تاریخ انتشار : دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۶
کد خبر : 46855

زمان‌بندی حذف کاربرد دفترچه بیمه سلامت / نحوه ارایه خدمت با کارت ملی یا صفحه اول دفترچه قبلی

زمان‌بندی حذف کاربرد دفترچه بیمه سلامت / نحوه ارایه خدمت با کارت ملی یا صفحه اول دفترچه قبلی

در گفت‌وگو با ایسنا تشریح شد زمان‌بندی حذف کاربرد دفترچه بیمه سلامت / نحوه ارایه خدمت با کارت ملی یا صفحه اول دفترچه قبلی معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت با اشاره به فواید حذف تدریجی کاربرد..

در گفت‌وگو با ایسنا تشریح شد

زمان‌بندی حذف کاربرد دفترچه بیمه سلامت / نحوه ارایه خدمت با کارت ملی یا صفحه اول دفترچه قبلی

زمان‌بندی حذف کاربرد دفترچه بیمه سلامت / نحوه ارایه خدمت با کارت ملی یا صفحه اول دفترچه قبلی

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت با اشاره به فواید حذف تدریجی کاربرد دفترچه بیمه سلامت، جزییات روند بهره‌مندی بیمه شدگان از خدمات الکترونیکی در مراکز درمانی را تشریح کرد.

مهدی رضایی در گفت وگو با ایسنا، درخصوص فواید الکترونیکی شدن خدمات بیمه‌ای، گفت: بخشی از فواید همانند سایر خدمات عمومی دولت مانند افزایش بهره‌وری و اثربخشی خدمات ارائه شده، افزایش سرعت و دقت در انجام کارها، ثبت دقیق داده‌ها، امکان آنالیز داده‌ها و قدرت برنامه‌ریزی برای سازمان است.

وی افزود: همچنین جلوگیری از اشتباهات رایج در نوشتن دارو، جلوگیری از سوء استفاده ها و قاچاق دارو، امکان نشان‌دار کردن برخی خدمات گران قیمت و رساندن دقیق آن به بیماران واقعی، کنترل هزینه‌های غیر ضروری با اجرای راهنماهای بالینی، رعایت استانداردهای خدمتی وزارت بهداشت، برآورد دقیق نیازهای واقعی از جمله فواید اختصاصی حذف کاربرد دفترچه بیمه است.

وی با بیان اینکه هر چند هدف اصلی فرآیند الکترونیکی شدن، صرفه جویی‌های مستقیم ناشی از حذف دفترچه‌های کاغذی نیست، تصریح کرد: با این حال سالیانه حدود ۱۱۰ میلیارد تومان هزینه کاغذ صرف چاپ دفترچه‌ها می‌شود که عمدتاً وارداتی است؛ ضمن اینکه همین میزان هم هزینه کارمزد دفاتر پیشخوان است که این دفترچه‌ها را چاپ و در اختیار بیمه شدگان قرار می‌دهند.

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت، افزود: حذف تدریجی دفترچه‌های کاغذی سازمان بیمه سلامت بر اساس تکالیف قانونی برنامه ششم توسعه کشور، قانون مدیریت خدمات کشوری و قوانین سنواتی بودجه مصوب مجلس است، لذا در این راستا سازمان بیمه سلامت راهبرد های کلیدی را تعریف کرده است؛ به عنوان مثال در راهبرد اول توسعه خدمات الکترونیک شهروند محور شامل خدمات صدور و تمدید بیمه نامه الکترونیک، خدمات اطلاع رسانی و دسترسی به خدمات دریافتی از جمله آن است .

وی گفت: همچنین راهبرد دوم یکپارچه سازی نحوه ارائه خدمات بیمه ای با محوریت پرونده الکترونیک که شامل تشکیل پایگاه اطلاعات برخط بیمه شدگان، نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی است .

رضایی با اشاره به اینکه راهبرد سوم حذف کاربرد دفترچه کاغذی بیمه سلامت است، اظهار کرد: در این راهبرد امکان مراجعه و دریافت خدمات از عموم مراکز ارائه دهنده خدمات سلامت اعم از دولتی و خصوصی با کارت ملی و به صورت الکترونیکی فراهم می‌شود. همچنین دریافت پیش تایید خدمات قبل از دریافت خدمات نیز امکان پذیر شده است؛ در ضمن در روش ارائه خدمات الکترونیکی رویت تعهد هزینه کرد بیمه در خدمت ارائه شده نیز قابل دریافت است.

وی در خصوص شرایط کاهش کاربرد دفترچه کاغذی، تاکید کرد : در گام اول عدم چاپ دفترچه جدید کاغذی آن هم به صورت تدریجی ابتدا در صندوق بیمه همگانی در اردیبهشت ماه و سپس صندوق بیمه روستایی در خردادماه و سایر صندوق‌ها در تیرماه اتفاق می‌افتد، بنابراین بیمه شدگانی که دارای دفترچه بوده و برگه آنها باقیمانده است همچنان می‌توانند از آن استفاده کنند. همچنین بیمه شدگان جدید یا کسانی که دفترچه کاغذی آنها تمام شده علاوه بر آنکه می‌توانند بدون نیاز به داشتن دفترچه صرفا با ارائه کارت ملی یا صفحه اول دفترچه قبلی در مراکز دولتی و خصوصی خدمت را به صورت بیمه‌ای دریافت دارند، در صورت نیاز از سر برگ پزشک یا درمانگاه نیز می‌توانند خدمت دریافت کنند.

وی افزود: احراز هویت بیمه شده در هر حال توسط سامانه استحقاق سنجی انجام می‌شود که در این روش داشتن یا نداشتن دفترچه‌های کاغذی ملاک نیست.

رضایی درباره زیرساخت های ارایه خدمات الکترونیک، افزود: از نظر سخت افزاری طی سال‌های قبل سازمان بیمه سلامت امکانات لازم را فراهم نموده و کمبودی در این زمینه ندارد. به لحاظ نرم افزاری نیز سامانه‌ها فعال و در حال ارائه خدمات بوده و آمادگی بالای ۹۵ درصد را دارند؛ در بعضی جهات تطابق با مراکز ارائه دهنده خدمت تغییرات موردی و جزئی نیاز است که حین خدمت انجام می شود.

وی در پایان بیان کرد: سیستم ارائه خدمات سلامت بیمه الکترونیک شامل احراز هویت بیمه شده است و سپس دریافت خدمات توسط مراکز ارائه دهنده انجام می شود، لذا در بخش احراز هویت که واژه استحقاق سنجی بیمه ‌شده مطرح می‌شود، از چندین روش استفاده می‌شود که تنها یک روش استعلام از سامانه آنلاین اینترنتی است، سایر روش‌ها از جمله استفاده از بستر مخابراتی تلفن همراه و پیامکی نیز روش‌های جایگزین استحقاق سنجی است، در ضمن در صورت قطعی تمامی روش‌های ارتباطی، روش سنتی شناسایی از طریق جلد دفترچه یا کارت شناسایی بیمه شده نیز راهکار جایگزین پیش بینی شده است؛ البته مراکز ارائه دهنده خدمات پزشکی از روش‌های آفلاین ثبت خدمات و درخواست سهم بیمه شده در موارد خاص قطع اینترنت نیز می توانند استفاده کنند.

به گزارش ایسنا، سازمان بیمه سلامت ایران از اول‌ اردیبهشت ۱۴۰۰ جهت ارایه خدمات بهتر و سریع تر به بیمه‌شدگان و البته دلایل دیگر اقدام به کاهش کاربرد دفترچه‌های خدمات درمانی کرده است. در واقع هدف این سازمان این است که در راستای ارتقای دولت الکترونیک، طرح نسخه نویسی الکترونیک را به گونه‌ای ساماندهی و اجرا کند که دیگر نیازی به استفاده از دفترچه های کاغذی نباشد. البته بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت ایران باید بدانند که توقف صدور دفترچه‌های جدید درمانی به معنی حذف کامل دفترچه نیست و دفترچه‌هایی که هنوز برگ‌های آن به پایان نرسیده تا استقرار کامل نسخه نویسی الکترونیک و ارائه خدمات سلامت در بستر الکترونیک معتبر هستند.

انتهای پیام

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.