تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۹
کد خبر : 56021

زندگی در مریخ فقط ۴ سال برای انسان ها امکان پذیر است!

زندگی در مریخ فقط ۴ سال برای انسان ها امکان پذیر است!

زندگی در مریخ فقط ۴ سال برای انسان ها امکان پذیر است!کارشناسان تشعشعات مرگبار فضایی را محدودیت جدی برای زندگی در سیاره سرخ می‌دانند و اکنون بررسی‌های جدید نشان می‌دهد زندگی در مریخ برای انسان فقط طی ا..

سفر به مریخزندگی در مریخ فقط ۴ سال برای انسان ها امکان پذیر است!

کارشناسان تشعشعات مرگبار فضایی را محدودیت جدی برای زندگی در سیاره سرخ می‌دانند و اکنون بررسی‌های جدید نشان می‌دهد زندگی در مریخ برای انسان فقط طی انجام ماموریت‌های ۴ ساله ایمن خواهد بود.

یک گروه بین‌المللی از دانشمندان حوزه فضا با انتشار بیانیه‌ای خطرهای ناشی از تشعشعات و تابش ذرات بر فضانوردان در مریخ را تشریح کردند. طبق این بیانیه، بررسی‌های جدید حاکی از آن است که انسان بیش از ۴ سال نمی‌تواند در معرض اشعه‌های کیانی در سیاره مریخ قرار بگیرد؛ چرا که این سطح از حد مجاز بیشتر بوده و سلامت انسان را به شدت تهدید خواهد کرد.

خطرهای زندگی در مریخ

این محققان تابش تشعشعات و ذرات از خورشید، ستارگان و کهکشان‌های دور را یکی از خطرهای بزرگ برای مسافران آینده مریخ دانستند. در واقع انسان‌ها به کمک مغناطیس‌سپهر (مگنتوسفر) سیاره زمین از این اشعه‌های خطرناک در امان هستند، اما هنگامی که انسان از این سیاره خارج شده و عازم یک سفر طولانی مدت به فضا می‌شود، به شدت در مقابل این اشعه‌ها آسیب‌پذیر خواهد بود.

در بخش دیگری از این مقاله محققان تاکید کردند اگر ماموریت فضانوردان طی سفر به مریخ بیش از ۴ سال به طول انجامد، این فضانوردان به میزان زیادی در معرض سطوح خطرناکی از تشعشعات قرار خواهند گرفت؛ تشعشعاتی که منبع اکثر آنها از خارج منظومه شمسی است.

محققانی از دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس (UCLA)، موسسه فناوری ماساچوست (MIT)، موسسه علم و فناوری اسکولکوو در مسکو و مرکز GFZ پوتسدام برای بررسی خطرهای سفر به مریخ مدل‌های ژئوفیزیکی تابش ذرات را با مدل‌های اثرات تابش روی انسان و فضاپیماها مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

استفاده از خورشید برای در امان ماندن از تشعشعات

این محققان در بخش دیگری از مقاله خود تاکید کردند با زمان‌بندی ویژه برای ماموریت آینده در مریخ می‌توان از تشعشات در امان ماند. در این مقاله آمده است سازمان‌های فضایی باید برای فضاپیما مریخی به میزان کافی محافظ در نظر بگیرند و همچنین ماموریت انسان در مریخ باید کمتر از ۴ سال باشد تا این تشعشعات به انسان‌ها آسیب نرساند.

محققان در این مقاله تاکید کردند ماموریت سفر به مریخ می‌بایست طی حداکثر فعالیت خورشیدی باشد؛ چرا که اوج فعالیت خورشیدی می‌تواند خطرناک‌ترین ذرات کهکشان‌های دور را منحرف کند که چنین فرایندی در واقع یک نوع حفاظ برای فضانوردان در حال سفر به مریخ محسوب می‌شود.

یوری شپریتز، ژئوفیزیک‌دان UCLA و یکی از نویسندگان این مقاله عنوان کرد بر اساس فناوری‌های فعلی باید گفت سفر به مریخ حدود ۹ ماه طول خواهد کشید. از این رو فضانوردان طی ماموریت مریخی خود باید ۱.۵ سال را فقط به رفت و برگشت به این سیاره سرخ اختصاص دهند. وی افزود با وجود این که تابش فضایی برای ماموریت‌های انسانی به مریخ محدودیت‌های شدیدی را به همراه دارد، اما سازمان‌های فضایی می‌توانند چنین ماموریتی‌هایی را با برنامه‌ریزی دقیق به انجام برسانند.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.