تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۷
کد خبر : 36599

زنان ایرانی در طول چهار دهه گذشته به عنصر پیشران جامعه تبدیل شدند

زنان ایرانی در طول چهار دهه گذشته به عنصر پیشران جامعه تبدیل شدند

کافه دانش: دبیر ستاد حقوق بشر گفت: زنان ایرانی در طول چهار دهه گذشته توانستند با ارائه روایت نوینی از بروز و ظهور عملی دو هویت شخصی و شخصیتی زنان و هم‌افزایی این دو، چشم‌انداز جدیدی از نقش‌آفرینی مؤثر و مؤمنانه را به جامعه جهانی ارائه کنند و زنان و دختران را به عنصر پیشران …

کافه دانش: دبیر ستاد حقوق بشر گفت: زنان ایرانی در طول چهار دهه گذشته توانستند با ارائه روایت نوینی از بروز و ظهور عملی دو هویت شخصی و شخصیتی زنان و هم‌افزایی این دو، چشم‌انداز جدیدی از نقش‌آفرینی مؤثر و مؤمنانه را به جامعه جهانی ارائه کنند و زنان و دختران را به عنصر پیشران جامعه تبدیل کردند.

 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد حقوق بشر، علی باقری‌کنی، دبیر ستاد حقوق بشر ایران و معاون بین‌الملل قوه قضائیه ظهر امروز (پنج‌شنبه) در “کنفرانس بین‌المللی علم سیاست، مطالعات زنان و آینده” با اشاره به وجوه شخصیتی زن، اظهار داشت: تا زمانی که به تعریف مشترک درباره ویژگی‌ها و وجوه هویت شخصی و هویت شخصیتی زن دست پیدا نکنیم و یا دست‌کم به وجوه اختلافی یکدیگر درباره “تعریف زن” اشراف پیدا نکنیم، اختلاف درباره ابعاد “حقوق زن” پایان نمی‌پذیرد.

وی با بیان اینکه در تعریف پدیده زن نباید هویت شخصی و هویت شخصیتی زن فدای یکدیگر شوند، تصریح کرد: هر یک از این دو هویت باید بر اساس مبانی دینی و نیز بر مبنای اقتضائات زمانی و مکانی و تنوع فرهنگی و همچنین در نظرگرفتن ظرفیت‌های فردی زنان تعریف شوند.

معاون امور بین‌الملل رئیس قوه قضائیه افزود: ایجاد تضاد میان دو هویت شخصی و شخصیتی زنان از مهمترین آسیب‌های واکاوی کارشناسانه و منصفانه موضوع حقوق زنان است. باید به زنان و دختران اجازه داد تا حق داشته باشند که در بروز و نمود متعادل دو هویت شخصی و شخصیتی خود تصمیم‌گیری نمایند. بنا به گفته باقری‌کنی، شخصیت مادری از مهمترین و اساسی‌ترین ابعاد هویت شخصیتی زنان است که هیچ جایگزینی نه از نظر طبیعی و نه از لحاظ عاطفی و معنوی ندارد.

وی در ادامه گفت: جامعه‌ای که نقش مادری را حذف کرده و به زن صرفا به‌عنوان ماشین تولیدمثل نگاه می‌کند، عقیم است، چراکه خود را از بازتولید عشق و محبت و صفا و مهربانی توسط شخصیت متعالی و بدون جایگزین مادر محروم کرده‌است.

دبیر ستاد حقوق بشر یادآور شد: از آنجا که زنان حق وجودی بر آحاد بشر دارند، همه ارکان جامعه مسؤولیت دارند تا برای صیانت از هویت شخصی و شخصیتی زنان و احیای حقوق آنان تلاش کنند.

وی خاطرنشان کرد: تمرکز صرف بر روی “حق” بدون توجه به “مسؤولیت” موجب می‌شود تا در جامعه هر طرف برای استیفای حقوق خود ظرفیت‌های مختلف را به استخدام خود در بیاورد و در این چارچوب قدرت و نفوذ است که نقش تعیین‌کننده در برتری و تقدم در استفاده از این ظرفیتها و در نتیجه تقدم در احقاق حقوق خواهد داشت. بنابراین، به‌جای تمرکز بر روی” استیفای حقوق” باید بر روی “ادای مسؤولیتها” متمرکز شود تا به جای تحمیل یک “زندگی ماشینی” بر فرد و جامعه، در جستجوی دستیابی به “زندگی گوارا” بود.

باقری‌کنی بیان کرد: در زندگی گوارا هم هر دو هویت شخصی و شخصیتی زن عینیت می‌یابد و هم آرامش و سکینه و امید و نشاط بر فضای جامعه حاکم خواهد شد، ولی در زندگی ماشینی که محصول و دستاورد فرهنگ لیبرالیسم و دوری از خدا است با وجود این که امکانات مادی در حد مطلوبی در دسترس جامعه قرار می‌گیرد، اما سراب “زندگی مدرن” نتوانسته است آرامش و سکینه را بر جامعه حکمفرما کرده و آحاد جامعه را امیدوار و با نشاط سازد.

وی بزرگترین آفت در زمینه حقوق زنان را حاکمیت سیاست‌زدگی بر موضوع زنان و استفاده ابزاری بازیگران سیاسی به‌ویژه در بزنگاه های ربایش قدرت از جمله هنگام انتخابات دانست و گفت: اگر بخواهیم زندگی گوارا را برای زنان به ارمغان بیاوریم باید ابزار سیاست در خدمت صیانت از هویت‌های شخصی و شخصیتی زنان بوده و بسترساز ارتقای نقش و جایگاه زن در ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی باشد.

دبیر ستاد حقوق بشر تاکید کرد: نباید اجازه داد که بیگانگان بر اساس اهداف و منافع نامشروع سیاسی خود درباره هویت، شخصیت و حقوق زن و دختر ایرانی تصمیم بگیرند.

وی اظهار داشت: در عرصه حاکمیت، صیانت از حقوق مردم بدون توجه به حقوق زنان و دختران، امکان‌پذیر نیست.

باقری‌کنی ادامه داد: زن و دختر ایرانی در طول چهار دهه گذشته توانستند با ارائه روایت نوینی از بروز و ظهور عملی دو هویت شخصی و شخصیتی زنان و هم‌افزایی این دو، چشم‌انداز جدیدی از نقش‌آفرینی مؤثر و مؤمنانه زنان و دختران را به جامعه جهانی ارائه نمودند و زنان و دختران را به عنصر پیشران جامعه تبدیل کردند.

معاون امور بین‌الملل رئیس قوه قضائیه گفت: نباید اجازه داد دستاوردهای تجلی شخصیت اجتماعی زنان که در پرتو انقلاب اسلامی متبلور شد در هیاهوهای سیاسی بیگانگان و یا برخی ناآگاهان داخلی گم شود.

خبرنگار: صمد یوسفی

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.