تاریخ انتشار : یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۹:۱۴
کد خبر : 72002

راه‌اندازی برخورددهنده بزرگ "هادرونی" در مرکز تحقیقات "سرن"

راه‌اندازی برخورددهنده بزرگ "هادرونی" در مرکز تحقیقات "سرن"

راه‌اندازی برخورددهنده بزرگ “هادرونی” در مرکز تحقیقات “سرن” – اخبار اجتماعی – به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ دانشمندان مرکز تحقیقات فیزیک اروپا، برخورددهنده بزرگ هادرونی (LHC) به طول ۲۷ کیلو..

راه‌اندازی برخورددهنده بزرگ "هادرونی" در مرکز تحقیقات "سرن" – اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ دانشمندان مرکز تحقیقات فیزیک اروپا، برخورددهنده بزرگ هادرونی (LHC) به طول ۲۷ کیلومتر را پس از تعطیلی برای تعمیر، نگهداری و ارتقاء که به دلیل COVID-19 نیز طولانی شد، دوباره راه‌اندازی خواهند کرد.

برخورددهندهٔ هادرونی بزرگ یا به طور مختصر ال‌اچ‌سی (LHC) یک شتاب‌دهندهٔ ذرّه‌ای و برخورددهنده مستقر در سازمان تحقیقاتی سرن در نزدیکی ژنو سوئیس است. این پروژه در ۱۰ سپتامبر ۲۰۰۸ میلادی (۲۰ شهریور ۱۳۸۷ هجری شمسی) پس از ۲۰ سال آماده‌سازی، آغاز به کار کرد. هدف از ساختن آن شناخت اجرام مادّه در حدّ فاصل ‎{displaystyle 10^{-23}} سانتی‌متر، آزمون مدل استاندارد ذرّات، کشف اجزای یافت‌نشدهٔ مدل استاندارد، آزمون نظریّهٔ ابرتقارن و نظریه وحدت بزرگ است. از دیگر اهداف مهمّ این پروژه، کشف ذرّهٔ بنیادی هیگز است که فیزیک‌دانان ذرّات بنیادی وجود آن را پیش‌گویی کرده‌اند. ذرّهٔ هیگز یا بوزون هیگز، دخیل در ایجاد جرم در ذرّات بنیادی است.

"استیرنبرگ" مسئول عملیات اتاق کنترل، به رویترز گفت: مشکلات بالقوه این آزمایش شامل کشف موانع مختلف، کوچک شدن مواد به دلیل نوسان دمایی تقریباً ۳۰۰ درجه و مشکلات با هزاران آهنربا است که کمک می‌کند تا میلیاردها ذره را در یک پرتو محکم نگه دارند، در حالی که آنها دور تونل برخورددهنده در زیر سوئیس-فرانسه می چرخند. علمی ,

نمایی کلی از آزمایش برخورددهنده بزرگ هادرون (LHC) در جریان بازدید رسانه‌ای از سازمان تحقیقات هسته‌ای (سرن) دیده می‌شود

استیرنبرگ می‌گوید که این سیستم باید "مانند یک ارکستر" کار کند و برای اینکه پرتو به اطراف بچرخد، همه این آهنرباها باید عملکردهای درست و کارهای درست را در زمان مناسب انجام دهند.

سرن بزرگترین مجموعه آزمایشگاهی دنیا در زمینه فیزیک ذرات بنیادی و فیزیک هسته‌ای است. این سازمان تحقیقات هسته‌ای در حاشیه شهر ژنو سوئیس و در مرز مشترک بین فرانسه و سوئیس واقع شده است. برخورددهنده بزرگ سرن یا Large Hardon Collider که بزرگترین و قدرتمندترین دستگاه جدا‌کننده‌ای است که تاکنون ساخته شده را همانند یک غول چراغ جادو می‌دانند که می‌تواند معماهای فیزیک متعددی را حل کند.

جزئیات ابرپروژه علمی "چشمه نور ایران" چیست؟

انتهای پیام/

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.