تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
کد خبر : 63026

روز سوم سینما حقیقت| زمزمه‌ها درباره واقعی بودن "چهره‌پرداز" بالا گرفت/ دوربین روشن "آن شب" در بین نوزادفروش‌ها

روز سوم سینما حقیقت| زمزمه‌ها درباره واقعی بودن "چهره‌پرداز" بالا گرفت/ دوربین روشن "آن شب" در بین نوزادفروش‌ها

روز سوم سینما حقیقت| زمزمه‌ها درباره واقعی بودن “چهره‌پرداز” بالا گرفت/ دوربین روشن “آن شب” در بین نوزادفروش‌ها – اخبار فرهنگی – به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سومین روز از جشنواره پانزدهم سی..

روز سوم سینما حقیقت| زمزمه‌ها درباره واقعی بودن "چهره‌پرداز" بالا گرفت/ دوربین روشن "آن شب" در بین نوزادفروش‌ها – اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سومین روز از جشنواره پانزدهم سینما حقیقت در پردیس چارسو دنبال شد تا تنور رقابت در این رویداد سینمایی داغ شود.

در روز سوم جشنواره مستندهای «برقه»، «احتضار»، «چهره‌پرداز»، «من زنده برگشتم»، «خلیفه قاسم»، «آن شب»، «مرگ ماسایوشی»، «آن مرد»، «عملیات المپیک» و … به نمایش درآمد.

در زیر گزارشی از این فیلم‌ها را می‌بینید:

زمزمه‌ها درباره «چهره‌پرداز» بالا گرفت

بدون شک یکی از مستندهای جنجالی روز سوم جشنواره مستند «چهره‌پرداز» اثری از جعفر نجفی است. مستندی که علاوه بر سوژه عجیب و غریبی که داشت، چند هفته پیش در جشنواره معتبر ایدفا به نمایش درآمد و توانست جایزه فیپرشی (انجمن بین‌المللی منتقدان) را دریافت کند.

مستند «چهره‌پرداز» داستان یک زوج عشایری است که اختلافی عجیب و غریب بین آنان، سرنوشتی غیرقابل پیش‌بینی را برایشان رقم می‌زند. باورش سخت است که یک زن برای رسیدن به هدفی در زندگی‌اش حاضر شود برای همسرش خاستگاری برود و اصطلاحا برایش آستین بالا بزند!!

نمایش این مستند در سالن شماره یک پردیس چارسو واکنش‌های مختلفی را به همراه داشت. عده‌ای تحت تاثیر این مستند و سکانس پایانی آن سالن را ترک کردند و عده‌ای دیگر این فیلم را اثری داستانی نامیدند. به زعم آنان این فیلم نه تنها مستند نبوده بلکه اثری کاملا داستانی است.

نکته قابل توجه درباره این فیلم مستند، حضور عوامل آن و به ویژه شخصیت اصلی این فیلم در پردیس چارسو به همراه سوگل طهماسبی بازیگر مطرح سینما و تلویزیون بود. حال باید دید که واکنش کارگردان این فیلم به زمزمه‌های ایجاد شده درباره آن چیست.

آشنایی با ۳ مستند پرتره "شهید سلیمانی" در جشنواره سینما حقیقت / «ژنرال»، «چند قدم آن طرف‌تر» و «امان‌نامه»روز دوم سینما حقیقت| گامی رو به جلو برای کارگردان «مشتی اسماعیل»/ «استخوان‌های شکسته»، سوژه‌ای مهم با سکانس‌های اضافی

«آن شب»، تلاش یک بانوی مستندساز برای نفوذ در بین نوزادفروشان

یکی دیگر از مستندهای پر سرو صدای روز سوم جشنواره «آن شب» به کارگردانی مینا قاسمی زواره بود. بسیار بعید است که ۲ مستندساز همزمان سراغ یک سوژه رفته و دو فیلم با یک مضمون را بسازند، اما این اتفاق در جشنواره پانزدهم سینما حقیقت رخ داده و رقابت سنگینی را بین آنان ایجاد کرده است.

اولین فیلم «آن شب» اثری از یک بانوی مستندساز شناخته شده است و مستند دوم نیز در روزهای آینده به پردیس چارسو می‌آید.

مستند «آن شب» به موضوع خرید و فروش نوزادان در مناطق جنوبی و آسیب‌پذیر شهر تهران می‌پردازد. قاسمی همراه با دوربین موبایل خود بین افرادی که در این کار مشغول‌اند رفته و تلاش دارد به این سوال پاسخ دهد که یک مادر چگونه حاضر می‌شود فرزندش را بفروشد؟

سوژه اصلی فیلم یک مادر است که همراه با نوزادش وارد مددسرای بانوان شده است. تلاش‌ها برای جلوگیری از فروش نوزاد به وسیله مادر و در نقطه مقابل سعی برای تحویل این نوزاد به شیرخوارگاه چالشی عجیب و غریب را رقم زده است.

لازم به ذکر است که علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز این مستند را در سالن سینما تماشا کرد.

زغال خوب، درخت بد!!

حجت طاهری کارگردان نام‌آشنای حیات وحش این بار با مستندی متفاوت به جشنواره سینما حقیقت آمده است. او که پیش‌تر با ساخت مستند «زندگی در خور موسی» توانسته بود جوایز متعددی را دریافت کند، این بار سراغ یک معضل مهم محیط‌زیستی رفته با مستند «اختضار» تصاویری از آتش‌سوزی جنگل‌های بلوط در منطقه زاگرس را به تصویر کشیده است.

روایت فیلم به دلیل آنکه تصاویری بدون پرده از آتش‌سوزی جنگل‌های بلوط در زاگرس را به تصویر کشیده است، کمی دلخراش و در عین حال آگاهی بخش است اما ماجرا زمانی مهم می‌شود که متوجه می‌شویم این آتش‌سوزی‌ها برای رسیدن به یک محصول ارزان و کم اهمیت یعنی «زغال» است!!

طاهری درباره مستند خود می‌گوید: «درخت بلوط برای بارور شدن باید پانصد سال عمر کند، به همین دلیل از بین رفتن آن به خاطر چیزی ارزان همچون زغال عمق فاجعه را بیش از پیش نشان می‌دهد. متاسفانه اکنون ما در حال از دست دادن بلوط‌های ارزشمند خود هستیم.»

«آن مرد»، مستندی متفاوت از یار دیرین شهید سلیمانی

مستند «آن مرد» اثر مهم دیگری بود که در روز سوم جشنواره اکران شد. این فیلم با داستانی متفاوت سراغ زندگی شهید سلیمانی رفته و آن را روایت کرده است.

حجت الاسلام محمد شیخ‌شعاعی یکی از همرزمان قدیمی حاج قاسم در هشت سال دفاع مقدس است که در جنگ تحمیلی به شهادت رسیده است اما به نظر می‌رسد که رشته پیوند او با حاج قاسم در همه این سال‌ها هم‌چنان حفظ شده است.

«خلیفه قاسم»، تابوشکنی از افغانستانی‌ها با طعم نجابت!

مستند خوب دیگری که در روز سوم جشنواره سینما حقیقت به نمایش درآمد، «خلیفه قاسم» به کارگردانی مهرداد خاکی بود. این مستند با تابوشکنی بازنمایی‌های غلط از افغانستانی‌ها در ایران را تغییر داد است.

قاسم عیوضی از مهاجرین افغان به کشورمان است که سال‌هاست در ایران سکونت دارد اما او دست به اختراعی زده و قصد دارد در رسانه ملی این نوآوری خود را به نمایش بگذارد.

مخاطبی که این مستند را می‌بیند، قبل از هر چیز درگیر نجابتی می‌شود که در صورت، گفتار و رفتار قاسم دیده می‌شود. او آرزویی دارد که در پایان فیلم به آرزویش می‌رسد.

سفری خطرناک با یک "سوخت‌بر" در دل پاکستان

«من زنده برگشتم» مستند کوتاهی به کارگردانی مجتبی حیدری و تهیه‌کنندگی مرکز مستند سوره است که سوخت‌برهای سیستان و بلوچستان را سوژه اثر خود قرار داده است. کارگردان این اثر با یک سوخت‌بر که به پاکستان سفر می‌کند، همراه می‌شود تا بتواند مستندی را درباره این موضوع مهم بسازد.

مجتبی حیدری کارگردان این اثر در گفت‌وگویی که پیش‌تر با خبرنگار تسنیم داشت، گفته بود: «سوژه اصلی فیلمم یعنی «سجاد» شغل سوخت‌بری را انتخاب کرده و در این مستند تلاش کردم در مسیری که او برای تخلیه سوخت طی می‌کرد، یعنی تا پاکستان، همراهی‌اش کنم. در این مسیر ما با مشکلات و سختی‌هایی زیادی روبه‌رو بودیم؛ برای مثال اگر دوربین دستم می‌دیدند، ممکن بود جانم را از دست بدهم، به همین دلیل تقریباً نیمی از فیلم را با موبایل ضبط کردم.»

انتهای پیام/

منبع خبر

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.