تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۰
کد خبر : 72604

زباله ها گنج پنهان هستند؛ ابتکار جدید دانشمندان چینی

زباله ها گنج پنهان هستند؛ ابتکار جدید دانشمندان چینی

زباله ها گنج پنهان هستند؛ ابتکار جدید دانشمندان چینیزباله ها گنج پنهان هستند! این را ابتکار جدید دانشمندان چینی که در واقع روشی برای تبدیل کردن زباله ها به مواد کاربردی است ثابت کرده.
دانشمندان چینی پ..

زباله ها گنج پنهان هستند؛ ابتکار جدید دانشمندان چینی

زباله ها گنج پنهان هستند! این را ابتکار جدید دانشمندان چینی که در واقع روشی برای تبدیل کردن زباله ها به مواد کاربردی است ثابت کرده.

دانشمندان چینی پیش‌تر موفق شده بودند برای اولین بار در جهان و از طریق سنتز مصنوعی دی‌اکسید کربن به نشاسته دست یابند اما سوال اساسی این بود که آیا دی‌اکسید کربن جز نشاسته می‌تواند به چیز دیگری بدل شود؟ ابتکار جدید دانشمندان چینی افق‌های تازه‌ای پیش روی دانشمندان گشوده است.

به گزارش خبرگزاری شینهوا چندی پیش دانشمندان چینی راه جدیدی برای تبدیل دی‌اکسید کربن یافته‌اند که از طریق ترکیب الکتروکاتالیز و بیوستتز، با موفقیت گلوکز و دیگر اسیدهای چرب را از دی‌اکسید کربن و آب سنتز کرده‌، به تولید غذای مصنوعی و نیمه مصنوعی منجر شده است.

این مطالعه و دستاوردهای آن به طور مشترک توسط گروه تحقیقاتی شیا چوان از دانشگاه علوم و فناوری الکترونیک چین، گروه تحقیقاتی یو تائو از موسسه فناوری شنزن از آکادمی علوم چین و گروه تحقیقاتی ژنگ جی در دانشگاه علم و تکنولوژی چین تکمیل شد و در حال حاضر مقاله آن در Nature Catalysis که یک مجله دانشگاهی بین‌المللی محسوب می‌شود در دسترس قرار گرفته است.

تبدیل زباله به مواد غذایی ارزشمند

گلوکز و چربی از مهمترین بخش‌های مواد غذایی هستند و تلاش برای تبدیل دی‌اکسید کربن به چربی یا کلوگز طی فرایند کاتالیزوی چیزی است که پژوهش‌های متعددی درباره آن انجام شده، اما موارد موفق کمی داشته است.

استفاده از دی اکسید کربن

در مطالعه جدید اما دانشمندان چینی ابتدا به طور موثر دی‌اکسید کربن را برای سنتز اسید استیک با غلظت بالا کاهش داده سپس اسید استیک را با ساکارومایسس سرویزیه تخمیر کردند. ژنگ جی استاد دانشگاه علم تکنولوژی چین و یکی از اعضای تیم تحقیقاتی می‌گوید:

این فرایند را می‌تواند به عنوان اولین روش برای تبدیل دی‌اکسید کربن به اسید استیک غذایی برای ساکارومایسس سرویزیه قلمداد کرد.

این فرآیند به طور مصنوعی قابل کنترل است

رشد انواع محصولات غذایی در طبیعت محدود به فصول، مناطق و اقلیم‌های مختلف است اما این تحقیق نشان داده که این روند به طور مصنوعی قابل کنترل است و محدودیت‌های بسیاری را از میان برمی‌دارد. یو تائو محقق موسسه فناوری شنزن از آکادمی علوم چین و از جمله محققان این مطالعه می‌گوید:

در این روش و با ترکیب الکتروکاتالیز و بیوسنتز، گلوکز می‌تواند از ابتدا در سطح گرم سنتز شود. این نشانه پتانسیل مناسب توسعه استراتژی جدید است. در آینده اگر بخواهید نشاسته سنتز کنید، رنگدانه بسازید یا دارو تولید کنید تنها باید امکانات الکتروکاتالیستی را بدون تغییر نگه دارید و میکروارگانیسم‌های مورد استفاده برای تخمیر را جایگزین کنید.

البته هنوز فاصله زیادی از خروجی کاربردی فناوری جدید در مقیاس گسترده داریم و استفاده کاربردی از آن به بهبود کلی فناوری‌های مرتبط و کاهش مستمر هزینه‌ها بستگی دارد. به علاوه در آینده باید مطالعات بیشتری در مورد همگنی و سازگاری دو روش الکتروکاتالیز و تخمیز زیستی انجام شود.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.