تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۰:۲۹
کد خبر : 584963

سرفصل‌های دوره برق صنعتی درجه 1 آموزشگاه فنی و حرفه ای

سرفصل‌های دوره برق صنعتی درجه 1 آموزشگاه فنی و حرفه ای

دوره آموزش برق صنعتی یکی از دوره‌هایی است که امروزه طرفداران بسیاری پیدا کرده است. به دلیل اینکه حجم اطلاعات این حوزه بالا است، غالبا آموزشگاه‌های معتبر این دوره را در دو سطح آموزش برق صنعتی درجه 1 و درجه 2 تقسیم بندی می‌کنند. در این مطلب قصد داریم با این دوره بیشتر آشنا شده

دوره آموزش برق صنعتی یکی از دوره‌هایی است که امروزه طرفداران بسیاری پیدا کرده است. به دلیل اینکه حجم اطلاعات این حوزه بالا است، غالبا آموزشگاه‌های معتبر این دوره را در دو سطح آموزش برق صنعتی درجه 1 و درجه 2 تقسیم بندی می‌کنند.

در این مطلب قصد داریم با این دوره بیشتر آشنا شده و سرفصل‌های سطح درجه 1 آن را مورد بررسی قرار دهیم. پیشنهاد می‌کنیم در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر، تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

آشنایی با دوره آموزش برق صنعتی

دوره برق صنعتی را به دلیل حجم اطلاعاتی که دارد، در دو سطح مختلف دسته بندی می‌کنند. لازم است بدانید که پیش از گذراندن آموزش برق صنعتی درجه یک، لازم است کلاس‌های برق صنعتی درجه دو را به پایان رسانده باشید.

در طی این دوره شرکت کنندگان با موضوعاتی مانند اصول الکتریسته، لوازم و چگونگی کار با ابزارهای مخصوص، مدارات، آشنایی با انواع کابل‌ها، اصول و عملکرد تجهیزات و سیستم‌های صنعتی آشنا می‌شوند.

سرفصل‌های برق صنعتی درجه 1 شامل چه مواردی می‌شود؟

شرکت کنندگان در طول کلاس‌های برق صنعتی درجه 2، که پیش نیاز شرکت در دوره برق صنعتی درجه یک محسوب می‌شود، با اصول اولیه و پایه‌ای در رابطه با سیستم‌های صنعتی آشنا می‌شوند. در واقع می‌توان گفت که این دوره سطح پیچیده‌تری از مباحث را دربردارد و به نوعی دوره آموزش برق صنعتی پیشرفته محسوب می‌شود. برخی از سرفصل‌هایی که طی این دوره آموزشی مطرح می‌شوند، شامل موارد زیر هستند:

  • معرفی اصول الکتریسیته و آشنایی با کارکرد ابزارهای برقکاری
  • چگونگی بستن انواع رله‌ها و فیوزها
  • آشنایی با انواع ترانسفورماتورها
  • نحوه راه اندازی الکتروموتورهای برق صنعتی به کمک کنتاکتور، کلیدهای غلطکی و…
  • مراحل راه اندازی و نصب مدارات مختلف به وسیله plc logo
  • آموزش نصب کنتور سه فاز
  • پیاده سازی و راه انداختن الکتروموتورهای سه فاز

در نظر داشته باشید که بهتر است دوره آموزش برق صنعتی درجه یک را در آموزشگاه‌های معتبری که مورد تایید سازمان فنی و حرفه ای کشور هستند، بگذرانید.

سرفصل‌های دوره برق صنعتی درجه 1 آموزشگاه فنی و حرفه ای

بررسی جزئیات سرفصل‌های برق صنعتی درجه 1

در این بخش به بررسی بیشتر سرفصل‌های دوره برق صنعتی درجه یک می‌پردازیم:

آشنایی با اصول اولیه برق صنعتی

در این سرفصل از برق صنعتی درجه یک، شرکت کنندگان با مطالبی مانند آشنایی با ابزارهای برقکار صنعتی، شناخت نحوه عملکرد ابزارهای اندازه گیری و فلزکاری و آشنایی با اصول و قواعد الکتریسیته آشنا می‌شوند.

شناخت و معرفی تجهیزات و لوازم پرکاربرد در برق صنعتی

در طی این سرفصل برق صنعتی درجه یک، استاد به ارائه موارد آموزشی مانند شناخت کابل‌ها و چگونگی کابل کشی، روش بستن انواع رله‌ها و فیوزها و همچنین معرفی انواع مختلف ترانسفورماتورها، می‌پردازد.

آموزش نحوه کاربرد تجهیزات اتوماسیون؛ از سرفصل‌های برق صنعتی درجه 1

در این بخش از کلاس آموزش برق صنعتی، کارآموزان به یادگیری مواردی مثل راه اندازی و نصب مدارهای متنوع به وسیله plc logo، شناخت نحوه عملکرد رله‌های الکترونیکی حفاظتی، اجرا و طراحی مدارات مختلف به وسیله انواع لیمت سوئیچ و میکروسوئیچ‌ها می‌پردازند.

نحوه اتومات سازی الکتروموتورهای 3 فاز

در این بخش، کارآموزان با چگونگی راه اندازی الکتروموتورهای 3 فاز را به وسیله کنترلر دما و یا به وسیله ساعت‌های فرمان، آشنا می‎شوند.

راه اندازی و فعال کردن الکتروموتورها؛ سرفصل برق صنعتی درجه 1

در این قیمت از آموزش‌های دوره برق صنعتی، تلاش می‌شود تا به شرکت کنندگان نحوه راه اندازی الکتروموتورهای سه فاز به وسیله کلیدهای غلطکی، کنتاکتور و کلیدهای زبانه‌ای، آموزش داده شود.

جدول زمانبدی سرفصل‌های برق صنعتی درجه 1 و درجه 2

در جدول زیر، بر اساس تعداد جلسات آموزشی، به ارائه سرفصل‌های برق صنعتی درجه یک و دو پرداخته‌ایم که به شرح زیر می‌باشند:

جلسه اولآشنایی با ابزارآلات فلزکاری و برقکاری مثل میکرومتر، کولیس، سوهان
جلسه دومشناخت قانون اهم، ولتاژ، شدت جریان، مقاومت و نحوه کار با دستگاه‌های آمپرمتر، مولتی متر، وات متر
جلسه سوممعرفی و شناخت مدارهای موازی، سری، مرکب، مختلط، آشنایی با پیل، خازن
جلسه چهارمشناخت فیوزهای مختلف مانند فیوز مینیاتوری، فیوز فشنگی، فیوز آلفا، فیوز تاخیری، معرفی کلید FI، شناخت رله حرارتی، مغناطیسی، کنترل فاز
جلسه پنجممعرفی انواع مختلف کابل از جهت سطح مقطع، غلاف کابل، مشخصات روی کابل، نحوه کابل کشی در زیر زمین
جلسه ششمشناخت تعدادی از مدارهای مرتبط با برق ساختمان
جلسه هفتممعرفی انواع ترانسفورماتورهای برق فشار قوی مانند؛ اتوترانس، ترانس ولتاژ PT، ترانس تک فاز، سه فاز
جلسه هشتمراه اندازی و نصب انواع مختلف الکتروموتورهای 3 فاز به وسیله انواع کلیدهای غلطکی
جلسه نهمنصب و فعال کردن الکتروموتورهای 3 فاز به کمک انواع مختلف کلیدهای زبانه‌ای
جلسه دهمآشنایی با چگونگی کار با انواع رله، لیمت سوئیچ و میکروسوئیچ، کلیدهای شستی دوبل و شستی معمولی، تیغه‌های کمکی، اتصالات و داکت‌ها، بیمتال
جلسه یازدهراه اندازی و نصب الکتروموتورهای سه فاز به وسیله مدار فرمان و قدرت شامل؛ راه اندازی آن‌ها به شکل دائمی یا لحظه‌ای
جلسه دوازدهراه اندازی و نصب الکتروموتورهای سه فاز به شکل چپ گرد و راست گرد سریع و کند با حفظ حفاظت کامل
جلسه سیزدهتنظیم الکتروموتورهای 3 فاز به صورت یکی پس از دیگری به وسیله اتوماتیک و تایمر
جلسه چهاردهراه اندازی و تنظیم الکتروموتورهای سه فاز به شکل یکی بجای دیگری با کمک تایمر
جلسه پانزدهتنظیم الکتروموتورهای 3 فاز به شکل ستاره مثلث اتوماتیک، معمولی، ستاره مثلث چپگرد و راست گرد، ستاره مثلث اتومات و دستی
جلسه شانزدهطراحی و پیاده سازی انواع مدارها با کمک انواع لیمیت سوئیچ‌ها و میکروسوئیچ‌های یکطرفه، فنردار، چراغ دار، قرقره دار، یکطرفه، دوطرفه
جلسه هفدهطراحی، سیم کشی و سنجش مدار قدرت به شکل اتومات به وسیله کنترلرهای دما، ساعت‌های فرمان دیجیتال، شناخت نحوه کار رله‌های الکترونیکی حفاظتی شامل کنترل بار آنالوگ و دیجیتال، سوپر کنترل فاز
جلسه هجدهطراحی کردن انواع مختلف نقشه‌های فرمان به کمک نرم افزار تخصصی PLC LOGO و قواعد مرتبط با نصب آن (اطلاعات بیتشر در مورد آموزش جامع PLC را می‌‌توانید در توضیحات دوره پی ال سی فنی و حرفه ای بخوانید.)
جلسه نوزدهراه اندازی و تنظیم بالابرهای تک فاز به شکل کلید اتوماتیک و غلطکی با کنتاکتور، تنظیم مدار فرمان و قدرت الکتروموتورهای تک فاز
جلسه بیستچگونگی نصب سوپر کنترل فاز، سوپر آمپرمتر و ولت متر، ساعت فرمان، یادگیری نصب کلید حفاظت از برق گرفتگی
جلسه بیست ویکشناخت و نحوه پیاده سازی سیستم ارتینگ، سیم کشی کنتورهای 3 فاز

 

آشنایی با ویژگی‌های مدرک فنی حرفه‌ای آموزش برق صنعتی درجه 1

بعد از گرفتن نمره قبولی در آزمون سازمان فنی و حرفه ای، به شما عزیزان مدرک بین المللی برق صنعتی درجه یک ارائه می‌شود. با استفاده از این مدرک می‌توانید به راحتی وارد بازار کار شوید؛ چرا که اعتبار آن از طرف سازمان فنی حرفه ای کشور مورد تایید است.

در صورت تمایل به اقدام برای مهاجرت می‌توانید از این مدرک برای یافتن شغل در کشور مورد نظرتان استفاده کنید. به دلیل اینکه این گواهینامه دارای تاییدیه سازمان جهانی کار ILO است، می‌توانید برای مهاجرت از آن کمک بگیرید.

ILO یک سازمان جهانی است که به صورت تخصصی روی مسائل مرتبط با کار و کارگران فعالیت می‌کند. در حال حاضر 186 کشور تحت عضویت این سازمان هستند. شما عزیزان می‌توانید بعد از اخذ مدرک بین المللی آموزش برق صنعتی به سادگی جهت شروع کار در یکی از این کشورها اقدام کنید.

سرفصل‌های دوره برق صنعتی درجه 1 آموزشگاه فنی و حرفه ای

وضعیت بازار کار بعد از گذراندن دوره برق صنعتی درجه 1 چگونه است؟

هر روز به تعداد شهرک‌های صنعتی که راه اندازی می‌شوند، اضافه می‌شود؛ علاوه بر این، روزانه واحدهای ساختمانی زیادی در دست احداث و ساخت هستند. در نظر داشته باشید که امروزه نصب و راه انداختن در واحدهای مسکونی جدیدی که ساخته می‌شوند، اجباری شده است. از آنجایی که این وسیله به کمک برق صنعتی سه فاز کار می‌کند، در صورت وجود مشکل یا خرابی و حتی نصب وجود یک برقکار صنعتی ضروری است.

شرکت کنندگان عزیز می‌توانند بعد از گذراندن کلاس‌های دوره آموزش برق صنعتی درجه یک و اخذ مدرک بین المللی برق صنعتی، در موقعیت‌های شغلی زیر مشغول به کار شوند:

  • تحت عنوان برقکار به تعمیر و عیب یابی تجهیزات کارخانه‌ها بپردازند.
  • نصب و راه اندازی سیستم‌های صنعتی کارخانه‌ها
  • فروش تابلو برق‌های ساختمانی و صنعتی
  • مونتاژ و تولید تابلوهای برق صنعتی
  • برقکار صنعتی نیروگاه‌ها
  • برقکار صنعتی سیار

در نظر داشته باشید که موارد گفته شده، تنها تعدادی از موقعیت‌ها شغلی‌ای است که بعد از طی کردن دوره برق صنعتی می‌توانید به آن‌ها ورود کنید.

برای یادگیری سرفصل‌های آموزش برق صنعتی درجه 1 به آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای مجاز مراجعه کنید.

یادگیری برق صنعتی به صورت استاندارد تنها از طریق شرکت در کلاس‌های آموزش فنی و حرفه ای با سرفصل‌های تدوین شده امکان پذیر است.

آموزشگاه فنی حرفه ای دارالفنون، یکی از آموزشگاه‌هایی است که دوره‌های مرتبط با برق صنعتی را به صورت تخصصی و با کمک اساتید خبره برگزار می‌کند. این مرکز آموزشی برای آن دسته از شرکت کنندگانی که امکان پرداخت شهریه به صورت یکجا را ندارند، شرایط پرداخت به صورت اقساطی را فراهم کرده است.

شما عزیزان می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه شرایط ثبت نام و آشنایی بیشتر با سرفصل‌های برق درجه 1 و همچنین اطلاع از جزئیات و مراحل اخذ مدرک برق صنعتی، با تخفیف شگفت انگیز 30% آموزشگاه دارالفنون را جستجو کنید.

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.