تاریخ انتشار : شنبه ۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲:۱۷
کد خبر : 57592

روش های نگهداری برگ سیر و خود سیر را یاد بگیرید

روش های نگهداری برگ سیر و خود سیر را یاد بگیرید

فهرست۱ چگونه می توانیم برگ سیر را نگهداری کنیم؟۱.۱ روش های نگهداری سیر۱.۲ خاصیت های بی نظیر سیر۱.۳ خشک کردن سیر خام۱.۴ سیر ترشی۱.۵ نگهداری سیر در بطری نوشابه۱.۶ جلوگیری از پوک شدن سیر۱.۷ مضرات سیر۲ خواص بی شمار سیر۲.۱ چگونه سیر را برای مدت طولانی نگهداری کنیم؟۲.۲ روش دوم نگهداری از برگ سیر۲.۳ فریز …

نگهداری برگ سیر: سیر به عنوان یکی از مواردی است که برای بدن فواید بسیار زیادی را داشته است و برای سلامتی بسیار توصیه می شود. افراد زیادی با توجه به خواص بی نظیر آن از سیر و برگ  آن در غذاها و ترشی‌ها استفاده می کند و به همین جهت به روشهای مختلف می خواهند که سیر را برای تمامی فصول در منزل داشته باشند. در ادامه‌ی مطلب روش های متفاوتی را در خصوص نگهداری سیر و نگهداری برگ سیر برای شما ذکر کرده ایم تا انتهای این پست ما را همراهی کنید…

چگونه می توانیم برگ سیر را نگهداری کنیم؟

اگر شما هم تصمیم دارید که برگ سیر را نگهداری کنید باید بدانید که در صنایع غذایی برای تهیه غذا از برگ سیر استفاده می‌شود و البته در غذاهای محلی شمال نیز کاربرد بسیار زیادی را داشته است و در بسیاری از غذاها همانند اشپل کوکو، دیبیجا و خورشت های نظیر سیر قلیه برگ سیر، سیرواویج و… از برگ سیر استفاده می گردد پس لزوم نگهداری برگ سیر برای برخی از خانم های خانه دار و آشپز باعث شده تا به دنبال روش های به منظور نگهداری آن باشند.

در میان غذاها که با برگ سیر درست می شود یکی از محبوب ترین و خوشمزه ترین آنها سیرواویج می‌باشد که این غذا با برگ سیر تهیه می شود و برای تهیه آن باید برگ سیر را به خوبی بشویید و با چاقو خرد کنید و سپس در ماهیتابه بریزید و با روغن برگ سیر را سرخ کنید؛ از طرفی دیگر تخم‌مرغ‌ها را بردارید و در کاسه ای بشکنید و پس از هم زدن آنها را به برگ سیر اضافه کنید و به آن نمک، فلفل، زردچوبه اضافه کنید و کمی تفت دهید و از روی گاز بردارید پس از آن غذای خوشمزه شما آماده است و می توانید با ماست و ماهی دودی حتی آن را میل کنید. پس با وجود این غذا های خوشمزه باید بدانیم که چگونه برگ سیر را برای مدت زمان طولانی نگهداری کنیم.

نگهداری برگ سیر

در فصل های مختلف نظیر زمستان و پاییز شما می توانید در بازارهای محلی شمال برگ سیر تازه را خریداری کنید ولی در دیگر نقاط کشور ممکن است که برگ سیر در دسترس نباشد به همین جهت برای اینکه شما بتوانید برگ سیر را همیشه به صورت تازه در اختیار داشته باشید و برای تهیه غذا از آن استفاده کنید می توانید پس از اینکه برگه های سیر را خرد کردید و آنها را با روغن سرخ نمودید برای ۶ تا ۸ ماه برگ سیر را در فریزر نگهداری کنید و در زمان های لازم از آن استفاده کنید.

روش های نگهداری سیر

اگر می‌خواهید سیر تازه بخرید باید اوایل بهار برای خرید سیر اقدام کنید که در این فصل سیر تازه بسیار زیاد است و برای انواع غذاها می توان استفاده کرد. البته در نقاط مختلف ایران علاوه بر اینکه با سیر غذاهای خوشمزه درست می کنند بلکه از سیر خام تازه نیز همراه با غذا استفاده می نمایند و البته که در نواحی شمالی ایران بسیار رایج بوده است.

سیر به روشهای مختلفی قابل نگهداری می باشد که می توانیم به ۴ روش اصلی نگهداری سیر شامل خشک کردن، فریز کردن، سرخ کردن و تهیه پودر سیر اشاره کنیم.

خاصیت های بی نظیر سیر

سیر برای سلامتی بسیار مفید است و خاصیت های بی نظیری داشته است و در طول تاریخ از سیر برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده شده است و با وجود اینکه بسیار مغذی است اما کم کالری بوده و برای درمان مواردی چون سرماخوردگی، کاهش فشار خون، پایین آوردن خطر بیماری های قلبی، کمک به سلامتی و داشتن عمر طولانی تر، پیشگیری از بیماری‌های فراموشی و آلزایمر، بهبود عملکرد ورزشی، سم زدایی بدن، مفید برای استخوان ها، مفید برای کبد، خاصیت بالای آنتی بیوتیکی، کمک به درمان دیابت، تقویت حافظه، پیشگیری از چاقی و اضافه وزن، کاهش سطح کلسترول، کمک به درمان ضایعات پوستی، کمک به درمان جای زخم و…. استفاده می گردد.

خاصیت های بی نظیر سیر

مصرف سیر برای ما بی خطر می باشد اما مصرف آن موجب می شود که بوی بد در دهان و بدن ایجاد شود و حتماً باید از روش های مختلف برای از بین بردن بوی سیر استفاده کرد؛ اگر مصرف سیر خام به میزان زیاد مصرف شود مخصوصا اگر با معده خالی باشد می تواند منجر به ناراحتی معده، باد معده و همچنین ایجاد تغییر در باکتری های روده ای می گردد و البته مصرف هر چیزی از جمله سیر باید به اندازه باشد و مصرف بیش از اندازه آن به هیچ وج توصیه نمی گردد.

میزان مصرف سیر برای بزرگسالان یک یا دو حبه سیر تازه در روز یا ۴ گرم سیر تازه بوده است.

خشک کردن سیر خام

یکی از روش هایی که میتوان برای نگهداری سیر خام از آن استفاده کرد خشک کردن می باشد؛ برای خشک کردن سیر خام باید ابتدا بوته سیر را بردارید و سپس ساقه و ریشه اضافی آن را جدا نمایید و پس از آن بوته های سیر خام را به مدت ۲ الی ۳ روز در زیر نور آفتاب بگذارید. البته شما باید برای خشک کردن به میزان تابش آفتاب دقت کنید که این زمان می‌تواند کوتاه یا طولانی تر گردد.

پس از این که بوته های سیر شما خشک گردید  آنها را در ظرف مناسبی ریخته و در مکانی خشک و خنک می‌تواند آنها را نگهداری کند و در صورت نیاز از آنها استفاده نمایید. سیر هایی را که خشک کرده اید علاوه بر اینکه می‌توانید در غذاها استفاده کنید بلکه در کنار غذا نیز می توان به صورت خام مصرف گردد. همان طور که اشاره کرده‌ایم در بسیاری از غذاها و خورشت ها از سیر استفاده می‌شود و البته طعم بسیار لذت بخشی را به غذا خواهد داد.

روش دیگری برای خشک کردن سیر خام نیز وجود دارد که به این صورت است که شما پوست سیرها را بگیرید و آنها را ورقه ورقه کنید و در درون میوه خشک کن قرار بدهید آنها خشک شوند و در ظرف مناسبی ریخته و هر زمانی که می خواهید از آنها استفاده کنید.

سیر ترشی

اگر تصمیم دارید که به صورت سیر ترشی برای نگهداری سیر اقدام کنید خیلی راحت است و کافیست که شما بوته های سیر را تمیز کنید و در ظرف حاوی سرکه و نمک بریزید و حدود ۱۰ ماه صبر کنید تا ترشی شما اماده گردد.

نگهداری سیر در بطری نوشابه

بساری از بانوان گرامی به دنبال نگداری سیر در بطری نوشابه هستند ، با این روش هم شما می توانید از سیر نگهداری نمایید و در بلند مدت از آن استفاده کنید. اما روش نگهداری سیر در بطری نوشابه تفاوتی با روش های فوق ندارد ، اما بسیاری از آشپزان حرفه ای پیشنهاد می کنند سعی کنید که سیر را در قاب های شیشه ای و ظروف سفالی نگهداری نمایید ، البته از نظر پزشکی هم ظروف شیشه ای بیشتر پیشنهاد شده است.

جلوگیری از پوک شدن سیر

نکته بسیار مهمی که می تواند از پوک شدن سیر جلوگیری کند ، خرید سیر های تازه است ، نکته بسیار مهمی که بسیاری از آشپز ها برای این موضوع پیشنهاد می کنند ، نخریدن سیر های خشک شده و چین خورده است که باعث ایجاد سیر ترشی پوک می شود. به همین دلیل به هیچ عنوان از سیر های در یخچال نگهداری شده و خشک شده برای سیر ترشی استفاده نکنید. دمای نگهداری سیر هم قبل از تهیه سیر ترشی بسیار مهم است حتما سیر را در دمای ۱۶ درجه سانی گراد نگه داری کنید و همانطور که در بالا اشاره شد از فریز کردن آن جدا خودداری نمایید. بهتری است سیر در جای خشک و تاریک و جایی که جریان هوا وجود داشته باشد نگهداری نماید. همچنین نور آفتاب و رطوبت هم باعث صدمه خوردن سیر می شود.

مضرات سیر

نکات بسیار مهمی که در استفاده از سیر باید دقت کنید ، اگر از مصرف داروی ضد انعقاد استفاده میکنید مصرف سیر به شما پیشنهاد نمی شود.نکته دیگری که باید در مصرف سیر دقت کنید اگر شما تپش قلب دارید ،  باردار هستید یا فشار خون پائین هم در مصرف سیر باید مراقب باشید. از موارد دیگری که در مصرف سیر باید مراقب باشید مشکلات کبدی و گوارشی هم می تواند با مصرف سیر شما را دچار مشکل کند.

روش نگهداری برگ سیر در فریزر : سیر جز یکی از بهترین و پرخاصیت ترین گیاهانی به شمار می رود که در انواع غذاها، ترشیجات ها و… مورد استفاده قرار می گیرد؛ به همین جهت افراد بسیاری به روش های مختلف برای نگهداری برگ سیر و سیر اقدام می کنند تا در هر فصلی که نیاز به استفاده از سیر داشتند بتوانند از سیر های نگهداری شده استفاده کنند.

خواص بی شمار سیر

به صورت کلی می توان گفت که سیر خاصیت ضد عفونی کننده و بادشکن دارد و همچنین مصونیت بدن را در برابر بیماری‌های مختلف افزایش داده و تقویت کننده بدن و محرک محسوب می‌شود و البته جزء یکی از بهترین داروهای زکام و سرماخوردگی محسوب می شود و کرم کش بوده است.

علاوه بر آنچه که مطرح کرده‌ایم سیر موجب رقیق شدن خون شده و همچنین در برابر معالجه بسیاری از بیماری های مختلف عملکرد خوبی را از خود نشان می‌دهد. سیر می تواند به شکسته شدن سنگ های کلیه و خارج کردن آن کمک کند و البته اگر با زیره پخته شود به تقویت دندان ها نیز کمک فراوانی خواهد نمود؛ در خصوص فواید سیر موارد متعدد زیادی مطرح می‌شود که موجب شده تا افراد به استفاده از سیر ترغیب شوند و مهمترین آنها به از بین بردن سلول‌های سرطانی اشاره می کند. پس اگر قرار است که شما از برابر بیماری‌های مختلف در امان باشید حتماً مصرف سیر را فراموش نکنید و آن را در برنامه غذایی خود جای بدهید.

خواص بی شمار سیر 

چگونه سیر را برای مدت طولانی نگهداری کنیم؟

اگر میخواهید سیر را برای مدت طولانی نگهداری کنید باید از روش های مختلفی استفاده کنید؛ البته قبل از هر چیزی بد نیست که بدانید بهتر است سیر  را به صورت تازه خریداری کنید و آن را مصرف کنید؛ اگر سیر ها جوانه زده باشند از خرید چنین سیری صرف نظر کنید چرا که جوانه زدن می تواند نشانگر تازه نبودن سیرها باشد.

روش اول برای نگهداری از سیر: در گام اول برای اینکه سیر را نگهداری کنید باید حبه‌های آن را تمیز و کاملاً خشک کنید و آن را درون خود کن بریزید و اجازه بدهید تا کمی خورد شوند؛ سپس شیشه تمیز و خشکی را بردارید و نصف آن را روغن مایع بریزید و سیرها را درون روغن بریزید به نوعی که روغن روی سیر را گرفته باشد اما سر شیشه خالی باشد و پس از آن می توانید این شیشه را در یخچال نگهداری کنید البته حتماً درب شیشه را ببندید.

روش دوم نگهداری از برگ سیر

اگر می خواهید که برگ سیر را نگهداری کنید باید بدانید که نیاز به خرد کردن و سرخ کردن با روغن دارید و می توانید برای ۶ تا ۸ ماه برگ سیر را در فریزر نگهداری کنید و هر زمانی که نیاز به آنها را داشتید از فریزر در بیاورید و در پخت غذا استفاده کنید به همین سادگی.
برگ سیر در خورشت های متنوع همانند قلیه مورد استفاده قرار می‌گیرد و در بازارهای محلی شمال در فصل‌های پاییز و زمستان میتوان برگ سیر را به صورت تازه خریداری کرد.

روش سوم برای نگهداری سیر: در صورتی که می‌خواهید سیرهای حبه شده خودتان را برای مدت زمان سه ماه یا کمی بیشتر نگهداری کنید می توانید حبه های سیر را در درون ظرف های بریزید که روغن زیتون بدون بو و یا روغن های سالادی درون آن ها ریخته آید. در چنین شرایطی سیرهای شما علاوه بر اینکه به صورت تازه می‌مانند بلکه روغن معطری به دست می‌آید که می‌توان به واسطه آن سالادهای خودتان را خوشمزه تر و خوشبوتر کنید.

همانطور که اشاره کرده ایم اگر سیر را به صورت درسته درون شیشه های روغن بریزید هیچ گاه خشک نمی شوند و پس از آن که سیر را استفاده کردید می توانید برای انواع سالاد یا غذا ها از روغن آن نیز استفاده کنید.

روش دوم نگهداری از برگ سیر

فریز کردن سیر برای نگهداری طولانی مدت آن

یکی از روش‌هایی که به واسطه آن می‌توان سیر یا مواد غذایی گوناگون را به مدت زمان طولانی و حتی تا یکسال نگهداری کرد فریز کردن می باشد اما برای اینکه سیر را فریز کنیم چگونه باید این روش را به صورت صحیح انجام بدهیم:
اول از هر چیزی باید بدون اینکه سیر را پوست بکنید به صورت کامل با پوست در نایلون بگذارید و در فریزر قرار بدهید و هر زمانی که به سیرها نیاز داشتید یک تکه از آن سیر را بردارید و پیش از این که یخ سیر باز شود آن را سرخ کرده و در غذاها استفاده کنید اما اگر صبر کنید که یخ سیر باز شود قطعاً حبه های سیر خراب و شل میشوند پس به این موضوع دقت نمایید.
در گام بعدی می توانید سیر را جدا کنید و آن را پوست بگیرید و درون فریزر قرار بدهید یا حتی برای اینکه سیر را راحت تر بتوانید استفاده کنید در درون مخلوط کن بریزید و بعد بسته بندی کنید و بسته های کوچک را در فریزر بگذارید و هر زمان که نیاز داشتید از آنها استفاده کنید  اما حتماً باید در درون ظرف در دار پلاستیکی یا در درون دو پلاستیک قرار بدهید چرا که گاهی فریزر با سیر بو میگیرد.

برای اینکه خاصیت سیر بیشتر حفظ شود می توانید از روش نگهداری کامل سیر با پوست استفاده کنید اما روشی که سیر را خرد می کنید راحت تر است.

پودر سیر را در خانه درست کنید….

درست کردن پودر سیر در خانه علاوه بر اینکه ارزان تر خواهد بود بلکه بدون مواد نگهدارنده است و شما می توانید در انواع ترشی و پخت غذا از آنها استفاده کنید و نگهداری طولانی مدت سیر با پودر سیر بسیار راحت خواهد بود و پودر سیری که در خانه تهیه میشود نسبت به پودرهای سیر که از بیرون میخرید قطعاً خوشبو تر و خوشمزه تر می باشند.
قبل از هر چیزی باید سیرها در هوای آزاد و مقابل خورشید خشک کنید و در برخی از مناطق به دلیل نبود آفتاب کافی از گرمای فر یا مایکروویو استفاده می کنند.

در مرحله بعدی باید پوست سیر ها را بکنید و آنها را حلقه حلقه نمایید؛ می توانید هر سیر را به دو قسمت تقسیم کنید و روی پارچه تمیز در هوای آزاد قرار بدهید و به مدت دو یا سه روز در چنین شرایطی اجازه دهید تا کاملا خشک شوند و هر چند ساعت یکبار حتما آنها را زیر و رو نمایید.
پس از اینکه سیرها خشک شدند می‌توانید به ازای هر پیمانه سیر یک یا دو قاشق نمک هم به آنها بزنید تا به یکدیگر نچسبند سپس در درون ظرف شیشه‌ای خشک نگهداری کنید و در جای خشک و خنک یا یخچال بگذارید.

از برگ سیر در چه غذاهایی استفاده می شود

اگر شما هم دوست دارید از سیر و برگ سیر در غذاهایتان استفاده کنید ، ما چند غذای خوشمزه محلی را به شما معرفی میکنیم که می توانید در تهیه آنها از برگ سیر استفاده کنید.

در استفاده از غذا های سیرواویج ، کوکوی برگ سیر، خورشت قلیه سیر و برگ سیر پلو می توانید از برگ سیر استفاده کنید . مواد لازم برای غذاهای فوق هم بصورت زیر است :

مواد لازم برای تهیه طرز تهیه سیرواویج یا املت برگ سیر
برگ سیر ۲ دسته
تخم مرغ ۲ عدد
روغن به میزان لازم
نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

مواد لازم برای تهیه کوکوی برگ سیر :

برگ سیر تازه ۲ پیمانه
تخم مرغ ۳ عدد
ماست ۲ قاشق غذاخوری
آرد ۱ قاشق غذاخوری
زردچوبه نصف قاشق غذاخوری
نمک و فلفل به مقدار لازم

مواد لازم برای تهیه سیر قلیه با برگ سیر

لپه ۱٫۵ پیمانه
برگ سیر ۶ پیمانه
پیاز ۲ عدد
تخم مرغ ۵ عدد
گوشت مرغ ۶۰۰ گرم
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

مواد لازم تهیه برگ سیر پلو

برنج ۲ پیمانه
شوید ریز شده ۷۵ گرم
ساقه سیر ۱۲۵ گرم
کره ۲ قاشق غذاخوری
روغن مایع ۱ قاشق غذاخوری
زعفران نوک قاشق

برچسب ها : ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.