تاریخ انتشار : پنجشنبه ۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶
کد خبر : 70231

سایپا شاهین با موتور TU5 ایران خودرو روانه بازار می‌شود!

سایپا شاهین با موتور TU5 ایران خودرو روانه بازار می‌شود!

سایپا شاهین با موتور TU5 ایران خودرو روانه بازار می‌شود!مدیرعامل ایران خودرو از تولید پیشرانه و گیربکس برای سایپا شاهین خبر داد. به احتمال زیاد این سدان ملی سایپا با پیشرانه TU5 روانه بازار خواهد شد.
..

سایپا شاهین با موتور TU5 ایران خودرو روانه بازار می‌شود!

مدیرعامل ایران خودرو از تولید پیشرانه و گیربکس برای سایپا شاهین خبر داد. به احتمال زیاد این سدان ملی سایپا با پیشرانه TU5 روانه بازار خواهد شد.

گروه خودروسازی سایپا پیش از معرفی سدان شاهین اعلام کرده بود این محصول ملی را با موتور ۱.۶۵ لیتری برلیانس تولید و روانه بازار خواهد کرد؛ این پیشرانه که برلیانس‌های سری اچ ۳۰۰ نیز از آن بهره می‌برند می‌تواند قدرتی برابر با ۱۱۴ اسب بخار و گشتاور ۱۵۴ نیوتن‌متر را به تولید برساند. همچنین طبق نظر کارشناسان این پیشرانه برای سدان شاهین بسیار ایده‌آل به نظر می‌رسید، اما تحریم‌ها علیه صنعت خودروسازی ایران باعث شد تا با خروج برلیانس از بازار ایران دست سایپا نیز برای استفاده از پیشرانه ۱.۶۵ لیتری آن کوتاه شود.

سایپا شاهین

در آن زمان خبرهایی منتشر شد مبنی بر این که سایپا از ایران خودرو خواسته تا از موتور EF7 این شرکت برای شاهین استفاده کند؛ چرا که این پیشرانه با حجم ۱.۷ لیتری قادر است قدرتی برابر با ۱۱۴ اسب بخار و گشتاور ۱۵۵ نیوتن‌متر را تولید کند و می‌توانست برای موتور برلیانس جایگزین بسیار مناسبی باشد، اما ایران خودرو به دلیل رقابت خود با سایپا این درخواست را رد کرد. سرانجام سایپا شاهین با پیشرانه ۱.۵ لیتری M15 خانواده تیبا مجهز به توربوشارژر روانه بازار شد.

سایپا شاهین

با وجود این که پیشرانه ۱.۵ لیتری M15 می‌تواند قدرتی برابر با ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور ۱۷۸ نیوتن‌متر را به تولید برساند، اما برای سدان سایپا شاهین گزینه مناسبی محسوب نمی‌شود. در واقع ضعف این پیشرانه برای ارائه توان مناسب در سدان شاهین باعث شد تا سایپا برای جذب رضایت مشتریان خود بار دیگر مذاکراتی را با گروه صنعتی ایران خودرو آغاز کند و محصولات خود را با پیشرانه‌های قدرتمند این شرکت روانه بازار سازد.

مجهز شدن سایپا شاهین به موتور TU5 ایران خودرو

سایپا شاهین

در همین راستا به تازگی مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران خودرو عنوان کرد بر اساس مذاکرات و تفاهم اولیه‌ای که با مدیرعامل شرکت سایپا انجام شده، به‌زودی این شرکت می‌تواند از توانمندی‌های ایران خودرو در حوزه قوای محرکه بهره‌مند شود. از این رو ایران خودرو در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰ هزار خودرو و گیربکس را برای سایپا شاهین به تولید خواهد رساند.

تایید خبر تولید پیشرانه و گیربکس ایران خودرو برای شاهین نشان می‌دهد سایپا نیز به ضعیف بودن موتور M15T برای سدان شاهین پی برده و با وجود این که یکی از خودروسازان بزرگ کشور محسوب می‌شود، اما در حوزه توسعه پیشرانه شکست خورده است.

سایپا شاهین

طبق شنیده‌ها شاهین به همان موتور TU5 پلاس که در سدان تارا و رانا پلاس استفاده شده مجهز خواهد شد. این پیشرانه نسخه ارتقا پیدا کرده پیشرانه TU5 بوده و می‌تواند قدرتی برابر با ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتن‌متر را به تولید برساند. بدون شک این پیشرانه برای شاهین گزینه مناسبی محسوب می‌شود؛ چرا که چندین سال در محصولات مختلف ایران خودرو به کار گرفته شده و توانسته خوبی را نشان دهد. همچنین اکنون شاهین با چنین پیشرانه‌ای می‌تواند به عنوان رقیب جدی ایران خودرو تارا و دنا پلاس در بازار تبدیل شود.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.