تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۶:۵۵
کد خبر : 64828

زیردریایی روسی سعی داشت سونار ناوچه انگلیسی را کش برود!

زیردریایی روسی سعی داشت سونار ناوچه انگلیسی را کش برود!

زیردریایی روسی سعی داشت سونار ناوچه انگلیسی را کش برود! به تازگی اعلام شد که اواخر سال ۲۰۲۰ یک ناوچه انگلیسی با یک زیردریایی روسی برخورد کرد. گفته می‌شود زیردریایی قصد سرقت سیستم سونار ناوچ..

زیردریایی روسی سعی داشت سونار ناوچه انگلیسی را کش برود!

به تازگی اعلام شد که اواخر سال ۲۰۲۰ یک ناوچه انگلیسی با یک زیردریایی روسی برخورد کرد. گفته می‌شود زیردریایی قصد سرقت سیستم سونار ناوچه را داشت.

نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا اخیرا فاش کرد که اواخر سال ۲۰۲۰، یک ناوچه کلاس تایپ ۲۳ به نام اچ‌ام‌اس نورث‌آمبرلند (HMS Northumberland) با شناسه F238 یک برخورد دریایی با یک زیردریایی ناشناس نیروی دریایی روسیه را در اقیانوس اطلس شمالی، ناحیه مدار شمالگان بین نروژ و ایسلند تجربه کرد.

قطع کابل‌های ارتباطی که در بستر دریا و اقیانوس قرار دارند از جمله اقدامات خرابکارانه روسیه در صورت وقوع یک جنگ است. نیروی دریایی بریتانیا که این موضوع را تهدیدی جدی قلمداد می‌کند، با توجه به ناحیه حضور و مسیر آن زیردریایی روسی بر این باور است که مشغول نقشه برداری از کابل‌های مذکور بود.

بدین منظور ناوچه انگلیسی مشغول تعقیب آن با رادار سطحی خود بود که زیردریایی تصمیم می‌گیرد به زیر آب رود. نورث‌آمبرلند نیز جهت کشف آن سیستم سونار خود را که با یک کابل به کشتی متصل است به آب انداخت. مزیت این سونار کششی در این است که می‌توان آن را به عمق مورد نظر فرستاد و کارکرد سیستم‌های الکترونیکی و صداهای خود کشتی، خللی در کار آن ایجاد نمی‌کند.

ناوچه با کمک سونار موفق به پیدا کردن زیردریایی می‌شود. هلیکوپتر مرلین اچ‌ام۲ (Merlin HM2) که از ناوچه برخاسته بود نیز توانست پریسکوپ زیردریایی را ببیند. بلافاصله زیردریایی مجددا به زیر آب می‌رود و کمی بعد با سونار برخورد می‌کند. از خسارت وارده به زیردریایی اطلاعاتی در دست نیست، اما شناور F238 سریعا به اسکاتلند باز می‌گردد.

با وجود داشتن سونار و سیستم‌های ناوبری امروزی، برخورد این دو شناور نظامی امری عجیب است. برخی کارشناسان بر این باورند که زیردریایی روسی سعی داشت سونار ناوچه انگلیسی را به سرقت ببرد. بد نیست بدانید برخی زیردریایی‌های روسی بازوهای کنترلی دارند که مخصصوص قطع کردن کابل‌های قطور زیر آبی بوده و می‌تواند کابل سونار که بسیار نازک‌تر است را نیز قطع کند.

ناوچه انگلیسی

به آب اندازی سونار تایپ ۲۰۸۷

ناوچه اچ‌ام‌اس نورث‌آمبرلند چند سال پیش به یکی از پیشرفته‌ترین انواع سونار کششی موسوم به تایپ ۲۰۸۷ مجهز شد که قابلیت کار در دو حالت فعال و غیرفعال را داشته و از آخرین فناوری‌های موجود در صنایع نظامی انگلستان بهره می‌برد. روس‌ها با دستیابی به این سونار می‌توانند نقاط ضعف و قوت و همچنین راه مقابله با آن را شناسایی و از سوی دیگر آن را مهندسی معکوس کنند.

پیشتر در سال ۱۹۸۲ یک زیردریایی اتمی انگلیسی طی عملیاتی محرمانه به نام Barmaid موفق شد تا با استفاده از یک جفت تیغه فولادی کنترلی که توسط آمریکایی‌ها مخصوص روی آن نصب شده بود، یک سونار کششی فوق محرمانه و جدید را از یک کشتی مخفی نیروی دریایی شوروی که با پرچم لهستان در دریای برنت حرکت می‌کرد را جدا و به سرقت ببرد.

حال بعید نیست روس‌ها به فکر تلافی افتاده و سعی داشتند داروی انگلیسی‌ها را به خورد خودشان بدهند. احتمالا پس از اینکه متوجه شدند شناوری که آن‌ها را تعقیب می‌کند نورث‌آمبرلند است، تصمیم به سرقت سونار آن گرفتند. ناوچه‌های کلاس تایپ ۲۳ از معدود شناورهایی هستند که به این سونار مجهز شده‌اند.

اما مشکل اینجاست که سونار انگلیسی بسیار بزرگ‌تر و سنگین‌تر از سونار به سرقت رفته روسی بود. انگلیسی‌ها اعلام کردند که پس از برخورد، بلافاصله سونار را جمع کرده و متوجه آسیب روی بدنه آن شدند.

از جزیئات بیشتر این حادثه اطلاعاتی در دست نیست. هرچند نیروی دریایی بریتانیا اعلام کرد که برخورد تصافا شکل گرفت و تعمدی نبود. با این حال نمی‌توان از قصد زیردریایی روس با خبر شد. نظر شما چیست؟ حتما آن را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع :The Driveمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.