تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸
کد خبر : 18258

روش‌های ساخت کامپیوتر اندرویدی با قطعات ارزان قیمت

روش‌های ساخت کامپیوتر اندرویدی با قطعات ارزان قیمت

روش‌های ساخت کامپیوتر اندرویدی با قطعات ارزان قیمت ساخت کامپیوتر اندرویدی با استفاده از یک سری قطعات سخت افزاری ارزان قیمت ایده‌ای اقتصادی و در عین حال جذاب است. در این آموزش با روش‌های این کار آشنا می‌شویم.
جذاب‌تر از برنامه نویسی، ساخت یک سیستم کامپیوتری با دستان خود است! در مقایسه با زمان تولید نرم افزار، این کار نیازمند یک سری قطعات سخت افزاری و از طرفی مهارت نسبی کاربر است. مشکل ساخت کامپیوتر اندرویدی اینجاست که این پلتفرم برای کار روی دستگاه‌های دسکتاپ توسعه پیدا نکرده، به همین دلیل یافتن قطعات سخت افزاری منطبق با سیستم عامل‌های آن کمی دشوار است.
در این مطلب با قطعات سخت افزاری مورد نیاز به همراه سیستم عامل لازم برای ساخت یک کامپیوتر قابل حمل و جیبی اندرویدی آشنا خواهید شد.
ساخت کامپیوتر اندرویدی چگونه امکان‌پذیر است؟ در ساده‌ترین حالت به یک کامپیوتر تک بوردی (SBC –> Single Board Computer) و یک کیس نیاز دارید. به برخی کیس‌ها می‌توان باتری اضافی و حتی نمایشگر اضافه کرد، به همین دلیل انتخاب نوع آن بسته به نیاز کاربر متفاوت است.
خوشبختانه اندروید با بیشتر بورد‌های SBC..

روش‌های ساخت کامپیوتر اندرویدی با قطعات ارزان قیمت

ساخت کامپیوتر اندرویدی با استفاده از یک سری قطعات سخت افزاری ارزان قیمت ایده‌ای اقتصادی و در عین حال جذاب است. در این آموزش با روش‌های این کار آشنا می‌شویم.

جذاب‌تر از برنامه نویسی، ساخت یک سیستم کامپیوتری با دستان خود است! در مقایسه با زمان تولید نرم افزار، این کار نیازمند یک سری قطعات سخت افزاری و از طرفی مهارت نسبی کاربر است. مشکل ساخت کامپیوتر اندرویدی اینجاست که این پلتفرم برای کار روی دستگاه‌های دسکتاپ توسعه پیدا نکرده، به همین دلیل یافتن قطعات سخت افزاری منطبق با سیستم عامل‌های آن کمی دشوار است.

در این مطلب با قطعات سخت افزاری مورد نیاز به همراه سیستم عامل لازم برای ساخت یک کامپیوتر قابل حمل و جیبی اندرویدی آشنا خواهید شد.

ساخت کامپیوتر اندرویدی چگونه امکان‌پذیر است؟

ساخت کامپیوتر اندرویدی

در ساده‌ترین حالت به یک کامپیوتر تک بوردی (SBC –> Single Board Computer) و یک کیس نیاز دارید. به برخی کیس‌ها می‌توان باتری اضافی و حتی نمایشگر اضافه کرد، به همین دلیل انتخاب نوع آن بسته به نیاز کاربر متفاوت است.

خوشبختانه اندروید با بیشتر بورد‌های SBC کار می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم با وجود امکان ساخت کامپیوترهای اندرویدی با استفاده از دیگر انواع بوردها، حتما یک SBC را انتخاب کنید. یکی از اصلی‌ترین دلایل این موضوع، سفارشی شدن برخی ورژن‌های سیستم عامل‌های اندرویدی برای اجرای بهینه روی آن‌ها است. در نتیجه قابلیت اتکا و اطمینان در کامپیوتر افزایش و امکان بروز مشکل کاهش پیدا خواهد کرد. در ادامه با بهترین بوردهای SBC آشنا می‌شویم.

  • رزبری پای ۴ (Raspberry Pi 4): در میان بوردهای اس بی سی، رزبری پای‌ها محبوبیت بسیار زیادی داشته و در مقایسه با دیگر انواع، چرخه پشتیبانی طولانی‌تری دارند. قیمت آن‌ها در برابر قطعات سخت افزاری که در قالب یک بورد در اختیارتان قرار می‌دهند بسیار مناسب است. برای افراد دارای بودجه محدود، رزبری پای‌ها به خصوص شماره ۴ آن ایده‌آل‌ترین گزینه محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید: بررسی رزبری پای ۴ ؛ کامپیوتری کوچک، قدرتمند و ارزان

  • اورنج پای ۴ بی (Orange Pi 4B): این بورد ارزان، سریع و کارآمد است، اما به سیستم عامل اندروید ۸.۱ محدود می‌شود.
  • بانانا پای ام ۴ (Banana Pi M4): در مقایسه با بقیه بوردهای SBC، این ارزان‌ترین گزینه به شمار می‌رود، اما مجددا شبیه به اورنج پای ۴ بی محدود به اندروید ۸.۱ است.
  • راک ۶۴ (Rock64): تفاوت مهم آن با دو بورد SBC قبلی کار کردن با اندروید ۹ است. این مدل سخت افزار قابل توجهی به نسبت قیمت ارائه می‌کند.
  • اتمیک پای (Atomic Pi): تنها SBC مبتنی بر معماری ۳۲ بیتی و منطبق با کامپیوتر، همین مدل است. در اتمیک پای از یک پردازنده اینتل استفاده کرده و به خوبی از سیستم عامل‌های مختلف اندروید نظیر اندروید تی وی پشتیبانی می‌کند.

ساخت یک کامپیوتر اندرویدی با نمایشگر لمسی

رزبری پای ۴ را به می‌توان به راحتی تبدیل به یک تبلت کرد. کافی است یک کیس مجهز به نمایشگر روی آن، تهیه کنید. در این نوع کیس‌ها، ماژول‌های مورد نیاز قرار گرفته و صفحه نمایشی لمسی به صورت پیش‌فرض وجود دارد. کافی است یک بورد SBC به آن متصل کنید.

رزبری پای

اگر می‌خواهید با استفاده از کامپیوتر همراه خود موقعیت‌یابی کرده یا به اینترنت متصل شوید، خوشبختانه یک سری ماژول وجود دارد.

ساخت کامپیوتر اندرویدی با قطعات کامپیوتر دسکتاپ

در صورتی که یک کامپیوتر قدیمی در منزل دارید، می‌توانید آن را نیز تبدیل به یک سیستم اندرویدی همراه کنید. در این صورت باید یکی از ورژن‌های ۳۲ بیتی اندروید را برای نصب بیابید. در برخی مواقع با استفاده از سخت افزارهای موجود می‌توان یک کامپیوتر اندرویدی پیاده کرد، در غیر این صورت باید یک سری قطعات سخت افزاری بیشتر تهیه کنید.

سیستم عامل‌های اندروید مناسب برای کامپیوترهای دست‌ساز

مهمترین بخش حین ساخت کامپیوتر اندرویدی انتخاب و سپس سوار کردن سیستم عامل مناسب است. برخی از ورژن‌های سیستم عامل‌های پلتفرم موبایل گوگل مخصوص پردازنده‌های موبایل توسعه پیدا‌ کرده‌اند، اما تعدادی دیگر را می‌توان روی بوردهای SBC نیز پیاده کرد. با کلیک روی نام هر یک به صفحه دریافت آن ارسال خواهید شد.

بیشتر بخوانید: تجربه ۷ روز استفاده از رزبری پای به جای کامپیوتر شخصی

  • Bliss OS: این سیستم عامل متن باز بوده و حاصل تلاش یک شرکت غیر انتفاعی است. برای کامپیوترهای اندرویدی Bliss OS گزینه مناسبی است.
  • Android-x86 Project: این سیستم عامل، ورژن سفارشی اندروید برای کامپیوترهای دسکتاپ است.
  • OpenThOs: اگر به دنبال نسخه‌ای اپن سورس از اندروید مخصوص کامپیوترهای دستکاپ هستید، OpenThOs گزینه مناسبی است.
  • PrimeOS: این سیستم عامل اندرویدی به دست یک شرکت توسعه یافته و باید آن را خریداری کنید. خوشبختانه نسخه‌ای رایگان از آن نیز وجود دارد.
  • Phoenix OS: این سیستم عامل اندروید سفارشی دارای زبان چینی است، پس قبل از نصب، این موضوع را در نظر داشته باشید.
  • Android for ARM: روی برخی کامپیوترهای تک بورد همچون رزبری پای‌ها، نسخه‌ای از سیستم عامل اندروید به صورت پیش‌فرض نصب شده است. برای آسودگی و سرعت در استفاده می‌توانید یکی از آن‌ها را خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: سیستم عامل های رزبری پای را بشناسید

  • Chromium OS: نسخه‌ای از کروم او اس برای نصب توسط کاربران در دسترس است، اما متاسفانه این پلتفرم از اپلیکیشن‌های اندرویدی پشتیبانی نمی‌کند. در حال حاضر دو نسخه از کرومیوم به منظور ساخت یک کامپیوتر قابل حمل وجود دارد. CloudReady از اپلیکیشن‌های اندرویدی پیشتیبانی نکرده و توسعه‌دهنده آن نیز برنامه‌ای برای افزودن این پشتیبانی ندارد. دومین نسخه Arnold the Bat نام داشته و توسعه‌دهنده آن در پی افزودن امکان استفاده از برنامه‌های گوگل پلی استور در سیستم عامل خود است.

بهترین مادربوردهای اندروید x86

برای یک پروژه اندرویدی، هرگز یک مادربورد مخصوص کامپیوترهای دسکتاپ تهیه نکنید. در صورت ساخت کامپیوتر اندرویدی با یک مادربورد x68 مخصوص دسکتاپ، احتمال بروز مشکل افزایش پیدا خواهد کرد.

در صورت اجبار به خرید چنین محصولی، یک مادربورد اینتل اتم (Intel Atom) تهیه کنید. اگرچه تقریبا همه مادربوردها سیستم عامل‌های اندروید را بوت می‌کنند، اما مشکل اینجاست که امکان استفاده از قابلیت‌های زیادی نظیر پخش صدا یا پشتیبانی از درگاه‌ها وجود ندارد.

تراشه‌های موبایل قدیمی نظیر پردازنده‌های سری اینتل اتم، در این شرایط بهترین عملکرد را ارائه می‌کنند. به عنوان مثال، مادربورد Asrock Q1900-ITX قادر به پخش صدا در صورت سوار کردن یک سیستم عامل اندروید روی آن است. دلیل آن، پشتیبانی از Realtek ALC662 توسط اندروید x68 محسوب می‌شود. درباره کارکرد چیپست‌های ALC792 یا ALC892 نمی‌توان اظهار نظر دقیقی داشت. برای رفع مشکل صدا می‌توانید از اسپیکرهای بلوتوث در کنار کامپیوتر اندرویدی خود استفاده کنید.

بهترین کارت‌های شبکه برای ساخت کامپیوتر اندرویدی

ساخت کامپیوتر اندرویدی

اگر کار ساخت کامپیوتر اندرویدی را از صفر آغاز کرده و از طرفی کارت شبکه موجود روی آن کار نمی‌کند، یک کارت شبکه بدون سیم اینتل خریداری کنید. در مقایسه با دیگر برندها، احتمال کار کردن آن‌ها روی بوردهای SBC همراه با یک سیستم عامل اندروید بیشتر است. به عنوان یک نمونه محبوب باید به Intel 3160 اشاره کنیم. گزینه‌ای دیگر با قیمت پایین‌تر، Intel 7260 است.

قطعاتی که برای یک کامپیوتر اندرویدی اهمیتی ندارند

بقیه قطعات نظیر کیس، درایو ذخیره‌سازی اطلاعات، مانیتور، منبع انرژی و دیگر موارد اهمیتی نداشته و می‌توانید به دلخواه آن‌ها را انتخاب کنید. به عبارتی به خاطر استفاده از اندروید در کامپیوتر خود، محدودیتی در انتخاب آن‌ها ندارید.

با هزینه بیشتر، توان پردازشی کامپیوتر جیبی خود را افزایش خواهید داد. به عنوان نمونه بهتر است به جای یک هارد درایو HDD، یک SSD خریداری کنید. سیستم عامل‌های اندروید برای کار روی هارد‌های HDD توسعه یافته و همراه شدنشان با هاردهای مکانیکی مشکل‌ساز خواهد شد.

-: گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.