تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹
کد خبر : 70575

سرانجام واردات خودرو آزاد نشد

سرانجام واردات خودرو آزاد نشد

سرانجام واردات خودرو آزاد نشدبا وجود اینکه در قانون بودجه ۱۴۰۱ بندی برای واردات خودرو در نظر گرفته شده بود، اما باز هم خودروهای سواری از فهرست واردات حذف شدند.
مجلس در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ به دولت اجاز..

سرانجام واردات خودرو آزاد نشد

با وجود اینکه در قانون بودجه ۱۴۰۱ بندی برای واردات خودرو در نظر گرفته شده بود، اما باز هم خودروهای سواری از فهرست واردات حذف شدند.

مجلس در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ به دولت اجازه داد تا بتواند در سال جدید ۹۶ هزار دستگاه خودرو و ماشین آلات را به کشور وارد کند که در میان آنها ۷۰ هزار دستگاه خودرو شامل ۵۰ هزار دستگاه سواری و ۲۰ هزار دستگاه خودرو سواری دوگانه‌سوز، هیبریدی و برقی نیز وجود داشتند. قانون بودجه ۱۴۰۱ در پایان اسفند ۱۴۰۰ از سوی مجلس به دولت ابلاغ شد و رئیس جمهور نیز در فروردین ۱۴۰۱ آن را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد، اما بررسی این قانون نشان می‌دهد در تبصره ۷، طرح واردات ۷۰ هزار خودروی سواری حذف شده است.

دلیل آزاد نشدن واردات خودرو

پس از حذف بند واردات خودروهای سواری، مجلس نیز به این موضوع واکنش نشان داد. در همین راستا رشیدی کوچی، یک نماینده مجلس اعلام کرد حذف واردات خودروهای سواری در بودجه ۱۴۰۱ با وجود مصوبه مجلس و تایید شورای نگهبان بسیار عجیب است و این موضوع از طریق هیئت رئیسه مجلس و شخص رئیس جمهور پیگیری خواهد شد.

واردات خودرو

مدیر روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه نیز در واکنش به این خبر عنوان کرد این تغییر به سازمان برنامه و بودجه ارتباطی نداشته و این اتفاق در مجلس و قبل از ابلاغ قانون رخ داده و به همین دلیل باید در همانجا بررسی شود. بررسی ایرادهای شورای نگهبان به لایه بودجه نیز نشان می‌دهد در آن به حذف واردات خودروهای سواری اشاره نشده و طبق اعلام رشیدی کوچی این مصوبه توسط شورای نگهبان تایید شده بود.

سرانجام بررسی‌های بیشتر حاکی از آن است که موضوع واردات خودروهای سواری توسط مجلس تصویب شده بود، اما از نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایراد داشته و به همین دلیل حذف شده است. همچنین قبل از آن نیز در خصوص واردات خودرو و طرح‌هایی که نمایندگان مجلس برای واردات در نظر گرفتند بودند هم مجمع تشخیص مصلحت نظام ایرادهایی را وارد کرده بود.

گفتنی است از سال ۱۳۹۷ واردات خودرو به دلیل محدودیت‌های ارزی و کنترل بر گردش منابع ارزی در شرایط خاص ممنوع اعلام شده و طی سال‌های گذشته همواره طرح‌هایی برای لغو ممنوعیت واردات خودرو در نظر گرفته می‌شود، اما هیچکدام از آنها به سرانجام نمی‌رسند.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.