تاریخ انتشار : شنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲:۴۸
کد خبر : 71939

رنو کولیوس یا نیسان ایکس تریل ، کدامیک برنده مقایسه است؟

رنو کولیوس یا نیسان ایکس تریل ، کدامیک برنده مقایسه است؟

رنو کولیوس یا نیسان ایکس تریل ، کدامیک برنده مقایسه است؟در این مطلب قصد داریم دو کراس اوور فرانسوی و ژاپنی یعنی رنو کولیوس یا نیسان ایکس تریل را مقایسه کنیم و ببینیم کدام‌یک برنده این رقابت خواهد بود…

رنو کولیوس یا نیسان ایکس تریل ، کدامیک برنده مقایسه است؟

در این مطلب قصد داریم دو کراس اوور فرانسوی و ژاپنی یعنی رنو کولیوس یا نیسان ایکس تریل را مقایسه کنیم و ببینیم کدام‌یک برنده این رقابت خواهد بود.

بازار خودروی امروز ایران متشکل از دو دسته خودروهای تولید داخل و خودروهای مونتاژی چینی است. دو خودروساز برتر ایران، ایران خودرو و سایپا هستند که به تولید محصولات داخلی و همزمان مونتاژ برخی از خودروهای چینی اقدام می‌کنند. از طرف دیگر دسته‌ای دیگر از خودروسازها نظیر مدیران خودرو و بهمن موتور یا کرمان موتور به مونتاژ خودروهای اقتصادی چینی می‌پردازند.

در میان مشتریان ایرانی این باور عجیب وجود دارد که خودروهای تولید داخل در مقایسه با ماشین‌های مونتاژی چینی عملکرد ضعیف‌تری دارند و در واقع آنها کیفیت محصولات چینی را بهتر از ایرانی می‌دانند. در این میان کسانی که سوار خودروهای کره‌ای شده‌اند هیچ یک از دو کشور بالا را قبول ندارند و پس از کره‌ای‌ها نیز پرچمدار و بالارده‌هایی همچون خودروهای فرانسوی و ژاپنی قرار می‌گیرند.

یکی از بهترین مثال‌هایی که می‌توان برای این رقابت‌ها زد، مقایسه دو خودروی رنو کولیوس با نیسان ایکس تریل است. این دو خودروی کراس اوور رقابت زیبا و جذابی خواهند داشت و قیمت آنها در بازار نیز تقریبا یکسان است؛ قیمت نیسان ایکس تریل ۲۰۱۸ حدود دو میلیارد تومان و قیمت مدل ۲۰۱۸ رنو کولیوس نیز در بازار حوالی یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان است.

رنو کولیوس

خرید رنو کولیوس یا نیسان ایکس تریل؟

خودروهای برند رنو و مخصوصا رنو کولیوس سابقه حضور ده ساله در ایران دارند و حساب خود را به خوبی پس داده‌اند. این کراس اوور فرانسوی در ابتدای ورود خود به بازار ایران کمی به خاطر طراحی ظاهری که داشت مورد انتقاد قرار گرفت، اما خوشبختانه چون قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد زیادی داشت، توانست بقای خود را تضمین کند.

متاسفانه یکی از بدشانسی‌های این خودرو، عرضه همزمان آن با خودروهایی نظیر کیا اسپورتیج و سوزوکی ویتارا بود. بد نیست بدانید که رنو کولیوس از نخستین محصولات فرانسوی محسوب می‌شد که مجهز به گرم‌کن صندلی بود. خوشبختانه این خودرو محصول زمانی است که تعاملات ایران در عرصه‌های بین‌المللی بیشتر بود و فضای باز سیاسی وجود داشت.

به لطف تعاملات خوب با خودروسازان غربی، به محض عرضه فیس لیفت رنو کولیوس در بازارهای اروپایی، این خودرو در سال ۲۰۱۳ در ایران نیز رونمایی و عرضه شد. یک سال بعد از این فیس لیفت، شاهد ظهور فیس لیفت جدیدی از کولیوس بودیم، اما این بار نگین خودرو پشت واردات آن نبود و گروه خودروسازی پارس خودرو وظیفه واردات آن را بر عهده گرفت. آخرین نسل از این کراس اوور فرانسوی نیز در سال ۲۰۱۷ و مطابق با برنامه‌های زمانی بازارهای جهانی وارد ایران شد.

نیسان ایکس تریل

اما در آن سوی میدان رقابت‌ها شاهد حضور کراس اوور جذاب دیگری هستیم که شهرت جهانی دارد. این خودروی ژاپنی از همان ابتدا جای پای خود را در جهان محکم کرده بود و مورد استقبال مشتریان ایرانی نیز قرار گرفت. اگر بخواهیم نگاهی به خودروهای وارداتی ژاپنی بیندازیم باید از خاطرات ورود پاترول و ماکسیما شروع کنیم و با گام‌هایی آهسته‌تر به رونیز و سرانزا و تی‌ینا و مورانو برسیم.

همزمان با آغاز واردات خودرو در ایران ابتدا پای قشقایی‌ها به میدان آمد و پس از آن نیسان جوک راهی بازار داخلی ما شد و در رأس این قله نیز خودرویی جز نیسان ایکس تریل دیده نمی‌شد. شاید بد نباشد بدانید اولین خودرویی که ما ایرانی‌ها را با خودروهای ژاپنی آشنا کرد، نیسان جونیور یا همان نیسان آبی خودمان است. امروز قصد داریم به مقایسه این دو خودروی شبیه به هم بپردازیم.

مقایسه رنو کولیوس با نیسان ایکس تریل از نظر طراحی

همان‌طور که می‌دانید طراحی داخلی و ظاهری یک خودرو چیزی نیست که بشود به طور قطع درباره آن اظهار نظر کرد. در طراحی ظاهری خودرو آنچه بیش از هر چیزی نقش دارد، سلیقه مشتریان است، ولی با وجود این می‌توان بر اساس میزان فروش یک خودرو و پرطرفدار بودن یا نبودن آن راجع به طراحی ظاهری آن نیز نظر داد.

نیسان ایکس تریل

در ادامه اصول گرافیکی و استانداردهای بصری این دو خودرو را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم. با نگاهی به کراس اوور فرانسوی کولیوس متوجه می‌شویم که به لحاظ طراحی، مولفه‌های مدرن‌تری دارد. خطوط منحنی و زوایای زیبایی که در این خودرو به چشم می‌خورد گویای پویا بودن زبان طراحی آن است. امضای کار خودروهای رنو برش زیر چراغ است که در کولیوس نیز دیده می‌شود.

یکی از مولفه‌هایی که در تمامی خودروهای اروپایی به نوعی دیده می‌شود، باریک بودن چراغ اصلی کنار محفظه مه‌شکن است. از طرف دیگر در نمای پشتی خودرو بالانس جالبی میان چراغ‌های پشتی و برش روی در دیده می‌شود و این برش حتی روی صندوق عقب و خروجی اگزوزها نیز وجود دارد. در یک کلام باید گفت که طراحی رنو کولیوس در واقع همان مقیاس بزرگتر طراحی سدان تالیسمان است.

طراحی درون کابین این خودرو به گونه‌ای است که مشتری ایرانی تاکنون آن را ندیده و احتمالا ناآشنا است. مولفه‌های مینیمالیستی و رعایت کردن جزئیات این خودرو کاملا قابل درک و قابل حس کردن است. یکی از کارهای جالب و خوبی که شرکت رنو می‌کند، تحویل دادن کاری با کیفیت و چیدمان و آرایشی کاربردی است تا راننده و سرنشینان بتوانند از عناصر درونی کابین نهایت استفاده را ببرند.

رنو کولیوس

در واقع فرانسوی‌ها از این که بخواهند طراحی عوام‌فریبانه، ولی بی‌کیفیتی تحویل مشتریان دهند دوری می‌کنند و به جای آن تلاش می‌کنند کاربردی‌تر از همیشه اجزا و ساختار را هماهنگ کنند. برای مثال آنها سعی نکرده‌اند میان فرم و حالت دریچه‌های تهویه مطبوع و عقربه‌های پشت آمپر و غربیلک فرمان هارمونی اجباری و زوری ایجاد کنند.

رنو کولیوس از آن دسته خودروهایی است که مجهز به یک نمایشگر عمودی ساده با نورپردازی جذاب زیر کنسول است که باعث می‌شود راننده حس خوبی از آن دریافت کند. فرانسوی‌ها کولیوس را برای افراد واقع‌بین و منطقی ساخته‌اند، چرا که هیچ جزئی از آن در صدد عوام‌فریبی و کلک زدن نیست. اگر برایتان ظاهر مهم است و به جزئیات اهمیت خاصی می‌دهید و در عین حال دوست دارید سوار خودرویی لوکس شوید، از این کراس اوور اروپایی غافل نمانید.

اما نوبت به محصول ژاپنی‌ها می‌رسد. جایی که با نیسان ایکس تریل روبه‌رو هستیم و در زبان دیداری و طراحی آن نوعی افسارگسیختگی و جسارت دیده می‌شود. اگرچه ژاپنی‌ها همواره از فرم جلوپنجره‌ای یکسانی بهره گرفته‌اند، اما در هر خودرو با شیوه منحصر به فرد خود طوری کار را درآورده‌اند که هیچ آزاری از لحاظ تشابه میان جلوپنجره‌ها به مشتری نرسد.

نیسان ایکس تریل

از نمای روبه‌رو، نیسان ایکس تریل طراحی بصری خوبی دارد و به نظر می‌رسد دست پر به میدان آمده است. چهره جذاب و جسورانه این کراس اوور ژاپنی را مدیون چراغ‌های مورب و گوشه‌های تیز آن هستیم. در این چراغ‌ها آنچه جذابیت را دو برابر کرده، چراغ‌های ال ای دی هستند. به نمای پشتی این کراس اوور می‌رسیم و به ناگاه مشتری مثل همیشه دچار شوکی بزرگ می‌شود.

نیسان مورانو و قشقایی را به خاطر دارید؟ ژاپنی‌ها همواره اهل امتحان طراحی‌های تازه بوده‌اند و تلاش کرده‌اند از یک خط رو به جلو پیروی نکنند. بنابراین در خصوص خودروی ایکس تریل به این نتیجه رسیده‌اند که الزام و اجباری نیست تا طرح چراغ‌های جلو و عقب مانند هم باشد و می‌توان در این قسمت تغییراتی اعمال کرد.

در مقایسه با رنو کولیوس این خودرو قرار است به ذائقه مشتری ایرانی بیشتر خوش آید، چرا که عناصر زیبایی‌شناختی آن به چشم مشتری ایرانی آشناتر است. درون کابین نیسان ایکس تریل انبوهی از دکمه‌ها و پیچ‌ها و شلوغی چیدمانی وجود دارد که باب میل مشتریان ایرانی است. خوشبختانه بین اجزای مختلف کابین تناقض و تضادی دیده نمی‌شود و همه چیز به درستی سر جای خود قرار گرفته‌اند.

رنو کولیوس

در کنسول داخلی شاهد انحنای ریزی هستیم که بر زیبایی آن افزوده و فرمان این کراس اوور نیز نشان می‌دهد که باید با آن تاخت و نمی‌شود محافظه‌کاری کرد. در مجموع جسارت خاصی در ایکس تریل دیده می‌شود و برای جوان‌ترها و عاشقان قدرت و سرعت امتحان خوبی خواهد بود. همان‌طور که احتمالا حدس می‌زنید نیسان ایکس تریل بیشتر مناسب افراد برون‌گرا و جسور است و اگر از آن دسته افرادی هستید که می‌خواهید هیجانات خود را با رانندگی تخلیه کنید، بهتر است سراغ این کراس اوور ژاپنی بروید.

مقایسه نیسان ایکس تریل با رنو کولیوس از نظر مشخصات فنی

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، رنو و نیسان از شرکای تجاری هم هستند. تقریبا حوالی سال ۲۰۱۱ بود که این دو کمپانی تلاش کردند تا یک پلتفرم جدید به اسم CMF تولید کنند. فرانسوی‌ها و ژاپنی‌ها در همکاری با یکدیگر انواع مختلفی از این پلتفرم‌ها را رونمایی کرده‌اند.

برای مثال از جمله خودروهایی که مبتنی بر این پلتفرم هستند می‌توان به رنو Kwid، رنو City، نیسان Magnite، رنو کپچر، نیسان جوک، رنو آرکانا و رنو ساندرو اشاره کرد. دو خودروی دیگری که به صورت اشتراکی از این پلتفرم بهره می‌برند، رنو کولیوس و نیسان ایکس تریل هستند. بنابراین شباهت‌های بسیاری بین مشخصات فنی هر دو کراس اوور محبوب بازار ایران وجود دارد.

رنو کولیوس

حرف از شباهت شد و بد نیست نگاهی به اعداد و ارقام مشابه میان این دو خودرو در قسمت‌های مختلفی نظیر خروجی قدرت، گشتاور، حجم باک، فاصله محوری، سایز لاستیک، مصرف سوخت و شتاب صفر تا صدی بیندازیم. گفتنی است که اگر دقیق‌تر به این دو خودرو نگاه کنیم، فلسفه متفاوتی را راجع به آنها می‌فهمیم.

برای مثال فرانسوی‌ها برای این که راننده از رانندگی خود نهایت لذت را ببرد سیستم تعلیق خود را تغییر داده است. در واقع سیستم پایداری این خودرو برای مصارف شهری توسعه یافته است. یکی از دلایل این که با نشستن پشت رنو کولیوس احساس آرامش و سکوت بیشتری می‌کنید، همین است.

در نقطه مقابل این خودرو نیسان ایکس تریل قرار دارد که اگرچه بر همین پلتفرم سوار شده و از همین ساختار فنی تبعیت می‌کند، اما کارایی و کاربرد آن متفاوت‌تر از کراس اوور فرانسوی است. در کراس اوور ژاپنی ما ویژگی‌های آفرودی و خارج از جاده تقویت شده‌اند و نحوه انتقال قدرت در این دو خودرو با یکدیگر کاملا متفاوت است. گیربکس هر دو محصول سی وی تی ایکس ترونیک است، اما ضرایب دنده نیسان ایکس تریل کوتاه‌تر خواهد بود.

نیسان ایکس تریل

در قسمت شتاب صفر تا صد این دو خودرو تغییر و تفاوتی دیده نمی‌شود و ثبات خوبی را شاهد هستیم. بنابراین هم ایکس تریل و هم رنو کولیوس می‌توانند در عرض ۱۰ ثانیه یا اندکی بیشتر از سکون مطلق به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسند. توجه داشته باشید که این دو خودرو برای شتاب‌گیری‌های سریع و چالاکی چندان مناسب نیستند و شما را راضی نخواهند کرد.

همان‌طور که تا اینجای کار گفتیم، این دو کراس اوور فرانسوی و ژاپنی اصولا برای رانندگی درون شهری ساخته شده‌اند؛ البته نیسان ایکس تریل می‌تواند کمی جسارت بیشتری به خرج دهد و انتظارات آفرودی را نیز تا حدودی برطرف کند. باید توجه داشته باشید که سیستم چهار چرخ متحرک همواره بدین معنا نیست که در مسیرهای ناهموار عملکرد خوبی را شاهد هستید و این خودروها باشخصیت‌تر از آن حرف‌ها هستند که بخواهند پا به پای شاسی بلندهای قدرتمند به مسیرهای خارج از جاده‌ای ادامه دهند.

نیسان ایکس تریل مجهز به یک پیشرانه تنفس طبیعی است که ۲.۵ لیتر حجم دارد. این کراس اوور ژاپنی قادر است نهایت قدرت ۱۷۱ اسب بخار و گشتاور ۲۳۳ نیوتن‌متر را تولید کند. نیروی محرکه این خودرو توسط گیربکس CVT ایکس ترونیک به چرخ‌ها منتقل می‌شود. مصرف سوخت ترکیبی ایکس تریل ۸.۳ لیتر است و از این جهت شباهت زیادی به رنو کولیوس دارد. نهایت سرعتی که با کراس اوور ژاپنی می‌توانید طی کنید، ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

رنو کولیوس

از طرف دیگر همان‌طور که ذکر شد، پیشرانه رنو کولیوس نیز از همان پلتفرم مشترک CMF پیروی می‌کند و همچون نیسان ایکس تریل شاهد تعبیه یک موتور تنفس طبیعی در زیر کاپوت خودرو هستیم. حجم موتور کولیوس نیز ۲.۵ لیتری است و می‌تواند حداکثر ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۳ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. گیربکس این خودروها با یکدیگر تفاوتی ندارند و مصرف سوخت نیز یکسان است و نهایت سرعتی که با آن می‌توانید بپیمایید، ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

مقایسه رنو کولیوس با نیسان ایکس تریل از نظر امکانات رفاهی و آپشن

خوشبختانه نمی‌توان در زمینه امکانات رفاهی و آپشن‌های این دو خودرو تفاوت و مغایرت خاص و بزرگی مشاهده کرد. اگر بخواهیم شباهت‌های این دو خودرو را معرفی کنیم باید از کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش، کنترل پایداری، فرمان برقی با تنظیم ۴ حالته و مجهز به دکمه‌های کنترلی، توزیع نیروی ترمز، ترمز ضد قفل، ترمز کمکی و ترمز پارک برقی نام برد.

در ترمزها اگرچه به ظاهر همه چیز یکسان است، اما ایکس تریل برای توقف‌های ناگهانی عملکرد بهتری از خود به نمایش می‌گذارد. از جمله حسگرهایی که روی رنو کولیوس و نیسان ایکس تریل وجود دارد می‌توان به سنسورهای پارک جلو و عقب، سنسور باران و فشار باد تایر، دوربین عقب، دی لایت، اتولایت، تنظیم اتوماتیک ارتفاع نور و چراغ چرخشی اشاره کرد.

نیسان ایکس تریل

امکانات رفاهی و ایمنی رنو کولیوس: ۶ کیسه هوا (جلو، جانبی جهت سرنشین جلو، پرده‌ای)، فعال شدن اتوماتیک فلاشرها، باز شدن درها و قطع شدن مدار سوخت رسانی هنگام تصادف، سیستم ایمن شیشه بالابر عقب، کمربند ایمنی جلو با قابلیت محدود کردن فشار وارده و پیش کشنده جلو، استارت موتور از راه دور، سیستم استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، یو اس بی صندلی عقب، یک سیستم صوتی ۱۲ باندی با ساب، درب عقب الکتریکی با حسگر هندزفری، راهبری ماهواره‌ای، گرمکن صندلی‌های جلو با قابلیت تنظیم برقی در ۶ جهت، پشت سری (Headrest) با ایمنی جهت جلوگیری از آسیب دیدگی گردن، صندلی با روکش چرمی، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه‌های جانبی برقی تاشو مجهز به گرمکن، آینه ایمنی، بالابر شیشه‌های جلو و عقب برقی، سانروف چند حالته مجهز به ایمنی، چراغ جلوهای ال ای دی به همراه چرخش در پیچ‌ها، شیشه‌شوی چرا‌غ‌های جلو، برف پاک کن اتوماتیک مجهز به سنسور باران، حسگر پارک کناری، سنسور هشدار دهنده موانع جلو و عقب، سیستم هشدار دهنده موانع و نقاط کور در حرکت BSW ، مانتیور نقاط کور، هشدار برخورد از جلو، ترمز خودکار AEB، سیستم مدیریت پیمایش با ۷ عملکرد متفاوت، سیستم کروز کنترل، سیستم محدود کننده سرعت (Speed Limiter)

امکانات رفاهی و ایمنی نیسان ایکس تریل: سیستم ترمز ABS , EBD, ESP، کیسه هوای راننده و سرنشین، جانبی و پرده‌ای، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، هندزفری بلوتوث / پخش موسیقی با بلوتوث، USB و AUX، سیستم کنترل شاسی فعال، سیستم توزیع متغیر گشتاور، رادار هشدار دهنده خروج از خط و نقاط کور، سیستم نگه‌دارنده خودرو در شیب، رادار شناسایی اشیای متحرک، سیستم مانیتور دید ۳۶۰ درجه (AVM)، سیستم ۴×۴ تمام وقت نیسان (AWD همراه با کنترل دستی)، سیستم مدیریت اقتصادی مصرف سوخت (ECO Mode) سیستم مدیریت اقتصادی مصرف سوخت (ECO Mode)، سیستم ترمز پارک برقی، سیستم صوتی حرفه‌ای BOSE با ۸ بلندگو و صفحه نمایش ۷ اینچی، سیستم هوشمند ورود بدون کلید و دکمه فشاری استارت، سنسور باران، کروز کنترل و کامپیوتر سفری، آیینه جانبی تاشونده برقی اتوماتیک مجهز به گرمکن، درب صندوق بار برقی مجهز به سنسور تشخیص حرکت، ایزوفیکس (نقطه اتصال نصب صندلی کودک)، سیستم تهویه هوای اتوماتیک (کنترل دوگانه دمای محیط)، زیر‌دستی مرکزی در قسمت جلو و عقب خودرو (Armrest)، دریچه تهویه هوا برای سرنشینان عقب، گرمکن صندلی‌های جلو و عقب، جالیوانی با قابلیت سرد یا گرم کردن، خاموش‌کن چراغ‌ها با تاخیر (Follow me)، غربیلک فرمان تمام چرم مجهز به گرمکن فرمان با قابلیت تنظیم موقعیت دستی و صندلی‌های تمام چرم با قابلیت تنظیم برقی برای صندلی‌های جلو.

گفتنی است که هر دو خودرو دارای ۵ ستاره ایمنی از موسسه یوروانکپ هستند و این موضوع نشان می‌دهد که تا چه حد می‌توان روی امنیت خوب آنها حساب باز کرد. البته این موضوع را نباید از نظر دور داشت که در مجموع امتیازات تعلق گرفته به این دو کراس اوور، ایکس تریل اندکی بهتر از کولیوس عمل کرده است.

رنو کولیوس

جمع بندی پایانی

همان‌طور که در بخش‌های مختلف مقایسه دیدیم، رنو کولیوس با نیسان ایکس تریل به لحاظ مشخصات و حداقل روی کاغذ چندان تفاوتی با یکدیگر ندارند. تنها قسمتی که می‌توان کمی تفاوت دید، آپشن‌ها و امکانات رفاهی است و در این زمینه باید برتری از آن ایکس تریل ژاپنی‌ها باشد. البته رنو کولیوس فرانسوی‌ها نیز امکانات رفاهی خوبی دارد که می‌تواند مشتریان را به خود جذب کند.

لازم به ذکر است که اگر از جمله مشتریان سخت‌پسندی هستید که می‌خواهید در دنیای آپشن‌ها و امکانات رفاهی مختلف غرق شوید و از آنها لذت ببرید، باید سراغ نیسان ایکس تریل بروید. البته در این مسیر باید از عاشقان خودروهای ژاپنی نیز باشید. وضعیت بازار این کراس اوور به لحاظ خرید و فروش مناسب است، ولی هر روز سال را نمی‌توان با مشتری به حساب آورد.

درباره رنو کولیوس نیز باید بگوییم که این فرانسوی جذاب بیشتر به درد کسانی می‌خورد که می‌خواهند در دنیای جزئیات و ریزه‌کاری‌ها غرق شوند. این خودرو هم بازاری مشابه با نیسان دارد و خدمات‌دهی آن خوب ارزیابی شده است. در واقع بازار دست دوم فروشی این کراس اوور بهتر از رقیب ژاپنی خودش است. بنابراین اگر خواهان آپشن و امکانات رفاهی هستید باید گزینه نیسان ایکس تریل را انتخاب کنید و اگر طراحی و ظاهر برایتان اولویت است به سراغ رنو کولیوس بروید.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.