تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
کد خبر : 55629

ساده‌ترین روش برای ادغام دو ستون در اکسل چیست؟

ساده‌ترین روش برای ادغام دو ستون در اکسل چیست؟

ساده‌ترین روش برای ادغام دو ستون در اکسل چیست؟در این مقاله چند مورد از راحت‌ترین و ساده‌ترین روش‌های ادغام دو ستون در اکسل و افزایش سرعت کار با برنامه را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.
کار با اکسل مخ..

ادغام دو ستون در اکسلساده‌ترین روش برای ادغام دو ستون در اکسل چیست؟

در این مقاله چند مورد از راحت‌ترین و ساده‌ترین روش‌های ادغام دو ستون در اکسل و افزایش سرعت کار با برنامه را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

کار با اکسل مختص کارمندان یا حسابداران ادارات نیست و ممکن است هرکسی برای مدیریت کارهایش از این برنامه کاربردی استفاده کند. این برنامه از جمله برنامه‌های پرطرفدار مجموعه آفیس مایکروسافت بوده که گرچه کار با آن چندان راحت نیست اما اگر با روش‌ها و ترفندهای کلیدی آن آشنا شوید، استفاده از اکسل به سادگی کار با یک مرورگر اینترنت خواهد شد.

جهت ادغام دو یا چند ستون در اکسل الزاما نیاز نیست که این کار را به صورت دستی انجام بدهید. ادغام ستون‌ها را می‌توان با استفاده از یک فرمول سریع و ساده انجام داد تا سرعت عملتان افزایش پیدا کند. در ادامه نحوه ترکیب دو یا چند ستون را با استفاده از سیمبل امپرسند (&) یا تابع CONCAT را به شما عزیزان گجت نیوزی آموزش خواهیم داد. همچنین به مرور نکاتی درباره چگونگی فرمت دیتا به شیوه مدنظرتان خواهیم پرداخت تا اطلاعاتتان دقیقا همان‌طور که می‌خواهید نمایش داده شوند.

نحوه ادغام دو ستون در اکسل

به طور کلی ادغام ستون‌ها در این برنامه به دو روش انجام می‌شود، سیمبل امپرسند و فرمول Concatenate. در برخی موارد استفاده از سیمبل امپرسند روشی راحت‌تر و سریع‌تر ارزیابی می‌شود اما شما می‌توانید از هرکدام که احساس راحتی بیشتری با آن دارید استفاده کنید.

ادغام دو ستون در اکسل: سیمبل امپرسند

ادغام دو ستون در اکسل

برای استفاده از این سیمبل بایستی از گام‌های زیر پیروی کنید:

  1. روی سلولی که می‌خواهید حاصل ادغام سلول‌ها به آن انتقال داده شود کلیک کنید.
  2. کاراکتر = را تایپ کنید.
  3. روی اولین سلولی که می‌خواهید آن را ادغام کنید کلیک کنید.
  4. کاراکتر & را تایپ کنید.
  5. روی دومین سلولی که می‌خواهید آن را ادغام کنید کلیک کنید.
  6. دکمه اینتر را فشار دهید.

برای نمونه اگر می‌خواهید سلول‌های A2 و B2 را با یکدیگر ترکیب کنید، فرمول آن بدین شکل خواهد بود: A2&B2=

ادغام دو ستون در اکسل: عملکرد CONCAT

ادغام دو ستون در اکسل

عملکرد CONCAT کمی با امپرسند متفاوت بوده و برای انجام به این روش باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. روی سلولی که می‌خواهید حاصل ادغام سلول‌ها به آن انتقال داده شود کلیک کنید.
  2. تایپ کنید: )CONCAT=
  3. روی اولین سلولی که می‌خواهید آن را ادغام کنید کلیک کنید.
  4. کاراکتر کامای لاتین را تایپ کنید: ,
  5. روی دومین سلولی که می‌خواهید آن را ادغام کنید کلیک کنید.
  6. کاراکتر پرانتز را تایپ کنید: (
  7. دکمه اینتر را بفشارید.

برای مثال اگر می‌خواهید سلول A2 و B2 را با یکدیگر ادغام کنید، فرمول آن این‌گونه خواهد بود: CONCAT(A2,B2)=

این فرمول در گذشته به جای CONCAT، با نام CONCATENATE شناخته می‌شد اما به دلیل قدیمی بودن از آن چندان استفاده نمی‌شود و در نهایت با CONCAT جایگزین شد. اگر از نسخه‌های قدیمی اکسل استفاده می‌کنید پیش از به کار گیری عملکرد CONCAT از کارکرد صحیح آن و تعریف شدنش در برنامه اطمینان حاصل کنید.

ادغام بیش از دو ستون در اکسل

شما می‌توانید به هر تعداد سلول که می‌خواهید را با این فرمت به راحتی با یکدیگر ادغام کنید. تنها کافیست از فرمت‌های زیر تبعیت کنید:

  • …&A2&B2&C2&D2= و غیره
  • …CONCAT(A2,B2,C2,D2)= و غیره

ادغام تمامی ستون‌ها در اکسل

اگر فقط یکبار فرمول را در یک سلول قرار بدهید، بقیه ستون به طور خودکار در آن سلول ادغام خواهد شد. بنابراین دیگر نیازی به وارد کردن دستی در هر سلول جهت ادغام وجود نخواهد داشت و بخشی از کارهای زمان‌بر به برنامه محول می‌شود.

برای انجام این کار کافیست روی گوشه پایین سمت راست سلولی که آن را پر کرده‌اید دبل کلیک کنید، یا یک کلیک روی آن انجام دهید و آن را به سوی پایین ستون بکشید.

چگونه در اکسل ستون‌های ادغام شده را فرمت کنیم؟

سلول‌های فایل اکسل شما می‌تواند محتوی متن، اعداد، تاریخ و دیگر اطلاعات باشد. به دلیل گستردگی موضوعات در اکسل بهتر است جهت مرتب باقی ماندن فایل، آن‌ها را فرمت کنیم تا نظم و ترتیب در آن‌ها بیشتر به چشم بیاید.

برای فرمت کردن ستون‌ها ترفندهای مختلفی وجود دارند و ما نیز در ادامه روش امپرسند را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد. خبر خوب اینکه برای فرمت کردن از فرمول CONCAT نیز می‌توان استفاده کرد که از همان منطق قبلی استفاده می‌کند.

چگونه در سلول‌های ادغام شده فاصله بگذاریم؟

ادغام دو ستون در اکسل

اگر یک ستون حاوی اسم و ستون دیگر حاوی فامیل افراد باشد، هنگام ادغام آن‌ها بایستی یک فاصله میان آن‌ها ایجاد شود تا خوانایی اطلاعات همچنان حفظ شود. فرمول مورد استفاده در این مورد عبارت است از: A2&” “&B2=

در واقع این فرمول می‌گوید محتوای سلول A2 را به سلول هدف وارد کن، سپس یک فاصله بگذار و بعد محتوای سلول B2 را وارد کن.

پرواضح است که میان اسم و فامیل می‌توان هر علامت دیگری را به جای فاصله قرار داد. برای نمونه شما می‌توانید بین گیومه‌ها علائم نگارشی دیگر مانند کاما، خط تیره و سایر سیمبل‌ها را بنویسید تا در سلول هدف آن‌ها اعمال شوند.

چگونه متن اضافی را به سلول‌های ادغام شده وارد کنیم؟

ادغام دو ستون در اکسل

الزامی وجود ندارد که سلول ادغام شده فایلتان دقیقا محتوی همان سلول‌هایی باشد که باهم ترکیب شده‌اند. شما می‌توانید اطلاعات دیگری را به سلول هدف وارد کنید که البته بدون دخالت دستی و به صورت کاملا خودکار انجام خواهد شد.

فرض کنید سلول A2 محتوی نامی مانند Marge Simpson بوده و در سلول B2 سن او نوشته شده است (۳۶ سال). ما می‌توانیم هنگام ادغام این دو سلول باهم یک جمله را تعریف کنیم که می‌گوید این کاراکتر با نام Marge Simpson به اندازه ۳۶ سال سن دارد.

برای انجام این کار بایستی از این فرمول استفاده کنید: “The character “&A2&” is “&B2&” years old”=

متن اختصاصی شما مابین دو گیومه قرار می‌گیرد و در آن سلول‌ها نیز مورد اشاره قرار می‌گیرند. هنگام درج متن به نحوه نگارش و فشردن دکمه فاصله نیز توجه کافی داشته باشید تا کلماتتان به یکدیگر متصل نشوند و خوانا باقی بمانند.

چگونه اعداد به شکل صحیح در سلول‌های ادغام شده نمایش داده شوند؟

ادغام دو ستون در اکسل

اگر اعداد درون سلول مانند تاریخ یا واحد پول فرمت خاصی داشته باشند بایستی با انجام اقداماتی آن‌ها را صحیح و سالم نگه دارید. عملکرد TEXT اینجا کارآمد خواهد بود تا فرمت مورد نظرتان به خوبی تعریف شود.

اگر سلول A2 محتوی نام و سلول B2 محتوی تاریخ تولد باشد، فرمول لازم برای ادغام کردن آن‌ها بدین صورت است: A2&” was born on “&B2=

با این کار، جمله شما تبدیل به Marge Simpson was born on 29252 خواهد شد، چرا که اکسل فرمت صحیح تاریخ را تبدیل به یک شماره ساده می‌کند. با استفاده از عملکرد TEXT شما می‌توانید به اکسل بفهمانید این اعداد مفهوم خاصی دارند و برای آن فرمت به خصوصی باید لحاظ شود. فرمول این عملکرد این‌گونه خواهد بود: A2&” was born on “&TEXT(B2,”dd/mm/yyyy”)=

این فرمول کمی پیچیده‌تر از فرمول ادغام دو ستون در اکسل و سایر فرمول‌هایی است که تا به اینجا بررسی کرده‌ایم. برای اینکه بهتر متوجه ماهیت آن شوید بیایید تا آن را تجزیه کنیم و ببینیم از چه عواملی تشکیل شده است:

  • A2= : سلول A2 را ادغام می‌کند.
  • ” was born on “& : متن «was born on» را با یک فاصله از هر دو طرف اضافه کنید.
  • TEXT& : چیزی را با عملکرد TEXT بنویسید.
  • (B2,”dd/mm/yyyy”) : سلول B2 را ادغام می‌کند و فرمت روز، ماه و سال را به محتوای فیلد اضافه می‌کند.

خوشبختانه شما می‌توانید فرمت مورد نیازتان را تغییر دهید و برای مثال به فرمت واحد پول تبدیل کنید. فرمت ۰.۰۰##,#$ می‌تواند هر هزار واحد دلار را با یک کاما جدا کند و با دو رقم اعشار، حتی سنت‌ها را هم از دست ندهید. فرمت ?/?# نیز می‌تواند اعشار را به کسر تبدیل کند؛ H:MM AM/PM نیز برای نمایش ساعت استفاده می‌شود. فرمت‌های دیگر را می‌توانید با یک جست‌وجوی ساده در گوگل یا در صفحه پشتیبانی Microsoft Office TEXT بیابید و از آن‌ها استفاده کنید.

چگونه فرمول را از ستون‌های ادغام شده حذف کنیم؟

ادغام دو ستون در اکسل

اگر روی یکی از سلول‌های ادغام شده کلیک کنید متوجه خواهید شد که هنوز محتوی فرمول است و نه یک متن ساده معمولی. این به هیچ عنوان بد نیست چرا که نشان می‌دهد هرگاه سلول‌هایی که در سلول هدف ادغام شده‌اند به روز شوند، حاصل ادغام شده آن‌ها نیز آپدیت خواهد شد.

این موضوع می‌تواند یک نکته منفی نیز محسوب شود چرا که اگر یکی از سلول‌های ادغام شونده حذف شوند، حاصل کلی نیز برهم خواهد ریخت. بنابراین گاهی مجبور خواهید شد که فرمول را به کلی حذف کنید تا فایل اکسل‌تان دچار مشکل نشود. برای این کار بایستی روی هدر ستون ادغام شده راست کلیک کنید تا هایلایت شود و سپس روی Copy کلیک کنید.

ادغام دو ستون در اکسل

سپس روی هدر ستون ادغام شده دوباره راست کلیک کنید و این بار زیر Paste Options، گزینه Values را انتخاب کنید. حالا فرمول از بین رفته و شما می‌توانید در سلول یک متن ساده درج کنید.

چگونه در اکسل ستون‌ها را باهم Merge کنیم؟

ادغام دو ستون در اکسل

به جای ادغام دو ستون در اکسل می‌توانیم آن‌ها را باهم Merge کنیم. این کار با ادغام ستون‌ها کمی تفاوت دارد و محتویات آن‌ها را باهم ترکیب نمی‌کند. در واقع با Merge کردن، مرز میان سلول‌های افقی برداشته می‌شود و همگی تبدیل به یک سلول خواهند شد. محتویات سلول‌های مرج شده تنها شامل اولین سلول سمت چپ و بالا خواهد بود و اطلاعات سایر سلول‌ها حذف می‌شوند.

برای این کار بایستی سلول‌ها یا ستون‌های مورد نظرتان را انتخاب کنید. در نوار بالای برنامه و در تب Home روی دکمه Merge & Center کلیک کنید.

چگونه حین کار با اکسل در زمان صرفه‌جویی کنیم؟

اکنون شما با دانستن این نکات می‌توانید زمان بسیار زیادی را صرفه‌جویی کنید چرا که دیگر ادغام سلول‌ها و ستون‌ها را به صورت دستی انجام نخواهید داد. استفاده از فرمول‌ها و ترفندهای مختلف در اکسل از جمله راه‌هایی است که می‌تواند عملکرد شما را بهبود ببخشد و شما را به یک کاربر حرفه‌ای اکسل تبدیل کنند.

منبعMakeUseOfمنبع گجت نیوز

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.