این مطلب گجت نیوز، تمامی مدعیان، پرسرعت‌ترین و پرشتاب‌ترین‌ها و داستان سرایی‌های شرکت‌ها را با هم مرور کنیم. حالا که تسلا و دیگر خودروهای برقی هم وارد عرصه شده‌اند، رقابت برای عناوین سریع ترین خودرو و پرشتاب ترین خودرو، داغ‌تر از همیشه است.

پرشتاب ترین خودرو های جهان در سال ۲۰۲۲ | بیشترین ۰ تا ۱۰۰ ماشین ها

چیزی حدود سی سال پیش، هر نوع ماشینی که می‌توانست در زمان کمتر از ۵ ثانیه از سرعت ۰ به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد خودرو بسیار سریعی به حساب می‌امد. امروزه برخی خودروهای سدان و شاسی بلند، عملکرد بالا و بنزینی به طور عادی و بدون تلاش خاصی و حتی با راننده‌هایی کاملا آماتور، در زمان کمتر از چهار ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسند.

حالا تسلا ادعا می‎کند که مدل اس PLAID در یک پیست مخصوص درگ که چسبندگی بسیار زیادتری را برای شتاب گرفتن نسبت به سطوح آسفالت معمولی فراهم می‌کند، می‌تواند در ۱.۹۹ ثانیه صفر تا صد را طی کند! با این که این مدل سریعترین خودرو نیست اما می‌تواند شتابی دیوانه‌وار داشته باشد.

سریع ترین خودرو تسلا

اما نشریه CAR AND DRIVER باور متفاوتی دارد و ادعای تسلا به نظرش درست نیست. این نشریه معتبر اعلام کرده که فراری SF90 که یک خودروی هیبریدی است با قدرت ۹۸۶ اسب بخار در زمان ۲ ثانیه در یک جاده معمولی به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد. فراری SF90 به نوعی دارای رکورد سریعترین خودرو در رسیدن به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت بر روی یک جاده معمولی است.

این در حالی است که تسلا با ۱۰۲۰ اسب بخار بر روی همان جاده، به ۲.۱ ثانیه برای رسیدن به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت زمان نیاز دارد. به عبارتی یعنی سدان پنج نفره تسلا در مقایسه با دو اسپورت سرسخت شرکت پورشه که مدل ۹۱۸ و ۹۱۱ توربو اس را هستند، عملکرد یکسانی را ثبت کرده است.

سریعترین خودرو | رجزخوانی‌ شرکت‌ها برای دستیابی به بیشترین سرعت ممکن

خودروهای تولید انبوه این روز‌ها بیش از پیش در حال دستیابی به سرعت‌هایی هستند که محقق کردن آن بر روی جاده‌های عمومی عملا غیرممکن بوده و راندن خودروهایی با چنین سرعتی در سال‌های قبل باید تنها توسط راننده‌هایی حرفه‌ای انجام می‌شد.

اما حالا مدت‌ها است عاشقان سرعت که مشکلی برای خرید جدیدترین خودروها ندارند، در حال تجربه بهترین دوران عمرشان هستند. در مقایسه با بیست یا سی سال پیش، رکورد پرسرعت‌ترین خودروها با سرعت بیشتری در حال شکسته شدن است و شرکت‌هایی مانند مرسدس بنز، بوگاتی، مک لارن، کوئنیگزگ و هنسی رقابت سختی در این زمینه دارند.

سریع ترین بنز

در سال ۱۹۹۸ میلادی خودروی مک لارن F1 که اولین خودروی خیابانی این متخصصین تولید خودروهای مسابقه‌ای هم بود، رکورد ناباورانه‌ای را برای خودروهای تولید انبوه ثبت کرد. یک سرعت متوسط ۳۸۶ کیلومتری در رفت و برگشت در پیست Ehra Lessien در آلمان که مالک آن پیست هم کمپانی فولکس واگن بود (خودروهایی که می‌خواهند رکوردهای سرعت را در این پیست به ثبت برسانند باید یک مسیر رفت و برگشت را طی کنند تا مزیت بادهای هم‌جهت را نیز از بین ببرند.) کوئنیگزگ آن رکورد فوق‌العاده را را با فقط ۱.۴ کیلومتر بر ساعت سرعت بیشتر در سال ۲۰۰۵ از آن خود کرد و بعد از این اتفاق بود که آتش این رقابت‌ها برای دستیابی به بالاترین سرعت ممکن بیش از همیشه شعله‌ور شد.

بوگاتی، مانند همیشه بی‌رقیب در سرعت

بوگاتی ویرون با ۴۰۷ کیلومتر بر ساعت، خودروی آمریکایی اس اس سی ایرو با سرعت ۴۱۲ کیلومتر بر ساعت، بوگاتی ویرون سوپر اسپورت با سرعت ۴۳۰ کیلومتر بر ساعت، هنسی ونوم جی تی با سرعت ۴۳۴ کیلومتر بر ساعت و Koenigsegg اگرا ار اس با سرعت ۴۴۵ کیلومتر بر ساعت جزو رکوردداران سریعترین خودروها در سال‌های گذشته هستند.

بوگاتی شیرون

بوگاتی تاج سلطنت خود بر دنیای خودروهای سریع را دوباره با ثبت رکورد ۴۸۹ کیلومتر بر ساعت با بوگاتی شیرون سوپر اسپرت در سال ۲۰۱۹ میلادی بر سر گذاشت. در آن زمان این خودرو که توسط راننده مسابقات حرفه‌ای، اندی والاس رانده می‌شد، با ۱۶ سیلندر و ۱۵۷۸ اسب بخار دیوار ۴۸۹ کیلومتر بر ساعتی را خرد کرد، رکوردی که در همان پیست افسانه‌ای فولکس واگن یعنی Ehra Lessien به ثبت رسید.

درگ در مسیر ۴۰۰ متری مستقیم | پرطرفدار پس از یک قرن

در ایالات متحده آمریکا، مسابقات درگ به عنوان یک اوقات فراغت تقریبا غیرقانونی بر روی کف دریاچه‌های خشک شده ایالت کالیفرنیا شروع شد. تا سال ۱۹۳۰ سرعت‌های طی شده در این مسیرهای ۴۰۰ متری در بهترین حالت بیشتر از ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت نبود و سرعتی پیش از ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، یک رویایی دست‌نیافتنی به نظر می‌رسید.

زمانی که والی پارکس موسسه NHRA را در سال ۱۹۵۱ تاسیس کرد این مسابقات حال و هوای بسیار حرفه‌ای‌تر و رسمی‌تری را به خود گرفتند. به طوری که دهه‌ها بعد، مسابقات درگ به کسب و کار بسیار موفقی تبدیل شد. در این دوران، مسابقات درگ میدان نبرد رانندگان و خودروسازان مختلف با یک دیگر بودند و سریعترین خودرو ها، به نبرد می‌پرداختند.

مسابقات درگ

مسیر ۴۰۰ متری بعد از این همه سال هنوز هم استاندارد طلایی برای مسابقات در مسیر مستقیم است. حتی اگر بسیاری از منتقدین خودرو زمان صفر تا صد را در صدر لیست آمار خود قرار دهند. در اینجا تسلا مدل اس PLAID دستاورد اعجاب‌آوری را از آن خود کرده است. یک خودرو برقی سدان ۱۳۰۰۰۰ دلاری که مسیر ۴۰۰ متری را در ۹.۴ ثانیه و با سرعت ۲۴۴ کیلومتر بر ساعت طی می‌کند. اگر می‌خواهید بیشتر شگفت‌زده شوید، کافی است بدانید که زمان به دست آمده توسط این خودرو تسلا، با یک بوگاتی شیرون که ۳.۵ میلیون دلار قیمت دارد مساوی است.

خودرو تسلا مدل S پلید

اگر هم سرعت‌های قابل استفاده در دنیای واقعی بیشتر مد نظر شما است، تسلا در طی کردن ۴۸ تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت و ۸۰ تا ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت از بوگاتی بسیار سریعتر است.

سلاطین جهنم سبز نوربرگ رینگ نوردشلایف آلمان

در طی یک دهه اخیر، عاشقان خودرو و بیشتر تولیدکنندگان تمام فکر و ذکرشان زمان یک دور طی کردن در این پیست جهنمی بوده است. مسیری که درون کوه‌های ایفل آلمان قرار دارد و اولین بار در سال ۱۹۲۷، میزبان مسابقاتی بوده است.

تمرکز اصلی بر حلقه شمالی پیست که نوردشلایف نام دارد است. حلقه شمالی که سِر جکی استوارت قبل از بردن یک مسابقه فرمول ۱ در شرایط بارانی در همان پیست، آن را “جهنم سبز” نام‌گذاری کرده بود. امروزه شرکت‌های خودروسازی با هم برای کم کردن تنها چندین ثانیه در هر دور در این پیست پر از چاله و پیچ و خم با یک دیگر رقابت می‌کنند و رکوردهایی ثبت می‌کنند که آوازه‌اش در تمام دنیا می‌پیچد.

قوی‌ترین خودروهای پورشه

این رکوردها دیگر سازنده‌ها را تحریک می‌کنند تا خودشان هم رکوردی در هر دسته بندی خودرو از خودروی برقی گرفته تا دیفرانسیل جلوی ارزان قیمت مانند هوندا سیویک تیپ آر به نام خود ثبت کنند. در سال ۲۰۱۹ تیمو برنارد یک پورشه ۹۱۹ هیبرید Evo را یک دور در پیست جهنم سبز راند و رکورد ۵ دقیقه و ۱۹ ثانیه‌ای را ثبت کرد. در نهایت این اتفاق، منتهی به تاجگذاری پورشه ۹۱۹ به عنوان سریعترین خودروی دور پیست جهنم سبز در تمام دوران شد.

در سال‌های اخیر لامبورگینی اونتادور اس وی جی با ثبت رکورد ۶ دقیقه و ۴۴ ثانیه و ۹۷ صدم ثانیه برای یک خودروی تولید انبوه در مرکز توجه‌ها بود. قدرت‌نمایی بوگاتی تا مدتی ادامه داشت. تا اینکه مرسدس بنز جی تی بلک سریز با ثبت رکورد ۶ دقیقه و ۴۳ ثانیه و ۶۲ صدم ثانیه رکورد را از دست لامبورگینی ربود.

سریع ترین خودرو نوربرگ رینگ

اوضاع تا تابستان گذشته تا حد زیادی آرام بود. اما شرکت پورشه این بار بار توانست تاج را از سر مرسدس بنز با خودرو پورشه ۹۱۱ جی تی ۲ ار اس بگیرد. این مدل پورشعبا قدرت ۶۹۱ اسب بخاری که یک کیت پرفورمنس مانتی هم داشت توانست رکورد دار جهنم سبز شود. زمان ثبت شده پورشه ۶ دقیقه و ۴۳ ثانیه و ۳۰ صدم ثانیه بود که رکورد قبلی را با ۴.۷ ثانیه اختلاف نابود کرد.

منبع :auto blogمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.